Guardians of the Galaxy (2014)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door James Gunn
met Chris Pratt, Zoe Saldana en de stem van Bradley Cooper

In het heelal wordt onverbiddelijk jacht gemaakt op de onbezonnen avonturier Peter Quill, die een geheimzinnige bol heeft gestolen. Ronan, een machtige slechterik met plannen die het hele universum in gevaar dreigen te brengen, heeft zijn zinnen op de bol gezet. Om uit handen te blijven van de volhardende Ronan zit er voor Quill niets anders op dan een ongemakkelijke wapenstilstand aan te gaan met een viertal vreemde figuren.

avatar van Velazques
Aardige film, de muziek is een bijzonder slechte keuze. Past er totaal niet bij.

avatar van TheManInBlack
Heerlijke film, heb hem al een aantal keer bekeken.

Een goed verhaal in deze film met veel leuke humor en een goede cast. Uitblinkers voor mij waren "Groot & Rocket".
Special effects zagen er fraai uit en veel spectaculaire actiescènes.
De film bevat ook een zeer goede soundtrack.

Een emotionele scene vlak voor het einde wanneer "Groot" zijn leven opgeeft voor zijn teamgenoten om hun te beschermen, maar gelukkig groeit er weer een nieuwe "Groot".

"I am Groot!"

avatar van Timothyvdmeer
Velazques schreef:

dat is juist wat de film zo speciaal maakt! heerlijke muziek.
Zeker het nummer Come and get your love... zoals hij door de grot danst geniaal stukje.

avatar van JacoBaco
Ja, de muziek is juist heel toepasselijk, want de film begint in de jaren 80 en Peter luistert dan naar deze liedjes. En later is deze mixtape zo'n beetje zijn meest kostbare bezit.

Dat dansje in die grot vond ik minder geslaagd. Waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan. Misschien is dat het.

avatar van Timothyvdmeer
JacoBaco schreef:

avatar van Gang_Star
Leuk, maar vooral stukken beter dan verwacht. Vooraf had ik niet verwacht dat deze film vrij hoog scoort, en dus wist ik totaal niet wat te verwachten. Avontuur/Science-fiction, het had best ook sf/actie betiteld kunnen worden. Guardians of the Galaxy is vooral een film geworden welke niet helemaal serieus genomen hoeft te worden zoals met het dansen van de hoofdrolspeler in het begin , ik stoorde me er enigszins aan. De cast is goed en vult het zo in dat het plezier er vanaf straalt. Film heeft een behoorlijke dosis actie, wat er prima uitziet, en doet zo nu en dan wat denken aan Star Wars. Er zijn voldoende leuke karakters aanwezig, met name dan Groot en Rocket. En dat ook gecombineerd met een behoorlijk dosis humor.

avatar van KKOPPI
Wat mij betreft is deze film een krampachtige poging om de achterhaalde actiebombast van Marvel nieuw en origineel leven in te blazen. Dit werkt voor mij juist averechts. De humor en dialogen zijn geforceerd en de opbouw en 'oneliners' nog even onorigineel en flauw. Maargoed, de formule blijft schijnbaar werken bij het jonge publiek.

avatar van Roger Thornhill
KKOPPI schreef:
de formule blijft schijnbaar werken bij het jonge publiek.
Sterker nog, toen ik deel 2 in de bioscoop bezocht zat er een vijftigplusser op mijn stoel, en die heeft zich nog prima vermaakt ook!

avatar van Alathir
Eindelijk gezien, toen deze in 2014 uitkwam eigenlijk nooit echt de zin gehad om te kijken, maar nu deze zowat wordt bestempeld als de beste Marvel film kan ik moeilijk achterblijven. In het begin is het even goed opletten hoe de wereld(en) in elkaar steken en wie tegen wie is, maar uiteindelijk is het verhaal relatief eenvoudig. Het geheel doet wat denken aan een typische Star Trek film (uit de reboot). Ik vond het wel een vermakelijk schouwspel alleen zoals hier vast al talloze keren eerder is gezegd, is de humor soms wat te geforceerd waardoor het soms wat irritant of kinderachtig gaat overkomen. Gelukkig voor de film nemen ze op tijd wat gas terug met flauwe moppen en wordt het toch geregeld wat serieuzer. De muziek is een aaneenschakeling van bekende deuntjes en het ene past al beter dan het andere maar ik stoorde me er niet zoveel aan als in Suicide Squad. Het einde van deze film is best goed en ik ga binnenkort zeker deel 2 eens bekijken.

