The Frighteners (1996)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Komedie / Horror
110 minuten / 123 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Jackson
met Michael J. Fox, Trini Alvarado en Peter Dobson

Frank Bannister (Fox) heeft na een auto-ongeluk een bijzondere gave gekregen. Hij kan namelijk geesten zien. Hij sluit een dealtje met een paar geesten, waardoor zij bij iemand thuis gaan spoken en Bannister ze tegen betaling wel even komt wegjagen. Als er opeens op bovennatuurlijke wijze allemaal mensen worden vermoord, is Bannister één van de hoofdverdachten. Niemand gelooft hem als hij zegt dat de moorden door de Dood zijn gepleegd, dus zal hij zelf het bewijs moeten leveren.

flrn
Leuke film, kijkt lekker weg. prachtige personages..

*4,5

avatar van Corcicus
Grappige en onderhoudende film.
Verwacht evenwel geen bloedbad zoals we van Jackson gewoon zijn en zoals ik hem eigenlijk het liefste heb, maar desalniettemin gegarandeerd kijkplezier. Fijne vertolking door Michael j Fox en het personage van die FBI-agent was in één woord hilarisch te noemen. Genietbaar.

avatar van night rider
deze film komt vanavond op tv op rtl 7....denk vermeld het maar want er stond niks bij tv overzicht

lordmars
wel aardig om een keer te kijken. alleen zijn de geesten niet zo 'up to date' zeg maar..
ik heb hem vanavond een stuk zitten kijken maar ben toch afgehaakt na een tijdje, kon me niet meer boeien, vroeger misschien goed maar geen blijver zoals andere Komedie / Horror

avatar van moviemol
deze film had ik al eens gezien toen ik 7 was.
toen vond ik hem heel eng.

Maar nu 8 jaar later vond ik hem alleen maar grappig
hetwas wel leuk om hem weer een keer gezien te hebben

avatar van rep_robert
Leuk Jackson filmpje waarbij de Zemeckis invloeden toch de overhand lijken te hebben naar mijn mening.
De film is erg luchtig gemaakt, er zit veel humor in en met Michael j. Fox in de hoofdrol heb je altijd een sympathieke, maar bovenal ook een charismatische personage.

Het verhaal an sich is ook puur op het entertainment gericht, weinig verrassingen maar wel vol vaart, veel humor en leuke actie. De CGI viel me ook nog reuze mee voor die tijd.

Toch zit er iets dwars, richting het einde heb je allemaal wel gezien en begint het ondanks de sneltreinvaart toch een beetje te vervelen. Teveel gelul met die seriemoordenaar geest en zijn nog levende familie. Ze hadden er wel een kwartiertje vanaf kunnen snoepen wat mij betreft.

avatar van moviemafketel
Heerlijke Komische Horror waar Fox zich als een vis in het water voelt. Had laatst een paar kleine stukjes gezien en dacht dat het niet zoveel was, maar nu in zijn geheel zit het gewoon prima in elkaar allemaal. De geesten zijn goed gemaakt, de humor is zeker aanwezig en het blijft ook spannend. Eigenlijk kon het wat mij betreft ook niet fout gaan toen ik zag dat Peter Jackson de regisseur was. Speelduur had wat ingekort kunnen worden, aangezien ik de moorden na een tijdje wel gezien had. Je hebt als kijker ook al meteen door wie "de dood" is en ook dat de dochter in het grote huis aan de verkeerde kant staat. Neemt iets van suspence weg, maar is verder niet zo storend. Het stukje dat Frank in het hospitaal rondloopt om de kapel te zoeken vind ik echt tof gemaakt. Je denkt dan wel meteen aan de schietpartijen zoals op Columbine etc. Special Effects waren zeker voor die tijd al uitstekend in orde. Nu nog prima te bekijken allemaal. 3 sterren!

avatar van Humortje!
Vermakelijke film van regisseur Peter Jackson en met acteur Michael J. Fox.
Jackson en Walsh schrijven zoals ik van ze gewend ben: Een script met veel absurde humor, veel rare karakters en een bizar plot.
Veel bekende acteurs, en ook weer mooie creature- en makeup effects van Richard Taylor en Rick Baker.
De muziek van Danny Elfman is ook zeer te pruimen.
Helaas is de film naar meerdere kijkbeurten een stuk minder.
3.0*,

avatar van DVD-T
Een heerlijke mix tussen horror, fantasie en humor.

