Batman (1989)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Jack Nicholson en Kim Basinger

Nadat hij als kind getuige was van de moord op zijn ouders heeft multimiljonair Bruce Wayne (Keaton) gezworen om de misdaad te bestrijden. Bij een overval op een chemische fabriek valt de misdadiger Jack Napier (Nicholson) door toedoen van Batman in een vat met zuur, waardoor hij misvormd raakt. Hij komt terug als de Joker en neemt de misdaad in de stad over. Batman is de enige die hem kan tegenhouden.

572 BERICHTEN 54 MENINGEN
avatar van Captain Pervert
Recent de derde "Nolan" film gezien en daarmee de "moderne" trilogie compleet... Maar deze Batman-film veegt er nog steeds de vloer mee aan.

Er gaat niets boven de donkere, grimmige sfeer in deze film en de koele Keaton en geniale Nicholson. Staat nog steeds in mijn top 10.

Michael Keaton laat ook meerdere keren zien je stoer kan klinken zonder hilarisch te overdrijven, zoals Christian Bale.

avatar van jespertje13
batman(1989) is een film met een donkere sfeer wel echt typisch gotham city! fantastiche hoe dat is gemaakt. micheal keaton zet een redelijke bruce wayne/batman neer. jack nicholson vertolkde de rol van de joker uitstekend! maar kan heath ledger niet overtreffen. al met al een redelijke batman film

avatar van VoorDeFilm

Waarom is BATMAN (1989) van Tim Burton nu zo goed? De nieuwe VoorDeFilm-inleiding geeft een berg redenen.

VoorDeFilm: Batman (1989) - YouTube

avatar van rcuppen79
Na het succes van Superman eind jaren 70 was het natuurlijk een kwestie van tijd voordat Batman ook weer op het witte doek zou verschijnen. Dit duurde echter nog tot eind jaren 80 voordat het ook daadwerkelijk zover was. Regisseur Tim Burton was niet de meest voor de hand liggende keuze voor deze kostbare productie. Hij was betrekkelijk onervaren en had voor Batman pas 2 bioscoopfilms afgeleverd. De visuele flair die Burton echter in z'n films stopt, paste echter perfect bij de gemaskerde wreker, want visueel gezien is de film een pareltje. Qua decors doet de film denken aan de film Metropolis uit de jaren 20.

Inhoudelijk is de film wat minder geslaagd. Het verhaal is vrij matig, evenals de dialogen. Jack Nicholson mag schitteren als de Joker en doet dit ook op zijn eigen typische manier. De rest van de cast komt er hierdoor bekaaid vanaf. De Batman van Michael Keaton is een houten klaas vergeleken met de Joker en ook de relatie tussen Bruce Wayne en Vickie Vale is slecht uitgewerkt. Daarbij ontbreekt het aan chemie tussen Michael Keaton en Kim Basinger (die er wel voortreffelijk uitziet in deze film). Een echt geslaagde Batman-film kan ik deze dan ook nog niet noemen.

avatar van Movie Jim
Mooie Batman film
niet mijn favoriet.
Jack Nicholson is redelijk als the joker
kwam ook af en toe opnieuw lachwekkend over.

Ik kijk liever naar Christian Bale die Batman speelt.

avatar van Hollywood-west36

Toch wel een kleine klassieker wat mij betreft, kreeg de film bij een herzien niet uitgekeken (echt te vaak gezien), maar is zeker voor die tijd goed gemaakt.

Leuke film die vooral gedragen wordt door een fantastische Jach Nicholson als the Joker. Het verhaal en de omgeving hebben echter de tand des tijds niet overleeft. Er zit een stukje zang in, die tenenkrommend is.

avatar van thunderball
Eh... je doelt toch niet op Prince? Denk dat velen het daar niet mee eens zullen zijn.

Deze film heeft net als batman returns een speciaal plekje in mijn hart veroverd.
Jeugdsentiment ten top.
Dit is een batman film zoals een batman film hoort te zijn.
En wie is er dan ook beter dan Tim Burton om te regisseren.
Jack Nicholson als de joker is fenomenaal ze hadden er geen betere acteur voor kunnen uitkiezen.

Jammer dat na batman returns Joel Schumacher kwam en de batman franchise totaal verpest heeft met zijn kleurrijke fantasie wereld die totaal niet bij batman past.
In batman forever en batman en robin wordt het personage gewoon belachelijk gemaakt echt doodzonde.
gelukkig kwam Christopher Nolan met een hele goed comeback.

