The Nightmare before Christmas (1993)

Alternatieve titel: Tim Burton's The Nightmare before Christmas

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Henry Selick
met de stemmen van Chris Sarandon, Danny Elfman en Catherine O'Hara

Jack Skellington, pompoenkoning van Halloween Town, is het zat om elk jaar hetzelfde te doen tijdens Halloween. Op een dag wandelt hij Christmas Town binnen, en is hij zo onder de indruk van het Kerstidee dat hij zijn duistere dorpsgenoten uit Halloween Town over weet te halen om Halloween af te schaffen en het Kerstfeest over te nemen van Sandy Claws.

laundromat
Kidnap Mr. Sandy Claws?

Het kijken waard, maar ben niet lyrisch. Kan komen omdat ik niet van de animatie ben. Maar vooral de spannende/donkere scènes (lees: de gemene acties/karakters) vond ik cool. En voor een film uit '93 is het goed gedaan. Dit zeg ik dus als leek. Verder mooie muziek. Wat wil je ook met Elfman.

Leuk om es te zien...op naar Corps Bride...

avatar van SnakeDoc
Vond er weinig aan. Het donkere sfeertje is niet echt aan mij besteed. De animatie is wel mooi gemaakt en er waren een paar zeer aardige momentjes, maar over het algemeen wist deze film me niet optimaal te vermaken.

avatar van Decec
Toch een leuke animatiefilm...
Perfect leuk gemaakt...
Prettige kerstsfeer...
Prima achtergrond kerstmuziek/musical (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Geen breedbeeld, maar 4:3...

2x gezien, in 't begin dacht ik slechte film, het is niet zo...
Het is wel moeite waard...

avatar van ILDIB
Prachtig gemaakt en mooie muziek, tis meer een musical animatie.. Mooi vormgegeven.

avatar van K. V.
'k was al heel wat vergeten over deze film, dus eens her bekeken. Wat me direct opviel hoeveel er wordt gezongen in de film. Je kunt haast spreken van een musical. Het tofste liedje is absoluut "What's This".
De animaties en de sfeer in de film is erg sterk en het verhaal is leuk gevonden. De film duurt niet zo lang en mocht van mij gerust nog wat langer duren.
Een aanrader voor wie hem nog niet heeft gezien (voor de anderen natuurlijk ook) en niet alleen voor tijdens de Kerstperiode.

neysen1985
altijd al een favoriet van mij geweest.
persoonlijk vind ik de 1ste helft heel erg duister en creepy is, in een beetje in de stijl van de corpse bride,
maar de 2de helft is juist het tegenovergestelde: warm, leuk en rustig in beeld gebracht.
prachtig filmpje, volgens mij van tim burton.

avatar van Gruffalo
Grappig dat kinderfilms op deze site ook serieus worden bekritiseerd. Ikzelf kan deze film geen sterren geven aangezien hij gewoon te ver afstaat van mijn smaak.

avatar van tommykonijn
The Nightmare before Christmas is een van die kerstfilms die ik nog wilde zien. Opzicht vind ik films waar Tim Burton aan heeft meegewerkt (regie of productie) altijd wel leuk. Ook deze vond ik uiterst vermakelijk. Maar daar bleef het bij. De liedjes zijn absoluut niet verkeerd maar, met uitzondering van twee van hen, blijven ze niet hangen. Ook duurden ze me soms een beetje te lang gezien het speelduur van de film. Hierdoor wordt het een musical. Wat de kerstsfeer betreft, die die films meestal zo leuk maakt; op het moment dat Jack in die 'kerstwereld' is, is die sfeer heel duidelijk merkbaar en het liedje wat erbij zit is ook gepast. Het jammere is dat er maar enkele scenes zich hier afspelen en de rest allemaal in een donker, grauw gebied. Wat dat betreft had ik verder niet zo het idee dat ik naar een kerstfilm zat te kijken. Qua animatie ziet het er wel goed uit, aan de vormgeving is duidelijk aandacht besteed en de personages zijn met uitzondering van enkelen (o.a. die drie kleintjes) ook wel leuk. Opzicht is het een vermakelijke film, maar ik had hem toch op meerdere vlakken beter verwacht.

