The Nightmare before Christmas (1993)

Alternatieve titel: Tim Burton's The Nightmare before Christmas

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Henry Selick
met de stemmen van Chris Sarandon, Danny Elfman en Catherine O'Hara

Jack Skellington, pompoenkoning van Halloween Town, is het zat om elk jaar hetzelfde te doen tijdens Halloween. Op een dag wandelt hij Christmas Town binnen, en is hij zo onder de indruk van het Kerstidee dat hij zijn duistere dorpsgenoten uit Halloween Town over weet te halen om Halloween af te schaffen en het Kerstfeest over te nemen van Sandy Claws.

avatar van Shadowed
Prima Burton.

Duidelijk een kinderfilm, maar wat donkerder en enger neergezet. Sowieso kan je een wat engere productie verwachtten met het thema Halloween, maar Burton doet er nog een klein schepje bovenop. Dat was wel bizar om te zien moet ik zeggen.

De animatie is best geslaagd, al is het verhaal soms wat flauw. Hebben we ook weleens vaker gezien, dus echt verfrissend was het ook weer niet. Het personage Skellington was niet bepaald een eng iemand, maar wel leuk om te zien.

De film kent enkele wat heftigere scenes zoals Skellington die cadeautjes rond de kerststad brengt kan wat enger voor kinderen zijn. Maar in het algemeen is dit een typische Burton film die wel leuk is om een keer gezien te hebben en zijn voldoende wel binnen heeft van mij.

avatar van Keutul
Nog eens herzien. Het blijft een fantastische film; heerlijke sfeer en mooi gemaakt. Persoonlijk vind ik het mooi hoe Tim Burton altijd weer een lieve en enge sfeer tegelijk neer zet en de boodschap laat luiden dat ook al lijkt het gras groener bij de buren, je beter jezelf kan blijven, ook al ben je vreemd.

avatar van Brabants
Geweldige musical-animatie waarbij Tim Burton met stop-motion zeer interessante karaktertjes tot uiting brengt. Het verhaal is zeer doordacht ondanks de knipoog naar kerst ook nog eens bijzonder geestig van aard. Geen kerstfilm voor het hele gezin, maar wel eentje die je vroeg of laat niet moet missen.

Ge-wel-dig.
Lang geleden voor het eerst gezien, maar nog steeds een favoriet.
Ik houd van de sfeer, vind de muziek ook heel mooi. Het verhaal is leuk, maar nog veel meer de vormgeving van de personages en hoe alles er uit ziet.
Word er altijd vrolijk van!