
The Year of Living Dangerously (1982)
Australië
Romantiek / Drama
117 minuten
geregisseerd door Peter Weir
met Mel Gibson, Linda Hunt en Sigourney Weaver
Guy Hamilton is een journalist die naar Indonesië moet voor zijn eerste taak. Daar wordt hij al snel een van de beste journalisten, o.a. door de hulp van zijn nieuwe vriend Billy Kwan. In Indonesië leert hij ook een nieuwe liefde kennen, Jill Bryant. Maar zij reist binnen de week terug naar England. Nu staat Guy voor een dillema Jill of carrière in Indonesië.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=j2k9d0c4sAM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,1 / 19453)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 7,99 / huur € 2,99Veel te saai in het begin dus, er hadden veel meer (zinvolle) gebeurtenissen in moeten zitten.
En natuurlijk Linda Hunt.
Tja, die Peter Weir heeft het helemaal wat mij betreft.
Jammer van de relatie tussen Hamilton en Jill, want dit maakte de film zo af en toe nogal wat slapjes.
Ik had tijdens die momenten moeite niet weg te zappen (niet dat er iets beters op de tv was), het werd gewoon saai.
Ik zal waarschijnlijk de enige zijn die niet zo positief is over de rol van Linda Hunt; maar ik zat me gewoon te ergeren dat je goed zag en hoorde(er zijn natuurlijk wel uitzonderingen die wel perfect Engels kunnen), dat het geen Indonesiër was. Wel goed geacteerd overgens. 3*
al bijna 6 jaar geen reactie meer, dit is officiëel een slechte film...
Merkwaardige conclusie. Een film die meer dan 25 jaar oud is, doet het nu eenmaal minder goed op MM, dan een recente film.
En ik denk dat de titel minder goed te onthouden is dan bijvoorbeeld de overgewaardeerde The Truman Show. Kortom, het zegt allemaal niets.
Met The Year of Living Dangerously is helemaal niets mis. De film geeft een geloofwaardig sfeerbeeld van het leven van correspondenten in een instabiel land. Daarnaast is de poppenspeler-verhaallijn een erg mooie aanvulling
Dat Linda Hunt een Oscar kreeg voor haar rol, is natuurlijk een groot wonder. Linda kan namelijk helemaal niet acteren. Ze is alleen goed in het zichzelf zijn als Linda Hunt en daarbij heeft zij nauwelijks meer dan 1 gelaatsuitdrukking tot haar beschikking. Dat haar beperkte talent zo goed werkt in deze rol, getuigt van de uitzonderlijke regiekwaliteiten van Peter Weir.
Zelfs Mel Gibson beviel me goed als schuchtere beginnende reporter.
Op de lange termijn zal deze film hopelijk beter gewaardeerd worden dan The Truman Show. TTS is een fillm van één gedachte: als je de clou eenmaal weet, heeft herzien geen enkele zin meer. Over het thema gemanipuleerde werkelijkheid zijn overigens belangrijkere films gemaakt.
Van TYOLD kan je meermalen genieten. Het is een film die mij bij herzien nooit verveelt.
Op de lange termijn zal deze film hopelijk beter gewaardeerd worden dan The Truman Show. TTS is een fillm van één gedachte: als je de clou eenmaal weet, heeft herzien geen enkele zin meer. Over het thema gemanipuleerde werkelijkheid zijn overigens belangrijkere films gemaakt.
Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Afgezien van de kwaliteiten van The Truman Show, is deze film daar te zwak voor. Daarvoor zijn verschillende redenen aan te wijzen. Ten eerste is er de relatie tussen Guy (Gibson) en Jill (Weaver). Deze is niet bepaald boeiend in beeld gebracht en weet nergens enige emotie op te wekken. De chemie tussen de acteurs ontbreekt dan ook volledig.
Daarnaast vind ik dat de film teveel momenten kent die vrij eentonig zijn, en die zonder problemen geknipt hadden kunnen worden. Deels ligt dit overigens aan mijn beperkte interesse voor het onderwerp wat in deze film centraal staat. Dit had ik eerder bij films als The Killing Fields en The Quiet American.
Overigens wil ik niet zeggen dat deze film heel slecht is. Het is interessant om de ontwikkeling van Guy te volgen, net als zijn interacties met Billy Kwan. Een ander sterk punt is het laatste deel van de film. Dit is het enige deel van de film dat daadwerkelijk spannend is te noemen.

