Batman Returns (1992)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Actie

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Danny DeVito en Michelle Pfeiffer

Oswald Cobblepot (DeVito) was bij zijn geboorte zo afzichtelijk lelijk, dat hij door zijn ouders in een mandje het water op is gegooid. Hij is opgegroeid tussen de pinguïns in het riool. Samen met een corrupte zakenman verzinnen ze een plan om de stad over te nemen en Batman (Keaton) van moord te beschuldigen. Behalve deze twee slechteriken heeft Batman ook nog te kampen met Catwoman, maar aan welke kant staat ze nou eigenlijk?

avatar van hannes64
Deze 2de Batman van Burton is bijna even goed als deel 1.
Pfeiffer speelt catwoman met verve.
Keaton is voor mij nog steeds de beste Batman....een klein verschil met Affleck, die `t nu ook zeer goed doet.
Vind de pinguin maar een vies mannetje, gespeeld door DeVito, had wel iets netter gemogen maar zo is Burton eenmaal.
Michelle Pfeiffer steelt bijna elke scene, en haar mag ik juist graag zien......ze heeft ook zo`n leuke oneliner met de vechtpartij met Batman.....

[Catwoman word geslagen door Batman]
Catwoman: 'How could you? I'm a woman'.
Batman: 'I'm sorry, I-I...'
[Ze geeft em een veeg]
Catwoman: 'As I was saying, I'm a woman and can't be taken for granted. Life's a bitch, now so am I.'
En dat ze uit de winkel huppelt met een driedubbele salto, en alleen 'Miauw' zegt....dan de explosie...ja, dat was ook 1 van de leukere momenten.

avatar van pfan
Weet je dat scène in het winkelcentrum met de zweep waar ze de hoofden van de poppen er afslaat in één take was opgenomen! Zo goed kon ze met die zweep omgaan.
Het vogeltje dat ze in de mond nam was een echte vogel en had ze ter plekke bedacht en Tim Burton was helemaal verbijsterd! Geweldig!

avatar van Basto
Na 30 jaar herzien.

Vond m tegenvallen toen die uit kwam en ook nu sleept het verhaal nog een beetje. Maar vind m dit keer toch zeer vermakelijk met een geweldige DeVito, heerlijke Pfeifer en sterke Walken. Keaton zal ik nooit eeg sterk vinden, maar de art direction is altijd top bij Burton, evenals de muziek.

FilmFan897
In een paar opzichten was deze film een flop, ik had ook moeite om de film te kunnen volgen.
Soms viel ik bijna in slaap terwijl ik ernaar aan het kijken was.
De film had echter ook goede kanten en dat zijn dat Danny DeVito de Penguin speelt, hij doet het heel goed en de rol is gewoon weggelegd voor hem, ook Michelle Peiffer deed het goed als Catwoman, ik vind ze stukken beter dan Anne Hathaway in Batman The Dark Knight Rises.
Je ziet dat de film een beetje vaart maakt op het einde en in het midden om toch maar een gevecht te creëren tegen Batman en the Penguin.
Ook het eindgevecht was niet zo spectaculair, er werd bijna niet gevochten.
Deze film is een iets mindere sequel maar toch nog een film waar je van kan genieten als je van Batman houdt.

avatar van Lovelyboy
Vroeger had ik deze filmposter in mijn slaapkamer hangen, echter het zien van films die destijds uitkwamen was er niet echt bij. Of ik deze ooit later dan wel eens gezien heb kan ik me niet echt voor de geest halen, fragmenten uit Jac Goderie's programma kan ik me dan wel weer herinneren.

Batman Returns gaat vlot van start en laat zich qua stijl gemakkelijk vergelijken met de voorganger van dezelfde hand, namelijk Tim Burton. De actie gaat vliegend van start net als het veelvoud aan tegenstanders die bijna overelkaar heen buitelen en vaak niet weten waar ze banger voor moeten zijn. Elkaar of The Batman Het gebruikelijke plot van vernietiging en afpersing is het gevolg met de nodige wroeging bij karakters die weer van partij switchen. Bijzonder spannend is het allemaal niet, origineel ook niet, ontzettend vermakelijk wel.

Nu had ik een oudere dvd-versie maar ik vermoed dat een beetje opgepoetste blu-ray versie er best heel fraai uit ziet voor die tijd. De gebruikelijke duistere en soms wat kitscherige Burton stijl is absoluut nog te pruimen en past prima bij de algehele sfeer die vooral naar vermaak hangt en niet naar diepte of griezel. De soundtrack lijkt me één op één uit de vorige. Wat de acteurs betreft: Pfeiffer is waanzinnig als Catwoman en kritieken van kijkers aan het adres van Hathaway snap ik nu wel. Hathaway is prachtig en acteert prima, maar die spanning en opwinding die Pfeiffer in haar rol legt is van een andere orde. Walken is op zijn Walken's. Keaton scoort een degelijke voldoende, maar het is vooral de meeste aandacht die naar Devito uitgaat. Wedijveren met Jack Nicholson als de Joker is nogal wat, en in eerste instantie komt Pinguïn wat gekunsteld over. Toch wint DeVito gedurende de film aan terrein op een prima maar soms ook wat flauwe Joker in Batman. Al met al groeit Pinguïn aan de hand van DeVito uit tot een uitstekend, kleurrijk en vermakelijk karakter.

Niet alles aan Batman Returns is even goed maar een erg vermakelijke en acceptabele opvolger is het zeker. Een film die vooral garant staat voor nostalgie en er verder niet heel gedateerd uitziet. Gewoon erg leuk!