Tijdloos topvermaak.

Sfeervolle Batman film met vooral Jack Nicholson die de show steelt als de Joker.
Toch stoort het me een beetje dat de film niet geheel doet zoals de comics waaronder de nr 1 regel van Batman om niet te doden is hier helemaal niet aan de orde, Batman gaat in deze film over redelijk wat lijken.
Ook lijken de gadgets wat houterig over te komen, misschien hadden ze niet de middelen in 1989, maar vandaag lijken ze wat verouderd.
Maar dan nog een leuke klassieker.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Burton zet hier een echte stripverfilming neer met de nodige stripfiguren. Wel jammer dat er zo weinig aandacht aan Batman zelf geschonken wordt. Niet dat de rest zoveel aandacht krijgt, maar het hoofdpersonage mocht toch wat meer achtergrond krijgen. Het geheel is wat gedateerd, vooral met de huidige, hardere verfilmingen van strips of tv-reeksen. Het kitcherige van de jaren '80 is wel passé. Positief zijn wel Keaton en Nicholson die zich goed amuseren en het beter doen dan Bale en Ledger, die gewoon het geluk hadden om meer met hun personage te kunnen doen. Met Batman heeft Burton de ultieme stripverfilming van de jaren '80 neergezet. Een brok jeugdnostalgie en een classic in de stripheldenverfilmingen.

Deze Batman van Tim Burton komt nog uit een tijd dat comicverfilmingen niet echt mainstream waren. Na Superman en Robocop was er nu ook Batman die mee de weg opende naar superhelden in films die niet enkel voor kinderen bedoeld waren of meteen in een B-circuit verzeild geraakten met een laag budget. Burton creëert een mooie Gotham City en de film heeft qua looks, figuren en gadgets veel weg van een comic. Het blijft indruk maken. Anno 2015 erken ik zeker de invloed van Batman en heeft het een hoop elementen die je graag zou terug zien in andere Batmanfilms. Helaas zijn er ook minpunten. Het is allemaal nogal stijf. Deels wel te wijten aan het kostuum van Batman, dat weliswaar mooi is, maar waar hij letterlijk zijn nek niet eens in kon draaien. De batmobiel oogt ook mooi, maar is niet meteen de vlotste wagen in de filmgeschiedenis. Nicholson's vertolking is geweldig, maar evengoed op het randje met momenten. Soms lijkt hij eerder op The Mask dan een echte crimineel. En figuren als Gordon en Harvey Dent komen amper uit de verf.

Een film die dus zeker leuk is om te zien, maar waar het moeilijk om de gebreken heen te zien is. Toch positief is de man die soms wel wordt vergeten: Michael Keaton. Christian Bale is dan wel een betere Batman, Michael Keaton is een veel betere Bruce Wayne. En Batman Begins wordt dan wel hoog aangeschreven, deze Tim Burton Batman bracht in de bioscopen veel meer op.

avatar van John Barry
Batman vind ik een aardige film om een keer gezien te hebben, maar echt super goed vind ik deze film niet.

Batman zelf vind ik wel een leuke superheld met leuke gadgets. Ik vond Michael Keaton ook wel goed acteren. Kim Basinger vind ik in deze film ook een leuke rol hebben. Maar over wie ik niet tevreden ben is Jack Nicholson als de Joker. Tja de Joker. Hij zou in deze film dreigend moeten overkomen. Nou qua uiterlijk komt die zeker dreigend over, maar qua gedrag vond ik hem eerder irritant dan dreigend en ook totaal niet grappig. Daarbij maakt Nicholson zich naar mijn mening ook op een gigantische manier schuldig aan overacting. Nee de Joker vond ik in deze film echt niets. En als die Joker dan nog maar een bijrolletje zou hebben…… maar nee!!!! De Joker is heel erg prominent in de film aanwezig. Soms vroeg ik mij af of ze de film niet beter de joker hadden kunnen noemen. Het lijkt af en toe wel alsof de Joker de hoofdpersoon is en niet Batman. Het grootse probleem van de film is voor mij dus dat dus een personage die ik helemaal niets vind bijna de hele film domineert.

