• 10.589 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels en Pools

Releasedatum: 6 juli 1989

Plot The Fly II

"Like Father Like Son"

Een paar maanden nadat Seth Brundle de dood vond door Veronica's geweer, baart zij zijn zoon, Martin. Seth's werkgever adopteert Martin, om zo zijn genen te kunnen gebruiken voor een superleger. Een paar jaar later is Martin volgroeid, ondanks dat hij pas vijf is, en de vlieg in hem begint wakker te worden. Met de hulp van zijn vriendin Beth probeert hij hulp te zoeken.

Martin Brundle

Anton Bartok

Stathis Borans

Dr. Jainway

10 year old Martin

4 year old Martin

avatar van Leno

Leno

Matig vervolg waarbij je weet wat er gaat gebeuren maar daar bijna de hele film op moet wachten. Stoltz speelt een erg slappe hoofdrol en weet de film totaal niet te dragen, wat Goldblum wel lukte. De climax was nog wel vermakelijk, maar daar heb je het ook wel mee gehad.

avatar van Basto

Basto

Viel bij herziening toch wat tegen. Halfje eraf.

avatar van Kondoro

Kondoro

“Oh, my God! There's something wrong! I can feel it!”

Een herhaling van het eerste deel en helaas niet echt heel veel boeiender. Toch, kende de film in mijn ogen wat meer gore te kennen en is er wat meer actie maar, helaas nergens echt pakkender. Het begon overigens wel iets leuker in mijn ogen en dat beloofde eigenlijk veel meer te worden dan wat deel één liet zien, die voornamelijk tot het einde wat slapjes bleef maar toen echt opbloeide. Deze film heeft daar ook een handje van trouwens, aangezien na het begin de film volledig inkakt en ik er eigenlijk vrij weinig mee kon. De groei van het jochie, de zoon van ‘Seth Brundle’ was in het begin best leuk om te volgen, daar waar we zien dat hij ontzettend snel volwassen word en eigenlijk de zelfde transformatie ondergaat als zijn vader deed.

Helaas is deze film nog langer en duurde die transformatie periode ook langer, en dat vond ik ontzettend tegenvallen. Er gebeurde op dat moment vrij weinig, en daar verwachtte ik toch als kijker wat meer van, zeker na zo’n sterk begin. Ook het einde was wel vermakelijker, hier is hij langzamerhand veranderd in zijn eigen monster en vond ik de klopjacht leuk, niet heel bijzonder verder.

Helaas zie je dan dat ‘Walas’ veel laat liggen en niet oppakt, en is het horror gedeelte helaas ook minder intensief dan ‘Cronenberg’ liet zien. Ik vraag me af of de sequel nodig is geweest, ik denk van niet namelijk, als hij er niet was geweest hadden we niks gemist in ieder geval.

scorsese

Matige film waarin de zoon van de wetenschapper een genetische afwijking blijkt te hebben. Op zich begint dit vervolg verhaaltechnisch best goed. Maar het wordt al snel een herhalingsoefening waarbij het op alle vlakken gewoon ook wat minder is. Regiedebuut van Chris Walas die mede verantwoordelijk was voor de special effects in het eerste deel.

avatar van teigertje

teigertje

Een prima vervolg film.

Maar de eerste blijft ongeëvenaard.

Deze film, is wel heel goed, maar geen meesterwerk zoals de eerste.

De special effecten zijn van mindere kwaliteit.

Toch blijft dit vervolg een vermakelijke film.

avatar van joolstein

joolstein

Logisch vervolg op de film uit 1986 van David Cronenberg De 1959-versie van het gelijknamige korte verhaal van George Langelaan uit 1957 kreeg dit ook! Nee dit is niet zo goed als Cronenberg maar daar kan/ moet je het ook niet mee vergelijken! Dit is een rasechte Creature Feature die door de praktische effecten een aantal hoogtepunten kent, waaronder het monsterlijk monster.

Deze film gaat dus verder waar The Fly stopte, en opent in het hoofdkantoor van Bartok Industries. Bartok, een schimmig bedrijf dat in het origineel slechts één of twee keer bij naam wordt genoemd, waar Veronica (Alleen s dit niet Geena Davis) het leven schenkt aan een sijpelende mutant. Deze zoon, die op zijn vijfde al volwassen en superintelligent is, probeert zijn vaders uitvinding te perfectioneren maar beseft niet dat hij ook genen van de vlieg heeft meegekregen! Aan het einde loopt dit natuurlijk gruwelijk uit de hand!

Dat plot is misschien niet veel om enthousiast over te worden, maar het slijmerige bloed is dat wel! Het eindresultaat is lekker gruwelijk. Ook een beetje verwacht...met een X-rating en in de regisseursstoel zat Chris Walas...Wie...? Nou de man die ons de smeltende en exploderende gezichten in Raiders Of The Lost Ark, Scanners gaf Die ons de Gremlins gaf, een Oscar kreeg voor de effecten van de Cronenberg-film en nog heel veel meer leuke dingen deed! Daarnaast hadden Frank Darabont en Mick Garris (bekend om hun Stephen King-verfilmingen) allebei een hand in het scenario.

Ook al duurt het even als eenmaal de transformatie plaatsvindt, krijg je speciale effecten om je vingers bij af te likken en een groot aantal bloederige doden. Het enige is dat deze film een ​​soort ‘happy end’ heeft. Oké misschien niet zo goed als de 1986-film maar horrorfans worden hier op hun wenken bediend! Had The Fly een nog vervolg nodig? Uiteraard niet echt, maar het is alleen al vanwege de indrukwekkende effecten meer dan de moeite waard om te bekijken.