The Fly (1958)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Kurt Neumann
met David Hedison, Patricia Owens en Vincent Price

Een briljante wetenschapper raakt geobsedeerd door het perfectioneren van een apparaat dat dingen van de ene plek naar de andere kan verplaatsen. Na succesvolle tests, experimenteert hij met een menselijk proefkonijn - zichzelf. Maar een doodgewone huisvlieg reist met hem mee en wanneer zij weer tevoorschijn komen, zijn beide schepsels opmerkelijk veranderd. Dit is het angstaanjagende verhaal van een man die er voor vecht om zijn menselijkheid weer terug te krijgen en de radeloze poging van een vrouw om de man waar zij van houdt te redden.

avatar van dutchtuga
Geweldig idee natuurlijk, maar vooral scriptsgewijs een zooitje. De film kent een ietwat lange opbouw naar het moment suprême, dat zomaar overgeslagen wordt. Rare keus om de professor ineens met een doek om zijn hoofd op te laten draven. Ik had wel het moment willen zien waar de vlieg de pod binnendringt. Neumann helpt hier een leuke troef totaal om zeep. Dat heeft Cronenberg met zijn remake veel beter gedaan. Desalniettemin een leuke 50's sci-fi.

avatar van Thorak
Het is natuurlijk een film uit een hele andere tijd dan vandaag de dag. Films waren toen zowiezo heel anders qua opbouw e.d. Bepaalde dingen waren qua SFx toen nog niet goed in beeld te brengen denk ik. Maar ook vanwege de spanningsopbouw kan ik me wel voorstellen dat zijn hoofd niet gelijk te zien was, opzich gebeurd dat nog steeds wel in films, zeker in het horror genre. Er zijn genoeg films waar je een killer/monster pas tegen het eind ziet bijvoorbeeld.
Deze film vind ik ook meer sci-fi dan horror, Cronenberg heeft er wel een horror van gemaakt, maar wel in een tijd dat er meer mogelijk was met SFx. Ook zie je natuurlijk in de loop der jaren films veranderen wat betreft verhalen en explicitere gebeurtenissen in films. Vandaag de dag kom je niet meer weg met een film zonder expliciet geweld en gore. Als je ziet wat er tegenwoordig gangbaar is qua geweld vraag ik me af hoe veel bizarder dat in de komende decennia gaat worden.

Een klassieker, maar wel eentje die de tand des tijds niet perfect doorstaan heeft. Het gegeven is nog steeds erg sterk, maar het afgrijselijke acteerwerk (Price is de enige die ik aan kon zien, al is dat maar vanwege zijn typische maniertjes dan vanwege zijn acteertalent), de te sterk aanwezige soundtrack en de onevenwichtige combinatie van technofobie (de wetenschapper die tot inkeer komt dat niemand zo voor God zou mogen spelen) en technomanie (het zoontje dat na de vreemde lofrede van Price over het zoeken naar de waarheid ineens besluit hetzelfde te willen gaan doen als zijn vader. Dit houd in ieder geval ruimte over voor een vervolg zullen we maar zeggen, maar het ging behoorlijk in tegen de protesten die zowel Marshall als zijn vrouw gedurende de film tegen het experimenteren kregen)

The Fly is nu voornamelijk kitsch. Een film met een soort boodschap, die echter toch nergens goed naar boven komt. Een film met enkele ijzingwekkende scenes (de verdwijnende kat en de vlieg met het mensenhoofd) die helaas teveel slecht geacteerde, melodramatische gebeurtenissen ervoor heeft. Goed, het vermaakt allemaal wel degelijk en als de film eenmaal op gang komt met de zoektocht naar de vlieg met het witte hoofd ontstaat er zeker wel een vorm van spanning, maar dit alles is toch net niet genoeg om een complete topper te hebben.

Complimentjes overigens voor de creature-FX, ik kan me goed voorstellen dat dit in 1958 angstaanjagend was. Ook al zien we nu met onze moderne blik toch duidelijk dat het nep is, knap blijft het wel.

