The Monster Squad (1987)

Horror / Komedie

geregisseerd door Fred Dekker
met Andre Gower, Robby Kiger en Stephen Macht

Dracula leeft, en met behulp van een leger monsters wil hij de wereld regeren. Een groepje tieners ontdekt echter per toeval zijn plannen en richten samen een club op zodat ze met vereende krachten de monsters te lijf kunnen gaan.

Aardige film waarin een groep monsters een magisch amulet probeert te verkrijgen. Een fantasievol en avontuurlijk verhaal. Een soort horrorfilm voor kinderen. De special effects stellen niet veel meer voor, maar dat in samenspel met het jaren 80 sfeertje geeft deze film juist zijn charme. Gelukkig duurt het ook allemaal niet te lang.

avatar van PEN15
Ben hier veel te laat mee. Het voelt niet echt als voor alle leeftijden, eerder een tikkie te kinderachtig. Ik moest nog wel twee keer lachen o.a. toen mams ontdekte dat het tafelzilver was verdwenen. En horace doet een raw deal cover pose van Schwarzenegger. Zielig om te lezen dat hij maar 22 jaar werd, terwijl de oude man tot mijn verbazing nog de 94 haalde. Slechts twee jaar terug overleden.
Jammer genoeg vallen die monsters wat tegen, de mummie, het monster van Frankenstein dat een beetje labiel overkwam en de accentloze dracula.

avatar van Biosguru
Zelden zon fijn voorspelbare jaren 80 film gezien, werkelijk alle tropes komen voorbij op een grappige manier. Lollig dit.

avatar van Basto
Leuke film, met veel liefde en zorg gemaakt. Bovendien nog van voor de tijd dat alles uit Hollywood politiek correct moet zijn. Ondanks dat dit toch een kinderfilm (vergelijkbaar met de Goonies) is, vallen er wel gewoon doden en is er ook leuke gore.

avatar van Insignificance
The Goonies met allerlei monsters, veelal in rubber. Hetzelfde motortje, dezelfde charme en misschien zelfs wel wat leuker dan wat Spielberg en Donner uiteindelijk voor elkaar kregen. Dat zal iets te maken hebben met Shane Black, die een heel arsenaal aan grappige one liners heeft geschreven. En de kids kunnen er wel wat van. Ze komen in ieder geval erg sympathiek over. Een andere ijsbreker is wanneer Scary German Guy vertelt dat hij alles van monsters weet en de camera vervolgens inzoomt op zijn tatoeage. Ik kan dat soort kleinigheden altijd wel waarderen.

avatar van Kondoro0614
The Monster Squad

Toch nog een aardig geslaagde film die zeker zo op de zondag ochtend erg goed bevalt. Fred Dekker laat ook hier weer zien dat hij het wel kan en, ik heb nu alles van deze beste man gezien wat tenminste op MovieMeter staat. Ik weet alleen niet of mikey er sarcastisch mee was, met z'n reactie tegen mij op dat deze film nog leuker is dan Night of the Creeps (1986) maar, ik heb er wel prima van genoten. Dus Mikey, als je dit leest. Je hebt gelijk als het niet sarcastisch bedoelt was, The Monster Squad was inderdaad leuk.

Het verhaal was ook aardig leuk. In het begin zie je het open verhaal eigenlijk al met het amulet. Dracula richt een team op waaronder Frankenstein, Mummy en de Weerwolf in zitten en wil de zelfde amulet weer terug halen. Een kinderlijke bende komen hier alleen achter en gaan achter Dracula aan om hem te stoppen en er voor te zorgen dat hij de amulet niet krijgt.

Ja, de gehele film was gezellig en dit is mijn eerste aanmerking met The Mummy, Frankenstein en Dracula, ook met dat water geval maar dat ken ik zo niet. Eigenlijk de gehele ouderwetse horror types ben ik nog niet in verdiept word binnen kort wel tijd denk ik.

Visueel gezien is de film prima, de personages zien er goed en verzorgd uit en de film loopt prima door. Concentratie verlies was er op sommige vlakken wel maar toch kon je de film zonder al te veel moeite helemaal afkijken. Ik heb me uitstekend vermaakt. Dankzij zijn korte speelduur is het makkelijk om de film af te kijken anders kreeg je nog wel wat moeite, hier en daar een misser op zijn plaatst, ondanks dat het verhaal leuk was , was die nog wel flinter dun en het concept was prima. Leuke horror versie van The Goonies (1985) , en zeker een keer het proberen waard.

avatar van mikey
Ik was niet sarcastisch Kondoro0614.

avatar van Kondoro0614
mikey schreef:
Ik was niet sarcastisch Kondoro0614.

avatar van Left4Dead
Een groep volwassen, onder leiding van Abraham van Helsing, faalde in de taak om Dracula te vermoorden. Bijna een eeuw later krijgt een groep tieners het aan de stok met deze bloedzuiger die zich nestelde in hun woonplaats. Gelukkig is de groep, de besloten club "Monster Squad", voorbereid op de praktijken die Dracula in petto heeft. Een groep bekende monsters volgt hem op de hiel om hem te helpen met zijn snode plan, namelijk de wereld in zijn macht te krijgen .

