Batman & Robin (1997)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Fantasy

geregisseerd door Joel Schumacher
met George Clooney, Chris O'Donnell en Arnold Schwarzenegger

Mr. Freeze is van plan om Gotham City in zijn ijzige greep te krijgen door de hele stad in een permanente winter te dompelen. Ondertussen lukt het de verleidelijke Poison Ivy om de band tussen Batman en Robin te verpesten, en is de butler Alfred stervende. Mr. Freeze is de enige die hem kan redden. Alfred's nichtje helpt als Batgirl om de stad te redden.

376 BERICHTEN 34 MENINGEN
avatar van LPereboom
geplaatst: 16 november 2014, 23:12 uur [permalink]
Dit is de slechtste batman van allemaal... Clooney past ook niet als batman. De film is ook allemaal wat teveel show en te kleurijk zoals in de derde.. batman staat voor duister en grauw vind ik, en dat staat in deze film niet centraal. Ik vond freeze wel iets hebben als vijand alleen is dit allemaal wat verkeer gefilmd en gemaakt zoals de film op zijn geheel. Maar als batman fan kan ik hem niet laten buizen daarom toch 2,5 *

avatar van mjk87
geplaatst: 8 maart 2015, 21:27 uur [permalink]
In wezen is deze film nog slechter dan Batman Forever. De actie is maar flauw in beeld gezet, maar ook zeer overdadig en over the top waardoor spanning of sensatie geen kans krijgt. Gotham is heel kleurrijk maar gaat als stad nooit leven, het blijft te allen tijde een decor waarvan je weet dat het nep is (verkeer op straat? En dat soort dingen waardoor Gotham nooit echt wordt). Verder hangt de film van losse scènes aan elkaar, zijn Batman en Robin en eigenlijk niemand echt serieus te nemen waardoor de film (behalve op het punt van slap stick) overal faalt. Dit is niveau Power Rangers al deed het me soms ook denken aan Bassie & Adriaan en de Huilende Professor. En Clooney mag ik als acteur wel, maar is hier volledig miscast (al kan het zijn dat ik, jaren later, vooral de bekende kop Clooney zie bij hem).

Maar toch, deze film is zo silly, zo puur camp, zo vol van kitsch in kleur en inhoud dat het soms -onbedoeld- best nog grappig wordt en absoluut z'n geinige momenten kent. Daarom 1,5* en dus net iets beter gewaardeerd dan Batman Forever.

geplaatst: 12 maart 2015, 19:23 uur [permalink]
Een film voor zwakzinnige.

- Batman wilt eigenlijk Superman zijn

- Robin wilt ook een Batmobiel omdat chick daar op geilen

- Mr. Freeze ontdekt dat de dinosaurussen zijn uitgestorven tijdens de ijstijd

- Poison Ivy is een Green Peace activiste die de slet in haar aan de werld wilt laten zien

- Bane is een fervent sm'er die nooit heeft leren praten

- Alfred heeft gordelroos

- Batgirl huppelt af en toe voorbij

*1,0 want voor deze film heb je wel erg veel alcohol nodig.

avatar van RuudC
geplaatst: 15 april 2015, 19:04 uur [permalink]
Misschien moet je eerst eens bij jezelf te rade gaan, want dit is nogal dom commentaar. Zeker nooit gehoord van een term als 'over the top' gehoord.

geplaatst: 15 april 2015, 23:16 uur [permalink]
Als kind vond ik deze film goed.
Nu het na zoveel jaren te hebben herzien vond ik het niet zo goed..

Je zou zeggen Batman, goede cast, veel villains van de comics dit zou goed moeten zijn, maar het zijn vooral de acteurs die hier heel erg teleurstellen.
Batgirl een robin waren dramatisch slecht.

avatar van namingway24
geplaatst: 4 juli 2015, 01:09 uur [permalink]
Hell freezes over: ik vind Batman & Robin oprecht een fantastische film.

De duistere Tim Burton-films blijven de definitieve filmversie van het personage, maar er is ook absoluut ruimte voor Schumacher's campy jaren '60 TV Batman; het mag dan allemaal wat losser zijn, maar wat zijn twee Bat-films nooit zijn, is saai. En van de twee is Batman & Robin mijn favoriet.

