Batman Forever (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Actie

geregisseerd door Joel Schumacher
met Val Kilmer, Tommy Lee Jones en Jim Carrey

Batman krijgt te maken met twee nieuwe vijanden: Two-Face, die Batman als schuldige ziet van zijn misvormde gezicht, en The Riddler, een voormalig employee van Bruce Wayne. Ondertussen wordt Dr. Chase Meridan verliefd op Wayne/Batman.

avatar van The_CrY
Na de geweldige eerste twee films komt daar opeens Batman Forever. Waar de eerste twee dat duistere sfeertje hadden met maniakale schurken is het hier tot een karikatuur doorgegroeid. Tommy Lee Jones is een heerlijke acteur, maar zijn Two-Face is te over de top voor mij. Zijn beetje backstory dekt de overgang niet. In de film uit 1989, toen nog gespeeld door Billy Dee Williams, was Harvey Dent een government official, hier een terrorist. Jim Carrey als The Riddler vond ik strontvervelend. Carrey speelt elke rol precies hetzelfde; je moet er niet aan denken om hem als broer of man te hebben... nooit meer rust. Bovendien hebben zowel Two-Face als The Riddler de neiging te denken dat ze The Joker zijn. Of hoort iedereen de leukste maniak thuis te zijn in Gotham? Val Kilmer als Batman vond ik prima; als Bruce Wayne/mens enorm slecht. Deze man kan niet acteren. Houterig, timide, voorzichtig... deze termen passen niet bij Bruce Wayne. Chris O'Donnell speelt Robin... hoewel het leuk is voor de afwisseling vind ik deze jongen zwaar irritant en over het algemeen weinig toevoegen aan de film. Nicole Kidman speelt Dr. Meridian Chase. Ja, het is opvallend hoe mooi ze is en ze zit goed in haar rol; haar karakter blijft echter nogal vlak en voor we het weten is ze het klassieke meisje in nood geworden.

Het verhaal was op zich zo slecht nog niet vergeleken met de vorige films. Waar ik mij vooral aan stoorde waren de tenenkrommende dialogen, het onrealistisch uitgewerkte plot (heeft nou serieus niemand door dat er groene stralen over de stad gaan?/Hoezo voelt ooit iemand zich veilig in Gotham? Op letterlijk elke openbare gelegenheid in deze film komt Two-Face roet in het eten strooien./etc.), en tot slot Val Kilmer en Jim Carrey. Helaas zijn er nauwelijks scènes waar Kilmer of Carrey niet in voorkomen, dus ja.

Ik wist dat deze niet meer het niveau had van Batman en Batman Returns, maar ik meende dat deze nog wel degelijk was. Kennelijk heb ik me vergist. Nog een uit hetzelfde hout te gaan, en daarna eindelijk de Nolan films!

avatar van IH88
“Riddle me this, riddle me that, who's afraid of the big, black bat?”

Vroeger een favoriet maar nu vooral lachwekkend slecht. Om met het goede te beginnen, Val Kilmer is een waardig opvolger van Keaton en speelt erg sterk. Ook Nicole Kidman is een waardig opvolgster van Basinger en Pfeiffer en heeft zeker chemie met Kilmer. En de actiescènes zien er ook goed uit.

In de film komt een circus voor en zo voelt deze film ook aan. Het is allemaal erg theatraal, kleurrijk en uitbundig maar gaat volledig over the top. De duistere sfeer uit de Burton films heeft plaatsgemaakt voor schijtlollige bad guys die vooral heel vervelend zijn. Carrey probeert er nog wat van te maken maar trekt vooral gekke bekken. Net zoals Jones die echt verschrikkelijk acteert. Harvey Dent is volgens mij een interessant personage, maar wat ze er hier van maken... En dan krijg je er Robin ook nog bij, die vooral in de weg loopt. Nee, Kilmer had een betere film verdient.

wel een redelijke opvolger,maar de eerste 2 delen zijn gewoon het beste.maar kan me met deze film ook best vermaken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na de duistere kermis die Batman Returns heet, wilde de studio maar graag weer terug naar een Batman waar kinderen al hun zakgeld aan zouden uitgeven. En dus werd Tim Burton aan de kant gezet (hij kreeg enkel een productie-credit) en werd Joel Schumacher aangehaald om een kleurrijke kinderfilm te maken. En een kinderfilm werd het. Er zijn wel overeenkomsten tussen deze film en zijn voorgangers; net als de Burton films draait het hier ook om een knullig eenvoudig plotje met de focus op de schmierende slechteriken en speelt de oersaaie superheld wederom tweede viool in z'n eigen film.

