Raging Bull (1980)

Biografie / Sport

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Joe Pesci en Cathy Moriarty

Film over Jake La Motta die terugkijkt op zijn carrière. In 1941 wilde hij meer bereiken en zich voorbereiden op zwaargewicht boksen. Hij stond bekend als een bokser die ongelofelijk gewelddadig was en daarom ook niet te stoppen was in de ring. Hij was dat ook buiten de ring: zo sloeg hij zijn vrouw en zijn broer.

JvB Lucas
Dat mag ook. Maar ik zag in mijn bericht dat het af en toe leek alsof ik het tegen jou had. Voor de rest mag je natuurlijk gewoon meediscussieren.

avatar van LPereboom
goeie film van Scorsese,maar ik had toch wat meer verwacht! er zitten paar fantastische scenes in! n De niro & Pesci spelen zoals gewoonlijk heel goed! maar normaal kan het me meer bekoren een film van Scorsese! de film kan me niet blijven boeien! ook al hou ik van boksen, er veel betere boksfilms als deze.. het leven van Jake La Motta is voor mij persoonlijk dan niet boeiend genoeg? te langdradig voor mij! bokscenes zijn wel heel mooi gefilmd en tof om naar te kijken!

JvB Lucas
LPereboom schreef:

Ik herken mezelf in jou, ik had dat ook toen ik de film voor het eerst zag. Ik heb de film inmiddels meerdere keren gezien, en vind het een prachtige film.

avatar van Dominootje
Het mag dan een Scorsese film zijn, maar ik had toch iets beters verwacht. Maar het is waarschijnlijk gewoon het verhaal. Zoals al die boksfilms die in de top zoveel staan en toch een kijkje moet geven. Maar het uiteinde van het verhaal: zo niet mijn ding. Bah.

Ja het is een goede film, maar niet voor mij.

Dominootje schreef:
Het mag dan een Scorsese film zijn, maar ik had toch iets beters verwacht.

Jammer dat je er weinig aan vond. Raging Bull moet je wel een beetje in de stemming voor zijn denk ik, maar ik zag dat je Taxi Driver ook maar 2,5 ster hebt gegeven. Op welke Scorsese films was jouw positieve verwachtingspatroon dan gebaseerd?

Misschien iets te kort door de bocht, maar dat zijn toch wel seminal works (kenmerkend?) van de man, ik zou dan toch eens flirten met de mogelijkheid dat het misschien tòch niet helemaal je regisseur is. Of zie ik iets over het hoofd?

John Milton schreef:
.... Op welke Scorsese films was jouw positieve verwachtingspatroon dan gebaseerd? ...

Ik moet ook eerlijk toegeven dat, zodra ik het bericht geplaatst had, weer even ging kijken welke films ook alweer van Scorsese zijn. Dan kom ik inderdaad alleen maar uit bij Shutter Island en Hugo die mij konden bekoren!

Waarschijnlijk kan ik voortaan weer beter af gaan op het genre en het plot en niet de regisseur (wat ik in principe ook nooit doe)

avatar van Hauer_Paul
Ik heb deze film gisterenavond voor het eerst gezien en ik vind deze erg goed! Desalniettemin is het niet de meest onderhoudende film van Scorsese. Daar is de film simpelweg te traag voor. Ik was wel enorm onder de indruk van Robert De Niro, want hij speelt de rol van La Motta echt geweldig!

avatar van leatherhead
Een grote Scorsese fan zal ik nooit worden, maar dit is zonder meer m'n favoriete film van de beste man tot nu toe.

Hetzelfde geldt trouwens voor De Niro. Normaal gesproken zie ik hem niet zo graag bezig, hier zet hij echter een erg sterke rol neer. De constante dreiging en jaloezie vanuit La Motta's personage is erg goed vertolkt en hij lijkt vooral wat minder bezig te zijn zo cool en zo stoer mogelijk over proberen te komen. Joe Pesci is echter wel behoorlijk irritant wederom. Vreselijke one-trick pony die zowat elke film hetzelfde vervelende rolletje vertolkt.