Dan de rest van de film: een interessant beeld van een stormachtige periode in Indonesië met sterke invalshoeken (multi-raciale achtergrond, een matchmaker met politieke én persoonlijke motieven). Ben het er wel mee eens dat het af en toe wat eentonig en saai was. De scenes waar Gibson in zijn been werd gesneden en later dat Gibson en Weaver in hun auto beschoten werden, deden me helaas ook nog eens denken aan 'The naked gun', vooral die laatste: lekker romantisch door een gewapende militaire barricade scheuren, ternauwernood overleven en weer lekker onbezorgd lachen en doorrijden, dan verwacht je meteen dat Leslie Nielsen ergens in de buurt moet zijn...

Uiteindelijk slechts minpuntjes in een zeer genietbare film.
3,5*.
En die Oscar heeft ze te danken aan het feit dat men aanneemt dat het moeilijk is voor een vrouw om een man te spelen en dan ook nog een Aziatische man. Maar wat hoefde ze er nu feitelijk voor te doen? Mijns inziens zit het meest spannende gedeelte van haar rol in de voice-over.
Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Afgezien van de kwaliteiten van The Truman Show, is deze film daar te zwak voor. Daarvoor zijn verschillende redenen aan te wijzen. Ten eerste is er de relatie tussen Guy (Gibson) en Jill (Weaver). Deze is niet bepaald boeiend in beeld gebracht en weet nergens enige emotie op te wekken. De chemie tussen de acteurs ontbreekt dan ook volledig.
Daarnaast vind ik dat de film teveel momenten kent die vrij eentonig zijn, en die zonder problemen geknipt hadden kunnen worden. Deels ligt dit overigens aan mijn beperkte interesse voor het onderwerp wat in deze film centraal staat. Dit had ik eerder bij films als The Killing Fields en The Quiet American.
Overigens wil ik niet zeggen dat deze film heel slecht is. Het is interessant om de ontwikkeling van Guy te volgen, net als zijn interacties met Billy Kwan. Een ander sterk punt is het laatste deel van de film. Dit is het enige deel van de film dat daadwerkelijk spannend is te noemen.
Die eentonigheid maakt het juist zo realistisch. Dat is wat een reporter meemaakt in een dergelijke situatie. Vrijwel niets.
Jouw gebrek aan interesse voor The Killing Fields en The Quiet American kan ik wel begrijpen, maar Indonesië staat historisch gezien veel dichter bij ons dan Cambodja en Vietnam. Het zou geen kwaad kunnen om althans te proberen je hiervoor te interesseren.
Daarnaast denk ik dat de thematiek van de film die specifiek Indonesische context overstijgt. Het geeft een redelijk goed beeld van de (chaotische)gebeurtenissen voor, tijdens en na een militaire staatsgreep.

Maar het feit dat je haar een prima actrice vindt, bevreemdt mij. Zij speelt meestal dezelfde, wat chagrijnige dwerg.
En die Oscar heeft ze te danken aan het feit dat men aanneemt dat het moeilijk is voor een vrouw om een man te spelen en dan ook nog een Aziatische man. Maar wat hoefde ze er nu feitelijk voor te doen? Mijns inziens zit het meest spannende gedeelte van haar rol in de voice-over.

Ik geloof niet we een groot strijdpunt hebben, Meneer Bungel, in deze film kan haar wel hebben.

