The Stepford Wives (1975)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Bryan Forbes
met Katharine Ross, Paula Prentiss en Peter Masterson

Bobbie en Joanna zijn onlangs in Stepford komen wonen en verwonderen zich over de vrouwen in het dorpje: slaafs doen zij het huishouden, poetsen en wassen ze alsof het een zegening betreft. De vriendinnen gaan op onderzoek uit en komen tot een gruwelijke ontdekking... Naar de gelijknamige roman van Ira Levin (Rosemary's Baby).

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er zit een remake aan te komen en er bestaan tevens twee enigszins belachelijke spin offs/sequels. The stepford husbands en the stepford children.

avatar van John Doe
Ja die zullen beiden waarschijnlijk respectievelijk niet goed zijn en niet goed worden. Deze film is namelijk een erg clichematige horrorfilm. Hij is echter vervaardigd in 1975 waarin cliche minder cliche was. De opbouw is wel erg voorspelbaar, maar nog steeds degelijk, vooral voor die tijd dus. Neem nou bijvoorbeeld dat de het duidelijk was dat de vriendin die erg 'outgoing' was in een 'super huisvrouw zou veranderen. Als in zo'n remake niet voor een origineel script is gekozen wordt het dus een kwalitatieve mislukkeling. Toch is het verhaal erachter vrij interessant, voor die tijd trouwens meer toen het feminisme op toeren was. Waarom heeft de aangepaste kopie van Katherine Ross eigenlijk eerst zwarte ogen als ze erdoor vermoord wordt? (nog niet af...worden de ogen getransplanteerd?). Duidelijk 3 sterren waard voor mij.

goede film, hoewel hij een beetje gedateerd is.
Je blijft wel met enkele vragen zitten achteraf.
Wat gebeurt er met de lichamen van de vrouwelijke slachtoffers? Waarom zijn de ogen van joanna's kopie inderdaad (zoals John Doe al vroeg) eerst zwart?

avatar van mikey
vond hem best wel vredig: vrouwen die snakken naar huishoudelijke klusjes. hmmm nu ik er zo over nadenk... de ogen zijn zwart omdat er nog geen zieltje in zit. verzin ik ter plekke, hoor!

heb hem 20 jaar geleden eens gezien.

avatar van mikey
misschien gebruiken ze de ogen van het origineel.

Denk dat ik het boek eens ga lezen, daar zal wel een duidelijke verklaring instaan.

avatar van BlueJudaskiss
Heerlijke film, suspense uit de jaren '70, prachtig! Een prachtig maatschappijkritisch verhaal met een vleugje horror, prima in orde. Leuke rollen en sfeervol neergezet. En het einde is lekker subtiel.
Ik ben trouwens niet met vragen blijven zitten: als je een beetje verderdenkt is alles toch wel duidelijk??

IQ160
moviemike schreef:

Voor zover ik het me kan herinneren niet.
Deze film volgt wel vrij aardig het boek, waar de remake zich veel meer vrijheden veroorlooft. Toch kan ik de remake beter (lees: minder slecht) waarderen dan deze film omdat die juist daardoor veel speelser van opzet is. En als je dan toch (een beetje) suspense wilt, lees dan het boek en kijk niet naar deze flauwe film.
En die zwarte ogen; er moest toch op z'n minst één effect in, zit je als kijker toch een beetje op te wachten.

avatar van brucecampbell
voorspelbare, maar toch een zeer goede creepy thriller!

avatar van hellblazer93
Ik heb het boek van Ira Levin ook gelezen en op school hebben we de film ook gezien. Ik hou op zich niet zo van lezen, maar dit boek was best goed volgens mij. De film was aan de saaie kant, maar kent ook prima muziek en wat leuke scenes.

3 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ira Levin maakt boeken met een vaak fascinerend plotidee. Een grote schrijver was het zeker niet en een productieve trouwens ook niet, maar zijn ideeën zijn wel heel geschikt om te verfilmen. Dat gebeurde dan ook met de meeste van zijn boeken. A Kiss Before Dying, Rosemary's Baby, Sliver, The Boys From Brazil een aantal toneelstukken en deze, The Stepford Wives, zijn allemaal verfilmd. Deze en A Kiss.. zelfs twee keer en een remake van The Boys From Brazil wordt ook voorbereid.