Toch wel een van mijn favoriete films uit de negentiger jaren. Erg sfeervolle art direction, heerlijke camerashots en een goede score van Elfman. De mix tussen spoken, humor, horror, fantasie is meer dan geslaagd. Verhaal is erg goed en de acteurs hebben er duidelijk plezier in. Busey en Combs leveren geweldig werk. Ook de moeder uit E.T. zien we eens van een heel andere kant. Effecten zien er allemaal erg goed uit, al zijn sommige scènes wel wat verouderd, maar door het verhaal en de heerlijke sfeer en setting prik je daar gemakkelijk doorheen. Ook weer een oefening voor Jacksons' LotR trilogie en tevens heeft deze film gezorgd voor de geboorte van Weta Digital, een studio met toendertijd een paar pc's en nu vooraanstaand op het gebied van CGI.

avatar van Humortje!
Toendertijd bestond Weta Digital uit een computer, nu bestaat ie uit meerdere.

Ik heb deze film gisteren gezien. Ik houd helemaal niet van horror films en kijk daar ook nooit naar. Ik kwam pas nadat ik deze film had gezien erachter dat dit ook horror is, ik vind het totaal niet in die genre thuishoren. Maar daardoor was het nog wel een leuke film om je avond vol te maken.

casligtenberg
Ik kwam met het idee om hem samen met mijn zus te kijken, maar die haakte snel af. Die vond het een film die nergens op sloeg. Eigenlijk was hij dat ook, maar het verhaal hield je best wel vast. Aardig, voor herhaling vatbaar...

avatar van mnrk
Give it up, Frank! Death ain't no way to make a living!

Dit is nog steeds een zeer vermakelijke film van Peter Jackson...

Het verhaal is gewoon in orde en wordt ook op een leuke manier gebracht, ook zien de special effects er prima uit (film is dan ook uit 1996). Ook is er een lekker sfeertje aanwezog waardoor de film leuk blijft om naar te kijken...

Michael J. Fox is ook prima op dreef in deze film en wordt natuurlijk heerlijk bij gestaan door Chi McBride en Jim Fyfe als de twee hulpspoken ...

Melvin Udall
Erg leuke film die prima afwisselt tussen actie, humor en wat spanning. De vaart zit er lekker in en alle acteurs zijn op dreef. Fox is toch wel een erge leuke acteur met een geheel eigen stijl, blijft spijtig dat hij zo met zn gezondheid kampt en we hem alleen nog in tv-series zien. The Frighteners is een film met een tijdloos verhaal en karakter!

avatar van Pazmaster
Na een hele tijd weer eens gezien. Een leuke film met een leuk verhaal. Ook de special FX zijn wel redelijk gedaan, voor die tijd tenminste. Toch is het meer een komedie dan horror. Want het komt wel erg kinderachtig over allemaal en echte spanning is ver te zoeken. Wel leuk om nog eens een keer gezien te hebben. 3 sterren

avatar van RuudC
Peter Jackson’s definitieve knieval voor de commercie. The Frighteners is een leuk spookverhaaltje dat veel van doen heeft met Ghostbusters, maar Jackson’s ware kracht zit ‘m in de pulphorror die hij heeft geperfectioneerd in Braindead. De humor slaat in deze film zelden aan. Het is leuk om bijvoorbeeld R. Lee Ermey op te trommelen om zijn rol van Full Metal Jacket over te doen, maar zonder goede teksten verliest Sgt. Hartman een groot deel van zijn kracht.

Een ander weinig overtuigende factor is Michael J. Fox, die de mazzel heeft in een uiterst succesvolle Back To The Future reeks gespeeld te hebben, maar hij is verre van een briljant acteur. Hij is zo gewoontjes en erg inwisselbaar. Het leukste karakter is de Grim Reaper en het verhaal achter dit karakter. De film vermaakt redelijk, maar zelfs voor een halve Ghost Busters ripoff is dit vrij braafjes en helaas zelden spannend. Typisch filmpje dat wel leuk is voor een keertje.

avatar van ILDIB
Tis net te kinderachtig soms, en dan weer te kolderriek om echt super te zijn, maar vermakelijk zeker, al is ie wat lang.

