The Fly (1986)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Jeff Goldblum, Geena Davis en John Getz

Seth Brundle, een briljante maar excentrieke wetenschapper, geeft de journaliste Veronica Quaife de primeur voor zijn laatste uitvinden: een teleporter, waarmee materie verplaatst kan worden van de ene naar de andere plaats. Als hij zichzelf teleporteert vliegt er echter net een vlieg zijn capsule binnen. Hierna is Brundle niet langer dezelfde, en krijgt hij steeds meer eigenschappen van de vlieg.

avatar van john mcclane 2
film maakte diepe indruk op me.
de nagels,het armpje worstellen,ect ect.
luguber,en intrigerend.
deel 2 was een logisch vervolg,die niet goed werd ontvangenhttp://www.moviemeter.nl/film/644
maar was ook best goed te doen.'
dit niet,,horror klasiekertje

avatar van John Barry
Leuk om hier boven te lezen dat er nog een vervolg is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat deze film nog een vervolg had. Ik ben toch wel benieuwd naar het vervolg. Want het einde van de eerste film vond ik nogal abrupt en beantwoorde niet al mijn vragen.

avatar van royals
Eén spannende en meeslepende film die het vooral moet hebben van z'n originele concept en mooie effectie, die emotionele gevoelens oproept.

avatar van baspls
"What am I working on? Uhh... I'm working on something that will change the world, and human life as we know it."

Al sinds begin jaren '80 waren er al plannen om een remake te maken van de horror-classic met Vincent Price, zeker na het succes van The Thing. Cronenberg haakte eerst af van het project omdat hij voor Dino DeLaurentiis werkte aan Total Recall, die film werd echter geschrapt om budgettaire redenen en Cronenberg begon alsnog aan The Fly. Getalenteerd script-schrijver Charles Edward Pogue had een script geschreven gebaseerd op het originele verhaal van George Langelaan met een paar verwijzingen naar de jaren '50-film. Cronenberg heeft grote aanpassingen aan het script gemaakt en voegde veel meer horror-elementen toe met veel meer gore en zijn gebruikelijke "body-horror".

Het acteerwerk in The Fly is bijzonder goed. Ongekende kwaliteit voor de meeste horror. Jeff Goldblum en Geena Davis hadden voor het zelfde geld een Oscar kunnen winnen met hun acteerwerk. Goldblum weet de verschillende stadia van de transformatie goed uit te beelden en weet zelfs onder een dikke laag make-up en siliconen nog natuurgetrouw te spelen en emoties over te brengen. Dit is naar mijn mening de beste rol uit zijn carrière. Alleen John Getz was niet zo bijzonder.

De film vertelt het verhaal over Seth Brundle, een wetenschapper die een teleporteer-apparaat heeft uitgevonden. Hij laat zijn uitvinding zien aan een journaliste, Veronica Quaife en laat haar beloven zijn uitvinding geheim te houden tot het hem gelukt is een mens te teleporteren. Veronica maakt verslagen van zijn werk en uiteindelijk krijgen ze een relatie. Maar als Seth zichzelf teleporteert gaat er iets goed mis... Een erg sterk Science-fiction verhaal met een goed drama gehalte.

De muziek van Howard Shore vond ik bijzonder goed. De klassieke muziek, uitgevoerd door een groot orkest weet een erg goede sfeer en spanning over te brengen. Shore's werk voor Cronenberg is naar mijn mening ook zijn beste. De muziek werkt ook erg goed in de emotionele momenten.

De oscar-winnende make-up en gore waren bijzonder goed. De transformatie van Seth zag er erg goed en bijzonder smerig uit. De Vlieg die met animatronics is gedaan zag er ook zeer goed uit. Net als The Thing bewijst ook The Fly dat on-camera effecten uit de jaren '80 onovertroffen zijn. Make-up artist Chris Walas won een oscar voor het ontwerp van de vlieg en regisseerde het vervolg The Fly II.