avatar van Mescaline
Vermakelijk en vrij origineel, maar voor mij persoonlijk niet de *klassieker* die velen er wel in zien.
Toegegeven, het is een vermakelijk filmpje maar de speelduur had daarom ook niet veel langer moeten duren.
De Skellington-Santa was een leuke scene en ook de scene(s) uit Christmas Town waren leuk, maar persoonlijk had ik helemaal niks met de Halloween setting waar de film zich toch wel grotendeels in afspeelt.

Zeker vermakelijk en voor zover ik weet ook zeker origineel, maar echt pakkend werd het voor mij nooit.

avatar van Sergio Leone
Zware tegenvaller.

The Nightmare Before Christmas kan mij ongeveer 10 minuten boeien. Na de opening valt alles ineen en wordt het een aaneenschakeling van humorloze humor (hét manco) en repititieve liedjes.
Met z'n 76 minuten is dit een erg korte film en daar ben ik enorm dankbaar voor.

De voice-acting is redelijk. Er wordt vooral veel gezongen en de zang zelf valt toch altijd wel mee.

Dat dit uit de Tim Burtonstal komt, is ook wel overduidelijk. De sfeer is vrij donker en origineel is het allemaal wel. Ook de stop-motionanimatie vind ik wel leuk en de muziek (niét de gezongen gedeeltes) is eveneens in orde, maar als geheel doet het me absoluut niks.

avatar van RuudC
Tim Burton mag dan wel niet in de regiestoel hebben gezeten, maar dit is wat mij betreft zijn kindje. Zijn mooiste kindje welteverstaan. Ga maar een eind fietsen met je Beetlejuice, Edwar Scissorhands, Batman of Charlie and the Chocolat Factory. Voor de meest creatieve en fantasierijke speelfilm zet ik het liefste The Nightmare Before Christmas op. Niet alleen is deze briljant vormgegeven, maar hij blijft keer op keer vermaken. Voor de verandering zijn er zowaar nog liedjes die ik leuk vind.

In het geval van Tim Burton komen hier al zijn goede eigenschappen samen. De enige andere waarin dat is, is Vincent. Helaas dan weer een filmpje van ruim vijf minuten. Hier is het genieten van prachtige klei-animaties en schitterende decors. Van al Burtons verhalen is dit een van de meest originele. Je kan natuurlijk wel raden hoe het afloopt wanneer de koning van halloween kerst overneemt, maar Burton komt met veel leuke verrassingen aanzetten. Iedere keer weer moet ik lachen als het luchtalarm in de vorm van een kwade kat afgaat, of wanneer het kind een verschrompeld hoofd uit een verrassingsdoos haalt. Kijken en genieten. ’s Werelds meest duistere kinderfilm is toevallig ook een van mijn favorieten.

avatar van baspls
Geweldige film. normaal heb ik een hekel aan musicals (met uitzondering op disney-films tussen 1937 en 1988) maar hierbij vond ik het juist leuk. prachtige stop-motion animatie. Tim Burton maakte eerder voor The Black Cauldron diverse schetsen (waar niks mee gedaan werd), nou het leek alsof sommige hiervan tot leven kwamen in The Nightmare before Christmas. Ik ben (om dat ik zelf ook amateur-animator ben) heel erg dol op handgemaakte animatie. Cel-animatie (tekenfilms tussen 1935 en 1994) en Stop-motion. Hoewel ik de Aardman-films eigenlijk iets beter vind zijn Burton's films ook geweldig. al met al leuke film om naar te kijken.

jeffur
Prachtige film, en het maakte het nog leuker omdat het ook kerst was toen ik hem keek.
Vond het wel grappig dat Jack de kerstman werd.