Een kinderfilm, iets waar ik nooit zo happig op ben geweest. Een enkele daar gelaten natuurlijk en deze prent behoort tot de categorie "prima vermaak". Heel luchtig met een lichte smaak van humor wordt de prent gebracht. Het acteerwerk is van goede kwaliteit. Vooral Tom Noonan, die zet een geweldige Frankenstein's monster (Frankie genoemd ) neer maar de agenten zetten ook leuke rollen neer. Maar het is vooral de sfeer die puik is, relaxed wordt je meegenomen door het verhaal.

Ik heb me er goed mee vermaakt, ondanks ik geen kinderfilmliefhebber ben. Een film uit 1987 alweer en ik moet zeggen dat hij er nog prima op staat. Ik heb slechtere gezien die jonger van leeftijd zijn. Door deze prent ben ik benieuwd geworden naar Night of the Creeps van deze regisseur, zal die eens opsnorren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit zal bij een jonger publiek misschien beter aanslaan, maar zelf vond ik er niet zo heel veel aan. Nogal kinderlijk en de beroerde effecten hebben z'n charme, maar maken het allemaal weinig indrukwekkend. Gelukkig is de speelduur niet al te lang, waardoor alles nog wel te kijken is.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als je de ultieme film zoekt die één en al jaren 80 uitstraalt, dan moet je bij The Monster Squad zijn. Een 'familiehorror' in de stijl van Gremlins, The Goonies, E.T. en The Gate, maar dan met de bekende filmmonsters als Dracula, Wolfman en Frankenstein. Fred Dekker weet op sterke wijze familiefilm en spannende horror te combineren. Slechts heel soms wordt de film ietwat te kinderlijk en soms slaat het juist weer de andere kant op, maar meestal blijft het script van Dekker en Shane Black perfect in het midden. De cast is leuk, de sfeer is spot-on en de make-up en special effects van Stan Winston zijn ook uitstekend. In het rijtje van horrorfilms die perfect zijn voor het hele gezin staat deze ergens bovenaan.

4 sterren.

avatar van Thomas83
Nog behoorlijk leuk. Heel 80's en de film komt een beetje in de buurt van The Goonies, maar hoe nep een hoop eruit ziet werkt hier veel beter omdat de film een ode is aan de oude monsterfilms, en deze film is ook niet zo kinderachtig. Ongetwijfeld dankzij Shane Black, die de film laat verrassen met tussen de kinderachtigheid door ook veel geslaagde en lekker lompe en wat grove grapjes en dialogen. Horace met de shotgun, Dracula die een klein meisje gewoon voor bitch uitmaakt, haha. En eigenlijk is de film al grappig vanaf die openingstekst. "They blew it".

Hoewel veel special-effects slecht op een leuke manier zijn zitten er toch ook wel wat aardige tussen nog. De acteurs zijn eigenlijk vooral heel slecht, vooral de moeder van Sean en Phoebe. Van de club kinderen bakken de meesten er niets van. Alleen Sean en Rudy worden nog wel leuk gespeeld, en natuurlijk is Phoebe vreselijk schattig. Vooral ook als komisch en hartverwarmend duo met het monster van Frankenstein, dat toch een beetje de show steelt. Horace moet een beetje de dikke en grappige sidekick zijn zoals in The Goonies, maar wordt gewoon matig gespeeld. Verder is alleen die Duitse oude man nog wel leuk.

Het is wel duidelijk dat de film een beetje in het straatje van Spielberg probeert te komen, maar het sentimentele verhaaltje rond de huwelijksproblemen van de ouders van Sean en Phoebe is gewoon slecht. Wat wel heel goed werkt is de prachtige sfeer. De nostalgie hangt over de film heen en dat stadje is gewoon heel fraai. Prachtig ook dat clubhuis, of een huis van waar je zittend op het dak naar films die in de plaatselijke drive-in worden vertoond kunt kijken. Verder ook wel een pluspunt dat de film zich niet in sneltreinvaart afspeelt. Pas in het slotstuk wordt naar de hoogste versnelling geschakeld. En oh ja, de sluikreclame is wel echt bizar in deze film, maar ik kan het altijd beter hebben in films uit de jaren tachtig. Een ruime 3.0*.

avatar van keimpeS
Heerlijke jeugd/avonturen film "ook prima te doen voor volwassen mensen, zoals ik" uit de jaren 80, waarbij de monster squad het opneemt tegen al die Universal monster klasiekers zoals dracula, the mummy, the wolfman etc.

Grappig was ook de one-liner "Wolfman got nards"

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
The Goonies in de mix met classic horror en eerlijk is eerlijk, het werkt verdomd vermakelijk.
Acteerprestaties zijn niet altijd super maar goed genoeg om niet te gaan irriteren, vooral die Duitse buurman is een erg leuk personage!
Ook Dracula, Frankenstein, The Wolfman en de rest van het zooitje zijn overtuigend neergezet, vooral Dracula was heerlijk sarcastisch.

De loop van het verhaal is voorspelbaar, maar ach? De film duurt niet zo lang en daardoor heeft de film ook een aangenaam tempo.

Zeker een leuke tijdsbesteding.

avatar van Filmkriebel
Griezelfilm voor kinderen. Lijkt wel door kinderen geschreven ook... . Voor mij persoonlijk niet meer te doen, maar het is een verzorgde regie geworden met flink wat sfeer en (veelal flauwe) humor. De monsters zijn aan de tamme kant, eerder een Scooby Doo gehalte. Eén van hen wordt trouwens onmiddellijk een goede vriend van de kinderen. Het tienerclubje doet ook wat aan de Goonies denken. Enkel en alleen voor liefhebbers van de jaren '80.