Dead Man (1995)

Verenigde Staten / Duitsland / Japan
Western

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Johnny Depp, Lance Henriksen en Gary Farmer

Bill Blake reist voor een baan als boekhouder naar een negentiende-eeuws pioniersstadje om daar tot de ontdekking te komen dat hij ongewenst is. Als hij dezelfde dag in een schietgevecht per ongeluk de zoon van een machtige fabrikant doodt, is hij op slag een outlaw, achterna gezeten door een posse van premiejagers. Dodelijk gewond, en bijgestaan door een geletterde indiaan die hem wegens zijn naam aanziet voor de Engelse ziener-dichter William Blake, sleept hij zich moordend uit zelfverdediging door het Wilde Westen, zijn verlossende zonsondergang tegemoet.

avatar van jawaka
Inderdaad snel eens kijken.
Dit is samen met fear and loathing in Las Vegas de beste film waar johnny Depp aan meegewerkt heeft.

avatar van Jan met de pet
Kijk heel graag western films........... maar deze is de slechtste western die ik tot nu toe heb gezien......1,5

avatar van Boneka
Nog maar een western er tegenaan gegooid. Dit keer in het zwart wit. Helemaal vlekkeloos was deze bd helaas niet. Zaten nogal wat witte kleine spetters in (jammer!!!). Verder vond ik 'm wel leuk, soms wat te langdradig en wellicht is dit te voorloper geworden van Django en The Hateful Eight die ik wel een stuk beter vond maar Dead man is toch aardig gemaakt. Soundtrack is goed vond alleen zoals ik al zei de film iets te langdradig ook op het eind. Dat eind had van mij trouwens wel beter gemogen. een mooie brandende pijl richting de boot was voor mij het perfecte einde geweest

Overigens zat er een gekke hole in de film. We zien op het eind nog maar een belager. Okay de eerste werd afgemaakt zoals we zagen, maar de tweede zagen we niet in beeld Dat stuk zien we doodleuk in de deleted scenes. Dat had er van mij toch in gemogen, want zo klopt de film niet meer helemaal.

Maar goed vond 'm zeker niet verkeerd. Lekker traag aparte muziek en gekke stijl zoals je dat wel vaker verwacht van Johnny Depp.

avatar van Left4Dead
Totaal niet mijn ding, kon er niets mee. Meerdere malen opgezet en nu eindelijk eens helemaal uitgezeten maar wat een droeftoeter deze prent voor mij.

2 sterren voor Michael Wincott en Lance Henriksen.

avatar van Drulko Vlaschjan
Prima filmpje hoor. Het duurde even voor ik in de gaten had dat het allemaal wat absurdistisch bedoeld was. Toen pas kon ik de bizarre karakterontwikkeling accepteren en stoorde ik mij niet langer op de vele slakken waarop je moeiteloos zout kon leggen. Eigenlijk was het gewoon een subtielere en stilistisch fraaiere versie van Monty Python, of een latere Tarantino als hij niet totaal over de top zichzelf was gaan persifleren.

avatar van JanLo
Ik hou van westerns, maar om in 1995 een film in zwart/wit te maken is voor mij een reden om zo'n film niet te gaan bekijken.

avatar van mcdaktari
Ik blijf het een prachtige film vinden, maar als je geen liefhebber van de Jim Jarmusch films bent kan ik me voorstellen dat deze film je niet kan boeien. Ik vind de humor en de complete setting gewoon heerlijk om naar te kijken. Zoals Jarmusch het wilde westen neerzet vind ik echt prachtig. Niet standaard zoals in de meeste westerns maar met behoorlijk rauwe types, zoals het in die tijd echt was. In het begin , die pelsjagers in de trein, die zagen er vond ik behoorlijk realistisch uit. Geen mooi strak gestreken pakken aan maar types die rechtstreeks uit de wildernis kwamen. Dat alleen al vind ik een pluspunt aan deze film. Dit wilde westen komt volgens mij dichter bij de werkelijkheid dan in de meeste westerns. Niet dat dit een realistische film is, maar voornamelijk de setting bedoel ik. En het zwart/wit stoorde mij niet echt. Het had zelfs wel wat. Mooie opnames in dat bos bijvoorbeeld, echt heel mooi gefilmd, en dat in combinatie met best wel aparte muziek erbij.
Dead Man is een film die ik beslist nog wel eens vaker zal kijken.

avatar van rep_robert
In het begin is dat lome sfeertje in zwart/wit nog wel aardig. Het electrische gitaarspel brengt ook bijzonder veel sfeer mee. Maar na een tijdje begint de traagheid op te vallen, worden scènes onnodig lang uitgeraakt en begint dat gitaarriedeltje echt ontzettend op de zenuwen te werken. Jarmusch overspeelt hiermee zijn hand en weet eigenlijk op een gegeven moment niet meer van ophouden.
Wat goed begon eindigde in mineur en ik was maar al te blij dat ik de film af kon zetten omdat ik geen seconde van die gitaar meer kon aanhoren.