Deze wordt ditmaal vertolkt door een kartonnen en enorm nietszeggende Val Kilmer. Hij wordt bijgestaan door nog meer suffe personages als de verplichte en vólkomen nutteloze liefdesrol van Nicole Kidman en de sidekick Robin, ook alles behalve een interessant personage. Voor de bad guys koos Schumacher voor Jim Carrey - die het jaar ervoor ongekend succes behaalde - en gaf hem als enige aanwijzing; 'doe maar zo gek mogelijk'. Logischerwijs wordt Carrey enorm snel bloedirritant. Ook bad guy nummer 2, gespeeld door Oscarwinnaar Jones, kreeg dezelfde regieaanwijzing en dan is het nog enigszins interessant om te zien wat een waardige, serieuze acteur met zo'n rol doet. Conclusie: Niet heel veel, want veel verder dan een beetje gek rondspringen en heel veel lachen doet Jones ook niet. Neem aan dat het bedrag op zijn bankrekening het waard was, want niemand kiest ervoor om een film als dit te maken voor artistieke redenen.

2 sterren.

Ik had nog nooit 1 batman film gezien. Deel 1 en 2 kreeg ik nauwelijks verhapstuk, terwijl ik erg van fantasy en science fiction houd. Maar dit deel sloeg voor mij de deur naar verdere delen dicht..

avatar van Movie Jim
Ik vond deze Batman film beter
dan zijn opvolger Batman & Robin
die was erg slecht
Tja wat kan ik van deze film
zeggen
ik vond hem toch wel erg leuk,
ik vind Val Kilmer al beter Batman spelen
dan zijn opvolger George Clooney.
Ik vind het leuker om naar de slechteriken
De riddler en Two face te kijken,
dan Jack Nicholson als de Joker
die vond ik een beetje irritant.

avatar van Phantasm
Weer een prima, vermakelijke Batman film.

Bantavoer
Dit is duidelijk een mindere Batmanfilm dan zijn voorgangers Batman en Batman Returns. Val Kilmer als Batman was meteen al een stuk minder. Wat heet. Vond Michael Keaton veel beter als Batman. Two face en Ridler vond ik nou ook niet geweldig. Verhaal is goed, special effects en zo ook, acteren prima. Maar, kom op, zeg. Batman met tepels op zijn pak?

avatar van des1
Elk geval beter dan die Nolan kul Batman films. Kidman is lekker, Carrey is lekker nuts (Tommy Lee Jones wordt gewoon weggespeeld in who's madder), O'Donnell overbodig en Kilmer saai... maar dat heeft vooral met het script te maken.

Deze derde Batman-film uit de reeks die door Tim Burton in 1989 zo sterk was begonnen, is weer een feest voor het oog, maar het verhaal valt vies tegen.

Batman (ditmaal Val Kilmer) neemt het op tegen Two-Face (Tommy Lee Jones), een man met twee gezichten en net zoveel persoonlijkheden. Die gemenerik wordt geholpen door een oud-werknemer van Batman, te weten "The Riddler" (Jim Carrey). Het duo sluit een verbond om definitief met Batman af te rekenen. Bovendien krijgt Bruce Wayne een half therapeutische, half amoureuze relatie met een fraaie psychologe, te weten Dr. Chase Meridian (Nicole Kidman).

Deze films was in 1995 het grootste kassucces, maar veel Batman fans zullen ongetwijfeld niet gecharmeerd zijn van het rommelige, chaotische verhaal, waarin zelfs de prachtige decors niet tot hun recht komen. Net als in de twee voorgaande delen is de superheld Batman eigenlijk maar een bijfiguur en stelen de schurken de show en dan heb ik het natuurlijk over Tommy Lee Jones als de gespleten Two-Face en een hysterische Jim Carrey in een almaar rijmende "Riddler". En inderdaad Nicole Kidman was een feest voor het oog om naar te kijken. Verder was het ook leuk om te kijken naar de vrouwen Drew Barrymore en Debi Mazar, oftewel het duo "Sugar" en "Spice", welke je niet moet verwarren met het muzikale duo "Salt-n-Pepa" (Amerikaanse R&B- en hiphopgroep), welke een jaar van het voren een grote hit hadden met het nummer "Push It".