Verder is het visueel opvallend sterk voor een Scorsese. Vind dat zwart-wit toch wel wat hebben vaak, en ook in deze film heeft het zeker zijn meerwaarde. Vooral in de boksscenes had het zwart-wit in combinatie met die rokerige achtergrond telkens een erg grauw, mooi effect, vaak ondersteund door fijne soundtrack ook. Grootste kracht van de film ligt bij die scenes wat mij betreft. Wat tevens opviel, was de leuke editing en montage gedurende diezelfde scenes met als hoogtepunt toch wel het laatste gevecht tegen die Sugar Ray gast.

Wel een beetje jammer uiteindelijk van die vervelende misdaadclichés die ook hier af en toe weer voorbij kwamen. Ik vind die maffia mannetjes niet stoer en hun lompe gescheld/geschreeuw en hun dik aangezette Italiaanse accentjes al helemaal niet. Gelukkig valt er voor de rest wel veel leuks te beleven in de film, en uiteindelijk toch wel verrassend sterk en sfeervol. Kleine 4*.

Mooi camera werk, mooie beelden en goed acteer werk, maar wat een naar persoontje. Kon mijn aandacht niet echt vasthouden.

avatar van Black Math
Na het zien van de laatste Hajime no Ippo serie deze film weer eens herzien. Suger Ray Robinson, die hier ook in voorkomt, schijnt model te hebben gestaan voor het personage Takamura uit die serie. Robinson wordt, zo begreep ik, de beste bokser aller tijden genoemd, ook door Muhammed Ali.

Deze film draait hoofdzakelijk om een andere bokser, Jake LaMotta, en het kan de tijdgeest zijn, maar ik moet zeggen dat ik het een bijzonder onaangenaam persoon vond, zo jaloers hij is richting zijn vrouw, zo makkelijk hoe hij erop los slaat ook buiten de ring, de eindeloze kruisverhoren vol schuttingstaal waarbij aan elk klein woord verkeerd een hele grote lading toegeschreven wordt. Het boksen lijkt haast een bijrol te spelen, voor de rest veel gevloek en getier en dat gaat op een gegeven moment me zwaar de keel uit hangen.

Dat is jammer, want de boksscènes zijn visueel de meest interessante, met als hoogtepunt het laatste gevecht met Robinson. De persoon LaMotta wordt niet echt uitgediept. Waarom is hij zo? Ik lees op wikipedia dat hij van zijn vader in z'n jeugd straatkinderen in elkaar moest slaan, lijkt me ook vrij bepalend voor het karakter. De bokser LaMotta wordt eveneens niet echt uitgediept. Waarom werd hij Raging Bull genoemd? Ja, hij komt als een beest over, maar het schijnt ook te maken gehad te hebben met z'n vechtstijl waarbij hij zichzelf in het gevecht gooide, en klappen voor lief nam om maar zelf in positie te komen om z'n opponent een goeie muilpeer te verkopen.

Wat overblijft is een vrij oppervlakkig portret van iemand, die alleen maar ergernis opwekt. Een halfje extra voor het laatste gevecht met Robinson, nog een halfje voor DeNiro, die erg overtuigend een enorme eikel weet neer te zetten. 1,5* dus.

Briljant

Als een grote boks fanaat kan ik natuurlijk niet stuk met deze meesterwerk.

Heb ontzettend veel beelden gezien van LaMotta en heb tevens zijn autobiograaf gelezen en ik kan daaruit concluderen dat Robert de Niro een weergaloze prestatie heeft neer gezet. Hier en daar kloppen een paar dingen niet maar dat mag de pret niet bederven.

Deze film is mijn optiek de reden waarom Robert de Niro, Al Pacino voorbij had gestreden.

Verder is dit een echte Scorsese film. Italiaans-Amerikanen in the Bronx met de bijbehorende wiseguys. Dit is natuurlijk Scorsese op en top. Joe Pesci doet geweldig mee als broer en trainer.

