Quigley Down Under (1990)

Australië / Verenigde Staten
Western / Avontuur

geregisseerd door Simon Wincer
met Tom Selleck, Laura San Giacomo en Alan Rickman

Scherpschutter Matt Quigley uit Amerika wordt gehuurd door een australische boer zodat hij aboriginals van veraf kan neerschieten. Dit pikt Matt niet en hij verlaat de boer. De boer wordt kwaad en begint op Matt te schieten, maar Matt kan vluchten met de hulp van aboriginals. Matt besluit daarna wraak te nemen op zijn nieuwe vijanden.

Erg leuke film!!

JanLo schreef:
Erg leuke film!!
Met deze tekst kan ik het blijkbaar niet als mening markeren. De argumentatie schijnt niet aanwezig te zijn. Ik vind leuk wel een heel aardig argument, maar ik zal erbij vertellen dat ik aan het eind van de film met een goed gevoel heb afgesloten. Ik heb verder geen verstand van goed of slecht acteren. Ik ga dus gewoon op mijn gevoel af of ik er van genoten heb, en dat heb ik. Ik hoop dat dit genoeg is voor een mening!

Brix schreef:
Goede, bijzondere, ' western', met een uitstekende Tom Selleck.

Selleck is overigens een van de weinige acteurs die het western genre hede ten dage nog recht doet.
Alle westerns waarin hij speelde zijn zeer de moeite waard.
Ik zou zo gauw geen enkele andere hedendaagse acteur kunnen noemen die hem naar de kroon kan steken op dit gebied.
Eastwood heeft zijn western tijd wel gehad, dus die vergeet ik maar even.

Ik heb deze film al meerdere malen gezien, en hij blijft de moeite van het bekijken waard.
Ik had er graag een vervolg op gezien.
Ik kende Tom Selleck eigenlijk alleen maar van Magnum, P.I., en dat vond ik niet zo bijzonder, maar ik ben het helemaal met je eens dat hij erg goed in het Western genre past! Bijzonder leuke film ook!

Jan met de pet schreef:
ik vond het wel een goeie film.........niet meer en niet minder..........3.5
Haha, maar 4 is toch echt meer dan 3.5 !!

Barfly schreef:
Een opvallend laag gemiddelde hier op MM. En niet terecht.
Dit is een prima western die, na een weifelend begin, erg sterk doorzet op het eenvoudige thema. Deze film laat zien dat een simpel verhaal toch zeer kan boeien, mits de acteurs en de beelden overtuigen. En dat gebeurt in deze film. Als ik 1 minpuntje moet opnoemen, dan is het Alan Rickman. Ik weet niet waarom, maar ik stoorde me ook al aan hem in Die Hard.
Verder een dikke pluim voor deze aussie-western die niet onder doet voor de traditionele Amerikaanse.
Ik denk dat het komt doordat MovieMeter met die vreemde sterren werkt.Bij Restaurants is 1 ster al fantastisch. Ik zou het veel beter vinden als ze net als bij IMDB gewoon met cijfers gaan werken. Je ziet nu een heleboel filmliefhebbers die gemiddeld nog geen 3 sterren geven, wat dus onvoldoende is. Op die manier zou je ook kunnen stellen dat het geen liefhebbers zijn!!

hdehoon schreef:
Quigley Down Under is zeker geen slechte film, maar ook niet briljant. Wel mooi camerawerk en goed geacteerd. Aardige scene met Aboriginals die de blanken helpen. Natuurlijk de voorspelbare, typisch Amerikaanse sentimenten, maar veel mensen vinden dat mooi (ik niet).
Tom Selleck heeft het aangedurfd om Alan Rickman als tegenspeler te nemen en nam daarmee het risico van het scherm gespeeld te worden, net als Kevin Costner. In deze film is de balans echter beter dan in Robin Hood, Prince of Thieves: niet omdat Tom Selleck zoveel meer uitstraling zou hebben dan Costner, maar vooral omdat Rickman in een keurslijf lijkt te zijn gedrukt en kennelijk weinig mag improviseren. Afgezien daarvan speelt Rickman de boef weer met verve en er zijn scene die precies lijken op die uit Robin Hood. Zo is hij ook nu buiten zinnen als zijn mannen de held weer hebben laten ontsnappen en hij trekt weer heerlijk zijn ‘I’ll cut your heart out with a spoon’- gezicht. Ook opmerkelijk is de scene waar hij met scheerzeep op zijn gezicht in een kappersstoel zit, klaar om met een vlijmscherp scheermes geschoren te worden: hij is daar als twee druppels water Judge Turpin uit Sweeney Todd, maar dan twintig jaar jonger. Iemand die hem aanwees voor de rol van Turpin, moet aan deze scene hebben gedacht!
Toch voel je dat de rol als boef hem als een keurslijf is aangemeten. Telkens als hij een wat langere tekst heeft en je merkt hoe boeiend hij kan spelen, wordt de scene weer afgekapt. Geen wonder dat hij niet graag herinnerd wordt aan die boevenrollen uit het begin van zijn filmcarrière, want het is eeuwig zonde dat hij niet vaker de kans kreeg een rond karakter neer te zetten.
Hadden ze hem die kans hier wel gegund, dan was deze film vast een stuk boeiender geweest.
De recensie wordt meer als wetenschap dan als een persoonlijke mening neergezet. Het woordje 'is' staat hier boven 'vind'. Dat zou wat mij betreft beter kunnen!

avatar van Filmkriebel
Eindelijk eens een (aussie) western barstensvol originaliteit. Een Amerikaanse scherpschutter wordt door een landlord ingehuurd om aboriginals af te knallen maar de blanke grootgrondbezitter wordt als snel de nieuwe vijand. De aboriginals vervangen de indianen, maar aan de kant van de blanken is het "same shit". Het kijkt vooral lekker weg en voelt meer dan een western, ook echt als een avonturenfilm aan. De humanitaire boodschap rond de aboriginals moest er uiteraard bij maar gaat niet echt storen. Deze heeft ook een geweldig goed laatste stuk, wat soms in veel andere westerns ontbreekt. Erg onderschatte film, samen met "An Innocent Man" de beste met Tom Selleck.