The Man from Snowy River (1982)

Australië
Western

geregisseerd door George Miller (I)
met Tom Burlinson, Kirk Douglas en Terence Donovan

Jim is opgegroeid op z'n vaders boerderij in de Australische bergen. Na zijn vaders dood moet hij wel afdalen om geld te verdienen zodat het boerenbedrijf in stand kan worden gehouden. Dan valt zijn oog op de mooie Jessica, maar haar vader ziet niks in deze boerenknul. Daar komt nog bij dat Jim beschuldigd wordt van het laten gaan van een aantal paarden, waaronder een waardevolle hengst. Om zijn onschuld te bewijzen en zijn respect terug te winnen, gaat hij erop uit om de paarden terug te brengen naar hun eigenaar.

avatar van puhpuh
Knappe film, mooie beelden, leuke cast met de nodige humor. Vooral Kirk Douglas vond ik hier schitteren die magistraal 2 rollen neerzet.

Af en toe heeft het wel een mierzoet en ietwat voorspelbaar sausje over zich, maar het verhaal loopt wel en levert prachtige beelden van Australië op.
Kirk Douglas levert weer eens een prachtprestatie af met dit keer twee rollen. Beide overtuigend en met "schwung" neergezet. Wat een klasbak.
Zonder de rest van de cast tekort te willen doen, maar Douglas acteert op eenzame hoogte.

avatar van Dogie_Hogan
Als ik de vele clips op Youtube mag geloven een echte paardenfilm! Kijk uit naar een review van 'Brix'.

Ook deze scene ziet er veelbelovend uit!

avatar van LuukRamaker
Zoals hier al eerder is gezegd, is The Man from Snowy River bij vlagen mierzoet, en ook de sterk aangezette muziek wil nog wel eens geforceerd overkomen, maar persoonlijk heb ik me daar gelukkig niet bijzonder erg aan gestoord. Sterker nog, ik heb erg genoten van deze bijzondere dramatisch getinte paardenwestern, waarin niet alleen Kirk Douglas uitblinkt in een bijzondere en sterke dubbelrol, maar waarin ook het verliefde jonge koppel heel aardig wordt neergezet door Tom Burlinson en Sigrid Thornton. De grootste kracht van de film is overigens de overweldigend mooie natuur en de prachtige beelden die daar uit zijn voortgekomen.

avatar van mr rumson
Lang geleden dat ik deze gezien heb en sommige scenes zijn mij goed bijgebleven .
Zoals de scene met de jacht op de wilde paarden waar de ruiters een knap staaltje van paardrijden laten zien .Vooral de scene dat Tom Burlinson met hoge snelheid een steile berg afdaalt is indrukwekkend om te zien .
Voor mij is het dan ook deze scene en de prachtige omgeving die de film net wat extra's meegeven.
Het romantische stuk vond ik wel aan de zoete kant wat niet zo erg is .
Maar ik vond de film er iets saaier en trager door worden.
Wel was het fijn om Douglas in een dubbelrol te zien voor mij springt hij er dan ook boven de rest uit.
Alles bij elkaar is het toch een fijne film om te zien die zeker voor de paardenliefhebbers de moeite waard is om te zien .

avatar van Spetie
Goede western, dat zeker, al vond ik het in de eerste helft wat moeizaam op gang komen allemaal. Het romantische verhaaltje vond ik ook niet zo heel goed werken hier.

Kirk Douglas speelt wel een mooie dubbelrol. Hij zet beide rollen geloofwaardig neer en beide personages hadden wel iets boeiends. Het draait hier echter ook om paarden en de scene, waarbij ze de dieren achtervolgen is echt schitterend. Erg mooi gefilmd en daarnaast gewoon erg goed uitgevoerd.

Jammer dat de rest soms toch net wat minder boeiend is. Ik had er anders nog wel minimaal een halfje meer aan kwijt gekund, maar het zit er helaas niet in.

avatar van Sol1
Volgens de begingeneriek is de film gebaseerd op het gelijknamige gedicht van de Australische "bush"-dichter Banjo Paterson. Die komt zelf in een klein rolletje terug bij een scène aan een treinstation in de bush. Figuren als Harrison en Clancy in dit verhaal stammen uit ander werk van Banjo Paterson.
Het verhaal van The Man from Snowy River is niet direct opzienbarend. Een jonge cowboy, Jim Craig, moet na de dood van zijn vader als manusje-van-alles het vertrouwen zien te winnen van Harrison, een rijke rancheigenaar. Daarbij wordt Jim Craig gesteund door Clancy, een levende legende in de Australische bush en door Spur, de broer van Harrison. Dat vertrouwen loopt een deuk op, doordat het lijkt alsof Jim een paard van Harrison heeft laten ontsnappen. Dat paard heeft zich aangesloten bij een wilde kudde.
Een romance van Jim Craig met de dochter Jessica van Harrison speelt daar dwars doorheen. Met name het middenstuk van de film, dreigt onder andere door de uitwerking van die romance nogal voorspelbaar te worden. Het einde van de film, met daarin wel de bijzonder goed gefilmde jacht op de kudde paarden, is qua verhaal ook niet helemaal onverwacht.
Het verhaal lijkt bij de samenstelling van deze film wat achter te lopen bij de aandacht voor de beelden. Door het goede acteerwerk (inderdaad zoals van Kirk Douglas) en de diverse fraaie opnamen van de paarden doorheen The Man from Snowy River, ontstaat per saldo wel een ruime voldoende.

Kleine 4* of ruime 3,5*.

Volgens de eindgeneriek is de film opgenomen in de Australische plaatsjes Merrijig en Mansfield (en omgeving), in de Australische staat Victoria. In het eerste plaatsje wordt blijkbaar ook nu nog steeds een jaarlijkse Rodeo gehouden.

avatar van Sol1
Dogie_Hogan schreef:
Als ik de vele clips op Youtube mag geloven een echte paardenfilm!

Dat zonder meer en in zeer positieve zin!