Benieuwd naar de andere delen, net als veel bovenstaande posters heb ik de prachtige 7-dvd box gekocht (slechts 14,99!), dus daar hoef ik niet moeilijk over te doen!

avatar van RuudC
Heerlijk filmpje dat zich ergens tussen de vage scheidslijn van science fiction en horror bevindt. Het duurt wel even voor het verhaal op gang komt en het acteerwerk is op een typische jaren vijftig manier houterig. Daarnaast is het begin vooral vaag, omdat behalve de moord, de beoogde moordenaar steeds wisselt van verklaring. Uiteindelijk komt de flashback wel en is het aan de puzzelstukjes om op hun plaats te vallen. De opbouw is daarmee ongebruikelijk, maar niet heel vreemd en zeker niet lastig om te volgen.

The Fly concentreert zich vooral op wat er vooraf gaat aan de dood van Andre Delambre. De professor die iedere beschikbare minuut steekt in zijn uitvinding waarmee hij objecten kan teleporteren. Dat begint pas echt interessant te worden wanneer hij het uitprobeert op levende dingen. Dan blijkt de mislukte teleportatie van de kat nog maar het begin te zijn. De situatie met de vlieg is dan weer heel leuk gedaan. De transformatie ziet er voor jaren vijftig begrippen erg geslaagd uit. Een fijn stukje horror! De jacht op de vlieg biedt enige spanning. Het hoogtepunt is zonder enige twijfel de van wanhoop krijsende vlieg in de secondes dat hij door de spin wordt opgegeten. Dat was een heel akelig moment. Het einde is wat mag. Nadat alles met pa slecht afgelopen is, is het erg vreemd dat zoonlief zegt (en aangemoedigd wordt) hetzelfde pad te kiezen. Ach, je moet toch iets doen om een sequel veilig te stellen.

avatar van Beertje45
Briljant, intrigerend gegeven. Een heerlijke rol van Hedison die we ook kennen als Felix Leiter in Live and let die en Licence to kill. De rest van de cast is ook goed op dreef, vooral de acteur, zijn naam?, die de rol vertolkt van de politieoverste vond ik heel goed. De jacht op de bewuste vlieg was dan wel eerder hilarisch, tot aan het schokkende einde. Film was prima gegeven voor de latere versie van Cronenberg die eveneens briljant te noemen is.

avatar van Vinokourov
Haha, ik ben een fan van dit type SF-film uit de jaren '50. Tis een tikkeltje onzinnig: een wetenschapper doet spannende teleportatie-experimenten en besluit zichzelf ook te transporteren. Echter wordt een vlieg met het device ook meegeteleporteerd, waardoor de wetenschapper een vliegenkop krijgt! Dit tot de grote schrik van zijn vrouw!

Niet alles maakt evenveel sense. De wetenschapper meent dat zijn nieuw uitgevonden technologie niet zoveel afwijkt van het uitzenden van TV-beelden bijvoorbeeld Nog meer van dit soort situaties zorgen voor hilarische momenten, maar de film an sich is nog heel behoorlijk gemaakt. David Cronenberg zou er in de jaren '80 een remake van maken, die ook niet verkeerd is.

avatar van alexspyforever
Deze nu eindelijk ook eens gezien nadat ik jaren geleden de remake zag. Ja, ok op bepaalde momenten is het misschien een beetje lachwekkend, maar ik vond de telepertaties toch wel knap in beeld gebracht. Dat we het moment waarop de wetenschapper zich wil teleporteren en het mis gaat door die vlieg vind ik geenszins vervelend. Dat het enige tijd duurt vooraleer we hem als gemuteerde vlieg te zien krijgen, vond ik goed en droeg bij tot opbouw van de spanning. En wat een einde zo met die spin en dan de "help me!". Ja deze heb ik in één ruk uitgekeken, ging er heel vlot door! De remake is ook goed, maar deze vond ik toch beter.

