Dead Man (1995)

Verenigde Staten / Duitsland / Japan
Western

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Johnny Depp, Lance Henriksen en Gary Farmer

Bill Blake reist voor een baan als boekhouder naar een negentiende-eeuws pioniersstadje om daar tot de ontdekking te komen dat hij ongewenst is. Als hij dezelfde dag in een schietgevecht per ongeluk de zoon van een machtige fabrikant doodt, is hij op slag een outlaw, achterna gezeten door een posse van premiejagers. Dodelijk gewond, en bijgestaan door een geletterde indiaan die hem wegens zijn naam aanziet voor de Engelse ziener-dichter William Blake, sleept hij zich moordend uit zelfverdediging door het Wilde Westen, zijn verlossende zonsondergang tegemoet.

avatar van jawaka
Inderdaad snel eens kijken.
Dit is samen met fear and loathing in Las Vegas de beste film waar johnny Depp aan meegewerkt heeft.

avatar van Jan met de pet
Kijk heel graag western films........... maar deze is de slechtste western die ik tot nu toe heb gezien......1,5

avatar van Boneka
Nog maar een western er tegenaan gegooid. Dit keer in het zwart wit. Helemaal vlekkeloos was deze bd helaas niet. Zaten nogal wat witte kleine spetters in (jammer!!!). Verder vond ik 'm wel leuk, soms wat te langdradig en wellicht is dit te voorloper geworden van Django en The Hateful Eight die ik wel een stuk beter vond maar Dead man is toch aardig gemaakt. Soundtrack is goed vond alleen zoals ik al zei de film iets te langdradig ook op het eind. Dat eind had van mij trouwens wel beter gemogen. een mooie brandende pijl richting de boot was voor mij het perfecte einde geweest

Overigens zat er een gekke hole in de film. We zien op het eind nog maar een belager. Okay de eerste werd afgemaakt zoals we zagen, maar de tweede zagen we niet in beeld Dat stuk zien we doodleuk in de deleted scenes. Dat had er van mij toch in gemogen, want zo klopt de film niet meer helemaal.

Maar goed vond 'm zeker niet verkeerd. Lekker traag aparte muziek en gekke stijl zoals je dat wel vaker verwacht van Johnny Depp.

avatar van Left4Dead
Totaal niet mijn ding, kon er niets mee. Meerdere malen opgezet en nu eindelijk eens helemaal uitgezeten maar wat een droeftoeter deze prent voor mij.

2 sterren voor Michael Wincott en Lance Henriksen.