Misschien wat tegenstrijdig, maar ik vind dat men op Moviemeter over het algemeen iets teveel bezig is met het acteurs, terwijl het m.i. meer over de film zelf zou moeten gaan. Het acteren van 1 bepaalde acteur is in de regel niet genoeg om een film te waarderen of te diskwalificeren. Het gaat om het totale product.
Misschien wat tegenstrijdig, maar ik vind dat men op Moviemeter over het algemeen iets teveel bezig is met het acteurs, terwijl het m.i. meer over de film zelf zou moeten gaan. Het acteren van 1 bepaalde acteur is in de regel niet genoeg om een film te waarderen of te diskwalificeren. Het gaat om het totale product.
Een interessant punt. Zelf ben ik het hier niet mee eens. Bij een groot aantal van mijn favoriete films, zijn het de interessante karakters die de film daadwerkelijk gedenkwaardig weten te maken. Karakters als T.E. Lawrence, Daniel Plainview en Vito Corleone hebben deze indruk gemaakt, door de wijze waarop zij vertokt zijn door de acteurs.
Minder goed acteerwerk kan leiden tot nogal anonieme karakters en daardoor tot films die inwisselbaar zijn.
Die eentonigheid maakt het juist zo realistisch. Dat is wat een reporter meemaakt in een dergelijke situatie. Vrijwel niets.
Jouw gebrek aan interesse voor The Killing Fields en The Quiet American kan ik wel begrijpen, maar Indonesië staat historisch gezien veel dichter bij ons dan Cambodja en Vietnam. Het zou geen kwaad kunnen om althans te proberen je hiervoor te interesseren.
Daarnaast denk ik dat de thematiek van de film die specifiek Indonesische context overstijgt. Het geeft een redelijk goed beeld van de (chaotische)gebeurtenissen voor, tijdens en na een militaire staatsgreep.
Ik geloof ook dat de film een vrij realistisch beeld geeft van de situatie zoals die zich daar heeft afgespeeld. Wat dat betreft zal ik de film ook niet negatief beoordelen. Ik laat mijn beoordeling vooral afhangen van de mate waarop ik geboeid ben geraakt door de karakters in de film. In mijn recensie ben ik hier al op ingegaan. Ook moment in de film als de restaurant scènes met zijn collega's konden mij absoluut niet boeien. Overigens zijn er genoeg voorbeelden te noemen van films waarbij een setting die mij in een eerste instantie niet echt interesseert, maar waarbij het wel heeft geleid tot goede films (The Hurt Locker, Jarhead).
Wat goed filmacteren is, wordt mij in de alhier geplaatste recensies hoogstzelden goed duidelijk gemaakt. Vaak praat men elkaar na.
N.m.m. zijn de restaurantscenes toch essentieel voor het verhaal.
Hiermee wordt een aloude tegenstelling neergezet tussen ambitieuze jongeman en zijn door-de-wol-geverfde collega's.
Even dacht ik gelijkenis te zien met de films die het over Afrika hebben, met de vele interne conflicten, geweld, corruptie en westerse druk, maar in die vergelijking valt deze "The Year of living dangerously" veel te licht uit.
De film heeft vooral last om de juiste toon te zetten zodat de kijker eigenlijk niet goed weet waar het naar toe gaat en wat nu eigenlijk de essentie is en dat blijft zo gedurende het ganse verloop.
Met een 3 komt hij goed weg.

Film met een mooie exotische en nostalgische sfeer; fraaie locaties en een pakkend thema. Film met veel (onderhuidse) spanning en humor ook. Ik wist niet dat Sigourney Weaver zo mooi kon zijn.
Voor wat betreft het politieke, vond ik de strijd tussen de PKI en Soekharno niet duidelijk genoeg in beeld gebracht. Het bleef wat gissen naar de ware toedracht van het verhaal: zeker geen aanrader dus.
Gibson speelt een van zijn betere rollen - de vleug naïviteit die over hem hangt is mooi in balans met de af en toe doorsijpelende Mad Max en Lethal Weapon trekjes, en hij vervalt nog niet zoals later teveel in rare trekken en maniertjes. Ook Weaver, ergens mooi midden tussen femme fatale, doelloze love interest en mysterieuze vrouw, is goed op haar plaats. En Linda Hunt natuurlijk, knap gecast en sterk uitgewerkt - je kan er vraagtekens bij zetten of ze nou zo'n goede actrice is, maar deze rol zet ze toch onwaarschijnlijk goed neer.
Dat de intrige rond Soekarno en de PKI er wat marginaal onderbelicht uitkomt kan ik de film niet aanrekenen, sterker - we zien het verhaal door de ogen van Hamilton, die er zeker in aanvang ongeveer niks van begrijpt, geen inzicht heeft in de toch wat ontoegankelijke gang van zaken in Indonesie, ondanks de les met de Wajang.
Hoewel je je niet aan veel grote actie moet verwachten wordt het stevige plot prima gedragen door Mel Gibson, Sigourney Weaver en vooral Linda Hunt, die een opmerkelijke rol speelt als een man. Bizar dat ze niet gewoon voor een Chinese acteur kozen in plaats van een vrouwelijke dwerg. In ieder geval werd ze er ruim voor beloond. Hoewel ik de romantiek met Weaver niet zo broodnodig vond, werkt het wel, zeker wanneer Gibson haar vertrouwen verraadt. De onlusten worden versterkt door de prominent aanwezige militairen die werkelijk overal zitten. Wie vertrouwd is met de geschiedenis weet dat dit alles zal aflopen met een ongeziene en wrede heksenjacht op de communisten... een smet in de geschiedenis van dit land. De film werd dan ook gedraaid op de Filipijnen en verbannen door het Suharto regime.