Sleepy Hollow (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Johnny Depp, Christina Ricci en Christopher Walken

Het jaar is 1799 en we maken kennis met het buitenbeentje Ichabod Crane (Johnny Depp). Hij kijkt volop uit naar de nieuwe eeuw en probeert zijn werk als New Yorks agent objectief en wetenschappelijk uit te voeren. De 'moderne' middelen die hij gebruikt, vallen echter niet in goede aarde bij de rechter Burgomaster (Christopher Lee). Om van hem verlost te zijn, stuurt hij Crane naar Sleepy Hollow, een vreemd stadje dat vooral door ingeweken Nederlanders bevolkt wordt, en de laatste tijd geplaagd wordt door een schijnbaar onoverwinbare ruiter zonder hoofd. Die laat zijn zwaard duchtig in het rond slingeren en heeft bij Cranes aankomst al drie mensen onthoofd. De vraag is nu of Crane's alternatieve aanpak het mysterie kan oplossen.

avatar van Duke Nukem
Leuk fantasy filmpje, de ruiter is indrukwekkend en de hoofden vliegen in het rond. Alleen Johnny Depp vind ik minder, hij speelt de rol te komisch.

een geweldige film.dit is een hele goeie film van tim burton.heb hem al heel vaak gezien,hij blijft super.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij herziening veel beter meegevallen dan gedacht. Tim Burton is hier nog creatief en maakt een mooie gothic wereld die past bij het griezelige sprookje. Geen horror, en zo mag je het ook niet bekijken. Depp is zelfs nog te genieten in deze film. Een ideale rol voor hem met een beetje excentrieke trekken, maar nog steeds een echt personage. In de 21e eeuw werd hij veel meer een karikatuur van zichzelf helaas.

Het blijft een sprookje dat vooral iets wil vertellen en weinig voor verrassingen zorgt. Maar het is wel goed gemaakt. Zelfs de tand des tijds doorstaan, al mocht het hier en daar wel meer pit hebben.

avatar van baspls
Tim Burton's moderne versie van Sleepy Hollow verteld het verhaal van Inspecteur Crane, die mysterieuze moordzaken moet onderzoeken in een klein dorpje met Nederlandse kolonisten. De slachtoffers zijn onthoofd en het hoofd mist, volgens de dorpelingen het werk van het spook van een hoofdloze ruiter, een meedogenloze Hessische huzaar (een Duitse huurling in dienst van de Britten ten tijde van de Amerikaanse revolutie).

In het originele verhaal is Ichabod een schoolmeester en het enige slachtoffer van de hoofdloze ruiter, Burton heeft er soort kruising van een detective en een slasher van gemaakt. De stijl die Burton nasteefde was die van de Gothische Horror van Mario Bava en de Hammer studio's. Zodoende hebben Christopher Lee en Michael Gough (beide uit Dracula) een gastrol. Christopher Walken heeft de rol van de hoofdloze ruiter en verder hebben we dan nog rollen van Michael Gambon (Harry Potter), Ian McDiarmid (Star Wars), Richard Griffiths (Harry Potter) en natuurlijk Johnny Depp in de hoofdrol.

Burton's stijl is duidelijk aanwezig. Hetzelfde donkere kleurfilter als in Batman Returns (stel je voor, het bloed moest met fel oranje vloeistoffen gefilmd worden). De film had hoe dan ook een lekker ouderwetse sfeer, versterkt door de (ietwat chaotische) muziek van Danny Elfman . Wat minder was waren de Burton-typerende slapstick achtige CGI-effecten en de soms nogal flauwe humor. Echt Nederlands zagen de huizen en de molen er ook niet uit en als Nederlander natuurlijk grappig om te horen dat afstammelingen van kolonisten hun eigen naam niet eens goed uit kunnen spreken. Namen als Van Garret, die door Burton verzonnen zijn, lijken me ook geen goed Nederlands (of zou hij Van Gerrit bedoelen?).

Leuk vond ik wel dat Burton een paar letterlijke citaten heeft gemaakt uit de Disney-verfilming van het zelfde verhaal. Ik vond dat vroeger altijd een erg sfeervol filmpje. Overigens ook opmerkelijk dat de Nederlandse bewoners van Amerika het onderwerp zijn van folklore en legendes, terwijl de Europese Nederlanders nou niet echt om hun bijgeloof en rijkheid aan volksverhalen bekend staan (hoewel die er wel zat zijn natuurlijk, maar vergelijk het eens met de Ieren of Zwitsers)

Hoe dan ook een vermakelijke film die het vooral moet hebben van sfeer en de leuke gastrollen.

avatar van John Barry
Redelijke film. Door middel van mooi camerawerk en een paar sfeervolle locaties weet Burton een mysterieuze sfeer te creëren. Het verhaal vind ik behoorlijk spannend en er zaten een paar goede verrassende wendingen in. Helaas wordt de film voor een deel onderuit gehaald door het ongelooflijk slechte acteerwerk van Johnny Depp. De rest van de cast doet het wel aardig. Muziek van Danny Elfman is helaas te prominent aanwezig, de muziek is eerder storend dan het iets in positieve zin toevoegt aan de film.

avatar van IH88
“That's the problem. He was dead to begin with.”