avatar van Richard_Voorhees
Een toffe, klassieke sci-fi film. Ondanks de gedateerde manier van storytelling en de voor tegenwoordige begrippen niet heel bijzondere special effects is dit een film die erg gemakkelijk wegkijkt.
Het tempo is voor een film uit die tijd nog redelijk vlot en Vincent Price zet weer eens een solide rol neer. Ook Patricia Owens weet te overtuigen in haar rol.
Zelf had ik wel nog iets meer screentijd willen zien met de professor en hadden ze iets dieper in mogen gaan op hoe nou precies het "ongeval met de vlieg" plaatsvond.
Maar al met al is er eigenlijk weinig negatiefs aan te merken op deze klassieker.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Ik hou helemaal niet van horror-films en SF maar het verhaal op zich is interessant. Het is een film uit 1958 dus valt allemaal reuze mee, alleen aan het eind met dat spinneweb blijft toch wel even schrikken. Toch al meerdere keren gezien deze film en blijft knap gemaakt. Daarnaast maken het spel van David Hedison als de geleerde en Patricia Owens als bezorgd vrouwtje de film meer dan de moeite waard.

Toch vooral een goede rol van Owens. Ook al blijft de film nog maar net overeind. Hoewel de laatste 40 minuten vaak wel hilarisch en vermakelijk blijven en met het web best eng. Het nadeel is dat men aanvankelijk heel gewichtig gaat lopen doen. Terwijl het allemaal toch niet zo heel veel voorstelt. Een wetenschapper, die steeds verder gaat in zijn toch al gevaarlijk experiment en daarvan zelf de dupe wordt. Zodra de flashback volgt, wordt de film ook interessanter.

Het idee is op zich knap verzonnen en wordt als zodanig ook goed uitgevoerd, zoals die close-ups van vliegen en Owens' schreeuw is overtuigend, want zo staat bij IMDb, dat hebben ze tot het laatst verborgen gehouden. Maar de film is wel traag en het verhaal al te fantasierijk, neem alleen al dat gezoek naar vliegen. Toch blijft deze film vrij aardig om te zien, ondanks de kolder. En het lijkt op bepaalde momenten wel op een B-film. Met ook nog een grappige rol van Kathleen Freeman. 3.0/4.0

avatar van Humphrey
Ondanks dat de film van vorige eeuw dateert, doet het verhaal niet onmiddellijk oubollig aan. Het verloop spreekt nog steeds de kijker anno 2014 aan en bouwt een goede spanning op. Leuke film. 3,5*.

avatar van FillumGek
Toen ik jaren geleden Cronenberg's The Fly zag wist ik niet eens dat het een remake was. Waar Cronenberg vooral de transformatie tot in de smerigste details laat zien is dit origineel een stuk klassieker. In het begin lijkt het zelfs alsof je een soort detective aan het kijken bent; een behoorlijk lange opbouw en geen vlieg te bekennen.

Toch was ik vanaf het begin geboeid en was het acteerwerk van Owens en Price goed. De moord is lekker mysterieus en via flashbacks kom je er achter wat er daadwerkelijk is gebeurd, het meest interessante deel van de film. Het teleportatie-gebeuren is fascinerend, maar erg jammer is dat het moment zelf, waar de vlieg de teleport binnendringt, totaal wordt overgeslagen. Ook de transformatie wordt buiten beschouwing gelaten, al is het steeds krankzinniger worden van de 'verborgen' André wel spannend. Masker en klauw waren ook goed te pruimen, net als de menselijke vlieg op het einde.