avatar van notsub
Deze kruisbestuiving tussen horror en komedie werkt niet: het wordt nergens eng noch leuk. Het verhaaltje heeft de vaart er wel in en het wordt soms best leuk, maar overtuigen doet dit gewoon niet. Micheal J. Fox draagt een een zware Back To The Future last met zich mee, en dat werkt tegen hem. Ook de andere acteurs blinken niet uit. Zo zijn dus het concept en de uitvoering voor verbetering vatbaar. Middelmatige film, die het van een paar momenten moet hebben.

avatar van j0enne
Waarom heeft die dvd zo'n vreselijk formaat met 2.35:1? Of ben ik de enige?
Naar een half beeld kijken is ook niet echt een pretje.
Al kon je wel inzoomen maar dan waren de subtitles verdwenen.

avatar van DragQueen
Leuke film, met een prima rol van Michael J. Fox. Het verhaaltje is onderhoudend uitgevoerd, en de mix van Humor en Horror komt goed uit de verf. 3 Sterren.

Goeie film over een man die geesten kan zien en hier een centje probeert uit te slaan door mensen op te lichten. Het verhaal van deze horror-komedie met fantasy-elementen is onderhoudend genoeg. Alhoewel duidelijk gedateerd, zien de special effects er nog wel aardig uit. Deze film betekende de laatste hoofdrol voor Michael J. Fox, maar het zijn vooral de bijrollen die het vermakelijkst zijn.

avatar van Banjo
Wat een verrassend leuke film!
Het heeft wel een beetje weg van Beetle Juice..
Ik hou wel van luchtige horror films, het is zeker wel 4 sterren waard....

avatar van Richard_Voorhees
Ondanks dat ik geen grote Michael J. Fox liefhebber ben vind ik dat hij het in deze film nog best aardig doet. Al stelen de geestverschijningen hier toch wel de show. Een vermakelijke, luchtige film en voor mij een klein beetje jeugdsentiment.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, in de director's cut, die dertien minuten langer duurt dan de bioscoopversie. Destijds geflopt maar eigenlijk nog steeds een erg leuke en vooral levendige film, die een mooie brug slaat tussen het low budget-splatterwerk van regisseur Peter Jackson en de majestueuze Lord Of The Rings-films die hierna zouden volgen. Virtuoos geregisseerd; de film begint vrij komisch als een soort variatie op Ghostbusters maar wordt gaandeweg steeds grimmiger en serieuzer. De laatste hoofdrol van Michael J. Fox, die hier uitstekend is.

avatar van keimpeS
De Blu-ray ziet er goed uit, haarscherp beeld en geluid! De film zelf is voor mij een echte klassieker aka Ghostbusters, Flatliners waar ik destijds meerdere malen van heb genoten. Beetje horror/komedie en wat mij betreft nergens echt eng, een 12+ horrorfilmpje. Toch is deze film de moeite waard want o.a. Michael j. Fox & Trini Alvarado, (waar ik na deze film, volgens mij nooit meer wat van heb gehoord) maar over het algemeen was de hele cast wel goed! Een film die ik net zo als bv The Ghostbusters heel vaak ga herkijken want het blijft leuk een 7/7.5.

avatar van Antonev
Geestig! Normaal gesproken houd ik helemaal niet van de horror/komedie combinatie. Dit was echter wel aardig te pruimen.

avatar van Elchapo
Mooie special effects....3.5 stars.

avatar van PEN15
Ik had hierover aanvankelijk het een en ander te zeggen, totdat ik pas ontdekte dat het idee voor deze film voortkwam uit een Tales from the Crypt verhaaltje.

NOU WELKE DAN??!! Mijn excuses dat ik dat even in hoofdletters zet, maar ik ben een groot en lange fan van de EC comic reeks (de geweldige televisie-serie natuurlijk ook, maar de strips waren baanbrekend zeker voor de vijftiger jaren). Dit verhaaltje van the Frighteners komt me niet bekend voor en ik heb toch bijna alles gelezen. De scenario's voor de Tales from the Crypt seizoenen komen niet alleen maar van de EC strips vandaan onder dezelfde naam, maar ook van the Vault of Horror en Shock Suspenstories. Robert Zemeckis was betrokken bij de reeks als producent en nam plaats in de regiestoel voor onder meer het fenomenaal vertolkte Yellow. Hij is ook gebundeld als deel van Two-Fisted Tales [1992], maar zeer vreemd dat het op MM en imdb zo laag scoort.