Stijlvolle horrorfilm. Sleepy Hollow ziet er fantastisch uit, en Tim Burton levert hier weer vakwerk af. Burton heeft een duidelijke visie, en het levert vaak excentrieke en eigenzinnige films op. En hier zorgt het vooral voor een donker en naargeestig sfeertje dat de gehele speelduur voortduurt. Johnny Depp speelt weer een kleurrijk typetje, maar hij weet hier wel maat te houden. Verhaaltechnisch is het niet zo heel bijzonder, maar het plot rond de 'ruiter zonder hoofd' blijft boeiend, en acteurs als Ricci, Walken, Lee en Depp doen het goed. En qua horror zitten er ook een aantal lugubere scènes in.

avatar van Shadowed
Prima Burton.

Toch wel een van zijn meest lugubere films, en dat zegt al heel wat, want voor het horror genre is dit nog een hele milde film. De legende kende ik en sprak me onder andere wel aan. Alleen in deze film viel het me wel wat tegen.

Het begin is niet al te interessant, met enkele leukere scenes. Dat Depp rondloopt in het dorp en de bewoners doen de deuren en ramen dicht is wel een goede scene. De Sleepy Hollow zelf is nogal een houterig figuur zonder enige echte spanning.

Enkele wel lollige fantasy elementen hier en daar, en er spat daarbij ook wel wat bloed en hoofden rond. Enkele scenes daarvan zijn wel lollig, evenals de scene waar de ruiter het huis van een familie binnendringt en de ouders en het kind dood zijn best sterk.

Voor de rest blijft het een prima op het randje fantasy die soms wat saai is maar in het algemeen prima weet te vermaken. Depp doet het weer prima, Ricci was alweer wat minder. Einde was voor mij niet al te best, maar de film bied genoeg vermaak.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Fijne, toegankelijke en sfeervolle horrorfilm van Burton.

Sleepy Hollow ziet er prachtig uit, dat staat voorop. De film is goed geschoten en vooral de sets zijn prachtig. Dit in combinatie met de sterke muziek van Danny Elfman zorgt ervoor dat op audiovisueel vlak Sleepy Hollow al een geweldig duister sprookje is. Zelden eng, maar geregeld spannend en hier en daar ook met wat vleugjes humor. Depp speelt een prima hoofdrol en in de bijrollen heeft Burton een paar leuke ouwe koppen gecast, waaronder Michael Gambon, Christopher Lee, Richard Griffiths, Ian McDiarmid en Michael Gough. Die passen stuk voor stuk uitstekend in de film. Dat is iets minder het geval bij de jongere acteurs als Christina Ricci en Casper van Dien. Die zijn ook een stuk minder boeiend.

Maar zodra de film geen aandacht geeft aan Ricci en de focus ligt bij het onderzoek van Depp is Sleepy enorm interessant. De film is deels een bovennatuurlijke horror, maar ontpopt langzaam in een soort detective. De actie is goed geschoten en de effecten zijn twintig jaar na dato nog prima, op een paar lichtelijk gedateerde CGI shots na. Sleepy Hollow is ook één van de laatste films van Burton die nog écht sterk was, daarna ging het vrij snel vrij hard achteruit met de filmmaker, uitzonderingen daargelaten. Maar de hoogtijdagen van films als Ed Wood, Edward Scissorhands en deze Sleepy Hollow lijken jammer genoeg heel ver weg op dit moment.

4 sterren.

Vandaag weer gekeken.heb zeker weer genoten.blijft een superfilm.echt een van mij favoriete films.

avatar van Basto
Kom er bij herziening achter dat de film geproduceerd is door Francis Ford Coppola en gedraaid is door Emmanuel Lubezki. Geen winder dat dit een van de beste en sowieso mooiste Burton films is. Alweer 20 jaar oud.

avatar van Filmkriebel
Vind ik ook Burton's beste. 20 jaar oud maar verre van gedateerd.

avatar van horizons
Tijd om weer eens te kijken.

avatar van Kondoro0614
“Villainy wears many masks, none so dangerous as the mask of virtue.”

