Sleepy Hollow (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Johnny Depp, Christina Ricci en Christopher Walken

Het jaar is 1799 en we maken kennis met het buitenbeentje Ichabod Crane (Johnny Depp). Hij kijkt volop uit naar de nieuwe eeuw en probeert zijn werk als New Yorks agent objectief en wetenschappelijk uit te voeren. De 'moderne' middelen die hij gebruikt, vallen echter niet in goede aarde bij de rechter Burgomaster (Christopher Lee). Om van hem verlost te zijn, stuurt hij Crane naar Sleepy Hollow, een vreemd stadje dat vooral door ingeweken Nederlanders bevolkt wordt, en de laatste tijd geplaagd wordt door een schijnbaar onoverwinbare ruiter zonder hoofd. Die laat zijn zwaard duchtig in het rond slingeren en heeft bij Cranes aankomst al drie mensen onthoofd. De vraag is nu of Crane's alternatieve aanpak het mysterie kan oplossen.

avatar van Duke Nukem
Leuk fantasy filmpje, de ruiter is indrukwekkend en de hoofden vliegen in het rond. Alleen Johnny Depp vind ik minder, hij speelt de rol te komisch.

een geweldige film.dit is een hele goeie film van tim burton.heb hem al heel vaak gezien,hij blijft super.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij herziening veel beter meegevallen dan gedacht. Tim Burton is hier nog creatief en maakt een mooie gothic wereld die past bij het griezelige sprookje. Geen horror, en zo mag je het ook niet bekijken. Depp is zelfs nog te genieten in deze film. Een ideale rol voor hem met een beetje excentrieke trekken, maar nog steeds een echt personage. In de 21e eeuw werd hij veel meer een karikatuur van zichzelf helaas.

Het blijft een sprookje dat vooral iets wil vertellen en weinig voor verrassingen zorgt. Maar het is wel goed gemaakt. Zelfs de tand des tijds doorstaan, al mocht het hier en daar wel meer pit hebben.

avatar van baspls
Tim Burton's moderne versie van Sleepy Hollow verteld het verhaal van Inspecteur Crane, die mysterieuze moordzaken moet onderzoeken in een klein dorpje met Nederlandse kolonisten. De slachtoffers zijn onthoofd en het hoofd mist, volgens de dorpelingen het werk van het spook van een hoofdloze ruiter, een meedogenloze Hessische huzaar (een Duitse huurling in dienst van de Britten ten tijde van de Amerikaanse revolutie).

In het originele verhaal is Ichabod een schoolmeester en het enige slachtoffer van de hoofdloze ruiter, Burton heeft er soort kruising van een detective en een slasher van gemaakt. De stijl die Burton nasteefde was die van de Gothische Horror van Mario Bava en de Hammer studio's. Zodoende hebben Christopher Lee en Michael Gough (beide uit Dracula) een gastrol. Christopher Walken heeft de rol van de hoofdloze ruiter en verder hebben we dan nog rollen van Michael Gambon (Harry Potter), Ian McDiarmid (Star Wars), Richard Griffiths (Harry Potter) en natuurlijk Johnny Depp in de hoofdrol.

Burton's stijl is duidelijk aanwezig. Hetzelfde donkere kleurfilter als in Batman Returns (stel je voor, het bloed moest met fel oranje vloeistoffen gefilmd worden). De film had hoe dan ook een lekker ouderwetse sfeer, versterkt door de (ietwat chaotische) muziek van Danny Elfman . Wat minder was waren de Burton-typerende slapstick achtige CGI-effecten en de soms nogal flauwe humor. Echt Nederlands zagen de huizen en de molen er ook niet uit en als Nederlander natuurlijk grappig om te horen dat afstammelingen van kolonisten hun eigen naam niet eens goed uit kunnen spreken. Namen als Van Garret, die door Burton verzonnen zijn, lijken me ook geen goed Nederlands (of zou hij Van Gerrit bedoelen?).

Leuk vond ik wel dat Burton een paar letterlijke citaten heeft gemaakt uit de Disney-verfilming van het zelfde verhaal. Ik vond dat vroeger altijd een erg sfeervol filmpje. Overigens ook opmerkelijk dat de Nederlandse bewoners van Amerika het onderwerp zijn van folklore en legendes, terwijl de Europese Nederlanders nou niet echt om hun bijgeloof en rijkheid aan volksverhalen bekend staan (hoewel die er wel zat zijn natuurlijk, maar vergelijk het eens met de Ieren of Zwitsers)

Hoe dan ook een vermakelijke film die het vooral moet hebben van sfeer en de leuke gastrollen.

avatar van John Barry
Redelijke film. Door middel van mooi camerawerk en een paar sfeervolle locaties weet Burton een mysterieuze sfeer te creëren. Het verhaal vind ik behoorlijk spannend en er zaten een paar goede verrassende wendingen in. Helaas wordt de film voor een deel onderuit gehaald door het ongelooflijk slechte acteerwerk van Johnny Depp. De rest van de cast doet het wel aardig. Muziek van Danny Elfman is helaas te prominent aanwezig, de muziek is eerder storend dan het iets in positieve zin toevoegt aan de film.

avatar van IH88
“That's the problem. He was dead to begin with.”

Stijlvolle horrorfilm. Sleepy Hollow ziet er fantastisch uit, en Tim Burton levert hier weer vakwerk af. Burton heeft een duidelijke visie, en het levert vaak excentrieke en eigenzinnige films op. En hier zorgt het vooral voor een donker en naargeestig sfeertje dat de gehele speelduur voortduurt. Johnny Depp speelt weer een kleurrijk typetje, maar hij weet hier wel maat te houden. Verhaaltechnisch is het niet zo heel bijzonder, maar het plot rond de 'ruiter zonder hoofd' blijft boeiend, en acteurs als Ricci, Walken, Lee en Depp doen het goed. En qua horror zitten er ook een aantal lugubere scènes in.

avatar van Shadowed
Prima Burton.

Toch wel een van zijn meest lugubere films, en dat zegt al heel wat, want voor het horror genre is dit nog een hele milde film. De legende kende ik en sprak me onder andere wel aan. Alleen in deze film viel het me wel wat tegen.

Het begin is niet al te interessant, met enkele leukere scenes. Dat Depp rondloopt in het dorp en de bewoners doen de deuren en ramen dicht is wel een goede scene. De Sleepy Hollow zelf is nogal een houterig figuur zonder enige echte spanning.

Enkele wel lollige fantasy elementen hier en daar, en er spat daarbij ook wel wat bloed en hoofden rond. Enkele scenes daarvan zijn wel lollig, evenals de scene waar de ruiter het huis van een familie binnendringt en de ouders en het kind dood zijn best sterk.

Voor de rest blijft het een prima op het randje fantasy die soms wat saai is maar in het algemeen prima weet te vermaken. Depp doet het weer prima, Ricci was alweer wat minder. Einde was voor mij niet al te best, maar de film bied genoeg vermaak.