Quigley Down Under (1990)

Australië / Verenigde Staten
Western / Avontuur

geregisseerd door Simon Wincer
met Tom Selleck, Laura San Giacomo en Alan Rickman

Scherpschutter Matt Quigley uit Amerika wordt gehuurd door een australische boer zodat hij aboriginals van veraf kan neerschieten. Dit pikt Matt niet en hij verlaat de boer. De boer wordt kwaad en begint op Matt te schieten, maar Matt kan vluchten met de hulp van aboriginals. Matt besluit daarna wraak te nemen op zijn nieuwe vijanden.

avatar van jedymaster
Tom Selleck in een western i.p.v een mooie auto een paard onder zijn kont dat kan niks worden zou je denken maar het valt reuze mee.

domme film en die aboriginals worden afgeslacht alsof het niets is...

Ik miste de magie van Leone....

avatar van mirjo 2
Vond dit wel een gave film. Western, maar dan met een exotisch tintje. Leuke rol van Laura en Rickman is groots, zoals gewoonlijk. Vond hier ook niets doms aan en die abo's die worden afgeslacht: dat is gewoon gebeurd.

avatar van Betamax
Gewoon niet goed niet slecht.
Echt een middenmoot film.

avatar van Jan met de pet
ik vond het wel een goeie film.........niet meer en niet minder..........3.5

avatar van Brix
Goede, bijzondere, ' western', met een uitstekende Tom Selleck.

Selleck is overigens een van de weinige acteurs die het western genre hede ten dage nog recht doet.
Alle westerns waarin hij speelde zijn zeer de moeite waard.
Ik zou zo gauw geen enkele andere hedendaagse acteur kunnen noemen die hem naar de kroon kan steken op dit gebied.
Eastwood heeft zijn western tijd wel gehad, dus die vergeet ik maar even.

Ik heb deze film al meerdere malen gezien, en hij blijft de moeite van het bekijken waard.
Ik had er graag een vervolg op gezien.

Een opvallend laag gemiddelde hier op MM. En niet terecht.
Dit is een prima western die, na een weifelend begin, erg sterk doorzet op het eenvoudige thema. Deze film laat zien dat een simpel verhaal toch zeer kan boeien, mits de acteurs en de beelden overtuigen. En dat gebeurt in deze film. Als ik 1 minpuntje moet opnoemen, dan is het Alan Rickman. Ik weet niet waarom, maar ik stoorde me ook al aan hem in Die Hard.
Verder een dikke pluim voor deze aussie-western die niet onder doet voor de traditionele Amerikaanse.

avatar van sofripa
Prima austern. Gave sfeerplaten, Rickman is een prima foute baas en Selleck zet voor zijn doen een goede rol neer. 3,5 sterren

aerts007
Ja, dit vond ik leuk, Tom Selleck & Alan Rickman spelen hier de rol die op hun lijf is geschreven!

avatar van hdehoon
Quigley Down Under is zeker geen slechte film, maar ook niet briljant. Wel mooi camerawerk en goed geacteerd. Aardige scene met Aboriginals die de blanken helpen. Natuurlijk de voorspelbare, typisch Amerikaanse sentimenten, maar veel mensen vinden dat mooi (ik niet).
Tom Selleck heeft het aangedurfd om Alan Rickman als tegenspeler te nemen en nam daarmee het risico van het scherm gespeeld te worden, net als Kevin Costner. In deze film is de balans echter beter dan in Robin Hood, Prince of Thieves: niet omdat Tom Selleck zoveel meer uitstraling zou hebben dan Costner, maar vooral omdat Rickman in een keurslijf lijkt te zijn gedrukt en kennelijk weinig mag improviseren. Afgezien daarvan speelt Rickman de boef weer met verve en er zijn scene die precies lijken op die uit Robin Hood. Zo is hij ook nu buiten zinnen als zijn mannen de held weer hebben laten ontsnappen en hij trekt weer heerlijk zijn ‘I’ll cut your heart out with a spoon’- gezicht. Ook opmerkelijk is de scene waar hij met scheerzeep op zijn gezicht in een kappersstoel zit, klaar om met een vlijmscherp scheermes geschoren te worden: hij is daar als twee druppels water Judge Turpin uit Sweeney Todd, maar dan twintig jaar jonger. Iemand die hem aanwees voor de rol van Turpin, moet aan deze scene hebben gedacht!
Toch voel je dat de rol als boef hem als een keurslijf is aangemeten. Telkens als hij een wat langere tekst heeft en je merkt hoe boeiend hij kan spelen, wordt de scene weer afgekapt. Geen wonder dat hij niet graag herinnerd wordt aan die boevenrollen uit het begin van zijn filmcarrière, want het is eeuwig zonde dat hij niet vaker de kans kreeg een rond karakter neer te zetten.
Hadden ze hem die kans hier wel gegund, dan was deze film vast een stuk boeiender geweest.

avatar van madmax1
Een bastaard western, die goed uitpakt.
Vooral het laatste gedeelte, puur amerikaans klasse einde.

