Frankenweenie (2012)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Tim Burton
met de stemmen van Charlie Tahan, Catherine O'Hara en Winona Ryder

Gebaseerd op Tim Burtons gelijknamige korte film uit 1984. Het verhaal draait om de jonge Victor en zijn hondje Sparky. Wanneer de vrolijke viervoeter door een auto wordt aangereden, brengt zijn baasje hem opnieuw tot leven met elektrische impulsen à la Frankenstein. Victor wil zijn creatie voor de buitenwereld verborgen houden, maar dat is niet naar de zin van het kleine monster...

avatar van Henry Spencer
PEN15 schreef:
Voor een heruitvoering van de oude Frankenweenie is dit best aardig gedaan, maar ik vind het nog steeds minder dan Corpse Bride die ik op zijn beurt minder vind dan Coraline. Sparky lijkt erg veel op de hond uit Family Dog, waarvan Burton tevens de producent was. Dat dit 39 mil gekost heeft verbaast me, misschien dat de kosten nog veel hoger uitgevallen waren als ze Depp hadden gevraagd Burton, toe nou, kom weer eens met een Pee Wee, Edward of beetle!

Sluit ik me wel bij aan. Dit is niet zo'n hoogvlieger. Ook wat te veel schrikmomenten voor de wat kleinere kinderen, vond ik. En inderdaad vond ik (en mijn kinderen ook) Coraline een stuk beter, ook al was die nog minder conventioneel en ook een beetje eng.
Tim Burton heeft niet meer dezelfde flair en durf van vroeger, da's waar.

Magere mensjes met cartoonesk grote ogen en iedereen lijkt uitdrukkingsloos moe te moeten zijn. Een soort 50-ies retro + emo-achtig gedoe. Misschien leuk als je zelf graag tot een subcultuur wil horen, maar ik kan er niet echt in meegaan. Natuurlijk zwart-wit. Kleur is veel te leuk.

avatar van Gang_Star
Fijne Burton film die gebaseerd is op het verhaal van frankenstein. Grafisch gezien is er niks op aan te merken en de film heeft ook nog een goed sfeertje. Ook de personages zijn goed, maar mogelijk voor de allerkleinsten misschien te eng.

avatar van dvdfreak123
Toch wel weer een fijne Burton film. met de vele typische Burton elementen die het altijd wel doen bij mij.Het zwart-wit vond ik ook wel leuk het maakte de sfeer nog beter. Mooi verhaal ook natuurlijk wel allemaal beetje voorspelbaar. zeker wel een leuke animatie maar zeker niet 1 van de beste. Vond The corpse bride wel nog iets beter van Burton. 7/10

avatar van wendyvortex
Ja!! Toch nog wat leuks kunnen vinden in het kerstfilm-aanbod van dit jaar!!
Tim Burton's ode aan Frankenstein en nog zo wat in schitterend animatie zich ook nog eens afspelend in een dorpje met Nederlandse roots.

avatar van El ralpho
It's alive!

Niet wat ik ervan verwacht had. Deze animatie mistte voor mij toch een bepaalde energie en levendigheid (dan niet met betrekking tot het hondje;)) wat het voor mij wat minder maakte. Het was allemaal mooi gemaakt en eveneens origineel verzonnen maar van Burton verwachtte ik toch een bepaalde vindingrijkheid. Wellicht ben ik sowieso niet echt bepaald gecharmeerd van deze regisseur, aangezien ik publieksfavoriet Big Fish ook niet echt bepaald te behappen vond.

Een ander groot probleem voor mij was ook dat ik de film over de gehele linie gewoon een beetje saai vond. De personages spraken me niet aan, er zat weinig humor in de film en het kwam allemaal veel te serieus over. De finale lijkt de kijker wakker te willen schudden maar voor mij was het toen echter al te laat. Al het leven was voor mij toen al uit de film verdwenen.

Meer van verwacht.

avatar van Mr-Mcmovie
Tim Burton blijft de meester in fazntasy, en kan mij ook altijd bekoren met zijn kinder films die altijd wel sfeervol, en met liefde gemaakt zijn, en dan ook nog de passende muziek van Danny Elfman die gewoon horen samen te werken Burton en Elfman, maar helaas viel Frankenweenie mij iets of wat tegen.

Het zwart wit vond ik heel goed gedaan aangezien vroeger frankenstein ook zwart wit was, en iedereen komt hier om de beurt in beeld: Igor, en zelfs de bruid van frankenstein had ik zien voorbij komen. Dat zijn voor mij allemaal plus puntjes, maar er gebeurde gewoon niet veel. Of eerlijk gezegd begon het allemaal op het einde los te komen.

