Batman (1989)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Jack Nicholson en Kim Basinger

Nadat hij als kind getuige was van de moord op zijn ouders heeft multimiljonair Bruce Wayne (Keaton) gezworen om de misdaad te bestrijden. Bij een overval op een chemische fabriek valt de misdadiger Jack Napier (Nicholson) door toedoen van Batman in een vat met zuur, waardoor hij misvormd raakt. Hij komt terug als de Joker en neemt de misdaad in de stad over. Batman is de enige die hem kan tegenhouden.

Sorry en als ik commentaren lees van: beste batmanfilm aller tijden.....dan ben ik erg bang voor wat op me af gaat komen nu als ik de rest ga bekijken....

avatar van Phantasm
Aardige film die lekker wegkijkt, had wel wat meer aktie in gemogen.

Bantavoer
Is al bijna dertig jaar geleden dat ik deze film in de bioscoop zag. En nu op dvd. Vind hem nog steeds keigoed. Vooral Jack Nicholson als The Joker. Hilarisch. Verhaal, acteren en special effects prima in orde. En vooral the Joker: "Hoe komt hij toch aan al die gadgets?".

avatar van JacoBaco
Volgens mij zegt hij zelfs speelgoed. (toys)

Tarkus schreef:
De eerste Batman film, en ook een van de betere.
Michael Keaton is perfect gecast in de rol van Batman, maar nog beter is de keuze van Jack Nicholson voor The Joker, echt een rol voor hem dit. Bij momenten is hij hilarisch en andere momenten angstaanjagend.
Let ook op de iets kleinere rol van Jerry Hall, ex-mevrouw (Mick) Jagger.
Leuke film voor de ganse familie.

Leuk om de film eens terug te zien, het is en blijft een van de betere uit de reeks, al is hij nu wel, na bijna 30 jaar, een beetje gedateerd.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Grappig om weer eens gezien te hebben, maar inderdaad wat gedateerd en visueel niet geweldig. Het zal wel de bedoeling zijn geweest van Gotham City een soort donkere Toon Town te maken, trouw zijn aan de strip etc maar ik vond het meestal lelijk. Effecten houden ook niet over, het kwam allemaal nogal goedkoop over.

Jack Nicholson heeft zichtbaar plezier in zijn rol van The Joker. Hij heeft altijd zo'n maniakale uitstraling en deze rol is dan ook geknipt voor hem. Minder te spreken ben ik over het vlakke spel van Keaton in de titelrol- nul charisma en belabberde teksten- en het irritante gegil van Basinger. De muzikale inbreng van Prince viel wat tegen, alleen Partyman en Trust komen voorbij, niet bepaald zijn beste nummers, en een flard van The Future.

avatar van jippie2010
Een film met twee gezichten.
Enerzijds een klassieke batman-sfeer, met een goede Keaton en een uitstekende Nicholson. Anderzijds was het af en toe clownesk en was de soundtrack om te huilen. Helaas. Ik vond het al met al niet boven gemiddeld. *3.0

Goeie film waarin een multimiljonair als Batman de criminaliteit bestrijd in Gotham City. Qua verhaal mist het soms wat focus en met de dualiteit van het titelpersonage wordt weinig gedaan. De film ziet er wel goed uit, met mooie decors en kostuums. Ook de muziek van Danny Elfman is spot on (iets wat niet gezegd kan worden over de inbreng van de nummers van Prince). Jack Nicholson is uiterst genietbaar in de rol van de Joker en de make-up werkt goed.

avatar van Fisico
Superheldenfilms zijn nooit echt mijn ding geweest. Wellicht ook de reden waarom ik deze Batman nog nooit eerder had gezien. Niet dat ik me oerverveelt heb, zeker niet, maar ik vond de film vrij kolderiek overkomen waardoor de geloofwaardigheid naar een dieptepunt daalde.

Neem nu het personage van The Joker, gespeeld door Jack Nicholson. Hij is sowieso de ster van de film en brengt de film extra schwung. Heerlijke acteur, maar ik kon het personage van The Joker in deze film niet al te serieus nemen. Clownesk zelfs bij momenten waardoor de idee van psychopatisch monster wat ontbrak. Dat gevoel had ik bij Ledger dan weer wel. En zo waren sommige scènes ook: eerder absurd dan weerzinwekkend: bvb in het restaurant of bij Viki thuis.

De film is intussen dertig jaar oud, maar ik zag visueel al betere dingen uit die tijd (en ouder). Gotham City moest dreigend overdkomen en was al bij al nog net ok, maar je kan er niet naast kijken dat het er allemaal gedateerd begint uit te zien. De Batmobiel is een leuk speelgoedje, maar de snelheid zag er niet uit. Ook van Batman verwachtte ik wel wat meer dan het zoveelste touwtje schiet of touwtje trek. Heel dreigend en superieur kwam het niet over. En intussen was ik ook vergeten hoe waanzinnig mooi Kim Basinger destijds wel was.

Beetje gemengde gevoelens dus bij deze film. Zeker niet superslecht, maar de verwachtingen werden niet geheel ingelost. Geen nostalgie voor mij, dus geef mij maar Nolan’s versie(s).

avatar van Graaf Machine
Fisico schreef:

Deze film is helemaal niet bedoelt om serieus te nemen. Dit is een stripboekverfilming zoals de stripboeken bedoelt zijn: jolige gein, met een duister kader.

avatar van cinemanukerke
zeer voorspelbare verhaallijn (standaard drie act blockbuster van goed tegen slecht) met een evenzeer voorspelbaar en slap romance. Misschien een reden waarom er werd gekozen om het verhaal van the Joker als hoofdverhaal te nemen en Jack Nicholson (is ook eerste naam op generiek) doet dit met verve. Dan werkt de film wel nl zwarte humor, prachtige one liners, comic book situaties. Burton zat waarschijnlijk veel liever bij de art department (schitterende visuele grandeur van de film) dan bij die saaie scenario schrijvers (bv wat doet het personage van Billy Dee Williams daar eigenlijk ? en bij uitbreiding ; het personage van Robert Wuhl en van Pat Hingle zijn ook maar plotelementen maar geen personages) en die 2 muzikale intermezzo's zullen waarschijnlijk als een goed idee werden onthaald op de gebruikelijke after party van de set.

avatar van Grindhouse62
Na de filmserie X-Men onlangs uit eigen collectie te hebben herzien, zijn nu de Batman films uit het stof getrokken voor herziening. Batman uit 1989 zag ik voor het eerst toen hij in begin jaren 90 op videoband verscheen. Uiteraard is deze film gedateerd ten opzichte van de jongere versies, maar dat doet niet onder voor het vermaak, want dat is wat deze Batman film nog steeds doet, mij vermaken. Voldoende actie, goede special effecten een fantastisch spelende Jack Nicholson in de rol van de Joker. Een heerlijke popcornfilm uit de oude nostalgische doos. Van mij een 3.5. Op naar de 2 e film