Return of the Fly (1959)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Edward Bernds
met Vincent Price, Brett Halsey en John Sutton

Vijftien jaar na het mislukte experiment van zijn vader, gaat Philippe Delambre samen met zijn oom François verder met het experimenteren. Maar het gaat fout en Phillipe verandert in een gruwelijk wezen, half mens en half vlieg...

Grappig. Deze is zwart wit, daar waar het (geweldige) eerste deel kleur was.

djelle
Sequels. Zelden zijn ze even goed, heel zelden zijn ze beter en meestal kunnen ze amper tippen aan de magie van het origineel. 'The Return of The Fly' balanceert daar ergens tussenin. De surrealistische onzin blijft erg amusant, de (perfect gecaste) Vincent Price zit opnieuw erg stevig in zijn rol, de brutale knipoogjes zijn weer van de partij enzoverder, maar het mist allemaal een beetje de afwerking en inspiratie van het eerste deel (dat inderdaad heel eigenaardig wél in kleur was).

Gelukkig kon Vincent Price de meubels redden in deze film.
Alhoewel de film wat kort is, geef ik m'n 2,5*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Klein tegenvallertje.

Had iets meer verwacht van het haastige vervolg op de klassieker.

Waar die film vooral scoort door een hoge mate van suspense, gooit men het hier over een andere boeg. Zo doet e.e.a. zich een beetje aan als een misdaadfilm. Niets mis mee, maar iets meer spanning was prettig geweest.

Ook jammer is dat we de vlieg gelijk te zien krijgen. Zo'n hoofdoekje creeërt namelijk angst. Belachelijk was de man in de doodskist. Als een tang op een varken.

Erg leuk zijn de trailers op de DVD. Met name die van de originele The Fly. Price spreekt het publiek toe. Deed me denken aan de geniale (alternate) trailer van Hitchcock bij Psycho. Waarin hij het bioscoopbezoek langs het huis leidt als een makelaar.

Op naar deel 3 dan maar..

Een nipte goed.

avatar van kirk douglas
anders dan zijn voorganger kwam deze in zwart-wit.
voor de rest is er niet veel veranderd.
het acteerwerk is OK.
natuurlijk is het weer eens leuk om vincent price in een film te zien.
de vlieg zelf ziet er dit keer een stuk minder goed.
dit blijft een erg leuke film die zeker een kijkje waard is.

avatar van rep_robert
Helaas niet zo sterk als zijn voorganger, wat vooral komt door het belabberde begin van de film. De dialogen zijn er zo overduidelijk op gespitst om alles nog even uit te leggen van het vorige deel. Komt erg geforceerd over, net zoals de reden van Philippe om met het onderzoek door te gaan. Niet overtuigend.
Wat me ook op viel is dat de film in zwart/wit is opgenomen, terwijl het eerste deel wel in kleur was. Niet een echt storende factor, maar het viel me wel op.

Gelukkig doet de regisseur niet aan herhalingen van de stappen en volgt het wel zijn eigen verhaallijn, wat dus resulteert in een zijplot wat lijkt op een misdaad film en meer personages in de film. Dit zorgt voor vermakelijke momenten en het feit dat de speelduur volledig benut wordt. De introductie van de vlieg is helaas wel weer wat minder mysterieus, al toont ie hier wel moordlustige karaktertrekjes. Wat ik ook wel weer kan waarderen.

Een redelijk 2e deel dat zich goed herstelt na een dramatisch begin.

avatar van dutchtuga
Minder vervolg. Het vlieg gedoe lijkt hier erg geforceerd in een soort misdaadscript geschreven, wat de sci-fi sfeer weinig goed doet. Zo blijft er weinig over van dat 'experiment gone wrong' gevoel wat je vaak krijgt bij deze charmante 50's films. Vincent Price redt het een en ander weer, maar het origineel blijft beter, al is dat ook geen meesterwerk.

Meer horror, minder science-fiction. Veel slechter dan het origineel vind ik de film ook weer niet, de vaart zit er namelijk goed in en er gebeurt toch een stuk meer. Probleem is wel dat het verhaal zeer afgeraffeld is, de make-up beduidend goedkoper is gedaan en het happy ending zeer ongepast is.

Weinig briljante film, maar wel degelijk vermakelijk voor een keertje. Benieuwd of Curse Of The Fly ook te genieten is.

avatar van Kuck-x
Drie sterren, puur omdat de ongeëvenaarde Vincent Price de boel overeind houdt. Voor de rest is het een volkomen fantasieloos vervolg op de sterke klassieker uit 1958. De spanningsopbouw van die eerste Fly ontbreekt hier totaal. Dat er een misdaadplotje doorheen gevlochten is en een verhaallijntje is omgedraaid - nu is het vliegje gevangen en de man verdwenen - heeft echt te weinig om het lijf om dit tot een goede film te maken. En de manier waarop telkens weer de vliegen worden gevangen: probeer dat maar eens na te doen, het is lachwekkend onmogelijk! Bovendien is het eind wel erg gemakkelijk.
Nu eens de hele trilogie achtereen gezien, dit is echt de minste van de drie.