Maar ondanks de joker heb ik mij toch wel kunnen vermaken. Ik vond het leuk om te zien hoe Batman de schurken aanpakten. De actie scenes ( o.a. de gevechten ) waren niet bijster goed, maar wel vermakelijk om te zien. Veder vond ik de scenes tussen Keaton en Basinger ook geslaagd. Er zit een goede chemie tussen beide acteurs en daarnaast vind ik dat Basinger een leuke rol vertolkt. De rest van de cast deed het ook goed. ( op Jack na dan dus )

De muziek Danny Elfman is op zich wel goed, maar wel wat te bombastisch. Soms is de muziek wel wat te nadrukkelijk aanwezig. Dan duikt er ook wat muziek van Prince in de film. Niet echt mijn type liedjes, maar echt slecht zijn die liedjes ook niet. De speciall effects zijn niet echt bijzonder of zo, maar wel geslaagd.

Op zich is dit niet eens zo slechte film. Echter Jack Nicholson als de Joker heeft voor mij toch wel een beetje de film verpest.

2,5 ster voor deze film.

avatar van des1
De eerste full feature movie gewijd aan de Caped Crusader, en.... de beste tot nog toe. Da's vrij makkelijk omdat in tegenstelling tot wat iedereen vindt, ik de Batman films van Christopher Nolan zulke bullshit vindt. Tim Burton's eerste doet ook recht aan de campy stripverhaal background. Latere Batman films werd het vooral ernstig en humorloos, met een semi-interessant sausje. Deze is naast de prachtige decors (het spreekgestoelte met uitvergrote foto erachter van Harvey Dent is bijv. een regelrechte tribute aan Citizen Kane) natuurlijk vooral de moeite waard vanwege Nicholson in de rol van de Joker. Persoonlijk vond ik die beter (schoon onvergelijkbaar misschien) dan die van Heath Ledger. Want een echte psychopaat met gevoel voor humor in plaats van Ledger's invulling als terrorist-filosoof (Nolan's variatie op een poet-warrior?). Je zou alleen kunnen zeggen dat door NIcholson's performance die van Michael Keaton als Bruce Wayne annex Batman lauw afstak. Niettemin. Burton's volgende, met Danny Devito als de penguin, vond ik aanzienlijk zwakker.

Leuke Batman film met een redelijk rol van Keaton (beetje stijf) en een niet helemaal geslaagde rol van Nicholson. Hij doet het leuk, maar zijn karakter slaat toch een beetje de plank mis (creepy noch grappig). De setting is prachtig en geeft veel sfeer, daar moet deze film het ook veelal van hebben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Now comes the part where I relieve you, the little people, of the burden of your failed and useless lives. But, as my plastic surgeon always said: if you gotta go, go with a smile.

Ik heb kort terug de 4 Batman films uit de 80’s en 90’s op bluray gekocht, omdat ik zin heb om deze reeks eens opnieuw te kijken, maar ditmaal met bluray beeld. En dan toch wel specifiek deze Batman uit 1989, nog altijd 1 van de coolste superheldenfilms die er is en ook nog eens zeer gewaardeerd jeugdsentiment van me.

Vroeger had ik deze film op video en omdat ik niet al te veel video’s had, heb ik de film erg vaak gekeken. De sfeer, de actie, Jack Nicholson, de soundtrack. Batman maakte behoorlijk indruk op me. En dan is het toch wel mooi dat zo’n film nooit enige glans verliest. Nog altijd oogt Gotham als een vieze, stinkende, criminele en corrupte stad. Nog altijd is Jack Nicholson briljant met zijn Joker vertolking. Nog altijd is Batman cool. Nog altijd bezorgt de soundtrack van Danny Elfman me kippenvel.

Wat de film geweldig doet is dat superheldengevoel creeeren. Wat er ook gaat gebeuren, Batman zal iedereen wel redden. Ik hou enorm van de Dark Knight trilogie van Nolan, maar die films gaan soms wel erg diep en vergeten dat het ook om Batman de superheld mag draaien. Dat lukt Tim Burton wat beter, omdat Batman hier nog die gevreesde superheld is. Wel verbleekt hij bij Nicholsons Joker, maar Keaton zet wel een heel aanwezige en stoere Batman neer. Ook als Bruce Wayne voldoet hij, al is deze Wayne wel iets te nerdy.
Maar zoals gezegd, bij Nicholsons prestatie verbleekt iedereen in deze film. Ook hier vergelijk je weer snel met de Joker uit de Nolan film, die geweldig werd vertolkt door Heath Ledger, maar ze zijn moeilijk te vergelijken. Hij speelde een psychopaat, Nicholson iets meer een geflipte clown. Beide versies staan me erg aan. Maar ook als clown is de Joker een gevreesde vijand. De momenten dat hij een museum vergast, mensen vergast met zijn parade, een veer in iemands keel drukt en los gaat op de kerktoren zijn scènes die eeuwig boeiend blijven. Hij heeft overigens ook flink wat provocerende en grappige dialogen. De meeste quotes zijn hier wel te lezen: Batman (1989) - Quotes - IMDb

