Batman Forever (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Actie

geregisseerd door Joel Schumacher
met Val Kilmer, Tommy Lee Jones en Jim Carrey

Batman krijgt te maken met twee nieuwe vijanden: Two-Face, die Batman als schuldige ziet van zijn misvormde gezicht, en The Riddler, een voormalig employee van Bruce Wayne. Ondertussen wordt Dr. Chase Meridan verliefd op Wayne/Batman.

247 BERICHTEN 42 MENINGEN
avatar van The_CrY
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na de geweldige eerste twee films komt daar opeens Batman Forever. Waar de eerste twee dat duistere sfeertje hadden met maniakale schurken is het hier tot een karikatuur doorgegroeid. Tommy Lee Jones is een heerlijke acteur, maar zijn Two-Face is te over de top voor mij. Zijn beetje backstory dekt de overgang niet. In de film uit 1989, toen nog gespeeld door Billy Dee Williams, was Harvey Dent een government official, hier een terrorist. Jim Carrey als The Riddler vond ik strontvervelend. Carrey speelt elke rol precies hetzelfde; je moet er niet aan denken om hem als broer of man te hebben... nooit meer rust. Bovendien hebben zowel Two-Face als The Riddler de neiging te denken dat ze The Joker zijn. Of hoort iedereen de leukste maniak thuis te zijn in Gotham? Val Kilmer als Batman vond ik prima; als Bruce Wayne/mens enorm slecht. Deze man kan niet acteren. Houterig, timide, voorzichtig... deze termen passen niet bij Bruce Wayne. Chris O'Donnell speelt Robin... hoewel het leuk is voor de afwisseling vind ik deze jongen zwaar irritant en over het algemeen weinig toevoegen aan de film. Nicole Kidman speelt Dr. Meridian Chase. Ja, het is opvallend hoe mooi ze is en ze zit goed in haar rol; haar karakter blijft echter nogal vlak en voor we het weten is ze het klassieke meisje in nood geworden.

Het verhaal was op zich zo slecht nog niet vergeleken met de vorige films. Waar ik mij vooral aan stoorde waren de tenenkrommende dialogen, het onrealistisch uitgewerkte plot (heeft nou serieus niemand door dat er groene stralen over de stad gaan?/Hoezo voelt ooit iemand zich veilig in Gotham? Op letterlijk elke openbare gelegenheid in deze film komt Two-Face roet in het eten strooien./etc.), en tot slot Val Kilmer en Jim Carrey. Helaas zijn er nauwelijks scènes waar Kilmer of Carrey niet in voorkomen, dus ja.

Ik wist dat deze niet meer het niveau had van Batman en Batman Returns, maar ik meende dat deze nog wel degelijk was. Kennelijk heb ik me vergist. Nog een uit hetzelfde hout te gaan, en daarna eindelijk de Nolan films!

avatar van IH88
“Riddle me this, riddle me that, who's afraid of the big, black bat?”

Vroeger een favoriet maar nu vooral lachwekkend slecht. Om met het goede te beginnen, Val Kilmer is een waardig opvolger van Keaton en speelt erg sterk. Ook Nicole Kidman is een waardig opvolgster van Basinger en Pfeiffer en heeft zeker chemie met Kilmer. En de actiescènes zien er ook goed uit.

In de film komt een circus voor en zo voelt deze film ook aan. Het is allemaal erg theatraal, kleurrijk en uitbundig maar gaat volledig over the top. De duistere sfeer uit de Burton films heeft plaatsgemaakt voor schijtlollige bad guys die vooral heel vervelend zijn. Carrey probeert er nog wat van te maken maar trekt vooral gekke bekken. Net zoals Jones die echt verschrikkelijk acteert. Harvey Dent is volgens mij een interessant personage, maar wat ze er hier van maken... En dan krijg je er Robin ook nog bij, die vooral in de weg loopt. Nee, Kilmer had een betere film verdient.

wel een redelijke opvolger,maar de eerste 2 delen zijn gewoon het beste.maar kan me met deze film ook best vermaken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na de duistere kermis die Batman Returns heet, wilde de studio maar graag weer terug naar een Batman waar kinderen al hun zakgeld aan zouden uitgeven. En dus werd Tim Burton aan de kant gezet (hij kreeg enkel een productie-credit) en werd Joel Schumacher aangehaald om een kleurrijke kinderfilm te maken. En een kinderfilm werd het. Er zijn wel overeenkomsten tussen deze film en zijn voorgangers; net als de Burton films draait het hier ook om een knullig eenvoudig plotje met de focus op de schmierende slechteriken en speelt de oersaaie superheld wederom tweede viool in z'n eigen film.

Deze wordt ditmaal vertolkt door een kartonnen en enorm nietszeggende Val Kilmer. Hij wordt bijgestaan door nog meer suffe personages als de verplichte en vólkomen nutteloze liefdesrol van Nicole Kidman en de sidekick Robin, ook alles behalve een interessant personage. Voor de bad guys koos Schumacher voor Jim Carrey - die het jaar ervoor ongekend succes behaalde - en gaf hem als enige aanwijzing; 'doe maar zo gek mogelijk'. Logischerwijs wordt Carrey enorm snel bloedirritant. Ook bad guy nummer 2, gespeeld door Oscarwinnaar Jones, kreeg dezelfde regieaanwijzing en dan is het nog enigszins interessant om te zien wat een waardige, serieuze acteur met zo'n rol doet. Conclusie: Niet heel veel, want veel verder dan een beetje gek rondspringen en heel veel lachen doet Jones ook niet. Neem aan dat het bedrag op zijn bankrekening het waard was, want niemand kiest ervoor om een film als dit te maken voor artistieke redenen.

2 sterren.

Ik had nog nooit 1 batman film gezien. Deel 1 en 2 kreeg ik nauwelijks verhapstuk, terwijl ik erg van fantasy en science fiction houd. Maar dit deel sloeg voor mij de deur naar verdere delen dicht..

avatar van Movie Jim
Ik vond deze Batman film beter
dan zijn opvolger Batman & Robin
die was erg slecht
Tja wat kan ik van deze film
zeggen
ik vond hem toch wel erg leuk,
ik vind Val Kilmer al beter Batman spelen
dan zijn opvolger George Clooney.
Ik vind het leuker om naar de slechteriken
De riddler en Two face te kijken,
dan Jack Nicholson als de Joker
die vond ik een beetje irritant.

avatar van Phantasm
Weer een prima, vermakelijke Batman film.