avatar van RuudC
Andere regisseur, nieuwe kansen. Ik sluit me bij de rest aan. The Return of the Fly is een zwak vervolg op de klassieker. Edward Bernds maakt er meer een misdaadverhaal van, en dat lijkt vooral ten koste te gaan van het science fiction gedeelte. De eerste helft was bedroevend saai. Men slaat aan het afpersen en bedriegen, terwijl ik juist weer de tragiek zocht van The Fly. Het nieuwe monster slaat direct aan het moorden, terwijl de eerste getransformeerde wetenschapper duidelijk zichzelf niet durfde te vertonen en een interne strijd leverde met de vlieg. Ik wist trouwens niet dat vliegen zo moordzuchtig waren. Vincent Price is een prettig acteur, maar om nou te zeggen dat hij een meerwaarde is hier... Nee. Aan het eind trekt de kwaliteit weer wat aan, maar het is en blijft een sequel dat gewoon niets (nieuws) te bieden heeft.

avatar van bunkerboy
de prachtige The Fly stelt deze opvolger direct in de schaduw ,
gewoon een leuke fifties SF Horror film meer niet

avatar van Richard_Voorhees
Daar waar ik best kon genieten van de originele film, had ik toch hier en daar de moeite om de aandacht bij deze sequel te houden.
Misschien was het ook verkeerd van mij om ze achter elkaar te zien, want misschien dat dit er sowieso al meer toe leidde dat ik erop raakte uitgekeken, maar zelfs los daarvan is deze sequel een klein beetje... teleurstellend.
Vincent Price zet wederom een solide rol neer, maar daar waar hij in het origineel bijgestaan word door een zeer degelijk acterende Patricia Owens, moest hij het hier doen met wat castleden van een minder hoog kaliber. Niet dat er echt slecht geacteerd word, maar echt bijzonder kan het ook niet genoemd worden.
Dit kan echter ook voor een gedeelte door het script komen, want dat stelt helaas niet enorm veel voor. Het simpele misdaad verhaaltje lijkt niet goed te combineren met het hele experiment/sci-fi gebeuren.
Wat ik ook jammer vind is dat deze in zwart-wit is geschoten, want het origineel zag er veel mooier uit in kleur en ik denk dat het deze film ook goed had gedaan. Spijtig genoeg hadden ze er (waarschijnlijk om de kosten te drukken) voor gekozen om deze in zwart-wit op te nemen.
Een matige sequel op het leuke origineel.

avatar van alexspyforever
De film op zich is niet slecht als "The fly" nooit zou hebben bestaan. De film mist de nodige drama die haar voorganger had. Het is ook totaal onlogisch dat de zoon van exact hetzelfde experiment doet die uiteindelijk de dood van zijn vader betekende. De film is slechts 1 jaar na het origineel terwijl er zogezegd 15 jaar over is gegaan. Het gevolg is dat Vincent Price zijn karakter helemaal niet verouderd is en dat klopt dus totaal niet. Ook zou je verwachten dat 15 jaar later (zouden ze in de jaren 70 moeten zitten) de techniek toch flink zou zijn verbeterd maar het gebruikte materiaal en technieken zijn nog net hetzelfde. De sequel kwam dus veel te vroeg of was eenvoudigweg niet nodig geweest. Het postieve was dan weer het einde, maar het sterke verhaal en de bijbehorende dramatiek uit het origineel mis ik hier wel.

avatar van Roger Thornhill
Fraai zwart-wit (dat goed overkomt op mijn prachtige DVD-transfer), een prima onderkoelde rol van Vincent Price, een leuke onsmakelijke schurk (Dan Seymour als de heler) en twee mooie hoofdrolspelers (Brett Halsey, die me soms zelfs aan een jonge Gregory Peck deed denken, en de welgevormde Danielle de Metz), maar daar staan een te dun verhaaltje en een tamelijk ridicuul monster tegenover. Hoe de cavia na zijn "kruising" met de vermoorde politieman de regenerator uitkomt is eigenlijk nog het meest onrustbarend.

avatar van Boeikens
Sequels zijn vaak minder en bij deze is dat in ieder geval een feit. Enkel al de verbazing dat we opeens in zwart/wit verder gaan
Het verhaal is minder sfeervol dan het origineel en krijgt hier vooral de Misdaad stempel mee, maar loopt na een iets minder begin wel lekker vlot. Het acteerwerk is op Vincent Price na eerder matig en de horror/sci-fi momenten minder goed afgewerkt. Ook hier, voor mij, een eerder ongeslaagd einde.

avatar van joolstein
Deze sequel van de eerste The Fly is veelal een herhaling. De zoon die schijnbaar niets geleerd heeft van zijn vaders fouten gaat vrolijk weer aan de slag met het experiment. En alsof erin die vijftien jaar die voorbij zijn gegaan ook maar niets is veranderd qua technologie, zien we dezelfde apparaten. Ook Vincent Price is geen spatje ouder geworden? Helaas wringt het plot nogal want in plaats van de dramatiek uit voorgaande film is er gekozen voor een slap misdaadverhaaltje. Vooral het gemis van de tweestrijd waarin de getransformeerde wetenschapper verkeerd is weg. En is vervangen voor een moordzuchtige killer. Dat er gekozen is voor zwart/wit was niet zo erg en verdoezelde misschien de special effects wat weg. De aanwezigheid van Vincent Price was hier ook maar marginaal, en was dus ook duidelijk een gemis. Door de kort speelduur en de vlotte montage was de film nog wel genietbaar.