Maar het is vooral de sfeer die van Batman zo’n geweldige film maakt. Gotham is echt een stad die je zou willen ontwijken met al die criminaliteit (daarom is het des te vreemder dat de ouders van Bruce zo’n steegje in zijn gelopen als rijke mensen, maar dat terzijde…) en het voelt ook lekker wanneer Batman weer eens tekeer gaat tegen dat tuig. Het plot dat Commissaris Gordon en Harvey Dent de misdaad willen bestrijden komt alleen niet echt van de grond. Sowieso vreemd dat ze Dent in de film stoppen en dan niks met zijn verhaal doen. Iedere Batman kenner weet wel wie hij uiteindelijk gaat worden. Ook Gordon had een te minimaal rolletje. Jammer.
Kim Basinger probeert ook als Vicki Vale te overtuigen, maar dat lukt haar niet echt. Wel zag ze er mooi uit, maar haar rol was niet zo serieus te nemen.

Batman is ieder geval 1 van mijn favoriete superhelden en deze film doet zeker niet onder voor de Nolan trilogie, die overigens ook fantastisch is, maar op een andere, modernere manier. Ik hou van beide Batmans. Sowieso kunnen de Nolan films qua soundtrack niet tegen de muziek van Elfman op. Ruim 25 jaar na dato is de tune niks van z’n glans verloren.

4,5* (was 4*)

PS: Voor de fans van deze film is de bluray echt een aanrader. Er staat voor enkele uren aan extra’s op, waaronder enkele erg boeiende docu’s over het Batman universum en hoe dit personage door de decennia is veranderd.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Boss Grissom. He was a thief – and a terrorist. On the other hand he had a tremendous singing voice.” Ik herinner me nog hoe ik ook in 1989 (toen ik deze film in de bioscoop zag) al enigszins underwhelmed was : ik begreep welke toon Tim Burton wilde aanslaan en ik wilde daar ook graag helemaal in meegaan, maar het op zich prachtige set-design had juist nog grotesker gemogen en Nicholsons vertolking nog buitenissiger en uitbundiger (bijvoorbeeld bij zijn museumbezoek of bij het uitdelen van het geld). Vijfentwintig jaar later blijkt de tijd in mijn optiek redelijk barmhartig voor deze eerste Batman te zijn geweest : Michael Keaton (voor mij nog altijd de beste en "persoonlijkste" van de vier film-Bruce Waynes tot nog toe) is aangenaam onderkoeld, Jack Nicholson geeft zich tenminste nergens over aan geschmier, de (oppervlakkige) bijrollen zijn goed ingevuld (wat is er toch geworden van Robert Wuhl?), en hoewel de plot nergens zo dwingend wordt als gehoopt (ook al omdat de Joker hier gewoon niet zo'n enge schurk is) en hoewel de verknipte psychologie van Bruce Wayne nergens de impact krijgt waar Tim Burton blijkens zijn audiocommentaar naar streeft, zijn sommige individuele scènes sterk en memorabel (Wayne die in zijn wapenkamer achter Knox en Vicki komt staan, de ontmoeting van de drie hoofdpersonen in Vicki's appartement). Het verschil tussen het eerste en het tweede optreden van de nieuwslezers is hilarisch, en net als 25 jaar geleden is het leuk om al die verschillende fragmentjes die ik eerder al van de magnifieke soundtrack van Prince kende (“Gentlemen, let’s broaden our minds! Lawrence!”, "This town needs an enema!") nu in de film te kunnen plaatsen. Favoriete dialoog: Alicia: “You look fine.” Waarop Jack Napier haar minachtend aankijkt zoals alleen zijn naamgenoot Nicholson dat kan: “I didn’t ask.” Geen grootse film, wel een amusante.