"bastaard western", leuke vondst

avatar van Flipman
Het speelt zich af in Australië. Dan is het toch eigenlijk een eastern?

avatar van Michelle_Nijntje
Erg leuke film. Alan Rickman had er van mij wel wat meer in mogen zitten.
Ook erg goede soundtrack!

avatar van John Milton
Te laag gewaardeerde en onterecht weinig bekende film naar mijn mening, maar ik ben bevoordeeld. Ik vond hem als kind ge-wel-dig. Soms gaat dat over, soms vermindert het iets, zelden blijft het. Maar quigley krijg nog steeds een 7, ondanks dat er dingen op aan te merken zijn.

Het acteerwerk is prima. Rickman en Selleck doen wat er van hen verwacht wordt, San Giacomo heb ik iets minder mee op. De Soundtrack van Basil Poledouris is erg opzwepend en aanstekelijk en past er goed bij. Sellecks karakter is zowat een sniper met zijn geweer en dat is iets waar ik altijd een zwak voor heb. De landschappen worden mooi in beeld gebracht, wat je van een western mag verwachten.

Het speelt zich af in Australië. Dan is het toch eigenlijk een eastern?
Ach ja, je hebt ook een spaghetti western, een japanse western, revisionistische western en zelfs space westerns, dus er valt nogal wat onder de noemer. Je zou Kill Bill ook als western kunnen typeren.

domme film en die aboriginals worden afgeslacht alsof het niets is...

ik ga er niet vanuit dat veel mensen dergelijke prutsberichtjes serieus nemen, maar just in case, dat is uiteraard larie. Dat is hetzelfde als zeggen dat in Schindler's List joden worden afgemaakt alsof het niets is. Daar wordt juist stelling tegen genomen en zo is het ook in Quigley Down Under. Dat er iets naars in een film gebeurt wil niet zeggen dat de filmmaker het goedkeurt, meestal eerder het tegenovergestelde.

Ik raad hem van harte aan voor western fans die een keer wat anders willen dan Leone, Ford, Hawks of Eastwood. Ik ben een western fan en kan deze erg waarderen, juist omdat hij anders is dan de geijkte paden en een leuke sfeer heeft.

avatar van simonvinkie
Prima film, was erg onder de indruk van de mooie plaatjes plaatjes en de sterke acteerprestatie van Tom Selleck. Geweldige acteur is het toch. Verder vond ik wel dat het tempo wat te laag was en dat de film wat te lang duurde. Niet dat ik iets tegen lange films heb, maar dan moet het wel over de gehele speelduur goed blijven. Vond Alan Rickman trouwens wél een uitstekende rol spelen. Kwam erg overtuigend over. Over het algemeen een prima western met prachtige plaatjes dus. 3*

avatar van LuukRamaker
Eens moet de eerste keer zijn. Zo was het wachten ook op het moment dat ik voor het eerst Tom Selleck aan het werk zou zien. Gisteren was het zover en het zal zeker niet bij één keer blijven als het aan mij ligt.

Quigley Down Under is namelijk een meer dan aardige film over een zeer interessant avontuur in het (wilde) westen van Australië. De prachtige landschappen zijn alles behalve overbodige luxe en zorgen voor prachtige beelden. Het ene beeld is nog mooier dan het andere.

Wat ik wel jammer vond is het einde dat niet alleen voorspelbaar is, maar ook nog eens te lang duurt. Van mij had het mogen stoppen op het moment waarop de ex-Aboriginal zijn jas uittrekt en terugloopt de wijde wereld in, nadat hij (waarschijnlijk) jaren als slaaf heeft moeten doorbrengen.

"You got one shot left in that shooter. Make the most of it."

avatar van mr rumson
Deze film nog maar eens op nieuw bekeken .
En ook deze kijkbeurt weer genoten het mag dan maar een dun verhaal lijntje hebben.
Toch gebeurt er in deze film genoeg om mij van de eerste tot de laatste minuut aan de buis gekluisterd te houden .
Zoals de verschillende gevecht scenes maar ook de schokkende scenes van de lokale bevolking.
Tom Selleck ziet er fraai uit met die outfit aan, maar komt in deze film ook nog eens goed uit de verf . Wat minder vond ik Laura San Giacomo .
Met de muziek zit het ook wel goed lekker bombastisch wat de film ook wel ten goede komt .
Maar waar je in deze film niet om heen kan en ik denk dat iedereen het hier er al over gehad heeft het landschap.
Dat ziet er nog zo ongerept en ruw uit dat je bij jezelf gaat afvragen waarom er niet meer van dit soort film gemaakt worden .