In 1989 vond Zemeckis het verhaal voor the Frighteners zo goed dat hij er een speelfilm van twee uren van wilde maken. Het duurde ook even voordat dit plan daadwerkelijk van de grond kwam en in de tussentijd werd het script doorgestuurd. Ten tijde was de serie razend populair en kwam het zelfs tot zeven seizoenen en twee films die verband hadden met de teeveeserie, maar de titel Frighteners zegt me niets. Er is geen verhaaltje met eenzelfde naam en als het ergens op is gebasseerd dan hebben ze vast in loop der tijd er een hoop rond gefantaseerd. Is het oorspronkelijke idee van The Shadow Knows?? Dat is een van mijn favoriete verhalen en ik vind dat die nog altijd een keer verfilmd mag worden. Iemand die er meer over weet toevallig?

avatar van Ajax&Litmanen1
De laatste Peter Jackson film die ik nog moest zien. Ik ben niet zo'n kenner van zijn oude films, maar volgens mij is deze gemaakt met een veel hoger budget dan zijn vorige titels. Alles ziet er beter uit, inclusief best goede special effects. Misschien was zijn oude low-budget periode wel origineler dan deze film, toch vind ik het niet zo verkeerd. De mix tussen horror en komedie werkt goed en je ziet weer regelmatig van die typische Jackson-momenten terug. Wel is de film met 2 uur aan de lange kant, ik had anderhalf uur wel genoeg gevonden.

avatar van Roger Thornhill
Twintig jaar geleden vond ik dit een grote teleurstelling, en bij herziening vind ik er nu nog steeds niet veel aan. Het verhaal is niet dwingend en te losjes verteld, de FBI-agent doet me teveel denken aan de Nazi-ondervrager uit Raiders of the lost ark (ook al mag Jeffrey Combs er dan ook net zoveel gekte in stoppen als hij wil), de FX zijn op zich niet beter dan in Ghostbusters met al die doorzichtige verschijningen, en alleen de energie van Michael J. Fox en de genadeloze parodie van R. Lee Ermey op zijn eigen rol in Full metal jacket maken dit nog een beetje de moeite waard. Het is ook niet slècht allemaal, maar gewoon ontzettend flauw. Het leukste was eigenlijk nog de aanprijzing op de videodoos toen ik deze film indertijd op VHS huurde: "een thriller die de haren doet reizen!"

avatar van baspls
The Frighteners is de eerste Amerikaanse film van Peter Jackson. Het is een heel ander soort humor als we van zijn Braindead gewend zijn, dat zal wel te maken hebben met de inmening van Back To The Future-regisseur Robert Zemeckis.

Een een dorp overlijden steeds meer mensen door een hartstilstand. Frank Bannister heeft na een auto-ongeluk de gave gekregen om de doden te zien. Hij trommelt geesten op om te gaan spoken bij mensen zodat hij als spokenjager geld kan verdienen. Als een FBI-agent een bovennatuurlijk element vermoed bij de sterfgevallen is Bannister echter hoofdverdachte.

Het is eigenlijk een soort Ghostbusters dus, maar dan net even anders. Michael J. Fox speelde aardig en de spoken deden het ook wel leuk. Zo hadden ze de drillsergeant uit Full Metal Jacket opgetrommeld voor de film. Jeffrey Combs (Re-Animator) mocht de FBI-agent zo gek maken als hij zelf wilde en zo doende is het best een grappig personage.

Uiteindelijk heeft de film best een leuk verhaal. Alleen de effecten zijn niet alles. De geesten zien er voor een groot gedeelte best aardig uit, maar sommige dingen waren gewoon veel te ambitieus. Met name de geesten die uit de muur komen en andere grootschalige CGI zag er erg nep uit en deed denken aan computerspellen uit die tijd.

Al met al leuk voor een keertje.

avatar van LhKsoft
Goed verhaal, van begin tot einde.. Om de 2 á 3 jaar weer eens terug uit de kast halen, is zeker de moeite. Een heerlijk spookverhaal dat meer komedie dan horror is.