Het mooiste voorbeeld is voor mij de introductie van Pamela Isley, en de daarop volgende creatie van Poison Ivy. deze scène barst van de kleurige sets en flitsende apparatuur, en de energie spat er echt van af. De maffe professor is net als de rest van de film compleet over de top, en bovendien is Poison Ivy als ze daar uit grond naar boven komt bloedmooi en verleidelijk.

Maar geen recensie van Batman & Robin zou compleet zijn zonder Schwarzenegger's Mister Freeze. Zowat als zijn zinnen zijn cheey one-liners, maar ik vind ze stuk voor stuk geweldig. Ik betrap me er tijdens deze bloedhete dagen zelfs op dat ik er af en toe eentje uitgooi om me iets beter te voelen (ik haat dit weer). Freeze zijn kostuum is ook erg COOL, en zijn ijspistool zorgt voor een paar aardige special effects. Maar op het laatst wordt hij nog verrassend emotioneel als het op zijn zieke vrouw aankomt, en de resolutie van zijn verhaal en de film in het algemeen is wel toepasselijk; hij was niet per sé super-slecht, maar gewoon instabiel.

Er zitten zoveel knotsgekke momenten in de film dat het er echt te veel zijn om op te noemen. De Bat-creditcard, de shots van Bat-kruizen-en achterwerken, Batman's opmerking over Superman, het zijn er echt erg veel. Maar weet je wat, het past volledig bij deze film die zichzelf vaak niet al te serieus neemt. George Clooney is misschien een vreemde keuze voor Batman/Bruce Wayne, maar hij speelt het allemaal perfect; soms emotioneel, en dan weer grappig op een gortdroge manier; hij weet waarin hij speelt en draagt het kostuum met verve; wat mij betreft honderd keer beter dan Christian Bale.

Het verhaal is misschien een beetje dun, en de introductie van Batgirl (die hier familie is van Alfred in plaats van dochter van Jim Gordon) heeft niet veel om het lijf, hoewel het wel een mooi lijf is in de gedaante van Alicia Silverstone. Haar interactie met O'Connell's Robin is trouwens wel aangenaam in de stijl van de Batman Animated serie. Ze krijgen ook wat vette actiemomenten tijdens de spectaculaire straatrace. De reeds genoemde Alfred krijgt trouwens een goede emotionele verhaallijn zodat ieder personage zijn moment in de spotlight krijgt. De enige die een beetje buiten de boot valt is Bane, die hier in tegenstelling tot de comic-versie slechts een domme bodybuilder is. Hij ziet er daarentegen spectaculair uit, dat wel.

Ik heb nog niet eens de dansclub-scène met de Gorilla-kostuums vermeld, en hoe Poison Ivy haar krachten gebruikt om Batman en Robin tegen elkaar uit te spelen. Ook mooi is de aanblik van Freeze's ingevroren vrouw, en sowieso is Freeze erg COOL met zijn handlangers en bloedmooie vrouwen die zich verschuilen in een prachtig ontworpen schuilplaats ("come on, sing, sing!"). Ik kan wel alinea's doorgaan, maar ik zou zeggen; ontdek de film zelf opnieuw of zelfs voor de eerste keer als je er niets dan negatiefs over hebt gehoord; dit is echt onterecht.

Want als een pure actie/comic-film is Batman & Robin erg geslaagd; de film is kleurrijk, en zit vol actie en humor. Wat wil een mens nog meer; voor mij zijn de Batman-films uit de jaren '90 tienmaal meer vermakelijk dan alles wat Nolan en Bale hebben gecreëerd.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 14 juli 2015, 22:39 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:
Na het werkelijk zeer slechte en zeer irriterende Batman Forever moest ik deze film nog kijken. Volgens velen het dieptepunt uit de reeks. Dus ik ging de film bekijken, maar vreesde 2 uur irritatie a la de vorige film.

Maar viel me dat even mee...
Oke, het is geen film van het niveau Batman of Batman Returns, maar hij is 10x leuker dan het waardeloze Forever. Waarom? Nou, ik vind George Clooney als Batman 10x beter dan Val Kilmer die er een fantasieloze drol van maakte. Clooney heeft charisma en uitstraling, kwam tenminste als een stoere Batman over. Prima acteur en ook al is hij geen Micheal Keaton, ik vond zijn rol zo slecht niet.

