Bound for Glory (1976)

Drama / Muziek

geregisseerd door Hal Ashby
met David Carradine, Ronny Cox en Melinda Dillon

Het is 1936 en horden mensen worden door de grote depressie gedwongen om de droge vlaktes van Texas te verruilen voor de aanlokkelijke groene weiden van Californië. Zo ook de werkeloze reclameschilder Woody Guthrie. Vastbesloten om een nieuw leven op te bouwen, baant Guthrie zich liftend en zingend een weg door Amerika. Hij montert de mensen op met zijn eenvoudige wijsheid en hij vecht dapper voor een beter leven voor de slachtoffers van de depressie.

rick@themovies
Gezien het geringe aantal stemmen hebben we hier te maken met een vrijwel 'vergeten' film. En dat is vreemd, zeker gezien de oscarnominaties, waarvan twee verzilverd, die deze film in 1976 kreeg.

De film is wat merkwaardig omdat ie eigenlijk niet zo heel veel vertelt over hoofdpersoon Woody Guthrie (één van de grote voorbeelden van Bob Dylan). Dit is veel meer een film over het leven in het westen van de V.S. in de jaren dertig. Het keiharde leven van de migranten die op goed geluk naar Californië trokken en daar werden uitgebuit door landeigenaren.
Woody Guthrie loopt bijna als een toeschouwer door de film om (zingend) verslag te doen van alle ellende die hij ziet.

Dat is tegelijkertijd de kracht (realistisch sfeerbeeld) als de zwakte van deze film. Er wordt te weinig verteld over Woody Guthrie zelf. De film blijft hangen in anekdotes en draait toch iets te veel om de hete brij heen. De hete brij is in dit geval het communistische gedachtengoed waar Guthrie een groot aanhanger van was. Aan die achtergronden had wat mij betreft wat meer aandacht mogen worden besteed.

Een enorm pluspunt is dat de film werkelijk prachtig geschoten is, met bijzonder sfeervol en inventief camerawerk.

avatar van Brix
Helaas een onterecht "vergeten" film, zoals rick@themovies jaren geleden al opmerkte.

Morgenmiddag (zondag 26/2) is er een kans om de film op TV te bekijken >
MGM Channel > 14:55 uur

Biopic die niet zou misstaan hebben als verfilming van een werk van Steinbeck. Zó ligt het accent op de economische crisis uit de jaren 30, de werkloosheid, de armoede...
Goede film, vlot verhaald met kernachtige dialogen, beetje langdradig, over een toch wel merkwaardig personage. Weinigen die het konden "maken" zouden die kans hebben afgestoten.

Vandaag te zien op MGM TV > 18:35 uur

avatar van breedbeeld
De moeite waard vond ik. Is wat lang maar boeit op e.oa.manier toch, wellicht door het spel van Carradine , maar oof de sfeerschetsen. 3,25

avatar van Boenga
Langdradig en saai, op geen enkele manier meeslepend of aangrijpend. Niks mis met wat Carradine doet, de muziek is best oké, de beelden creëren sfeer. Het verhaal op zich echter, de dialogen,...
Ik heb 'm na 45 minuten dan maar uitgedraaid, iets wat ik maar heel zelden doe wanneer ik een film bekijk; wat ik nu ook niet zo gedaan heb als het om 90 minuten ging. Bijna tweeëneenhalf uur was me echter een maat teveel.
Geen sterren wegens niet volledig gezien. Maar voor wie iets wil zien gebeuren, of dat nu drama, romantiek, humor, spanning of wat dan ook is, ik zou dit aan niemand aanraden.

avatar van LuukRamaker
Prachtig mooie verfilming van een aantal interessante levensjaren van Woody Guthrie. Centraal staan daarin de Grote Depressie en de Dust Bowl, zoals dat natuurlijk ook voor Guthrie's bekendste werk geldt. Muziek is veel aanwezig en daar houd ik wel van. Zeker als het dit soort muziek is en David Carradine zo een goede muzikant blijkt te zijn. Hij brengt de klassiekers op bewonderenswaardig mooie wijze ten gehore en zet hier een pracht van een hoofdrol neer. Verder is ook het optreden van Ronny Cox prima en mag de dubbelrol van Melinda Dillon er ook wezen. Hoewel het met name de muziek is die er een sfeervol geheel van maakt, heeft ook de ouderwets aandoende setting en aankleding een belangrijk aandeel in de fijne manier waarop de film voortkabbelt.

avatar van mr rumson
De film vond ik wat langdradig waardoor hij mij niet altijd wist te vermaken .
Voor mij had er ook wel iets minder muziek in gemogen niet omdat ik niet van deze muziek kan genieten. Maar om David Carradine nu in zowat elke scene een liedje te zien zingen of wat op zijn gitaar te zien zitten te tokkelen was me wat te veel van het goede.
Tot zover zijn dit mijn negatieve punten over de film . Hier dan wat voor mij de positieve punten van de film zijn .
Wat is deze film prachtig in beeld gebracht vooral het begin van de film die zich afspeelt in het stoffige Texas en mij het gevoel gaf dat ik zelf midden in een zandstorm zat.
Maar ook de rest van de film zag er heel sfeervol uit en gaf mij een goed beeld van hoe het er toen aan toe ging in de tijd van de grote depressie.
Ook zat er even wat spanning in de film
in de vorm van verliefdheid want zou Carradine zijn gezin in de steek laten voor een rijke dame ?
Met de acteurs vond ik ook niks mis mee en kwamen dan ook geloofwaardig over.
Voor mij 3.5 ster

avatar van xgogax
De eerste film waarin een steadicam werd gebruikt .

avatar van hkoster
Tja. Tegenwoordig kijkt men naar de laatst verschenen film. Ook op tv zijn bijna geen oude films meer te zien (commercie) . Is het een wonder dat er vergeten films zijn? Heb deze film wel een aantal keren gezien.
Het is ook niet toevallig dat de laatst verschenen film vaak hoog genoteerd zijn in lijstjes omdat men de oude films niet kent.
Zal ook zelf geen lijstjes indienen. Omdat er zoveel films zijn dat er geen beste of mooiste films zijn. Er zijn er zoveel die ik gezien heb.

avatar van Grindhouse62
hkoster schreef:
Met ingang van 01-01-2019 verdwijnt ook AMC. in Nederland en Belgie. Oude films zijn dan helemaal geschiedenis. Jammer hoor voor de liefhebbers. Gelukkig heb ik heel, heel veel oude films in mijn collectie. Ik kan dus nog heel lang vooruit.

Grindhouse62 schreef:

Verdorie !! Dat is slecht nieuws!!

avatar van Grindhouse62
Brix schreef:

Verdorie !! Dat is slecht nieuws!!
inderdaad, daar wordt je niet blij van.

avatar van Donkerwoud
Dit ziet er erg fijn uit. Moet ik maar eens naar op zoek gaan...