De cinematografie van Mark Irwin is erg goed. Net als Cronenberg's andere films is The Fly mooi opgenomen met goede locaties. De Telepods en de computers zijn ook mooi gedaan, voor die tijd een aardige inschatting van technologie (Niet zoals in Scanners, waar een wel heel onrealistisch beeld van computer word weergegeven), vooral dat Seth zegt dat computers dom zijn en alleen weten wat jij ze vertelt (wat tot op vandaag 100% klopt). Wat ik wel miste waren mooie close-ups van een vlieg, wat ik natuurlijk wel had verwacht, of een episch shot waarin de vlieg net voor de deur van de telepod sluit erin vliegt, maar misschien heeft Cronenberg dat juist weg gelaten omdat iedereen het verwachte.

Van mij mocht de film best nog wel wat langer duren. Horrorfilms hebben (helaas) de gewoonte om niet echt lang te zijn (soms maar 70 minuten), hetgeen soms ook wel goed is maar hier had het best meer mogen zijn. Nadat de film aan een test-publiek is laten zien zijn er wat scènes verwijdert en dat is eigenlijk maar goed ook, want dat waren scènes waarin Seth een kat en een baviaan samen laat smelten en dan afmaakt (ze vonden het geen goed idee dieren op film te mishandelen en al helemaal geen kat) en een alternatief einde waar Veronica naast Stathis slaapt en droomt over een baby met vlindervleugels (dit is geschrapt omdat het vreemd zou zijn als Veronica na alles weer met Stathis zou nemen en de emotionele scène waar Seth als vlieg sterft zo'n impact op het publiek achterliet dat dat een veel sterker einde zou zijn).

Al met al is The Fly een erg sterke, super spannende en enorm meeslepende horror-film. Het drama-gehalte werk erg goed in de film en voor een horrorfilm weet The Fly heel goed emoties op te roepen en laat je meeleven met de personages. Dan ook nog erg goed acteermerk, mooie klassieke muziek en sterke gore en effecten. Een echte aanrader voor horrorliefhebbers en mensen die van goede films houden. Eentje die je gezien MOET hebben.

avatar van Flavio
Goede zij het nogal onsmakelijke film, een soort herinterpreatie van Kafka's Verwandlung, typisch Cronenberg met een flinke dosis ranzigheid- zoals meestal met dit type films is de opbouw het beste: de machine zag er nogal knullig uit maar dat is een detail, over het algemeen waren de effects best in orde, alleen de bijna-vlieg gedaante zag er wel erg papier maché uit. Het laatste stuk is over the top maar al met al een leuke klassieker uit de 80s.

avatar van comely
Vind het altijd jammer/vaag/zonde dat de Oscars dit soort rollen niet serieus nemen, maar Jeff Goldblum speelt zijn rol meesterlijk.

Nou dan neem ik de Oscars ook niet serieus. Staan we gelijk.

avatar van Basto
baspls schreef:

The Thing was geen succes toen die uitkwam, eerder een flop. Verder chapeau voor je stukje!

Het sterke acteerwerk was idd opvallend voor een horrorfilm, maar als je ziet hoe Cronenberg zich verder heeft ontwikkeld als drama regisseur die gemakkelijk gerekend kan worden als een van de beste acteur-regiseurs is dit een duidelijke voorbode daarvan.

Overigens was oorspronkelijk Frank Zappa gevraagd de muziek te verzorgen. Om mij niet bekende redenen is die score ofgewezen. Maar de (synclavier) stukken die ik gehoord heb waren fantastisch. Zou de film erg graag eens met zijn score willen zien, al werkt de score van Shore perfect.

avatar van jawaka
Die synclavier stukken waren erg goed, beter zelfs dan jazz from hell als je mij vraagt.
Maar het is wel een beetje druk, en eist wel de aandacht, en dat is in een film niet echt de bedoeling.
Dus ik kan mij wel voorstellen dat er voor meer muzikaal behang is gekozen.