avatar van GrobbekuikenXL
Geniet hier net zo van als van Dark Knight en Dark Knight rises maar Batman en Batman returns zijn eigenlijk toch leuker en de sfeer is fantastisch. Batman forever en Batman & Robin zijn echt prut !

avatar van Justinw
Nostalgie, jeugdsentiment noem het wat je wilt. Verliest na al die jaren nog steeds niet zijn charme. Prachtige decors geven de film een heerlijk sfeertje. Jack Nicholson zet een toffe gestoorde joker neer en de houterige Batman van Keaton hoort nu eenmaal bij deze film. Vergelijken met nieuwere en toekomstige versies van Batman doet afbreuk aan deze film van Burton die compleet zijn eigen weg gaat.

Bruce Wayne
Beste Batman film aller tijden.
Tim Burton wist tenminste hoe je een Batman film moet maken.
Stukken beter dan de zogenaamd realistische versie van Nolan's Dark Knight.
Michael Keaton is ook de beste Batman/Bruce Wayne.
Jack Nickolson zet een geweldige Joker neer.
Prachtige muziek van Danny Elfman.

avatar van W.V.
Ik vind dit de beste batman film welke er is gemaakt en dat ligt denk ik aan de donkere en grimmige sfeer van de film, daarnaast zorgt Nicholson voor een momorabele Joker, velen vinden de vertolking van Ledger beter, vergeet dan niet dat Ledger eerst bij Nicholson de kunst kon afkijken. Burton heeft een geweldige film gemaakt, qua decor, muziek en sfeer is deze onovertroffen. Enige minpunt door de rol van Nicholson worden de anderen een beetje in de hoek gezet, dat maakt dat ik deze film waardeer met een 4

avatar van AmazingPP

Net weer eens herbekeken als Prince-fan zijnde en het is eigenlijk ongelofelijk hoeveel samples de beste man (mag hij rusten in vrede) heeft gebruikt voor zijn soundtrack. Het was dan ook het verzoek van Jack Nicholson of Prince de soundtrack mocht doen. De film heeft op Blu Ray nog niets ingenomen qua kracht, alleen het geluid van deze uitgave is ontzettend zacht. Ik moest mijn home-cinema system op 25 zetten wilde ik nog een beetje geluid hebben; irritant alom! Film doet qua tempo toch een beetje gedateerd aan, maar het is een echte originele Burton. Basinger speelt hier niet haar beste rol; eigenlijk gilt ze heel de film lang. Nicholson doet waar hij goed in is: de gek spelen. Keaton sloeg later nog een slaatje eruit met "Birdman". Deze film: 3,5 *

avatar van horizons
AmazingPP schreef:

Misschien had deze film nog geen last van de "loudness" war die de muziek business heeft geteisterd?

En tempo... de meeste films van de laatste jaren hebben een hoger tempo gekregen dan vroeger.

avatar van the hustler
De blu-ray van deze en andere batmanfilms liggen voor €5 bij mediamarkt.
De liedjes van Prince zijn werkelijk niet te harden, Michael Keaton beschikt niet over het nodige charisma, maar gelukkig is er nog Jack Nicholson die weer lekker overdreven mag doen.

avatar van IH88
“The pen, is truly mightier than the sword!”

Prima Batman film die ondanks wat gebreken toch erg genietbaar is. Het sterkste punt van deze Batman film van Tim Burton is de sfeer. Gotham komt echt tot leven en de cinematografie is prachtig. Een lekker duistere sfeer die in nachtelijk Gotham goed tot zijn recht komt. De film heeft een goede balans tussen actie, romantiek en humor en de acteurs zitten allemaal goed in hun rol.

Keaton is een stoïcijnse en koele Bruce Wayne en zo zie ik hem graag. Ondanks dat Keaton niet veel aan de gewichten heeft gehangen, straalt hij wel een bepaalde kracht uit. Nicholson als the Joker is een attractie op zich en schmiert er lekker op los. Soms gaat hij over het randje maar vermakelijk blijft het. De actie/vechtscènes zien er wel wat amateuristisch uit (de manier waarop Batman "vliegt" is lachwekkend) en sommige personages komen nauwelijks aan bod. Met Harvey Dent/Commissioner Gordon wordt niets gedaan. Maar de acteurs en het heerlijke sfeertje maken veel goed.

avatar van tbouwh
So much to do, and so little time...