De figuurtjes waren wel een beetje anders...

avatar van MRDammann
Ben absoluut geen fan van musicals en al dat gedoe, maar deze keer heb ik me daar geen moment aan gestoord. Geweldig ontworpen, en een mooie duistere setting. Er valt veel te lachen en een film die je elke keer rond kerst weer moet kijken.

TMP
Een sfeervolle film waarin de hand van Tim Burton duidelijk te zien is. Gezien de plotomschrijving en de hoeveelheid liedjes niet direct een film waar ik graag naar kijk, maar het is toch een meevaller gebleken. De liedjes zijn best aardig, de animatie is prima en het plot onderhoudend genoeg. De film heeft bovendien een schappelijke speelduur, waardoor er geen sprake is van in herhaling vallen of verveling. Een zeer behoorlijke Kerstfilm.

avatar van arno74
Deze musical in animatievorm sprak me toch wat minder aan. Mijn oog viel erop vanwege de hoge score, maar het voldeed geheel niet aan mijn verwachting.

De hand van Burton is duidelijk herkenbaar, deze film deed me denken aan het veel latere Corpse Bride (2005) die ik stukken beter vind.

De enige personage die me een beetje aansprak was Sally, alleen zij en Jack waren redelijk goed uitgewerkt. Het verhaal en het verloop ervan was behoorlijk eenvoudig, braaf (zeker voor een donkere animatie) en rechtlijnig, kortom te flauw en te saai voor mijn gevoel, niet echt boeiend of meeslepend.

De animaties zijn mooi gemaakt, het idee achter het verhaal is ook origineel, en ook de muziek past goed bij de film, maar dat was niet voldoende voor mij om ervan te kunnen genieten.

avatar van frodok
Fantastische film. Zeker tijdens de openingssequentie kom je ogen tekort.
Ik ben niet zovan de musical, maar hier past het wel erg goed! Het liedje wat Jack zingt als hij voor het eerst in het Kerstmis-stadje aankomt, staat voor altijd in mijn geheugen gegrift!

avatar van N811
the godfather van dit soort films.

Leuke film. Wel een beetje druk en chaotisch. De extra's bij de film zijn trouwens ook interessant.

avatar van Fueledable
Nu Halloween nadert heb ik weer enorm zin om deze geweldige film te zien!

This is Halloween, Halloween, Halloween!

avatar van Teejey
Wát een verschrikking is deze 'kerst'film zeg. Pijn aan mijn ogen. Nooit meer weer.

De karakters zijn vervelend, de liedjes nog vervelender. Burton zijn bijdrage valt te zien, maar als een film zo slecht is als deze maakt het niet uit welke crew er achter zit. De animatie was wel prima en daarom nog een 1 ipv 0.5. Uit al mijn kinderjaren kan ik geen saaiere animatiefilm of programma herinneren.

avatar van TornadoEF5
Teejey schreef:

Je had het eigenlijk wel kunnen zien aankomen. "The Nightmare" before Christmas. Dat was bij voorbaat al een film die wel moest falen

avatar van Antonev
Sfeervol en mooi gemaakt. Na jaren weer eens gekeken, maar ik vond hem toch een stuk minder sterk dan voorheen. De muziek werkte me een beetje op de zenuwen.

avatar van Fonzzz002
Een sterke combinatie van twee feestdagen waardoor het leuk is om Nightmare Before Christmas zowel rond Kerstmis als Halloween te kijken. De film heeft een origineel concept wat met veel creativiteit tot leven in gewekt. Visueel is dit een meesterwerk: de gothic-sfeer die word neergezet in het levendige Halloween town is prachtig om naar te kijken, wat voor een sterk contrast zorgt tegenover het kleurrijke Kerstmis. Ieder personage, ieder gebouw of iedere gebied heeft een eigen stijl die mooi verzorgd is. De personages binnen het verhaal zijn leuk uitgewerkt en ze zorgen regelmatig voor de nodige humor. Of het nou lag aan de creatieve gekke trekjes van de Halloween figuren of aan het aanstekelijke enthousiasme waarmee Jack kerst wil vieren, dit waren leuke personages om te volgen.