De Design van burton blijft wel een toppie!

keimpeS
Leuke Tim Burton film in de stijl van Mary Shelley Frankenstein, de film is de gehele tijd in zwart wit en had 'm ook graag in kleur gezien. Ik snap ook wel dat dit de bedoeling was om die klassieke sfeer weer te geven van het verhaal van Frankenstein, in dit geval van Frankenweenie

avatar van Malibu Stacy
Gewoon een lieve film!

avatar van Fisico
Ik ben niet meteen de grootste fan van Tim Burton's films, maar deze hartverwarmende sympathieke Frankenweenie kon me best bekoren. Het is een filmpje dat erg veel sfeer opwekt. In de eerste plaats al door zwart-wit te filmen. Maar de film is ook doordrongen om de optimale (griezel)sfeer te creëren voor kinderen weliswaar (bvb de grote geprojecteerde schaduwen, het prachtige dierenkerkhof met zijn slingerende geheuvelde paadjes). Eng, maar dan ook weer net niet té eng. Kortom een ideale Halloweenprent met je kroost.

De film is naast het mysterieuze griezelgehalte ook fijn omwille van de humor en mooie liefde (loyaliteit) die bestaat tussen mens en (huis)dier. Die liefde die zich natuurlijk uit in verdriet wanneer Sparky (what's in a name) na een auto-ongeluk overlijdt. Het doet me in die zin ook wat denken aan ET van Spielberg waar ook alle basisemoties vervat zitten (angst, humor, liefde en drama).

Visueel zag het er ook allemaal fijn uit. Leuke personages en andere dieren. De monsters op het einde waren hier en daar misschien net over de top, maar dat doet niets af aan de film zelf. Jammer wel dat Sparky het einde nog overleeft. Een ander einde had een andere boodschap kunnen brengen. Soms moet je nu eenmaal dingen aanvaarden zoals ze zijn ... Desalniettemin een mooie 4,0*.

avatar van Waackx
Leuke film, ideaal vlak voor Halloween.
Het hondje is erg charismatisch en de dieren in deze film kunnen gelukkig niet praten in tegenstelling tot de meeste animatiefilms.
Ook geen romatisch subplotje voor het jongetje, alleen voor het hondje en zijn buurhondje maar dat is eerder schattig te noemen dan hinderlijk.
Het verhaal is zeker niet groots maar misschien door de eenvoud en herkenbaarheid (kind wil zijn dode huisdier weer levend zien) en door het leuke hondje heeft deze film mij behoorlijk vermaakt.

avatar van Shadowed
Burton op z'n best.

Big Fish overtreft het dan niet voor mij, maar hiermee laat Burton zich eindelijk weer van z'n optimale kant zien. Een spookachtige kant die ik helaas lang niet meer heb mogen aanschouwen, maar dit is gelijk wel 1 van mijn persoonlijke favorieten uit de carrière van Burton.

Het is ver bovengemiddeld voor een stopmotion animatie. Het stijgt echt wel boven filmpjes zoals ParaNorman, Coraline en The Nightmare before Christmas uit in mijn mening. Niet dat de andere films zo slecht waren, maar deze is erg leuk, erg sfeervol en vooral veel minder "houterig". Er is duidelijk veel aandacht naar de stop-motion gegaan. Erg leuk allemaal.

Bovendien is het verhaal ook best grappig bedacht. Genoeg verwijzingen naar de originele Frankenstein, en dat kan je dan ook verwachtten met deze titel. De film ademt horror uit, maar houdt de toon wel een beetje op de kinderen gericht terwijl het voor volwassenen ook genietbaar is.

Er hangt genoeg werkende humor in, maar het verhaal is vooral pakkend qua nature. Ik kwam hiermee echt goed in een Halloween steming. De horror is leuk uitgewerkt en de film loopt werkelijk over van sfeer en verwijzingen naar oudere, klassieke horrorfilms.

Voice-acting is voor de rest ook wel in orde. De kinderen doen het opvallend leuk en de volwassenen doen het ook erg grappig. Vooral O'Hara wist me positief te verrassen. Slechts Ryder vond ik zwakker, maarja.

Burtons ode aan de klassiekers kan je dus wel geslaagd noemen. Maar dit filmpje is vooral erg luchtig, vlot en doeltreffend. Op alle gebieden weet Burton eigenlijk wel te scoren. Behalve dat het soms voorspelbaar zoet is, is dit eindelijk weer eens Burton zoals ik hem echt graag zie.

Lekker spookachtig en sfeervolle animatie die nergens verveelt. Het zijn deze films die eigenlijk te weinig worden gemaakt tegenwoordig. Ik ben wel benieuwd als je een regisseur als Wes Anderson aan zo'n horroranimatieproject koppelt, en kijken wat er dan uitkomt. Voor nu laat Burton zien dat hij het in ieder geval volledig onder de controle heeft.

Leuke animatiefilm die op een charmante en geestige wijze de kern en het karakter van Frankenstein en een paar andere horrorklassiekers weet te vangen.