Forgotten Silver (1995)

Nieuw-Zeeland
Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Peter Jackson en Costa Botes
met Peter Jackson, Costa Botes en Johnny Morris

De geniale filmmaker Colin McKenzie is vreemd genoeg tot zijn dood totaal onbekend gebleven. In deze tijd wordt hij door Peter Jackson en Costa Botes herontdekt en op waarde geschat; hij is immers verantwoordelijk voor ontelbare technische vernieuwingen op filmgebied, zoals geluid en kleur in films. Gestoordheid en armoede dwongen hem echter zijn leven te slijten zonder roem voor zijn uitvindingen.

avatar van Goldenskull
Het leek redelijk serieus en vooral omdat ik niks van de film afwist, dacht ik ook dat het serieus was Tot de clichés en typisch levensloop verhaal (en belachelijke 'feitjes' ) zich opstapelden. Echt lollig trouwens wanneer McKenzie doodgaat omdat ie struikelde Meer van dat soort grappen kon ik wel waarderen, maar al met al is het toch verre van briljant.

Drie sterretjes, niet meer dan aardig.

Er zitten wel een aantal grappige filmreferenties in (de overduidelijke Orson Welles - look, die foto, de bijbelse grote producties uit die tijd, Alexandra Nevsky als Stalin-promotor )
maar naar het einde toe werd het toch wat saaig, vooral als ze dat hele Salome uit de doeken gaan doen.

avatar van HarmJanStegenga
Goldenskull schreef:
Echt lollig trouwens wanneer McKenzie doodgaat omdat ie struikelde
Hij wordt toch (ook) echt doodgeschoten anders.
maerk schreef:
Ik wist al dat het allemaal fake was en volgens mij zag ik Michael Shannon als een van de soldaten, toen wist ik het al helemaal zeker.
Die lijkt er volgens mij alleen maar een (klein) beetje op, maar het is 'm niet.

avatar van HarmJanStegenga
Leuk gemaakt filmpje, deze Forgotten Silver. Had zin in een kort filmpje, dus was de keuze makkelijk. Boeiend van begin tot eind, maar het had ook niet langer gehoeven.

Vond het best grappig allemaal. Jammergenoeg wist ik al dat het allemaal nep was. Denk dat het leuker was geweest om daar tijdens het kijken zelf achter te komen. Maar oké; die (serieuze) look van McKenzie steeds op de foto's, de 1e kleurenbeelden, 'Stan the Man' met z'n taartjes én dat kleine meisje, de zelfgemaakte camera's, etc. Ja, leuk en grappig allemaal.

Lekkere (flauwe) humor - veel opstapelende toevalligheden en té opvallende punten die het geheel prima laten werken. Jackson houdt érg van film, dat is duidelijk.

avatar van Humortje!
Voor iedereen die dit nog niet heeft gezien, of wil zien, Forgotten Silver is aanstaande dinsdag op Canvas om 23:30 te zien!

avatar van jipt
O leuk ga ik zeker nog een keer kijken

avatar van jipt
Leuk om nog een keer te zien. Zag nu ook hoe goed het is gemaakt. Als je niet beter zou weten kan je het voor waar aannemen. Geweldige hoax. Van 3,5* naar een petite 4*

Meneer Bungel
Tegenvaller. Ik had er verder niets over gelezen, maar binnen een kwartier was ik toch zo goed als zeker dat ik een mockumentary aan het kijken was. Maar wel te doen voor een keertje en Jackson weet er hier en daar best wat leuks van te maken, zoals de genoemde Stan the Man (''They only laughed when he hit the gírl!''), de nagemaakte lost city en het Salomé gebeuren.

***.

Zeer vermakelijk!
Jackson en Botes brengen een toch wel zeer overtuigende 'mockumentary' naar het doek.
Leuk detail: hoewel de film niet echt is, zitten er een paar mensen in die later in Jackson's LoTR zullen spelen.
Sommige dingen kloppen helaas niet, en veel humor zit er ook niet in.
Eén toch wel geslaagd moment om te noemen is als Stan the Man die taart in het gezicht van de NZ burgemeester gooit en in elkaar wordt geslagen door de agenten. Zijn verdiende loon.
Leuk en zeer vermakelijk!