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van musicals en hier is waar ik de grootste hinder voor me lag bij Nightmare Before Christmas. Dit is een musical film die bijna om de 5-minuten met een nummer komt; je krijgt weinig tijd om bij te komen van de nummers. Sommige van deze nummers zijn ijzersterk zoals This is Halloween of What’s This, die niet alleen de muzikale hoogtepunten van de film zijn maar tot mijn persoonlijke favorieten Disney nummers allertijden behoren. Sommige andere nummers zijn minder sterk (maar nog steeds leuk) zoals de Oogie Boogie’s song, Making Christmas of Sally’s song. De meeste andere nummers vond ik echter niet bijzonder, in sommige gevallen zelfs storend overbodig. Helft van de tijd kon ik niet eens de melodie uit die nummers halen, alsof ze hun teksten besloten te zingen hopend dat het zich aansloot op de muziek. Ik merkte halverwege de film moe te worden van het zingen en iedere keer wanneer ze begonnen te zingen werd ik deels uit de immersie gehaald, die tijdens de scenes waarin niet gezongen werd sterk was. Hoewel Nightmare Before Christmas op muziek gebied een paar sterke nummers te bieden heeft was de film me meer in de smaak gevallen als ze 3 of 4 nummers hadden verwijderd.

Ondanks dat het musical aspect me voor een groot deel afstootte vind ik de andere elementen van de film zo sterk dat ik de film alsnog met plezier om de zoveel tijd aanzet. Origineel verhaal, leuke personages, prachtige beelden, een paar goeie nummers maar de film word overschaduwd door het feit dat ze je weinig rust geven van zingen, wat als iemand die geen liefhebber is van musicals niet altijd een pretje was.

avatar van Kondoro0614
The Nightmare before Christmas

Daar heb ik dan eindelijk ‘The Nightmare before Christmas’ gezien en ik moest zeggen, het was best wel een leuke film. Als ik het goed zag was dit animatie uit klei gemaakt, niet waar? Ik ben nog niet echt thuis met deze anitmatie versie, ik ben wel erg bekend bij de gegenereerde computer animaties die bijvoorbeeld veel door Disney gebruikt word en de Japanse animatie films wil ik nog steeds wat meer oppakken maar, er is nog zooo veel om te kijken!

Ik zat gister een beetje door Netflix te scrollen en ik kreeg opeens donders veel zin om een kerstfilm te kijken, eh het is de 27e van November en over welgeteld 26 dagen krijg ik lekker kerst vakantie, kan niet meer wachten! Toch had ik geen zin om een volledige kerst film te kijken, toen ik The Nightmare before Christmas langs zag komen wist ik het zeker. Een film dat bungelt tussen Halloween en Kerst (mooie tijd van het jaar) die toch veel plezier met zich mee brengt: ‘The Nightmare before Christmas’.

The Nightmare before Christmas brengt eigenlijk geen grote inbreng in een verhaal. Het verhaal is best wel slapjes, klein en compact maar, ook wel weer leuk. De ‘pompoenenkoning’ wil wel eens iets anders proberen, geen Halloween meer maar hij wil iets anders mee maken. Hij komt bij een aantal bomen uit wat allemaal verschillende feesten heeft: Thanksgiving, Pasen, Kestmis etc. Hij kiest om bij Kerstmis naar binnen te stappen en komt in een super mooi landschap uit, met sneeuw, arrensleeën en meer. Hij vind het geweldig en zal wel eens de kerstman zijn, waar hij ook daadwerkelijk voor kiest.

Met het ontvoeren van de kerstman, een eigen kerstpak en verlepte cadeaus gaat hij richting de aardbol en deelt deze speeltjes uit. Heel het kerstfeest valt in duigen dat jaar door mr. Pompoenenkoning maar
, eind goed al goed.

