Tender Mercies (1983)

Drama / Muziek

geregisseerd door Bruce Beresford
met Robert Duvall, Tess Harper en Betty Buckley

Een voormalige country-zanger Mac Sladge is aan de alcohol geraakt. Hij probeert bevriend te raken met een weduwe en haar zoontje. In die vriendschap vindt hij inspiratie om zijn carrière weer op de rails te krijgen.

avatar van jordybeukeboom
Oscar beste acteur voor Robert Duvall. Niemand gezien?

avatar van zaaf i
film ook genomineerd, vreemd stil rond deze prent

avatar van Leo1954
Vroeger in de bioscoop gezien en ik herinnerde me nog dat het een goede film was. Sfeervol Texaans sfeertje, mooie eenzame locatie waar de film zich grotendeels afspeelt, het verhaal hangt wat tegen sentimenteel, maar dat wordt nooit irritant, een echt drama. Spel van Duvall is buitengewoon goed en dat geldt eigenlijk voor veel acteurs en actrices in deze film. Nog steeds de moeite waard en ik heb er na jaren weer van genoten.

avatar van jordybeukeboom
Nerveuze Duvall met een serieuze maar niettemin mooie Oscar-toespraak

YouTube - Robert Duvall winning Best Actor

Een eenvoudige, sfeerrijke film over eenvoudige mensen op het Texaanse platteland, waar je helemaal op jezelf teruggeworpen bent. Misschien wel Bereford’s beste film met dank vooral aan Robert Duvall. Die is meestal zo goed, dat het gewoon wordt en niet meer opvalt hoe goed hij eigenlijk is. Complimenten ook voor Tess Harper en Wilford Brimley, twee prima acteurs die naar mijn gevoel erg vaak ondergewaardeerd worden. De lekkere soundtrack vormt de spreekwoordelijke kers op de taart. Gewoon een erg mooie film.

avatar van LuukRamaker
Heel mooie film over het simpel ogende leven van een voormalig Texaanse muzikant. Robert Duvall is zowel acterend als op muzikaal gebied bijzonder sterk en steelt de show in een film waarin hij de showbusiness juist achter zich heeft gelaten. Hij begint aan een nieuw leven dat verre van bijzonder maar juist daarom zo geweldig mooi om te zien is. Een leventje dat hem veel goeds brengt en wanneer hij met zijn verleden geconfronteerd wordt, doet laten genieten van de mooie dingen in het leven. Maar dat het leven niet altijd over rozen gaat, komt in Tender Mercies net zo goed naar voren.