Originele en vermakelijke nep-documentaire over een onbekende filmmaker aan het begin van de vorige eeuw. De uitwerking is uiterst serieus en het zogenaamde archiefmateriaal ziet er zeer authentiek uit. En als je niet beter wist, zou je het nog geloven ook. Zelfs als het soms wel erg ver gaat (bijvoorbeeld wanneer hij per ongeluk zijn eigen dood filmt). Het einde met een lang stuk van zijn onvoltooide film had van mij wel anders gemogen.

avatar van The One Ring
Leuke mockumentary. De verrassing was niet al te groot, aangezien het geheel sterk doet denken aan het eerdere en betere Zelig van Woody Allen. Ander onderwerp, maar wel eenzelfde mix van moderne interviews, met zogenaamde archiefbeelden uit de jaren '20. Het voordeel dat Forgotten Silver heeft is dat het onderwerp net wat geloofwaardiger is waardoor je het net zou kunnen slijten al een werkelijke documentaire aan een onwetend publiek, waar Zelig uiteindelijk daar gewoon te absurd voor is. Zelig daarentegen haalt net iets meer uit zijn onderwerp. Hoe dan ook, dat Forgotten Silver enorm schatplichtig is aan Zelig is duidelijk (ik vraag me af hoeveel mensen die hier Forgotten Silver goed waarderen, Zelig gezien hebben), maar dat mag de pret niet drukken. Het is immers een duidelijk met liefde gemaakte practical joke, die niet de lang duurt en genoeg leuke situaties (Stan the Man of die megafilmset) heeft om boeiend te blijven. Niet veel gelachen (ik vond de naam Alexandra Nevsky eigenlijk nog het leukst), maar toch altijd goed voor een glimlach. Sympathiek projectje en ik heb wel een zwak voor dit type mockumentary.

The One Ring schreef:

Ik in ieder geval wel. En vind Zelig ook net iets beter

avatar van Spetie
Ik heb Zelig ook gezien, maar ik prefereer Forgotten Silver boven Zelig. Beiden zijn rg goed gemaakt, maar ik vond de humor in Zelig niet zo goed werken en hier juist wel.

puckb96
Humortje! schreef:
Zeer vermakelijk!
Sommige dingen kloppen helaas niet, en veel humor zit er ook niet in.
Leuk en zeer vermakelijk!

hehehehehe humortje!
dat is bij braindead ook het geval.
die moeder van lionel speelt mrs. sackville baggins in de extended version

avatar van Humortje!
Je bedoelt Elizabeth Moody? Zou goed kunnen. Jackson gebruikt vaak dezelfde acteurs en crew voor zijn films. Natuurlijk zijn 'Braindead', 'The Lord of the Rings' en 'Forgotten Silver' geen uitzonderingen.

avatar van Number23
Ik had volgens mij wel een sergens gelezen dat dit een mockumentary was, maar was dit vergeten toen ik ging kijken. Ik had het redelijk laat door, al vroeg ik me wel heel de tijd af waarom er zoveel foto- en filmmateriaal was van een groot man die niemand kende. Zoveel info kan je niet halen uit een paar filmpjes. Ook vond ik dat zijn levensverhaal nogal episch, cliche en erg dramatisch was, maar dacht er nog niks achter. Ook de expeditie naar de verloren stad had een heel vreemd sfeertje, net als de Stan the Man-filmpjes. Halverwege zette ik alle puzzelstukjes in elkaar en kwam the big picture tevoorschijn. Leuk initiatief van een regisseur waar ik fan van ben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het is dat Peter Jackson hieraan verbonden was, anders had ik hier nooit moeite voor gedaan, want echt aansprekend leek me dit vooraf niet. Maar tijdens het kijken vond ik het mockumentary stijltje best wel vermakelijk, net als een paar absurde plottwists. Ik dacht lange tijd ook dat het allemaal waargebeurd was, wist ik veel