Ik had 'em nog nooit gezien, deze originele Batman. Het zal er vermoedelijk aan liggen dat ik zo'n fan ben van Nolan's trilogie, waardoor ik onbewust ergens al vreesde dat dit werk uit '89 niet ging voldoen aan mijn verwachtingen. En dat bleek te kloppen, al had ik niet verwacht dat Batman me zó zou tegenvallen...

Het begint al met de setting. Die is op zichzelf natuurlijk fantastisch, maar de decors daarbinnen ogen (uiteraard met m'n bril van 2016 op) zo gekunsteld en gedateerd dat de wereld van Gotham voor mij nergens ergens gaat leven. Ook het acteerwerk viel me toch wat tegen. Keaton vond ik te gewoontjes en vrij karakterloos, terwijl Nicholson juist weer te karikaturaal speelt. Nu is Nicholson met z'n oneliners en kenmerkende lach alsnog de ster van de film, maar Ledger was écht maniakaal, terwijl Nicholson te evident een maniakaal figuur speelt. Hier en daar gaat het dan iets over de top (gemaakt grappig i.p.v. psychopathisch), en dat contrasteert met het grimmige sfeertje dat Burton anderzijds neer tracht te zetten. Tel daar dan bij op dat niet alle dialogen even sterk op script staan, en je komt tot de conclusie dat er veel meer in had gezeten als de aanpak hier en daar anders was geweest.

Nu kon ik de film overwegend gewoon niet al te serieus nemen, terwijl de pretenties daarvoor wel aanwezig zijn. Sterke stukken (de meeste scènes van Nicholson, alsnog) worden afgewisseld met oninteressante dialogen en matige actie. Gevolg hiervan is dat het het allemaal nét niet was voor mij. Helaas, want ik wilde deze film al een tijdje zien, al was het alleen maar omdat Nolan bij het maken van zijn meesterwerken niet zonder dit werk kon. En omdat Ledger, ook al vond ik hem veel beter (en vooral heel anders), uiteraard schatplichtig is aan Nicholson.

toch wel een leuke film.vooral jack nicholson speelt hier weer super.heb me wel vermaakt.heb hem al vaker gezien.hij blijft wel leuk.

avatar van FlorisV
Destijds al teveel gehyped en nu blijft er nog steeds weinig van over. Het geld ging teveel op aan de gage van Nicholson.

Pluspunten:
+Keaton en Nicholson als Batman/Joker, verder een goeie Alfred;
+ontwerp van Gotham City en de Batmobile en ship;
+de rol van Joker in het verleden van Wayne.

Minder, minder:
-veel te weinig actie en spektakel;
-soms matige effecten (het schild van de Batmobile);
-flutliedjes van Prince;
-veel te kleine rol van Billy Dee Williams als Harvey Dent.

Burton nam prachtig revanche met het veel betere Batman Returns.

Ik geef zilver aan deze film, goud is voor Mask Of The Phantasm en brons gaat naar Batman Returns. De films van Nolan zijn te serieus, te zwaar en hebben veel te veel exposition. Geef mij maar het duistere en cartooneske van Burton.

avatar van Kenzomovies
heb overlaatst alle oude batman films op bluray aangekocht en heb
deze eerste film nu bekeken en vind deze alvast goed.

Nicholson lijkt gemaakt als The Joker, Keaton valt best mee als Batman.

kijk al uit naar deel 2 als ik er eens aan geraak om deze te zien

voor deze eerste een 4*

Anno 2017 het aanzien niet meer waard. Ik had batman nog nooit gezien en wil de reeks eens gaan bekijken. Maar om dan te beginnen bij die van 1989 pffff dat kost energie en ergernis. Het enige wat de moeite waard is is dat je ziet waarom the joker, the joker is. Maar voor de rest een oldscool film die zich bijna helemaal binnen afspeelt als in een theater. Zelfs de auto scenes en de stad is allemaal binnen. Dat deze film een kas succes was en de best bekeken film is van 1989 is heden ten dagen maar moeilijk te begrijpen. Op dit moment zou het een B/ kinderfilm zijn....

Sorry en als ik commentaren lees van: beste batmanfilm aller tijden.....dan ben ik erg bang voor wat op me af gaat komen nu als ik de rest ga bekijken....

avatar van Phantasm
Aardige film die lekker wegkijkt, had wel wat meer aktie in gemogen.