Een leuke film, zeker voor de liefhebbers van dit genre. Het is een strip die tot leven komt en daardoor soms wat kinderlijk aan voelt mede door de vormgeving van sommige karakters. De vele actie en humor maken het gegeven hierboven ruimschoots goed.

TMP
Leuke en frisse superheldenfilm. Sympathieke personages en een behoorlijk plot. De film bevat de nodige humor, met name de wasbeer Rocket zorgt voor de nodige grappige momenten. De actiescènes zien er goed uit. Een van de grootste pluspunten is de uitstekende soundtrack, die ook nadrukkelijk naar voren wordt gebracht. Bij herziening blijft de film bovendien goed overeind.

avatar van Brabants
Zeer gespannen en gedwongen sfeer waarbij het Marvel gevoel volgens mij allemaal niet vanzelf komt. Het zal vast ook komen door het kinderlijke karakter dat het allemaal wat ver gezocht is om het te kunnen doorgronden. Een glaasje Fanta zal voor sommigen vast helpen maar bij mij niet bij het zien van deze Marvel.

avatar van FlorisV
FcTwente schreef:
Ben normaal een liefhebber van superheldenfilms, maar deze weet mij totaal niet te boeien. Te druk en flauwe humor waar ik niet om kan lachen. De eerste Marvel verfilming die ik niet heb afgekeken...

Idem hier, ik heb hem ook niet afgekeken. Slappe grappen waarvan geen eentje leuk was, geforceerd lollig, hip en behaagziek (en daardoor mateloos irritant) gedoe wat nog voor geen seconde weet te boeien. En ik hou oprecht van sci fi, Marvel en een vette knipoog...maar dit was gewoon zwaar onder de maat. Ze zullen dit soort inwisselbare, inspiratieloze troep blijven maken (ik vrees dat die nieuwe Thor weer dezelfde lompe macho humor bevat) want de Transformers films en Deadpool hebben ook veel geld in het laatje gebracht ondanks hun gebrek aan kwaliteit. Het vervolg van Galaxy laat ik dus maar wijselijk links liggen...

Tarkus schreef:
Het scenario is wat rommelig, maar verder is dit wel een mooie film, leuk verhaaltje, en veel humor.
Ook de beelden zijn heel mooi, en de speciale effecten super!!
Vond het dus niet slecht, en ondanks de twee uur ook niet langdradig.
Heb me er mee geamuseerd.

Naar aanleiding van het verschijnen van een tweede film deze eerste eens opnieuw bekeken.
Maar ik blijf bij mijn oorspronkelijke mening, mooie beelden en prachtige speciale effecten vooral.

avatar van martijn011
Herzien met het oog op het tweede deel wat ik binnenkort wil gaan zien. De eerste kijkbeurt was me niet echt meegevallen, na herziening kan ik het toch beter waarderen.
De chemie tussen de vijf 'Guardians of the Galaxy' is het sterke punt van de film. Vooral het personage Rocket kwam vaak grappig uit de hoek en eigenlijk maf hoeveel sympathie je op kunt wekken voor een boom die maar drie woorden kan zeggen.
Chris Pratt is ook een pluspunt, prima prestatie zet hij neer.

Het verhaal is niet al te ingewikkeld, zoals eigenlijk in de meeste Marvel films. Het zegt genoeg dat ik tijdens het kijken maar weinig meer kon herinneren, terwijl het maar een kleine drie jaar geleden is dat ik de film voor het eerst zag.
Het ziet er verder ook erg goed uit dus weinig te klagen. Ik ben niet zo lyrisch als veel anderen over deze film maar na herziening kan ik toch niet anders zeggen dan dat dit een prima film is met een prima mix tussen actie en humor.
Halfje verhoging, 3.5*