Batman (1989)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Jack Nicholson en Kim Basinger

Nadat hij als kind getuige was van de moord op zijn ouders heeft multimiljonair Bruce Wayne (Keaton) gezworen om de misdaad te bestrijden. Bij een overval op een chemische fabriek valt de misdadiger Jack Napier (Nicholson) door toedoen van Batman in een vat met zuur, waardoor hij misvormd raakt. Hij komt terug als de Joker en neemt de misdaad in de stad over. Batman is de enige die hem kan tegenhouden.

Sorry en als ik commentaren lees van: beste batmanfilm aller tijden.....dan ben ik erg bang voor wat op me af gaat komen nu als ik de rest ga bekijken....

avatar van Phantasm
Aardige film die lekker wegkijkt, had wel wat meer aktie in gemogen.

Bantavoer
Is al bijna dertig jaar geleden dat ik deze film in de bioscoop zag. En nu op dvd. Vind hem nog steeds keigoed. Vooral Jack Nicholson als The Joker. Hilarisch. Verhaal, acteren en special effects prima in orde. En vooral the Joker: "Hoe komt hij toch aan al die gadgets?".

avatar van JacoBaco
Volgens mij zegt hij zelfs speelgoed. (toys)

Tarkus schreef:
De eerste Batman film, en ook een van de betere.
Michael Keaton is perfect gecast in de rol van Batman, maar nog beter is de keuze van Jack Nicholson voor The Joker, echt een rol voor hem dit. Bij momenten is hij hilarisch en andere momenten angstaanjagend.
Let ook op de iets kleinere rol van Jerry Hall, ex-mevrouw (Mick) Jagger.
Leuke film voor de ganse familie.

Leuk om de film eens terug te zien, het is en blijft een van de betere uit de reeks, al is hij nu wel, na bijna 30 jaar, een beetje gedateerd.

avatar van Flavio
Grappig om weer eens gezien te hebben, maar inderdaad wat gedateerd en visueel niet geweldig. Het zal wel de bedoeling zijn geweest van Gotham City een soort donkere Toon Town te maken, trouw zijn aan de strip etc maar ik vond het meestal lelijk. Effecten houden ook niet over, het kwam allemaal nogal goedkoop over.

Jack Nicholson heeft zichtbaar plezier in zijn rol van The Joker. Hij heeft altijd zo'n maniakale uitstraling en deze rol is dan ook geknipt voor hem. Minder te spreken ben ik over het vlakke spel van Keaton in de titelrol- nul charisma en belabberde teksten- en het irritante gegil van Basinger. De muzikale inbreng van Prince viel wat tegen, alleen Partyman en Trust komen voorbij, niet bepaald zijn beste nummers, en een flard van The Future.

avatar van jippie2010
Een film met twee gezichten.
Enerzijds een klassieke batman-sfeer, met een goede Keaton en een uitstekende Nicholson. Anderzijds was het af en toe clownesk en was de soundtrack om te huilen. Helaas. Ik vond het al met al niet boven gemiddeld. *3.0