Al met al een matige Batman film, die niet meer dan leuk is om eens gezien te hebben en dan ook nog vooral vanwege Tommy Lee Jones, Jim Carrey en Nicole Kidman i.p.v. hoofdrolspeler Val Kilmer.

avatar van Shadowed
Oei.

Wist al dat de recensies niet al te best waren, maar Carrey wil ik nog weleens een kans geven. Love him or hate him, ik ben van de eerste kant. Die man heeft gewoon een uitstraling die ik erg kan waarderen. Maarja, hij kon de film niet redden.

Kilmer is saai, geen enkele uitstraling. Gelijk ook de reden waarom hij maar in 1 batmanfilm verscheen. Bale en Clooney vind ik overigens ook geen reet aan. Maar nu heb ik het nog niet eens over Kidman gehad, wat een plat personage speelt ze. En ook nergens maar een beetje overtuiging.

Soms nog wel lollig met de strip achtige benadering en neon lichten. Schurken waren bij vlagen ook wel geinig, Robin was lenig maar had ook geen uitstraling. Jammer, ik verkies hiervoor toch echt de Nolan films.

Zeer goede film vond ik dit beter dan de laatste triologie waar de slechterikken nieteens echt goed in de verf waren gezet en een batman die totaal niet kon acteren want zijn stem was veel te ZWAAR voor batman te zijn dus geef mij maar de oude batman films net als deze om goed te zijn en je kunt tenminste nog eens lachen met de oude batman films. En je moet denken vroeger konden ze niet zoveel met de computer maken gelijk nu, de batman mobiel van nu bestaat nieteens in real life was een computergemaakt model enkel de binnenkant was half echt achter gemaakt voor de binnenkantscenes. Dus deze al de punten en de nieuwe allemaal maar een 0.5 voor de moeite om toch nog iets te stimuleren voor een nieuwe saga waar de echte regisseurs van vroeger terug komen

Tarkus schreef:
Ook dit is wederom een prima vervolg op de 2 eerste fimen.
Ditmaal, nadat Michael Keaton er de brui aan had gegeven, Val Kilmer in de rol van Batman.
De beide schurken in deze prent zijn ook weer grote namen, Tommy Lee Jones en Jim Carrey, en deze laatste is als bekketrekker pur sans de geschikte persoon om The Riddler gestalte te geven.
In deze prent duikt ook voor het eerst Batman's maatje Robin op, een rol voor de jonge Chris O'Donnell.
Opvolgster van de beide dames uit de eerste filmen is hier een prachtige Nicole Kidman, men had geen betere actrice voor deze rol kunnen vinden.
2 Uur puur actie en ook humor in deze derde Batman-prent.

Opnieuw bekeken, en niets toe te voegen aan mijn eerdere mening.
Blijft een leuke film...

avatar van Gerlof1378
Na Tim Burton's 2 top Batman films, die vooral erg donker waren en precies de comic zijn. Is Batman Forever dat niet het geheel is een aanfluiting het lijkt meer op een kermis attractie dan Batman behoort te zijn. Laat ik het dan ook maar nooit hebben over Batman & Robin wat nog 100x erger is dan deze haha. Afijn de cast speelt wel leuk Val Kilmer is best wel aardig gecast als Batman en Jim Carrey als de Riddler is zeker goed gecast heerlijk om Jim te zien waar hij het beste in is. De rest van de cast vond ik minder boeiend, ik vond Nicole Kidman echt vreselijk in deze prent. Maar ja je kan ook niet alles, wil je Batman zien zoals hij behoort te zijn kijk dan Tim Burton's en Christopher Nolan's films vooral de laatste is en zijn meesterwerken overtref dat maar eens Warner haha.

ik vond Val Kilmer als hem best wel aardig gecast en ook Jim Carrey was dat ook. H