Het meest belachelijke waren de vliegenspeurtochten van Helene en Philippe. Als je één unieke vlieg in de natuur vrijlaat dan ga je die natuurlijk nooit meer vinden. De muziek is trouwens opvallend aanwezig wat zeker een pluspunt is. Sterke film, die zijn meerdere in Cronenberg's werk moet erkennen.

avatar van Metalfist
They wouldn't harm anything... not even a fly

The Fly was een klassieker die al langer op mijn verlanglijstje stond, maar het is blijkbaar redelijk moeilijk om de film ergens in de Benelux tegen te komen. Ik vond namelijk alleen maar de sequel Return of the Fly en de remake uit 1986. Naar aanleiding van het Creature Features thema dat vorige week van start ging met The Creature from the Black Lagoon kwam Cinema Zuid gelukkig met deze op de proppen. Natuurlijk gisteren gaan zien, maar uiteindelijk toch net iets meer van verwacht.

Eerste verrassing was het feit dat het screenplay geschreven is door James Clavell (vooral bekend van zijn Aziatische boeken waar Shogun denk ik wel het bekendste van is), maar ik wist ook helemaal niet dat Vincent Price hier in meespeelde! De man heeft zo'n omvangrijk oeuvre natuurlijk, maar dit was me blijkbaar ontgaan. Leuke verrassing ware het niet dat hij precies wat op automatische piloot acteert. Ik snap eerlijk gezegd ook niet goed waarom een Amerikaanse productie als deze zich in Canada moet afspelen. Vind het altijd zo geforceerd overkomen wanneer er continu in het Engels wordt gebabbeld met dan hier en daar eens een monsieur tussen gegooid. Soit, voor de rest wel degelijk in elkaar gestoken. Beetje jammer dat het geheel in een flashback wordt gegoten, maar het einde waar François en Charas een menselijke vlieg vinden is wel een heerlijk stukje. Dat geschreeuw, die spin dat nadert en dan Charas die beide vermorzeld met een steen... Wist ongeveer wat er ging komen vanwege onder andere de parodie van The Simpsons en Beetlejuice, maar mooi dat het na al die jaren zijn kracht nog niet is verloren.

Kurt Neumann, die de release van de film en het bijhorende succes trouwens niet meer heeft kunnen meemaken doordat hij een week voor de algemene release overleed, weet dan ook mooi te spelen met het teasen van het monster. Sowieso ben ik wel fan van deze aanpak, maar het is altijd mooi meegenomen dat het monster er op zich dan ook nog eens degelijk uitziet. Beetje een standaard rol van Price dus, maar het is sowieso Patricia Owens die als Helene de show steelt. Alleen Charles Herbert, die hier de rol van de kleine Philippe speelt, had echt nooit door de audities mogen geraken. Een schoolvoorbeeld van hoe het mis kan gaan met kinderen in films.

Ik had misschien net iets meer verwacht, maar dat komt ook doordat een kennis mij op voorhand had vertelt dat de transformatie nogal gruwelijk zou zijn. Ik vermoed dat ze de remake heeft gezien dan, want dat valt hier erg goed mee. Enkel de scène met de vlieg en de spin is wat ambetant, in de goede zin van het woord. Binnenkort eens op zoek gaan naar de twee sequels en de remake.

Oh my.

Het "origineel". Voor de meeste mensen van mijn generatie zal de film van Cronenberg altijd de "echte" The Fly blijven, uiteraard was deze eerder. Maar wie een boompje wil opzetten over originaliteit enzo kan er toch maar beter rekening mee houden dat deze film weer afgeleid is van een bestaand verhaal, aldus de begincredits. Tot zover het originaliteitsgegeven.

Ik heb niet zoveel met 50s scifi en echt horror kan je dit niet noemen. Maar ik kan er nog wel ergens van genieten als het de kitschgrens ver overschrijdt. Tough luck. The Fly is een film die ik nog wel geapprecieerd zie worden door een ironisch publiek, maar als "serieuze" film vond ik het absoluut niet om aan te zien.

