The Frighteners (1996)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Komedie / Horror
110 minuten / 123 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Jackson
met Michael J. Fox, Trini Alvarado en Peter Dobson

Frank Bannister (Fox) heeft na een auto-ongeluk een bijzondere gave gekregen. Hij kan namelijk geesten zien. Hij sluit een dealtje met een paar geesten, waardoor zij bij iemand thuis gaan spoken en Bannister ze tegen betaling wel even komt wegjagen. Als er opeens op bovennatuurlijke wijze allemaal mensen worden vermoord, is Bannister één van de hoofdverdachten. Niemand gelooft hem als hij zegt dat de moorden door de Dood zijn gepleegd, dus zal hij zelf het bewijs moeten leveren.

avatar van baspls
The Frighteners is de eerste Amerikaanse film van Peter Jackson. Het is een heel ander soort humor als we van zijn Braindead gewend zijn, dat zal wel te maken hebben met de inmening van Back To The Future-regisseur Robert Zemeckis.

Een een dorp overlijden steeds meer mensen door een hartstilstand. Frank Bannister heeft na een auto-ongeluk de gave gekregen om de doden te zien. Hij trommelt geesten op om te gaan spoken bij mensen zodat hij als spokenjager geld kan verdienen. Als een FBI-agent een bovennatuurlijk element vermoed bij de sterfgevallen is Bannister echter hoofdverdachte.

Het is eigenlijk een soort Ghostbusters dus, maar dan net even anders. Michael J. Fox speelde aardig en de spoken deden het ook wel leuk. Zo hadden ze de drillsergeant uit Full Metal Jacket opgetrommeld voor de film. Jeffrey Combs (Re-Animator) mocht de FBI-agent zo gek maken als hij zelf wilde en zo doende is het best een grappig personage.

Uiteindelijk heeft de film best een leuk verhaal. Alleen de effecten zijn niet alles. De geesten zien er voor een groot gedeelte best aardig uit, maar sommige dingen waren gewoon veel te ambitieus. Met name de geesten die uit de muur komen en andere grootschalige CGI zag er erg nep uit en deed denken aan computerspellen uit die tijd.

Al met al leuk voor een keertje.

avatar van LhKsoft
Goed verhaal, van begin tot einde.. Om de 2 á 3 jaar weer eens terug uit de kast halen, is zeker de moeite. Een heerlijk spookverhaal dat meer komedie dan horror is.

avatar van Shadowed
Wel geinig.

Het zijn vooral de karakters die de film leuk maken en de soms bijna slapstick achtige effecten. Jammer dat Jackson regelmatig mindere effecten tevoorschijn tovert, het is best duidelijk dat hij hier nog niet veel met de effecten heeft geoefend.

Fox is redelijk, maar ook niet heel bijzonder. Alvarado is een best saai personage, maar doet het voor de rest prima. Altijd merkwaardig dat dit soort grappenfilms altijd weer een serieus en wat saai personage erin moeten hebben dat vaak een beetje botst met de film zelf.

Maar de echte showsteler is duidelijk Combs. Wat heeft hij vooruitgang gemaakt sinds Re-Animator (hij was wel leuk, maar duidelijk minder ervaren). Hier is hij compleet gestoord en erg leuk, heb regelmatig hard om hem moeten lachen, zelden dat zo'n personage ook echt werkt bij mij.

Cameragebruik is wat simpel, maar soms behoorlijk geslaagd. De first-person vanuit John Bartlett over de daken is erg goed gelukt, deed me denken aan The Evil Dead . Voor de rest zit het vooral dicht tegen de karakters aan, maar is wel overduidelijk handheld.

Het zijn vooral de effecten die het op serieuze momenten wat neerslaan, maar richting de slapstick erg geslaagd zijn. De gekheid van de film is erg leuk, met niet veel potentie om er echt iets serieus van te maken, ondanks een aantal kleine drama momentjes.

Wel genoten, zoals verwacht, maar duidelijk niet de beste Jackson die er is.

avatar van Lovelyboy
Fijne guilty pleassure die, wanneer op tv, er toch altijd weer even voor komt. Aardig verhaal, soms wel eens wat flauwe slapstick, ziet er op zich nog prima uit voor een film uit '95, een beetje spanning en verassing is er ook wel. Trini Alvarado is erg leuk om te zien en vooral Jeffrey Combs doet het heel erg aardig als de behoorlijke doorgedraaide, paranoia en neurotische FBI agent. Speciale agent? Nou en of...erg speciale.

Moet wel zeggen dat ik deze film enkele jaren terug veel hoger qua cijfer zou inschalen dan dat ik nu ga doen. Ik denk dat dit komt door de ontwikkeling als kijker die je doormaakt. Ik bedoel als ik vanmiddag 2001: A space odyssey gekeken heb dan komt je er toch achter dat een film als dit leuk vermaak is maar niet iets dat je geest heel erg beet kan houden.

Desalniettemin erg aardig vermaak.

avatar van Alathir
Ik heb de Director's Cut gezien en misschien vond ik de film hier en daar wat langdradig aanvoelen. Verder is het wel een tamelijk origineel werkje van Peter Jackson. Er wordt minder gefocust op flauwe humor dan in Braindead en dat vind ik persoonlijk beter. Visueel ziet het er ook een stuk minder low-budget uit. Nu zijn de special effects uiteraard al wat gedateerd, ze hebben wel hun eigenheid.

De film is inderdaad aardig vermaak. Nergens geestverruimend , maar dus wel een keer de moeite om te bekijken. Fox heeft zo dat komisch kantje automatisch mee door zijn manier van doen. The Frighteners is dan ook geen bloedstollende horrorfilm, maar een geslaagde komedie / horror is het ook niet helemaal. Trini Alvarado vond ik wel een fijne kennismaking, al lijkt dit haar bekendste film te zijn. Ze lijkt een beetje op Catriona Balfe van Outlander. Fijn om een cover van The Mutton Birds te horen van Fear The Reaper in de credits, daardoor heb ik het origineel nog eens beluisterd van Blue Oyster Cult.

avatar van Kondoro0614
“Get back in the goddamn ground you unorganized grab-asstic gob of teleplasmic shit!”

Erg leuke komedie film met een fijn horror tintje. Het was nergens bloederig of goor maar vrij rustig al werd het erg leuk gebracht. Ik kan deze film wel herinneren als een soort leukere versie dan ik ‘Ghostbusters’ vond toen ik hem zag, wat gewelddadiger en wat actiever op het gebied van de geesten. Ik vond Michael J. Fox zeer leuk in de film, en acteerde prima. En natuurlijk even stilgestaan bij het rolletje van R. Lee Ermey, ik moest er om lachen : rust in vrede.

De film is leuk, zoals ik al zei, en heeft een erg fijn leuk en vlot verhaal. De productie was goed en Peter Jackson heeft de film fantastisch in elkaar geknupt. De film is misschien niet altijd even kindvriendelijk, de feel-good is wel echt veel aanwezig endat maakte de film ook leuk. Ik heb genoten.