• 8.562.445 stemmen

Batoru Rowaiaru (2000)

Actie / Thriller | 114 minuten / 122 minuten (director's cut)
3,47 1.683 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 114 minuten / 122 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: Battle Royale / Battle Royale 3-D / Battle Royale: Special Edition / Batoru Rowaiaru 3D / バトル・ロワイアル

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Kinji Fukasaku

Met onder meer: Tatsuya Fujiwara, Aki Maeda en Tarō Yamamoto

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Batoru Rowaiaru

"Could you kill your best friend?"

Een klas studenten wordt naar een klein geïsoleerd eiland gebracht. Daar aangekomen krijgen ze een kaart van het eiland, voedsel en verschillende wapens (de ene bruikbaarder dan de andere). Ze moeten gedurende drie dagen vechten met elkaar, zodat er één persoon overblijft. Ze krijgen allemaal een halsband die explodeert als ze de regels overtreden. Als er na de derde dag meerdere mensen over zijn gebleven, zullen alle halsbanden exploderen...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Shuya Nanahara (Boy #15)

Noriko Nakagawa (Girl #15)

Shogo Kawada (Boy #5)

Kazuo Kiriyama (Boy #6)

Mitsuko Souma (Girl #11)

Takako Chigusa (Girl #13)

Shinji Mimura (Boy #19)

Hiroki Sugimura (Boy #11)

Yôshitoki Kuninobu (Boy #7)

Dit blijft een ongelooflijk goeie film!

Zeker 1 van mijn favorieten!

avatar van umbra

umbra

Wat is de aan te raden versie, de 114 min versie of de director's cut v 122 min? Vind in 4K enkel de 114 min versie.

avatar van umbra

umbra

Toch de director's cut gekeken. Had hier vrij hoge verwachtingen van, maar m'n algemeen gevoel, is toch eerder teleurstelling. Nochtans spreekt dit thema/genre me vaak enorm aan en kan ik Japanse films heel vaak appreciëren. Oké ie is 21j oud, maar dat is bijlange niet, waarom ie minder was dan verwacht, zeker met het UHD beeld, kon deze film zelfs doorgaan vr een pak recentere film. Nee, ik miste echt dé spanning doorheen de ganse film, enkel helemaal in begin dat ze op het eiland zijn, daarna voelde ik té weinig. Miste dosis heavy shit nzo, was me allemaal té braafjes. It is what it is.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1985 berichten

Lovelyboy schreef:

Nog even op de Aziatische toer gebleven met deze Battle Royale. En hoewel een apart verhaal en niet perse fan van de Aziatische cinema, toch op humoristische en vermakelijke wijze verast.

Een totaal ingestorte infrastructuur met armoede, werkeloosheid en uitzichtloosheid is het beginpunt. De jeugd heeft kennelijk daar hun bedenkingen over en bepaald zelf wat het doet en hoe ernstig ze over de schreef gaan. Iets dat me even aan A Clockwork Orange doet denken. De wraak zal echter zoet zijn en de klas losgeslagen en arrogante, volgevreten en verzadigde pubers krijgen een bijzonder lesje.

Niet geremd door enige kennis van het boek en of het boek eer aan wordt gedaan, vermaakt de film meer dan goed ondanks de goedkope tienerliefde, overacting en een belachelijk incasseringsvermogen van sommige personages best wel. Ik zou de film bijna durven vergelijken met een zombieslasher waar het verhaal en logica simpelweg onderdoet aan de vele en creatieve wijze waarop mensen de pijp uit kunnen. De actie is cool, the kills des te vermakelijk.

Dat deze film in 2000 veel stof deed opwaaien kan ik me goed voorstellen. Het lijkt een aanzet tot geweld, toch wordt daar wellicht voorbij gegaan aan de echte boodschap. Namelijk; noodzakelijkheid. De jeugd van tegenwoordig krijgt het leven praktisch op een zilveren schotel aangeleverd, keuzes te over, de aanpak van tegenwoordig soft te noemen, en waar de film gaat over het spelen van een spel is het juist de contradictie die gezocht moet worden in dat het leven juist alles behalve een spel is.

Battle royale is dan ook interessant, vermakelijk en grappig te noemen....binnenkort nog maar eens.

Zo, en daar was de herkijk dan al, en opnieuw vermaakte de kolderieke film die naar het schijnt veel inspiratie geweest is voor Quentin Tarantino.

Andermaal opvallend het maatschappelijk kritische beeld van een samenleving op zijn retour en de empathieloze en ongeïnteresseerde jeugd die een lesje respect,waarde en noodzakelijkheid in het leven krijgen. Zou de scriptschrijver een glazen bol of visioen gehad heb? Toch zit er geen cijfer verbetering in wat mij betreft vanwege de vele momenten van Aziatische histery en de overdaad aan kalverliefde, en dat terwijl het tempo het eerste uur toch booming is. Een 3.5 it is.