Dat geldt overigens niet voor elke rol. Butler Alfred is wel echt een topper, stijlvol en gevat met de opmerkingen. In alle 4 de Batman films doet hij mee en dat is positief. Prima acteur, prima rol. Prettig dat hij dit maal een grotere rol in het verhaal kreeg. Dat gaf de film een wat menselijker gezicht.
Helaas zat die vervelende Robin ook nog in de film. Zowel het personage Robin als de persoon die hem speelde irriteerde me. En dat zal ik het nog maar niet hebben over de lachwekkende Batgirl. Welke eikel verzint nou zoiets? Knap meisje hoor, maar dramatisch dat ze in de film plots erbij kwam als side-kick. Zeker de manier waarom, te slecht....

Het verhaal zelf had een aardig goede vijand en een lachwekkend vervelende. Arnold Schwarzenegger zette een aardige Mr. Freeze neer. Ik vond Mr. Freeze als vijand een stuk leuker dan Two Face of The Riddler uit het vorige deel. Schwarzenegger maakte er nog wel wat van. Geen groots acteur, maar hij neemt zichzelf gelukkig nooit serieus. Ik moest wel lachen om de overdreven one-liners. Ook was zijn verhaal best oke.

Dit in tegenstelling tot Ivy Poison aka Uma Thurman. Mensen, wat een slechte rol zeg. Dramatisch geacteerd, dramatisch hoe ze in het verhaal komt. Een totaal zinloze en zeer, zeer slechte rol. Wel een mooie vrouw, maar ik wou dat ze niet in de film had gezeten.

Wat wel positief was waren de special effects. Gotham zag er donker en duister uit, de Bat-voertuigen zagen er prima uit. De effecten van vooral het ijskanon van Mr. Freeze zagen er prima uit.

Alles bij elkaar heb ik me vermaakt en geergerd aan deze film dus ik deel het cijfer mooi door de helft:

Opnieuw gekeken, ditmaal op bluray en eigenlijk sta ik nog achter elk woord uit mijn hele oude review. Met als kanttekening dat de rol van Thurman me nu minder stoorde en dat ik nog meer heb genoten van de heerlijke over de top rol van Schwarzenegger. Zelfs een beperkte rol weet hij nog op te leuken met zijn oneliners en uitstraling.

Toch komt de film wederom niet boven 2,5* uit. Te rommelig, te kitcherig en sowieso samen met Batman Forever vrij beledigend richting de fans na de 2 mooie Burton Batmans.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 22 december 2015, 09:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het kan dus altijd nog erger: Zoals Batman forever begon met Alfred die direct na de titelsekwens vroeg of Batman misschien nog een boterhammetje voor onderweg bliefde, opent Batman & Robin met de eerste die na een geprikkelde opmerking van de laatste opmerkt: "This is why Superman works alone!" – en vandaaruit gaat het alleen maar heuveláfwaarts. Schumacher is tenminste altijd eerlijk geweest over zijn motieven (die gestuurd werden door de studio agenda : more toys, more kids, more merchandise), en hij heeft ook keurig het boetekleed aangetrokken, maar dat maakt deze film er verder niet verteerbaarder op. Niets wordt serieus genomen (waardoor ik als kijker bij de dodelijke ziekte van Alfred opeens een uiterst ongemakkelijk gevoel van ongepastheid kreeg), Uma Thurman schmiert er op los (als Poison Ivy haar baas kust tot de dood er op volgt zegt Schumacher op de commentaartrack: “This scene will not win the award for under-acting, but, hey, it’s a comic book!”"), Batman redt zichzelf voor de honderdste keer door "harpoenkabels" in de lucht te schieten, Alicia Silverstone is de meest onwaarschijnlijke Batgirl die ik me voor kan stellen (zitten al die haren niet in de weg?), we krijgen wéér een confrontatie met schurken onder "blacklight", en de woordspelingen in de dialogen zijn echt tenenkrommend slecht (Robin tot Ivy: "I want to be sure that you are serious about turning over a new leaf ").
        De enige uitzondering op al deze uitzichtsloze meligheid vormt verrassend genoeg de rol van Arnold Schwarzenegger. Over diens acteertalent heb ik me nooit illusies gemaakt: ik ben een groot fan van hem, maar vooral omdat hij tussen 1984 en 1996 het middelpunt vormde van een aantal meer dan uitstekende actiefilms. In déze film echter vind ik zijn personage uitstekend uit de verf komen, misschien wel omdat voor Mr Freeze het redden van zijn vrouw de hoogste prioriteit heeft en alle misdadige activiteiten slechts een onbeduidend nevenverschijnsel zijn – de megalomane obsessie met wereldheerschappij die veel andere Batmanschurken kenmerkt is hem totaal vreemd, en vandaar dan ook dat Arnolds fameuze one-liners hier zo goed bij zijn luchthartige personage passen: "Well look at you! Let me guess... Plant Girl? Vine Lady?" (als hij Ivy ontmoet). Bovendien ziet hij er prachtig uit met zijn kale blauwe hoofd met grofkorrelige textuur, en in zijn cel krijgt hij daarmee zelfs een zekere waardigheid die hem niet misstaat. Fraaie rol.
        Al met al echter steekt deze film de televisieserie uit 1966 naar de kroon qua campgehalte, en George Clooney had het wel bij het rechte eind toen hij na afloop van de opnames zei: "I think we just killed the franchise." En toch – ik heb nu alle vier de "oude" Batmanfilms herzien, en hoewel mijn aflopende waarderingen (**** – ****½ – **½ – **) anders doen vermoeden vind ik het ondanks alles toch jammer dat de reeks hiermee ten einde is gelopen. Het feit dat dit kwartet films vier zulke verschillende benaderingen kan oproepen is toch op een unieke manier fascinerend.