Rosemary's Baby is natuurlijk de bekendste Levin-verfilming. En die is stukken beter dan deze (en duidelijk beter dan het boek trouwens). Dit is vergeleken daarbij nogal een niemendalletje geworden. Een leuk, vermakelijk niemendalletje, maar er had zoveel meer in gezeten. Als de makers wat meer lef hadden gehad (en de film iets excentrieker en eigenzinniger hadden gemaakt, als de acteurs wat beter waren geweest en als de regie niet zo kleurloos Tv-film-achtig was geweest. Meer scenes zoals de twee tofste uit de film: de scene waarin Joanna Bobby neersteekt en de eindscene hadden de film goed gedaan. Een film die best een remake kon gebruiken en inmiddels ook gehad heeft, maar de trailer daarvan stemt me ook niet hoopvol.

Desalnietemin, aardig vermaak. Met een leuke seventies-sfeer (de film gaat dan ook vooral over de angst je identiteit te verliezen, heel erg een filmthema uit de jaren '70). Maar bijblijven zal het me niet.

(DePalma zou dit trouwens eigenlijk gaan maken in 1975, dat had de film in elk geval meer identiteit gegeven).

avatar van pardalis
moviemike schreef:

Veel succes ermee, maar ik vrees dat de film meer onthuld dan het boek hoor ! Maar ik zou het toch aanraden om te lezen, gewoon omdat hij beter is ...

avatar van pardalis
Mooie verfilming van het boek. Er zijn wel een aantal veranderingen aangebracht wat totaal niet stoorde. Mooi geacteerd en ondanks dat dit een film uit de jaren '70 was, viel het mij totaal niet op.
Een verdiende 3 alhoewel ik nog steeds het boek prefereer !!!

avatar van Betamax
De remake was wat sneller. Deze film kwam erg traag op gang.
Verhaal was wel boeiene maar niet echt spannend.
Mooie dames.

avatar van cantforgetyou
Ik vond dit een zeer goede film. Hij verveelde geen moment. Nu moet ik ook toegeven dat Katharine Ross een erg mooie en leuke actrice is om naar te kijken. Ik zal eens wat meer over haar opzoeken. Eigenlijk gebeurt er op 'special effects' gebied zeer weinig, maar toch wordt je meegetrokken in de sfeer die er hangt in het stadje. Zeker de moeite waard om te kijken. De re-make is totaal anders qua sfeer. Maar ook die is goed.

avatar van Antonev
Wat een heerlijke vrouw was Katharine Ross zeg! All American girl.

avatar van alexspyforever
Ik ga me vooral aansluiten bij wat starbright boy over deze film heeft gezegd. Ik wilde deze film aanvankelijk nog een voldoende geven maar dat einde vond ik zo idioot. Ik heb denk een half minuut na afloop voor me uit zitten staren en gedacht is dit nu werkelijk het einde??? Ik kan me niet voorstellen dat dit zwakke verhaal van dezelfde schrijver is als het geweldige Rosemary's Baby. Het concept was goed en de uitvoering voldoende maar pfff wel een al te makkelijke overwinning van dat mannenclubje zonder al te veel uitleg van waar ze in godsnaam die klonen/robots vandaan haalden en zo makkelijk de echtgenoten zo ver te krijgen om hun geliefde zo eventjes in een hersendode marionet te veranderen. Deze film had minstens een half uur korter gekund, want zo ontzettend veel gebeurt er niet. Het kwam inderdaad ook erg als een tv-film over.

Ik heb deze film eerder gezien, maar ook na een tweede (of derde ?) kijkbeurt, weet ik nog steeds niet goed wat ik ermee aanmoet. Ik vind het een weinig opvallend, tamelijk saai verhaal dat vanaf de eerste ontmoeting met de nieuwe buurvrouw de clou eigenlijk al verraadt. De film wordt opgeleukt met een hele stoet strak gekapte, modieus geklede vrouwen. Daar is weinig mis mee, maar het is niet genoeg om een kleine twee uur te boeien. De leuke rol van de guitige Paula Prentiss is in mijn ogen eigenlijk het enige dat vermeldenswaard is.

avatar van Tiany
Na zeer lang wachten op een beetje spanning, die maar niet wou komen, had ik mijn gedacht over deze film, vreselijk saai....!

avatar van HK Senator
Antonev schreef:
Wat een heerlijke vrouw was Katharine Ross zeg! All American girl.
Het absolute pluspunt van deze film die verder maar matig is. In die roze jurk is ze werkelijk adembenemend.

avatar van wendyvortex
In de herziening. En zo halverwege de jaren 70 waren we zowaar bijna overal paranoïde .... zelfs in kleine voorstadjes als Stepford met al die keurige brave huisvrouwen, geen wonder dat je daar als nieuweling niet helemaal kunt aarden.
Stemmige, rustige film, die rustig opbouwt naar een fantastische climax.