De boksscenes zijn niet bepaald realistisch maar dat hindert niet. The Valentine massacre waar Lamotto afgetuigd werd door Sugar Ray is dan wel subliem in beeld gebracht.

Meesterlijke zet voor het visuele zwart/zwit.

Black Math schreef:

Net zoals Rocky Marciano bleven ze naar voren stap om inderdaad klappen te incasseren om zelf een enkeling zelf te landen

avatar van mcdaktari
Dominootje schreef:

Dus, Goodfellas en Gangs of New York, om er maar even een paar te noemen vond je ook niks?

mcdaktari schreef:

Goodfellas (nog) niet gezien. Gangs of New York staat niet eens op de planning. Ik claim niet dat ik alles van hem heb gezien. Maar van degene die ik heb gezien vond ik deze nou niet top.

avatar van mcdaktari
Dominootje oke, het kan inderdaad zo zijn ja, dat het niet jou soort films zijn. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

avatar van Vdk_Movie
Dominootje schreef:

Goodfellas moet je echt een keer gezien hebben, heb hem zelf ook pas vorig jaar voor het eerst gekeken en is gelijk mijn favoriet gebleken.

avatar van missl
Prachtig verhaal over Jake La Motta. Geen idee of het een beetje waarheidsgetrouw is en dat maakt me ook eigenlijk niet uit. Mooie muziek, alles is mooi in beeld gebracht (behalve de wedstrijden, maar dat heeft zo ook wel weer z'n charme) en wat spelen de acteurs fantastisch. Deze film is voorbij gevlogen, heerlijk!

avatar van IH88
“You didn't get me down, Ray.”

Raging Bull is een boksfilm waar ik iets meer van had verwacht. Natuurlijk, je hebt Rocky, The Fighter, Million Dollar Baby en al die andere sterke boksfilms maar van een samenwerking van Scorsese, De Niro en Pesci verwacht je toch wat meer. Het acteerwerk van De Niro en Pesci is grandioos en op de regie van Scorsese is ook weinig aan te merken. Mooie zwart-wit beelden en de boksscènes zijn schitterend gefilmd. Jammer genoeg is het verhaal niet bijster interessant en te standaard om echt te kunnen overtuigen.

Dit soort rise and fall verhaal is al duizend keer eerder verteld en Raging Bull brengt eigenlijk weinig nieuws. De film oogt ook wat fragmentarisch. Boksscene, jaloerse La Motta die zijn vriendin mishandelt, boksscene, jaloerse La Motta die zijn broer mishandelt, boksscene, La Motta die zijn vrouw mishandelt etc. Op een gegeven moment is het wel duidelijk dat La Motta een jaloerse man is die zijn emoties niet onder controle heeft maar de film heeft voor de rest weinig te vertellen. Is Raging Bull een slechte film? Verre van. Nogmaals, De Niro en Pesci zijn briljant, de boksscènes zien er geweldig uit en de film eindigt op mooie wijze. Toch had ik er meer van verwacht.

avatar van notsub
De Niro en Pesci maken er het beste van, maar Raging Bull was een erg lange zit voor mij. Het blijft maar in herhalingen vallen met die jaloerse en gewelddadige La Motta. De bokssecenes zien er dan wel mooi uit, maar zijn veel te kort om echt spannend te worden. Buiten de boksring is De Motta alleen maar irritant. Het is jammer dat die kant nu juist de meeste speeltijd heeft gekregen.