avatar van Metalfist
geplaatst: 3 januari 2016, 17:49 uur [permalink]
Tonight's forecast... a freeze is coming!

Met Batman & Robin ben ik aan de laatste film van de 3 sequels op Burton's Batman uit 1989 gekomen. Een vreemde franchise die een hoogtepunt kende met Batman Forever, hoewel ik Batman Returns ook nog wel sterk vond, en naar het schijnt compleet zou instorten met dit 4e deel. Ik had er echter best nog wel een goed oog in aangezien ik het derde deel dus sterk vond, terwijl de algemene opinie de film nogal serieus afbreekt, en zodoende zag ik regisseur Joel Schumacher graag wederkeren.

Op dat gebied is er niet echt te klagen. Het probleem zit hem echter in het feit dat Val Kilmer niet meer wou meedoen en dat hij vervangen werd door George Clooney. Nu was Michael Keaton nooit mijn ideale keuze voor de rol van Batman/Bruce Wayne, maar Clooney is simpelweg nog slechter. Ik zie nog teveel Clooney en te weinig Batman. Soit, opnieuw weer een aantal nieuwe belangrijke personages die komen opdraven en waar Schumacher die in het vorige deel nog netjes wist te balanceren, loopt het hier wat mis. Freeze en Poison zijn nog wel een vlotte combo, maar Batgirl heeft gewoon geen toegevoegde waarde (naar het schijnt zijn een hoop van haar scènes verwijderd omdat ze haar gewicht niet kon houden) en Bane wordt wel erg hard herleidt tot het lompe handlangertje van Ivy. Hoewel Schumacher nog wel de fans probeert te plezieren door onder andere Julie Madison, de eerste grote liefde van Batman, te introduceren, lukt ook dat niet doordat ze gewoonweg zo weinig screentime krijgt. Vind het sowieso vreemd dat hij in Batman Forever een personage zoals Chase Meridian, die geen comic verleden heeft, introduceert om die nu compleet te negeren en te vervangen door Madison. Had dat dan al in Batman Forever gedaan...

Soit, ik begin wel erg negatief te klinken en dat is zeker ook niet de bedoeling. De cartoony stijl blijft overeind in dit 4e deel en dat blijf ik wel leuk vinden. De transformatie van Pamela naar Poison Ivy, gewoon heel het Mr. Freeze gebeuren, ... Allemaal erg flashy en met de cast zit het ook wel vrij goed. Schwarzenegger is heerlijk als Mr. Freeze (werkelijk elke zin dat hij uitspreekt heeft wel een pun met ijs) en Uma Thurman weet ook nog wel te overtuigen als Poison Ivy. Chris O'Donnell keert terug (zonder oorbel deze keer) en weet ook zijn ding te doen. Jammer eigenlijk dat de geplande Nightwing sequel er uiteindelijk niet meer is gekomen, had wel eens willen zien wat hij daar mee deed. Iets meer aandacht ook Michael Gough die als Alfred in alle vier de delen is komen opdraven en dat is ook leuk.