Het acteerwerk is echt om te huilen (misschien had Owens eens naar haar eigen takes kunnen kijken, dan waren er vast wél echte tranen aan te pas gekomen), de effecten zijn basic en eerder saai en de film wil soms wel spannend zijn, maar oogt vaak eerder een rasechte comedy. Zo is het hele middenstuk met het vangen van de vlieg hilarisch, moest het niet zo serieus gebracht worden.

Ondanks dat de speelduur beperkt is sleept het enorm. Nergens is er enige spanning, de boodschap is ééndimensionaal (al is het nog wel grappig om te zien dat er in 60 jaar niet zoveel veranderd is en men nog steeds met dezelfde angsten zit) en de leuke momentjes zijn kort en ver verspreid doorheen de film.

Mnee, de tijd is niet mals voor dit soort films. Enige leuke zijn de kitscherige wetenschappersdecors en het spinnetje op het einde, maar daar kan je nog geen trailer mee vullen.

avatar van Boeikens
Cronenbergs versie is inderdaad beter dan dit origineel maar toch is deze zeker niet slecht.
Daar waar de remake meer body horror heeft en dus visueel gruwelijker is, speelt dit origineel meer suggestief.
Het begin is wat traag opgebouwd en het verhaal wordt pas interessant vanaf het katmoment. Met de jacht op de witkopvlieg wordt het wat actiever met tevens een dosis (ongewild?) hilariteit.
De horror is zoals gezegd eerder suggestief, met het spinnemoment als hoogtepunt.
Een eerder flauw einde rondt het geheel af en annonceert zowat het vervolg.

avatar van joolstein
Met achtentwintig jaar tussen deze film en die van David Cronenberg vind ik het lastig om nog te spreken van remake. Daarom hou ik het liever op andere interpretatie. Nu ben ik opgegroeid en fan van Cronenberg maar moet ik bekennen dat deze er zeker mag wezen! Het verhaal van de onfortuinlijke wetenschapper Andre’ wordt door zijn vrouw vertelt in een flash-back. Nadat zij, Helene Delambre (Patricia Owens) verdacht wordt hem te hebben vermoord. De twee toehoorders zijn inspecteur Charas (Herbert Marshall) en de altijd goed spelende Vincent Price als Andres broer François. Afgezien dat de film sfeervol en goed blijf boeien springen er twee scenes bovenuit. Bij beide is dan ook de vlieg betrokken. Ik kan dan ook niet anders dan zeggen dat dit een heerlijk oudje is! En om af te sluiten met een quote: "De meest trieste van alle monsters is diegene die ooit net als jij en ik was."

avatar van Woland
Qua verhaal is het aan de ene kant niet heel verrassend, aangezien ik de remake van Cronenberg al wel gezien heb. Maar toch pakt deze The Fly uit 1958 het op een hele andere toon aan, en op z'n eigen manier slaagt ook deze versie ruim. We beginnen met een soort van epiloog (met Vincent Price) die best lang duurt, met een mysterieuze moordzaak waarin de zelfverklaarde moordenares zich steeds vreemder gaat gedragen, om pas na die tijd het uiteindelijke mysterie te vertellen. Het begint als wetenschapper Andre zichzelf steeds verder verliest in zijn experimenten, en nadat hij onder andere al de kat heeft laten desintegreren vindt hij het alsnog nodig om ook zichzelf pogen te transporteren: met quasi-fatale gevolgen, want de vlieg die met hem in het apparaat is gevliegen vermengt zich met hem. In plaats van de uitgebreide body horror die Cronenberg loslaat, gaat deze versie veel meer voor suggestie en mysterie; hoewel het voor mij (en voor veel mensen denk ik) al snel duidelijk was dat Andre tot een soort van hybride mens-vlieg was getransformeerd (net als de vlieg die een stuk mensenhoofd heeft meegekregen), die uteindelijk zelf dood wilde, werd dit pas tegen het einde echt expliciet bevestigd. Niet verrassend, maar een sfeervolle vertelling en een prima variant op het bekende gekke-wetenschappers-met-escalerende-experimenten-verhaal.