Lang geleden gezien. Beetje aparte western, staat mij bij, met een prima Tom Selleck in de
hoofdrol. En mooie, weidse plaatjes van de landschappen. Kan me nog herinneren dat ik
enigszins bevooroordeeld de film in ging. Selleck, bekend van de Magnum serie, als cowboy?
Maar meegezogen door zijn rol en de film, diens tv-personage al gauw vergeten.

avatar van Brix
Vandaag de blu-ray bekeken (wide-screen)...en waardering nog een halve ster verhoogd...
Oops...kan niet...waren er al 5...

De acteur die Selleck overtreft in een dergelijke rol moet nog geboren worden...

avatar van mr rumson
Whaha Brix volgens mij begint dit een van je top favorieten westerns te worden als het dat al niet was.
Maar ik kan je enthousiasme goed voorstellen het is een mooi film die op Blu-ray vast nog beter tot zijn recht komt al is het alleen maar vanwege de indrukwekkende landschappen .

avatar van Brix
Middenin de roos geschoten mr rumson

avatar van Spetie
Best wel leuk verpakte western, met Tom Selleck in een prima hoofdrol. Ik heb hem eigenlijk nog nooit zonder zijn magnum gezien, maar hij is erg geschikt voor deze rol. Goed voorkomen en zet een leuk personage neer. Dat geweer van hem hier is trouwens erg gaaf.

Het verhaaltje is ietwat voorspelbaar, maar dat is niet zo heel erg. De bijrolletjes zijn niet allemaal even goed, maar de cinematografie is meer dan in orde. Ook de vrolijke soundtrack is de moeite waard en past goed bij de toon van de film.

Het einde wordt dan wel weer iets te lang gerekt en had best iets compacter en korter gemogen. Neemt niet weg dat dit een erg vermakelijke western is, met een leuk en vrij uniek sfeertje.

avatar van Donkerwoud
Tom Selleck is op dreef als de All American Hero die wel even de blanke Australiërs een lesje beschaving bij komt brengen. Tegenover hem een Alan Rickman wiens snerpende stemgeluid genoeg reden is om hem heel hard op zijn neus te willen slaan. Dan wil je hem nog een extra schop in zijn schaamstreek geven als je hoort wat hij van plan is met de mystieke, didgeridoo spelende aborginals. Voor nog meer jaren negentig ongevoeligheid speelt Laura San Giacomo een vrouwelijk hoofdpersonage met één karaktereigenschap: ze is vooral knettergek. Subtiel is het allemaal niet, maar toch heeft Quigley beslist een eigen charme. Het verplaatst de weidse natuurshots en het onverbiddelijke sfeertje van het klassieke westerngenre naar de Australische outback. Tegelijkertijd voelt het door de snedige oneliners en de gelikt ogende actie als een een 'moderne' blockbuster. Uiteindelijk is het de soort voorspelbare formulefilm waar je een uurtje of twee onbezorgd vermaak mee kunt hebben.

avatar van John Milton
Je vergeet de soundtrack!

avatar van Donkerwoud
Die was ook goed, ja. Maar niet onvergetelijk tbh. Kan hem een dag later niet eens meer uit mijn hoofd neuriën.

avatar van Mr_Mephisto
Quigley Down Under heeft veel weg van een tv-film, maar mag je daarom niet onderschatten. Door de Australische setting is deze western op zich al onconventioneel. Selleck speelt een overtuigende, op wraak zinnende scherpschutter; Rickman draaft opnieuw op als "the man you love to hate" - misschien wel de beste reden om de film te zien. Een vermakelijk tussendoortje van twee uur.

avatar van Sergio Leone
Niet echt mijn ding.

Quigley Down Under is ook weer net wat anders dan de gemiddelde western. Voor mij helaas niet positief anders. Wat begint als een wat komisch bedoelde – maar pijnlijk kinderachtige – avonturenfilm met hoog televisie-gehalte, wordt gelukkig iets serieuzer, en daardoor ook beter, na verloop van tijd. Anders had ik veel moeite mogen/ moeten doen om het einde te halen.

Dat gezegd zijnde,Tom Selleck en Alan Rickman zijn wel uitstekend gecast als tegenstanders. Beiden hebben een karakterkop op de schouders staan en passen dan ook perfect in dit soort setting. Van de bijrollen, met dat vrouwtje op kop, ben ik niet onder de indruk.

Simon Wincer heeft met Tom Selleck kennelijk nog wat westerns gemaakt. Ondanks deze kleine tegenvaller ben ik wel benieuwd. Ondersteund door een volwassenere toon kan ik bijna niet geloven dat die twee nog meer matige westerns gemaakt zouden hebben. Want Selleck is gewoon geknipt voor het genre en visueel is er niks mis met de film – soundtrack is dan weer mijn ding niet.

Een subliem geregistreerde Shoot out.