Het was de laatste Batman film die Bob Kane heeft mogen aanschouwen en dat is toch zonde. De bedenker van Batman verdiende meer, maar hij werkte nog altijd mee aan de film dus wie weet vond hij dit wel de goede richting uitgaan. Persoonlijk vind ik het de zwakste van de '89 - '97 quadrilogie. De enige ook waar Tim Burton geen invloed op had. Toeval?

avatar van The_CrY
geplaatst: 19 april 2016, 00:44 uur [permalink]
Met afstand de minste Batman film van de "first wave". Er is al vrij veel over gezegd. Toch, ook al beoordeel ik de film vrij laag, vond ik Mr. Freeze niet zo slecht, maar misschien is dat gewoon mijn sympathie voor Arnold Schwarzenegger; ik vind m een toffe knul. Verder zijn vooral George Clooney, Chris O'Donnel en Alicia Silverstone schuldig aan de ondergang van deze film... geholpen door een slecht script. Uma Thurman, ze kan weinig verkeerd doen bij mij, maar die over-de-top schurkenhouding past niet zo heel goed bij haar. Nee, dit is niet mijn favoriete Batman film.

geplaatst: 1 augustus 2016, 15:21 uur [permalink]
RuudC schreef:

Zeker nooit gehoord van commentaar dat 'over the top' is? Leek mij namelijk wel toepasselijk bij een 'over the top' film!

avatar van IH88
geplaatst: 8 september 2016, 19:28 uur [permalink]
“This is why Superman works alone.”

Wat een verschrikkelijke film. Echt niets klopt aan deze film. Schumacher probeert het met over the top karakters, uitbundige decors en veel humor maar slaat volledig door. Schwarzenegger is nog wel aardig als mr. Freeze en Clooney en Silverstone halen het maximale uit hun rollen.

Jammer genoeg is Clooney gewoon geen Batman en kan hij niet tippen aan Keaton, Kilmer en Bale. Wat Thurman aan het doen is weet ik niet, maar ze slaat de plank volledig mis. Net zoals het verhaal, de actiescènes en bovenal de schijtlollige dialogen en situaties waar de personages zich in bevinden. Maar snel The Dark Knight weer eens opzetten om hier overheen te komen.

geplaatst: 2 februari, 12:20 uur [permalink]
ik vind deze film nog steeds wel aardig.maar eigenlijks is dit de allerminste batman film.en niet zo heel goed.maar ik heb me best wel vermaakt.ik ben nooit zo moeilijk met films.al heb ik ook wel fims die ik geen bal aan vind. .maar het ligt hem denk ik vooral ook aan george clooney ,ik vind hem geen batman.ik denk dat de meesten dat wel vinden,en de film is over de top geacteerd.daar zijn de meesten het ook wel mee eens denk ik.maar al met al een redelijke film die ik wel grappig vind.en dan ook nog ik vind de vorige delen natuurlijk veel beter.vooral de eerste 2 delen.

Fed
geplaatst: 6 mei, 01:02 uur [permalink]
Slechtste Batman ooit. De film uit '66 is zelfs nog beter. Alleen al de eerste 10 minuten zijn het kijken niet waard. Alleen die Alicia toendertijd...mooie meid.

avatar van Capablanca
geplaatst: 6 mei, 06:54 uur [permalink]
Gezien de redelijk negatieve teneur in de berichten tot nu toe, heb ik deze film gisteravond met de nodige reserve bekeken. Ik denk dat ie me daarom wel meeviel. Natuurlijk zijn er betere Batfilms, maar deze is sowieso moeilijk met ze vergelijkbaar door de andere, wat luchtigere en humorvolle ondertoon. Misschien dat ie daarom zelfs wel dichter in de buurt komt van de oorspronkelijke comics. Ik heb me in ieder geval wel vermaakt, een kleine voldoende.