Knappe horror met goede vertolkingen, effecten en origineel verhaal. Sterkste punt is de setting en sfeer die wordt getroffen, naast enkele ranzige scenes die mooi in beeld worden gebracht met de climax als toppunt.

avatar van misterdhdh
Film die ik al lang wou kijken maar is er nooit van gekomen, was uiteindelijk toch eens op tv en toch maar even gekeken. Wat een geweldige film is deze the Fly toch. Heb er echt van genoten. Film komt redelijk traag op gang maar wordt naar het einde toe steeds beter, goorder en enger. (o.a.die scene met die nagels was enorm vies en indrukwekkend, nog maar weinig gezien.Het verhaal op zich stelt niet bijzonder veel voor maar vind ik wel interessant. De uitwerking ervan is enorm goed en overtuigend. Het acteerwerk is redelijk goed en de personages worden goed weergezet. Het is allemaal leuk om te volgen en de film verveelde me gene minuut. Hij was ook voorbij voor ik er erg in had. Voor de rest was hij wel enorm goor en dat zag er allemaal enorm goed uit voor in die tijd, ook het einde vond ik sterk. ( gelukkig niet allemaal happy end). Zeker een aanrader deze fly. Supereng is hij niet, maar gore is zeker aanwezig en deze film zal je geen minuut vervelen. Het verhaal is goed uitgewerkt en de film is gewoon bijzonder sfeervol. Lang geleden dat ik nog zo genoten had van een horrorfilmpje, al is the fly niet alleen een horrorfilm maar zitten er toch ook nog andere genres is.
voorlopig: 4/5
****

avatar van T1000
Zeer boeiende en geslaagde SF klassieker is deze zeg! Het is mijn eerste kennismaking van Cronenberg's werk, ik heb de Blu-ray versie gisteren ontvangen samen met 'Videodrome' ik kijk daar ook naar uit om die te bekijken, die lijkt nog vreemder dan z'n andere film, maar 'The fly' zal ik zeker vaker gaan bekijken, de beeldkwaliteit is uitstekend evenals het geluid. Films uit de jaren 80 zijn zonder te twijfelen denk ik De toppers in dit genre, want hier krijg je zeker best griezelige scènes te zien die ook nog best origineel bedacht zijn, erg goed gedaan vond ik (helemaal als je tegen het einde de complete transformatie ziet van deze pechvogel ) Wel bouwt de film zich in een rustig tempo op, en ik heb daar geen moeite mee, wel had ik dat bij 'invasion of the body snatchers' maar hier past dat wel goed bij het verhaal, het is ook best wel treurig hoe acteur Goldblum met dit probleem worstelt, wat hij erg goed speelt. Leuk filmpje om gezien te hebben en dat zullen meerdere fans van het genre ook zeggen denk ik.

Heftige film dit zeg.

Toen ik heel erg jong was kwam deze film op tv maar ik heb er niet lang naar mogen kijken.
Vandaag zo'n 20 jaar later deze film dan toch gekeken en ben ik blij dat ik er toen niet te lang naar heb gekeken anders had ik vast slapeloze nachten gehad.

Lekker sfeertje.
Jeff en Geena doen het goed, vooral Jeff!
Goed verhaal.
Laatste 20 minuten, lekker creepy en ranzig.
Helaas zit het er allemaal niet zo goed uit maar deze film is dan ook uit 1986.

Las net dat ze bezig zijn met een remake, dat zou ik geweldig vinden.

Als je deze film nog niet kent, dikke aanrader.

avatar van IH88
“No, I can't. No, I can't.”

Het mooie aan The Fly is dat je in korte tijd echt betrokken raakt bij de personages, en dat er een goede balans is tussen karakterontwikkeling en de gruwelijke transformatie van een mens in een vlieg. En die transformatie is gruwelijk, fantastisch in beeld gebracht door Cronenberg en weergaloos werk van de make-up afdeling.

Cronenberg is de regisseur, en dat excentrieke en eigenzinnige tintje dat hij altijd aan zijn films geeft is ook in The Fly aanwezig. Maar Goldblum en Davis zorgen er ook voor dat je echt betrokken raakt bij de personages, en ondanks het vergezochte plot blijft The Fly ook een tragisch menselijk verhaal. Zeer belangrijk, want het maakt het tweede gedeelte van de film nog beter.

avatar van Gerlof1378
Na lange tijd weer eens gezien, blijft een leuke horrorfilm met vooral hulde aan de effecten en het spel van Jeff Goldblum. Het verhaal word mooi verteld en ook de rest van de cast speelt goed, deze remake van de jaren 50 versie met Vincent Price is wat je kan noemen een geslaagde remake.