Batman Returns (1992)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Actie

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Danny DeVito en Michelle Pfeiffer

Oswald Cobblepot (DeVito) was bij zijn geboorte zo afzichtelijk lelijk, dat hij door zijn ouders in een mandje het water op is gegooid. Hij is opgegroeid tussen de pinguïns in het riool. Samen met een corrupte zakenman verzinnen ze een plan om de stad over te nemen en Batman (Keaton) van moord te beschuldigen. Behalve deze twee slechteriken heeft Batman ook nog te kampen met Catwoman, maar aan welke kant staat ze nou eigenlijk?

avatar van Movie Jim
Ik vind dit een goeie Batman film.

Christian Bale en Michael Keaton zijn de 2 beste Batmans.

Een dieptepunt in deze film is het volgende

Ik stoor me in deze film erg aan Danny de Vito.
Hij speelt erg kinderachtig en komt te humoristisch over in deze film,
voorbeeld, gromt veel.
Ik vind daarom ook Danny de Vito de ergste slechterik uit een Batman reeks.

avatar van renzoroy
Samen met de eerste batman film van tim burton de beste batman films ooit. Veel duisterder en meer trouw aan de comics dan die christopher nolan films. Dat zijn ook goede films als we daarvoor nog nooit van batman hadden gehoord, bijvoorbeeld, waar is de klassieke batmobiel die we al jaren kennen... en ga zo maar door

Danny devito zet een geniale vertolking van de penguin neer en tim burton's regie is weer geweldig.

Helaas nam joel schumacher na deze film de regie over en ging deze batman serie ten onder...

gelukkig is er nu de serie Gotham....

avatar van LPereboom
Deze 2de batman vind ik ook heel goed, goeie acteurs en goeie scene's in de film! Michael Keaton toch ook 1 van mijn favoriete batman acteurs! Catwomen word ook heel mooi en leuk in beeld gebracht! Het duistere in de film is ook super gedaan!

Deze film heeft net als batman een speciaal plekje in mijn hart veroverd.
Jeugdsentiment ten top.
Dit is een batman film zoals een batman film hoort te zijn.
En wie is er dan ook beter dan Tim Burton om te regisseren.
Michelle Pfeiffer is een prachtige vrouw en als catwoman nog sexier dan dat ze al is.

Jammer dat na batman returns Joel Schumacher kwam en de batman franchise totaal verpest heeft met zijn kleurrijke fantasie wereld die totaal niet bij batman past.
In batman forever en batman en robin wordt het personage gewoon belachelijk gemaakt echt doodzonde.
gelukkig kwam Christopher Nolan met een hele goed comeback.

Tijdloos topvermaak.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
In tegenstelling tot de latere Batmanfilms in de jaren 90 werken die met de Burtonlook wel als stripverfilming. Hier kan je nog weg met een held als een vleermuis die vecht tegen een pinguin en een kat. Keaton is nog altijd één van de betere Batmanfiguren. Ook al wordt zijn Batman-versie weinig uitgwerkt, Keaton past goed in het rijkelui prentje dat Batman over zich heeft. Opvolgers Kilmer en Clooney doen het wat dat betreft een pak minder. Enkel Bale doet nog beter, maar heeft ook een betere Batman uitwerking met zich mee. Burton is nog meer dan de originele Batman bezig met de sfeer en creëert een prachtige wereld voor de Pinguin en Catwoman zodat die zeker niet moeten onderdoen voor The Joker. Pfeiffer is hell sexy trouwens in dat latex pakje.

4 hoofdrolspelers is misschien wat veel: Batman, Catwoman, Pinguin en Shreck. De aankleding is heerlijk en is zowel donker als sprookjesachtig. Je hebt echt het gevoel naar een comicverfilming te kijken. Al is het net als z'n voorganger soms wat op het kinderlijke. De dialogen van Shreck of de Pinguin zijn soms irritant. Batman blijft goed als Bruce Wayne, maar een stijve hark als Batman zelf. De auto was wel knap, maar het kostuum ligt dichter bij dat van Adam West dan Christian Bale. Catwoman is de ster van de film, ook al draait het verhaal vooral rond de Pinguin. Enorm sexy en een knap samenspel met Batman. De Penguin is vooral een freak. Zeker niet slecht gespeeld, maar niet echt de tegenstander van Batman zoals The Joker was.

