ad
  • 8.079.837 stemmen

The Nightmare before Christmas (1993)

Animatie / Fantasy | 76 minuten

Met onder meer: Chris Sarandon, Danny Elfman en Catherine O'Hara

Oorspronkelijke titel: The Nightmare Before Christmas

Releasedatum: 9 oktober 1993

Over The Nightmare before Christmas

"This is Halloween, everybody make a scene!"

Jack Skellington, pompoenkoning van Halloween Town, is het zat om elk jaar hetzelfde te doen tijdens Halloween. Op een dag wandelt hij Christmas Town binnen, en is hij zo onder de indruk van het Kerstidee dat hij zijn duistere dorpsgenoten uit Halloween Town over weet te halen om Halloween af te schaffen en het Kerstfeest over te nemen van Sandy Claws.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Jack Skellington (stem)

Jack Skellington (singing) / Barrel / Clown with the Tear away Face (stem)

Sally / Shock (stem)

Oogie Boogie (stem)

Dr. Finkelstein (stem)

Mayor (stem)

Santa Claus (stem)

Lock (stem)

Man Under Stairs / Vampire / Corpse Dad (stem)

Undersea Gal / Man Under the Stairs (stem)

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima Burton.

Duidelijk een kinderfilm, maar wat donkerder en enger neergezet. Sowieso kan je een wat engere productie verwachtten met het thema Halloween, maar Burton doet er nog een klein schepje bovenop. Dat was wel bizar om te zien moet ik zeggen.

De animatie is best geslaagd, al is het verhaal soms wat flauw. Hebben we ook weleens vaker gezien, dus echt verfrissend was het ook weer niet. Het personage Skellington was niet bepaald een eng iemand, maar wel leuk om te zien.

De film kent enkele wat heftigere scenes zoals Skellington die cadeautjes rond de kerststad brengt kan wat enger voor kinderen zijn. Maar in het algemeen is dit een typische Burton film die wel leuk is om een keer gezien te hebben en zijn voldoende wel binnen heeft van mij.

avatar van Keutul

Keutul

Nog eens herzien. Het blijft een fantastische film; heerlijke sfeer en mooi gemaakt. Persoonlijk vind ik het mooi hoe Tim Burton altijd weer een lieve en enge sfeer tegelijk neer zet en de boodschap laat luiden dat ook al lijkt het gras groener bij de buren, je beter jezelf kan blijven, ook al ben je vreemd.

avatar van Brabants

Brabants

Geweldige musical-animatie waarbij Tim Burton met stop-motion zeer interessante karaktertjes tot uiting brengt. Het verhaal is zeer doordacht ondanks de knipoog naar kerst ook nog eens bijzonder geestig van aard. Geen kerstfilm voor het hele gezin, maar wel eentje die je vroeg of laat niet moet missen.

avatar van Chaffie

Chaffie

Ge-wel-dig.

Lang geleden voor het eerst gezien, maar nog steeds een favoriet.

Ik houd van de sfeer, vind de muziek ook heel mooi. Het verhaal is leuk, maar nog veel meer de vormgeving van de personages en hoe alles er uit ziet.

Word er altijd vrolijk van!

avatar van nathaniel177

nathaniel177

Weet niet wat ik er precies van moet denken. Mooi gemaakt en leuk sfeertje alleen pakte het verhaal mij niet echt, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte film is. De film duurt maar 76 minuten maar ik vond het langer aanvoelen. Ook wel duidelijk te zien dat dit van Burton komt. Vond het begin en de opbouw naar het einde een beetje te lang duren. Dat mocht allemaal wat korter zodat het eindgedeelte wat langer was. Het musical gedeelte stoorde mij niet al te veel, ik vond het wel grappig.

avatar van DeVries1970

DeVries1970

3* film + 1* extra voor de magische liedjes.

avatar van clubsport

clubsport

Aardig verhaaltje maar de animaties vind ik persoonlijk niet mooi , voor de rest wel leuk bedacht maar ik vind het niet echt byzonder

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Ik dacht dat ik deze film al eens eerder had gezien maar dat blijkt Corpse Bride te zijn, in dezelfde stilo. Maar goed, deze dan eindelijk gezien, en ik moet zeggen dat het me niet echt meeviel. De animatie is erg knap gemaakt maar het verhaaltje is nogal flauw en de liedjes ronduit matig. Omdat vrijwel alle tekst gezongen wordt is dat vrij cruciaal. Wat overblijft na de aanvankelijk bewondering zijn wat aardige maar ook iets te brave beeldgrapjes.

avatar van LiaKna

LiaKna

Ik heb de film nu voor de eerste keer gezien en vond heb echt leuk. Ik kende de liedjes al en vond dat het goed in elkaar zat. De animatie zag er anders uit dan dat je gewend bent van een Disney

Bekijk hier mijn volledig review

Movie Review

avatar van Noodless

Noodless

Herziening na 15 jaar !

Laat u mee vervoeren in een wonderlijk fantasieverhaal waarin Jack Skellington , de pompoenenkoning van halloweenstad, het plan opvat om de Kerstman te vervangen. Knap gemaakt !

Wat mij bij de herziening opviel was de aanwezigheid van heel wat liedjes. Een prachtig voorbeeld van tijdloze animatie naar een kerstverhaal van Tim Burton. 7/10

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Volgens mijn Moviemeter-log heb ik deze film vandaag exact 12 jaar geleden voor het eerst gezien op 26 december en vandaag een herziening gegeven. Mijn woorden van toen blijven gelden. ik vind dit werkelijk schitterend gemaakt, echt een bizar knappe klus. Beeld, geluid, muziek is van grote klasse. Inhoudelijk doet de film me niet heel veel. Dat het na een uur en een kwartier voorbij is vind ik hier dus wel een pluspunt. Een voldoende, maar ook niet meer dan dat.

3* (was 3,5*)