Fearless (1993)

geregisseerd door Peter Weir
met Jeff Bridges, Isabella Rossellini en Rosie Perez

Na een vliegtuigramp overleefd te hebben is Max Klein niet langer de persoon die hij was. Hij is niet meer in staat om met z'n oude leventje verder te gaan, heeft problemen met z'n vrouw Laura, en voelt zich onkwetsbaar. Als psycholoog Bill Perlman niet in staat blijkt om Max te helpen, zorgt deze ervoor dat hij een andere overlevende ontmoet, Carla Rodrigo, die vol schuldgevoel zit nadat haar baby bij de crash is omgekomen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
De film is uitstekend geacteerd, en kent een paar zeer indrukwekkende momenten, maar er zaten ook stukken in die me een heel stuk minder boeide. Ik hou het toch op 3 sterren.

Helemaal met je eens maar toch geef ik hem iets minder hoog .

avatar van geronimo
Ik vond zelfs Perez een stuk minder irritant dan normaal. Hele mooie film.

Een van mijn favorieten aller tijden. Met een geweldig acterende, soms wat vreemde maar altijd imtrigerende Jeff Bridges. Perez is niet zo heel erg. Schit-te-rend einde. Bijzonder de moeite waard.

neo (crew)
dit vind ik bridges zijn beste rol tot nu toe.eerst vond ik dit de film met de beste vliegtuigcrash,maar sinds ik cast away heb gezien is dat veranderd

Hoewel deze zichtbaar goedkoper en eenvoudiger gedaan is, maar minstens zo aangrijpend en geloofwaardig.

Bridges' beste rol is natuurlijk 'The Dude'

Hoewel eigenlijk niet te vergelijken, ben ik bang dat je gelijk hebt.

Mooie film.

FisherKing
Weir en Bridges in een mooie combinatie en een perfecte film; zeer van genoten

avatar van Rascal
Gave film. Maakt zeker indruk.

avatar van Armin
Bridges op z'n best. Top ****

Hypnotiserende film. Ik vond de crash stukken mooier dan in Cast Away. Prachtig dat het bijna iets heiligs krijgt door de muziek en natuurlijk door het gedrag van de reddende hoofdpersoon.
Rosie Perez' hysterie is hier bijzonder toepasselijk. Ik heb mij geen moment gestoord aan haar - ik vond het daarentegen bijzonder ontroerend.
Mooi hoe Weir (en Rafael Yglesias die het script schreef) weer al die personages een gelaagdheid weet mee te geven, tot in de kleinste rollen aan toe.
Benicio del Toro heeft ook een kleine rol.
Dit is zo'n film die wanneer die op tv is ik als vanzelf blijf kijken.

Mooie scene met die toolkit, onder begeleiding van where the streets have no name. Goeie film die je steeds op het puntje van je stoel houdt.

avatar van bioscoopzaal
Soms net iets té dramatisch voor mijn smaak, maar wel erg boeiend en op sommige momenten bijzonder aangrijpend. En natuurlijk prachtig geacteerd door zowel Jeff Bridges als Rosie Perez.

4 sterren.

kan iemand me helpen aan deze film?

avatar van otherfool
Slotscene met aanzwellende muziek is echt werelds, alleen al daarvoor zou ik deze film nog een keer willen zien...

4*, mooie film.

avatar van lebowski
Prima film, hoewel Bridges (een van mijn favoriete acteurs, daar niet van) met vrouwen altijd houterig uit de verf komt. Zelfs met Rossellini...

avatar van Stephan
Herzien en wat een fijne herbeleving. Ik herinnerde me nog wel enkele mooie details... de sleutel in het slot en de eind sequentie. Ik bereidde me er eigenlijk op voor dat ik in het middendeel waarschijnlijk de neiging zou krijgen om even door te spoelen, maar niets daarvan. Wat een sterk script en wat een acteerwerk van alle spelers. Bridges uiteraard, maar ook zeker Perez (hoewel ik haar meestal niet zo fijn vind), Hulce (what ever happend to him?) en Del Torro.
Wat is die Weir toch een fijne regisseur. Geen poespas maar to-the-point.

Een film die over zoveel meer gaat van een vliegtuigongeluk. De kern van deze film wordt samengevat in de zonnestraal, de schreeuw het besef: "I am alive!". Door alles heen, ellende, angst voor de dood is er altijd dat krachtige, misterieuze besef; "I am alive!"

Voor mij waren de openingsscènes en de counselsessie de hoogtepunten van deze soort van trauma taboe film rondom de magnetiserende werking van je eigen sterfelijkheid en de immense strijd om het leven weer de baas te kunnen. Misschien speelde Jeff Bridges wel een van z'n allerbeste karakterrollen.

Uitstekende film waarin een man een vliegtuigongeluk overleefd en vervolgens denkt dat niets hem kan doden. Goed gemonteerd waarbij beetje bij beetje duidelijk wordt hoe het ongeluk zich voltrokken heeft. Maar het is de psychologische impact op het hoofdpersonage hier wat centraal staat en boeiend is uitgewerkt. Prima acteerwerk van de gehele cast waarbij dit één van de beste rollen van Jeff Bridges is.

avatar van Alathir
Ik vind deze film redelijk moeilijk te beoordelen. Ik vond het niet direct goed of slecht. Het is moeilijk om je in te leven, denk ik, als je nog nooit een bijna-doodervaring hebt gehad. Ofwel is er een andere reden waarom de film uiteindelijk niet direct binnenkwam of een bepaalde betekenis heeft voor mezelf. Het is logisch dat mensen die zoiets niet hebben meegemaakt het niet echt kunnen begrijpen, wat ook wel in de film aan bod komt. Niemand begrijpt Max, zelfs hijzelf niet. Hij denkt dat hij onkwetsbaar is en neemt grote risico's waarbij hij zijn leven op het spel zet. Wat dat betreft geeft het tweede deel van de film eigenlijk een verkeerde boodschap mee. In feite moet je het leven koesteren, niet kostte wat het kost met je leven gaan spelen. Dat vond ik wat raar. Oké, hij wilt andere mensen redden, maar de manier waarop is een beetje verregaand.

Laat ik het op een 3.5* houden, want de film was meestal onderhoudend genoeg en daarom dus ook nergens saai.