Burton en de muziek van Elfman zorgen voor een boeiend sfeertje. Misschien nog iets volwassener (comics zijn ondertussen toch al wat meer ingeburgerd) en het had nog veel beter geweest. Dat hier niet naar geluisterd werd, is te zien aan de veel meer cartooneske verfilmingen van Schumacher die volgenden.

Erg leuk vervolg dat net wat beter is dan zijn voorganger. Keaton is wat losser, Pfeiffer is een leuke Catwoman (wisselwerking tussen Keaton en Pfeiffer komt ook wat beter uit de verf) en DeVito een net wat leukere slechterik. De decors zijn ook mooier, er was duidelijk een hoger budget.

avatar van comely
Ben gek op de sfeer in deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik vond het een meer dan waardige opvolger van Batman uit 1989. Keaton speelde opnieuw Batman en opnieuw vond ik hem sterk. Ook weer een sterke (bij)rol voor butler Alfred.
Het verhaal vond ik alleen een tikje minder dan in het vorige deel. Dit maal niet The Joker, wel Pinguin en Catwoman. Danny DeVito stal de show met een sterk optreden als Pinguin. Hij leek net echt, bijzonder goed gedaan. Michelle Pfeiffer was als Catwoman zeker niet slecht, maar ik vond haar hele rol in de film opvulling. Zo zagen we haar Catwoman worden maar de reden waarom ze dat werd, de reden dat ze Catwoman werd dat is nauwelijks weergegeven. Net zoals ook niet bekend is waarom ze eigenlijk Batman kapot wilde maken. Beetje overbodig dus. Pinguin vond ik wel een vermakelijke vijand. Hij en zijn bende vond ik leuk om te zien. De duistere en dondere sfeer was opnieuw goed aanwezig net als enkele fraaie shots en erg goede thememuziek. Het blijft goed die Batman muziek elke keer te horen.
Alles bij elkaar een prima film. Niet zo goed als de vorige, wel samen met Batman en het jaren later gemaakte Batman Begins de 3 beste Batman films tot nu toe. Tot dat ik Batman The Dark Knight ga zien althans...

De film opnieuw bekeken, ditmaal op bluray. Mijn mening van jaren terug is niet veranderd. Prima Batman film, erg vermakelijk. De voorganger was wel leuker, vooral memorabeler. Batman Return heeft niet zo heel veel momenten die je echt bij blijven, terwijl deze wel in de film uit 1989 zaten. Pinguin is ook geen Joker, die ik als vijand veel interessanter vind.

Jammer dat dit de tweede en tevens laatste Batman film van Tim Burton en Michael Keaton was. Ik had graag meer willen krijgen. De 2 Batmans die hierna kwamen waren veel te middelmatig tot zelfs erg slecht.

3,5* blijven staan.

PS: Net als bij de vorige film zijn de extra's bij Batman Returns ook de moeite. Oa een reportages hoe men de pinguïns trainde voor de scenes in deze film. Leuk!

Mijn favoriete Batmanfilm. Heerlijk duister en sinister zoals een echte Batman film hoort te zijn. Keaton is voor mij de beste Batman. Pfeiffer en deVito acteren ook uitstekend. In tegenstelling tot de meeste reageerderes hier heb ik juist genoten van the Pinguïn. Heerlijke slechterik die ik (net als Catwoman) nog eens hoop weer te zien in een moderne Batman film.

avatar van Roger Thornhill
Bijzonder leuke en visueel superbe Batmanfilm waarin de bizarre humor de actie en het spektakel niet in de weg staat en de zwartkomische ondertoon nergens de overhand neemt. Centraal in het succes staan twee uitstekende schurken, met Danny DeVito die vol voor elke onsmakelijkheid gaat en Michelle Pfeiffer die op magnifieke wijze in het midden laat in hoeverre Catwoman "goed" is en in hoeverre slecht (en vermoedelijk weet Selina dat zelf niet eens), en die ik overigens nooit aantrekkelijker dan in déze film heb gevonden. Merkwaardig genoeg steekt de rol van Christopher Walken (toch met afstand mijn favoriete acteur van allen in deze film) wat bleekjes af bij zijn partners in crime, ik vrees dat hij hier wat te weinig uitbundigs te doen krijgt (met uitzondering natuurlijk van de scène waarin hij Selina ondervraagt over haar onderzoek naar de gecodeerde bestanden). Het hilarische hoogtepunt van Batman returns is voor mij toch wel de scène waarin Oswald in een soort simulatiestoel annex wipkip de Batmobile bestuurt: DeVito's bijna spastische lichaamstaal doet mij elke keer weer hardop lachen – het is gewoon jámmer dat Batman zijn auto uiteindelijk weer onder controle krijgt (hoewel Oswalds daaropvolgende frustratie dan ook wel weer bijzonder grappig is). De beste van de eerste worp Batman-films, en in mijn ogen het vermakelijkste van alles wat er over The Dark Knight op het witte doek is verschenen.

avatar van Metalfist
Why is there always someone who brings eggs and tomatoes to a speech?