Hoewel het klei-animatie gloednieuw voor mij is, tenminste hoe deze film is gemaakt, is de film prima om uit te zitten. Af en toe word hij wat langdradig maar 76 minuten is aardig kort, dus lang met dat probleem kom je niet te zitten. Hoe het verhaal werd verteld stond me dan wel niet echt aan (veel in zang vorm), het is wel een leuk verhaaltje. Al om al, prima te doen maar een topper is het niet voor mij!

avatar van PEN15
The musical before Christmas

Elke keer overgeslagen, omdat telkens als we afstemden er precies werd gezongen. Ik snap uiteindelijk dat dit 'n musical is in de eerste plaats en dat is tevens waardoor het voor mij allemaal oninteressant blijft. Al helemaal met die korte stops tussen de vele liedjes. Ik ben het er geheel mee eens met wie ook aangaf dat die liedjes niet pakten. Het hoeft van mij niet allemaal zo meesterlijk als A Whole New World of Time Warp te zijn, liedjes die ik na afloop nog uren aan het nazingen ben, maar deze wijsjes vielen me wat tegen. Bij de vraag of films kunst zijn denk ik meteen aan deze nightmare before christmas. De figuurtjes zijn stuk voor stuk schitterende bedenksels. Vooral Sally vind ik een beeldig schattebolleke! Ik zag dat "Pee-Wee Herman" ook een creatie van een stem had voorzien.

avatar van Night's Watch
The Nightmare before Christmas is een animatiefilm die ik in veel lijstjes terug zag komen, heeft zowel hier als op IMDB een hoge score en staat in de top 1000. Ik had dus genoeg redenen om hier iets moois van te verwachten.

Het openingsnummer over halloween versterkte deze verwachting alleen maar, toen ik echter door had dat er veel gezongen zou gaan worden in de film stoorde ik mij hier al snel aan. De liedjes konden mij niet bekoren, zowel de stijl als de tekst niet.

Ook het plot heeft mij niet kunnen overtuigen, het was niet slecht maar niet toplijst waardig in mijn ogen. Het kwam enigszins rommelend en dwalend over en dat begon snel te vervelen.

De animaties waren van een acceptabel niveau maar kunnen de film helaas niet redden, tweeënhalve ster.

avatar van Black Math
Deze film lag al een tijd klaar, maar ik wilde wachten met kijken tot de kersttijd aangebroken was. Van te voren wist ik niet precies waar deze film uit zou komen. Van dezelfde regisseur als Coraline die ik echt geweldig vond, maar misschien was de invloed van Burton op deze film nog wel groter en zijn Corpse Bride, hoewel op zich een aardige film, was toch wel een stuk minder dan Coraline.

De uitkomst is dat The Nightmare before Christmas iets minder is dan Coraline, maar zeker beter dan Corpse Bride. De ontwerpen voelen erg Oost-Europeaans aan, wat eerder een opmerking dan een aanmerking is, want er zit verder veel creativiteit in en de visuele details zijn om te smullen. Wel is de animatie duidelijk wat minder vloeiend dan in Coraline wat waarschijnlijk vooral door het leeftijdsverschil komt. Het verhaal voelt dan weer erg typisch Burton aan: er is een griezelige ondertoon, maar uiteindelijk is het vrij onschuldig en bijna nooit echt eng. Behalve dan de Oogie Boogieman, die geweldig vormgegeven was met al die insecten.

Ik ben over het algemeen niet echt fan van musicals, maar de muziek in deze film was best aardig en met vlagen echt goed. De hoeveelheid liedjes stoorden me dan ook nauwelijks. Maar wel moet gezegd worden dat ook qua soundtrack Coraline wint, want daar zaten echt bijzonder stukken in de soundtrack.

Kortom, een erg leuke film en zeker een van de betere kerstfilms. Fijn dat mijn duizendste stem een 4* is.