The Fly (1986)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Jeff Goldblum, Geena Davis en John Getz

Seth Brundle, een briljante maar excentrieke wetenschapper, geeft de journaliste Veronica Quaife de primeur voor zijn laatste uitvinden: een teleporter, waarmee materie verplaatst kan worden van de ene naar de andere plaats. Als hij zichzelf teleporteert vliegt er echter net een vlieg zijn capsule binnen. Hierna is Brundle niet langer dezelfde, en krijgt hij steeds meer eigenschappen van de vlieg.

wihu61 schreef:
"mismaakt schepsel laat zien dat in een kuil rondkruipt"

dat is inderdaad deel twee (de hond)

En als hondenliefhebber kan ik deze scene absoluut niet zien.

avatar van Paranoid_Fish
Wat een film! Ik vond er vroeger maar niks aan (beetje te weird of zo) maar later opnieuw gezien en hij is echt machtig!

avatar van mjk87
Ik kon Goldblum niet echt uitstaan, vooral doordat hij te veel leek op zijn personage uit Jurassic Park. Nu is dit een eerdere rol, maar de gelijkenis was te groot helaas dus daar heeft deze film die ik later zag het nadel van. Buiten dat ik het in deze rol net iets te ver erover vond gaan, in JP was het net aan goed, dus allicht speelt dat ook mee. Sowieso oogt het enorm gedateerd met dat typische 80s sfeertje en de technologie van toen die ik nergens geloofwaardig vind. Een Back to the Future heeft dat overigens ook, maar die film mikt puur op fun en stoort dat minder (of eigenlijk gewoon niet). The Fly heeft nog wel enige geloofwaardigheid nodig en die ontbreekt. Het tweede deel is wel beter, eens de transformatie begint en het meer om horror moet gaan (spannend wordt het niet, hoogstens wat geinige gore) kijkt de film nog wel prettig weg. Maar als geheel net aan niet een echte voldoende. 2,5*.

avatar van Basto
mjk87 schreef:

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik had in JP altijd moeite met Goldblum omdat hij zijn neurotische wetenschapper typetje daar gewoon heraalt. Buiten dat past het hier veel beter omdat ook zijn persoonlijkheid natuurlijk steeds meer kenmerken van de vlieg krijgt. Vond (vind) dit daarom echt een oscarwaardige prestatie. Maar inmiddels heeft hij zich te vaak herhaald. Erg zonde.

Ben het niet eens met je kritiek op de technologie. Zo zagen dingen er gewoon uit in de jaren 80. Vind het ook niet gedateerd, maar veel meer een tijdsbeeld. Totaal anders dan het creatieve plak en knipwerk van het laboratorium in BTTF.