Toen ik een aantal jaar geleden de Batman film uit 1989 had gezien, schreef ik het volgende: "Jammer dat ik blijkbaar de 2e Batman film mankeerde want ik wou wel eens zien wat Burton en Keaton van de volgende films gingen maken." Het zal de meesten niet zijn ontgaan, maar vandaag is het kerstmis en wat heb ik van de kerstman gekregen? De boxset met de Batman films die gemaakt zijn tussen 1989 en 1997! Bovendien was er nog het mooie toeval dat Batman Returns zich tijdens kerstmis afspeelt en dan is vandaag natuurlijk de beste gelegenheid om de film eens op te zetten.

Ik dacht altijd dat ik deze sequel nooit had gezien, maar er kwamen op den duur wel wat flarden terug en ik blijk hier zelfs bijna 10 jaar geleden eens op gestemd te hebben. De score was toen 3.5* en die zal in ieder geval hetzelfde blijven. De regie is terug in de handen van Tim Burton en dat merk je al vrij snel. Dezelfde sfeer uit de eerste Batman komt in volle glorie terug (die openingsscène is wel erg heerlijk) en het is wederom genieten van een geweldige villain in de vorm van Penguin. Alleen jammer dan ook dat Burton hier alweer de film net iets te lang laat doorlopen. Gewoon rond de 100 minuten afronden en er zou een hogere score hebben ingezeten. Nu zakt de film een tikkeltje in bij de strijd om het burgemeesterschap, iets wat op zich ook niet echt zo'n invloed had op het verdere verloop van de film. Soit, in ieder geval een waardige opvolger en dat is vooral te danken aan het feit dat Burton gewoon zijn eigen goesting doet met de franchise. Bruce Wayne (gelukkig ook deze keer eens geen gezeik over zijn ouders, dat riedeltje kennen we ondertussen al wel) komt bij vlagen zelfs amper in de film voor en de focus ligt dan ook vooral op Penguin en Catwoman.

Die worden vertolkt door Danny DeVito en Michelle Pfeiffer waarvan zeker DeVito heerlijk is. De make-up doet sowieso al erg veel (ik dacht trouwens dat het personage gemodelleerd was naar een bepaalde comic stijl, maar blijkbaar was bijvoorbeeld een Tim Sale zo gecharmeerd door de make-up dat hij Penguin zelf zo begon te tekenen), maar DeVito schmiert er gewoon lekker op los. Hoewel ik bij Pfeiffer in het begin dezelfde indruk begon te krijgen als bij Halle Berry in het verschrikkelijke Catwoman uit 2004, moet ik zeggen dat Pfeiffer er wel in slaagt om niet lachwekkend over te komen in haar leren pak. De 'schizofrenie' gaat haar ook erg goed af trouwens. Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van Keaton, maar ik vond hem hier overtuigender dan in de voorloper. De enige die wat teleur stelde was Christopher Walken eigenlijk. Heb hem vrij hoog zitten, maar zijn klasse komt enkel in de moord op Selina naar boven.

Evenwaardig aan de eerste Batman en dat had ik niet verwacht. Burton laat zich nu helemaal gaan en dat resulteert in een erg vermakelijke film, maar er blijven hier en daar nog oneffenheden over. Zonde eigenlijk, want voor de rest kijkt dit erg lekker weg. Ben benieuwd wat Batman Forever gaat brengen. Moet volgens mij nog ergens een filmposter van de film hebben liggen dus ik vermoed dat ik hem eerder heb gezien. Ik kijk er naar uit in ieder geval.

Dikke 3,5*

avatar van The_CrY
Voor mij de beste oldschool superheld film die ik ken. Eén lange adrenalinebom in de duistere Burton-versie van Gotham. De wereld is hier nog simpel (wat bij de Nolan films anders is) en er is enerzijds Batman en anderzijds twee bad guys namelijk Catwoman en de Penguin. Heerlijk gespeeld door Michael Keaton, Michelle Pfeiffer en Danny DeVito, respectievelijk. Beter dan dit worden de klassieke superheld films zeker niet. Van begin tot eind genieten van spetterende actie, prachtige make-up, duistere sfeer, uitbundige karakters, en een vrij simpel verhaallijntje die niet cliché aandoet.