‘Sleepy Hollow’ kwam eigenlijk merendeels op mijn pad omdat ik een keer achter de serie kwam. De serie noch de film(s) nog nooit gezien tot zondag. Eigenlijk uit en niets aangezet met weinig verwachtingen wat de film toch erg leuk wist te maken. De sfeer was om van te snoepen, de setting zag er goed en leuk uit en ook de acteerkunsten van de cast is erg tof, met natuurlijk als voorman ‘Johnny Depp’. De film had zowel komische als bloederige scenes en was soms niet bang bepaalde beelden te tonen. Dat maakte de film dan toch echt naast zijn leuke en vrolijke sfeer wel erg duister.

Tim Burton weet hier een onderhouden film neer te zetten met zeker oog naar detail. Het is allemaal erg mooi gemaakt, de ridder ziet er stoer uit en Burton weet zo zijn stijl weer prima te verwerken in de film. De wat bang aangelegen Ichabod Crane vond ik leuk vertolkt door Depp en weet met een leuk komisch tintje je door het verhaal te loodsen, en ook vrij sterk. De Nederlandse kolonisten is leuk bedacht, jammer dat er weinig Nederlands terug kwam in de film. Al om al, een heerlijke zit met een erg leuke fantasie verhaal die lekker weg kijkt.

avatar van Lovelyboy
Ondertussen al heel wat keren gezien en de film valt nog altijd prima in de smaak.

Tim Burton zet andermaal een voor hem karakteristieke prent neer met een duistere sfeer, een soort semi-griezel en een meer dan prima verhaal. Meteen valt het sfeertje van de maatschappij, New York, op die lekker ruw is en waar het allemaal niet zo nauw komt, het moment dat Crane opgezadeld wordt met de bijzonder zaak van Sleepy Hollow. Een prachtig wereldje, mooie locaties, met een duister dorpje, constant gehuld in nevelen in combinatie met de nodige occulte gebeurtenissen wordt prima neergezet. Bijzonder sfeervol zijn de momenten in het bos waar slachtoffers achtervolgt worden, ook een prachtige setting en achtergrond wanneer Griffits de klos is.

Een heerlijk verhaal wordt neergezet met de nodige kleurrijke karakters die allemaal wat te verbergen hebben. Een meer dan prima plot overigens met de op wraakbeluste Lady van Tasseldat tot op het laatste goed geheim blijft. Een komische noot is ook meer dan goed aanwezig met de forensische wetenschap van Crane die nog zeer lachwekkend in de kinderschoenen staat. Het karakter is wellicht wel eens wat over de top maar voor mijn gevoel niet misplaatst. Depp doet het meer dan prima. Dan ziet de film er verder nog meer dan gelikt uit. De trucage en CGI voor zover men daar gebruik van maakte ziet er nog altijd prima uit, zoals wanneer dat paard uit de boom komt. Een beetje slachting en gruwel en er staat een Burton speciale op het menu, en in dit geval een bijzonder vermakelijke en kostelijke film.

Leuk, bijzonder leuk en altijd prima vermaak.

De typische sfeer van Burton zit door heel de film. Het is weer een donker sprookje, meer een fantasiefilm dan horror, de setting en algehele sfeer is samen met de muziek het beste gedeelte van de film vond ik. Visueel ziet het er ook goed uit. Helaas is het laatste gedeelte van de film wat minder, de ontknoping van het mysterie viel mij wat tegen, en op momenten is het allemaal net iets te silly. Depp vond ik wel leuk in deze rol, ik lees hier dat veel mensen hem een beetje in de weg vonden zitten.

Ik ben geen grote fan van Burton, en dit was ook niet per se een uitzondering, er zit een leuk sfeertje in en het kijkt lekker weg, en ook de muziek is goed gedaan, helaas valt het verhaal tegen, net iets meer dan voldoende allemaal, 3,0!

avatar van Boneka
Mooi griezelig sprookje, maar niet voor kinderen deze keer. Het zou het enige spookje zijn die uit Amerika komt. Afijn we zien veel afgehakte hoofden en hoofden in beeld dus daar is de toon mee gezet. Visueel een waar griezelig plaatje. Prachtig gemaakt. Prima muziek maar wel duidelijk aanwezig. Het verhaal is soms wel wat warrig en vaag met al die namen. Die zouden Nederlands moeten zijn maar dan wel verbasterd als je het mij vraagt. Zelfs Casper Van Dien is toch echt een Amerikaanse acteur. De Nederlandse kolonie in Sleepy Hollow is wel wat aanwezig. De zwart witte koeien Delfts blauw servies maar de molen oogt wel weer wat Frans.

Ben nooit geen fan geweest van Depp op From Hell na en ook hier is ie niet echt top. De cast erom heen dan wel weer wel. Vond de film wel wat gehaast uitzien. Vandaar misschien ook de serie die nu draait. De laatste 45 minuten zijn overigens top. Vooral de sfeer ziet er geweldig uit. Technisch heel aardig gemaakt.

Sleepy Hollow beklijft niet, maar de fraaie entourage en muziek maken het wel een mooie film en slot!

Film 3,5
Beeld 3,5