Bruce Wayne
Goed vervolg op Batman(1989).
Tim Burton wist tenminste hoe je een Batman film moet maken.
Stukken beter dan de zogenaamd realistische versie van Nolan's Dark Knight.
Michael Keaton is ook de beste Batman/Bruce Wayne.
Danny de Vito speelt erg goed als the Pinguin
Michelle Pfeiffer doet het leuk als Selina Kyle/Catwoman
Prachtige muziek van Danny Elfman.

Als kind vond ik dit een hele spannende Batman film, want het heeft een zeer griezelige sfeer.

Pluspunten:
- Danny DeVito geeft voltreffelijk het Pinguin monster neer. Hij bijt de neus van je gezicht en red baby's die in het riool vallen.
- Michelle Pfeiffer zet een ietwat te sletterige Catwoman neer, maar ach, daar kan ik heel goed mee leven
- Tim Burton zet een fantastische griezelige sfeer neer in deze film

Minpunt:
- Batman is Vicky, zijn grote vlam uit de vorige film blijkbaar alweer vergeten. Wellicht is het in de tussentijd uitgegaan omdat Vicky geen latex pakje aan wilde trekken in de slaapkamer. Wat dat betreft snap ik de keuze voor Catwoman.

*3,5 Totaal ander concept dan Nolan's Dark Knight, die Batman in de echte wereld portreteerde. Wat niet per definitie slechter of beter is. Batman Returns is gewoon heel vermakelijk, helemaal voor kinderen. De film gaat af en toe wat over de top, maar verliest zichzelf nooit compleet (iets wat in Batman Forever en Batman and Robin helaas wel gebeurd).

avatar van IH88
“You gotta admit I played this stinkin' city like a harp from hell.”

Kolderieker en uitbundiger dan de eerste Burton/Keaton Batman film en jammer genoeg ook een stuk minder. Ik ben de eerste Burton film gewend en Nolan's Batman trilogie dus een Danny DeVito in een belachelijk pinguïn kostuum is even slikken. Hij is niet grappig en hij is niet dreigend als tegenstander van Batman, dus wat is hij dan wel? Wat was de bedoeling van zijn personage? Ik weet het niet.

Gelukkig is Keaton weer heerlijk onderkoeld en vooral cool als Batman en is Michelle Pfeiffer erg sterk als Selina Kyle. Ik ken haar vooral van haar wat koele personages maar het is leuk om haar eens helemaal los te zien gaan. Alle andere personages lopen er weer voor spek en bonen bij maar dat was in de eerste Batman film ook al zo. Met de actie zit het wel goed en ook Gotham wordt weer prachtig vormgegeven. Het sterkste punt van Returns vond ik misschien nog wel sommige briljante oneliners. Maar die Danny DeVito hé…

avatar van n00r
Hele leuke batman film die nergens verveeld.

een leuke batman vervolg.heb me zeker weer vermaakt.al vaker gezien maar blijft leuk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ben zelf niet zo geïnteresseerd in Batman als superheld. En schijnbaar meneer Burton ook niet echt, want in deze film speelt de gemaskerde held in het zwart ondanks de titel eigenlijk maar een hele kleine rol. In de eerste drie kwartier krijgt Keaton in ieder geval erg weinig te doen, hij zegt zelfs geen woord in het eerste half uur. Burton lijkt veel meer geïnteresseerd in de schurken - Pinguin, Catwoman en Max Shreck. Ik klaag verder niet, want die kleurrijke figuren zijn al met al veel interessanter dan de houterige held van het verhaal. Plot van Batman Returns is te dom voor woorden, maar dat boeit niemand; Burton maakt van Batman Returns een amusante duistere kermis, met een hoop campy one-liners (Eat floor, high fiber), rebelse clowns, pinguïns met raketten en nog veel meer gekkigheid. Persoonlijk is dit duidelijk één van mijn favoriete films met de vleermuisman, maar de studio dacht daar anders over; met dit gotische gekkenhuis kun je nu eenmaal niet zoveel speelgoed verkopen. En dus kwam Joel Schumacher de franchise wat kindvriendelijker maken.

3,5 sterren.

Had nog nooit 1 batman film gezien. Deel 1 kreeg ik nauwelijks uitgekeken. Het is zo'n gemaakte oudbollige film met jaren 80 kapsels. En deze deel 2 is niet veel beter...misschien hou ik wel totaal niet van batman...terwijl ik erg van fantasy en science fiction houd maar dit....bijna niet te pruimen. Sorry. Ik denk dat mega mindy ongeveer even goed is bah bah. Krijg het niet voor elkaar om het te verwerken.

avatar van Phantasm
Prima Batman film die ik toch wat beter vond dan zijn voorganger. Heb me er prima mee vermaakt en geen moment verveeld.

Bantavoer
Scarto70 schreef:

Het speelt zich ook af in die tijd. Net als met Dick Tracey. Zeg maar de jaren '40 (1940 en later). Je zal het niet zeggen als je al die gadgets ziet van Batman, maar de strips zijn ook in die jaren gemaakt.

Wat betreft de film: was even bang dat het niet veel zou worden. Danny DeVito als pinguïn. Maar het viel me juist heel erg mee. Hij zette de pinguïn heel goed neer. Goed geschminkt ook. Ook hier is het verhaal, special effects en acteren prima in orde. Een goede opvolger van Batman.

Zeer goede catwoman één van de betere batman films, de laatste nieuwste batmen films sorry dat ik het zeg voor de liefhebbers maar die haat ik enorm. deze films waren goed gewoon weg omdat de oudere films minder middelen hadden om mee te filmen geen computers haast en zo. Daarom al de punten voor mij voor deze goede film

avatar van Woland
Dit is toch wel even andere koek dan al dat Marvel-gedoe in het laatste decennium (waar ik ook niet zo'n fan van ben, maar dat terzijde), en ook dan de veel donkerdere, serieuzere Dark Knight-trilogie. Hier zien we een ontzettend overdreven cartoonesk verhaal, met personages waarbij ze niet eens proberen om er een serieuze draai aan te geven. Nu hoeft dat ook niet, maar dit is naar mijn smaak toch wel een beetje teveel van het goeie qua kinderachtigheid. Ik sta eerlijk gezegd wel een beetje te kijken van zowel het hoge gemiddelde, als van de vele malen dat ik termen als duister hierop toegepast zie. Tim Burton probeert dan wel allerlei gekkigheid in de film te stoppen, maar bij mij irriteerde de humor vooral een beetje. Danny de Vito als schmierende Penguin is een vrij belachelijke, suffe bad guy, Michelle Pfeiffer maakt weliswaar wel indruk met haar fraaie Catwoman maar dat is meer vanwege het strakke latexpakje waarin ze rondparadeert dan vanwege haar nemesis-skills. Om over die achterlijke bende van Penguin maar niet te beginnen, ik vond die gangstertjes in clownspakken, op eenwielers en al acrobatend niet grappig maar vooral sneu. Batman zelf is wel oké, maar niet bijzonder, en heeft eigenlijk toch een beetje een bijrolletje hier. Misschien was het gewoon niet de juiste film op het juiste moment, maar ja, van de spanning, humor of actie hoeft Batman Returns het niet te hebben. En bij Tim Burton mag je dan tenminste nog hopen op visueel spektakel, maar ook daar viel ik niet van achterover. Toch wel een flinke tegenvaller.

avatar van John Milton
Had jij die niet op koopvideo, Woland? ben jij echt de jaren '90 doorgekomen zonder deze ooit gezien te hebben?

En ben je wel ge-joel-schumacherd with bat nipples?? Of ben je nog ongeschonden?

avatar van Woland
Nou, aan de ene kant kan het bijna niet anders dan dat ik 'm in de jaren '90 ooit eerder gezien heb, en ik had 'm ook al staan op IMDb en MM. Dus ja, ik heb 'm vast ooit gezien. Maar om eerlijk te zijn kwam de film me niet bekend voor toen ik het weer zag, behalve dan dat ik sowieso wel clips en scenes heb gezien met Catwoman en the Penguin.

En nee, ik weet niet waar je het over hebt. Maar dat belooft weinig goeds

Tarkus schreef:
Deze film is een heel goed vervolg op de eerste, met weer een goede Michael Keaton.
Ook Danny DeVito is meesterlijk, en bijna onherkenbaar als de Pinguin, echt een rol op zijn maat.
Van Christopher Walken was ik ook tevreden, maar Michelle Pfeiffer viel me in deze prent wat tegen.
Maar toch een leuke en vermakelijke film, dit 2de Batman verhaal.

Blijft een vermakelijke film, maar net als bij de eerste film komt hij nu wel gedateerd over.