avatar van TornadoEF5
Een tegenvaller, want ik had veel meer verwacht en het begin begon nogal aardig, maar inhoudelijk vond ik het uiteindelijk te zwak. Visueel een mooie film, waarbij het zwart-wit mooi tot zijn recht komt in de boksscènes, hoewel ik bij bepaalde scènes (en dan vooral caféscènes) het idee had dat kleurgebruik nog beter had geweest. De montage en vooral de sound editing vond ik eerder aan de zwakke kant. Het verhaal vond ik vrij zwak. Te karikaturaal, eenzijdig en de hele film wordt er maar gezeurd en gezeurd. Ik heb het gevoel dat men juist zijn best deed om je inlevingsvermogen te beperken tot een absoluut minimum, en wanneer dit gebeurt is het over & out voor mij. Er zijn bepaalde delen die het interessant maken zoals die heel erg knappe dame die de revue maakt, maar ergernis is toch troef in deze film. Het is ook duidelijk te zien dat Joe Pesci zo een typische type-acteur is, en aan zijn filmografie te zien kan je inderdaad concluderen dat hij niet echt veelzijdig is. Hij past dan ook enkel in dit milieu of in verhalen met slapsticktoestanden. Het valt gewoon in zijn geheel tegen, en het was uiteindelijk moeilijk om deze film door te komen. Doet nog warempel een gooi naar 2.5*, bah.

Merkwaardig resultaat krijg je wanneer een beroemdheid in een biografische film wordt vertolkt door een nog veel groter beroemdheid. In ieder geval is het enkel De Niro die deze film voor mij het bekijken waard maakte. Verbluffend acteerwerk, zonder meer...

avatar van tbouwh
De grootste ontlading uit zich pas als Jake LaMotta’s leefwereld zich richting het einde van Raging Bull beperkt tot de muren van zijn gevangeniscel. ‘I am not an animal’, weerklinkt het, net als in David Lynch’ filmische schreeuw om humaniteit uit hetzelfde maakjaar.

Zowel in The Elephant Man als in Raging Bull dient de noodkreet van beide hoofdpersonen als een laatste redmiddel: om hun menselijkheid niet te verliezen dienen zij iedereen ervan te overtuigen dat zij in wezen even menselijk zijn als de mensen om hen heen. LaMotta, eenzaam als hij is in zijn cel, overtuigt vooral zichzelf; Joseph Merrick poogt de mensen te overtuigen die hem als een dier behandelen. Beide slachtoffers richten zich echter ook tot ons: oordelen wij ook? Of voelen we oprechte sympathie waar we normaliter afstand zouden bewaren?

Verder lezen: Raging Bull: Worsteling met een gekooid bestaan

Vanaf 6 juli weer te zien in de filmtheaters. Gaat dat zien, ik heb erg genoten van de restauraties van zowel RB als Goodfellas.

avatar van John Milton
Herzien voor de vijfde of zesde keer (misschien meer), maar ditmaal op het grote doek. Nog steeds indrukwekkend. Genoten van de cinematografie ook.

avatar van Maarten0402
John Milton heb jij 'm in EYE gezien? Tof dat jij hem hebt kunnen zien. Ik wilde vorige week zondag met mijn broer (nog als cadeau voor zijn verjaardag eingelijk) om 15.15, maar op het laatst buiten mijn weten hadden ze hem vervroegd.

avatar van John Milton
Nee dat was wel het plan, maar hij draaide in Utrecht in 't Hoogt, dus toen hebben we hem daar meegepakt.

Dat is balen, zoiets

avatar van Maarten0402
Ja was wel jammer, gelukkig ben ik zelf wel naar Taxi Driver en eergisteravond GoodFellas geweest.
Toch keek ik hier wel iets meer naar uit.

avatar van Iron Maiden
La Motta is vandaag op 96-jarige leeftijd overleden.

avatar van baspls
Mensen die mij kennen weten dat ik helemaal niets met sport heb. Ook niet met boksen, waarbij spelers elkaar meer kwaad doen dan je lief is. Toch slaagde Rocky erin om mij te boeien en mee te slepen. Niet door de box-wedstrijden, maar door het verhaal erom heen. In veel opzichten is Raging Bull een soort anti-Rocky. De altijd sympathieke Balboa is hier namelijk ingewisseld voor een hardhoofdige La Motta.

Jake La Motta is vastbesloten om de nieuwe box-kampioen te worden. Samen met zijn broer
Joey (die tevens zijn manager is) moet hij er alles aan zien te doen in tot vorm te zijn en de juiste titelgevechten binnen te slepen. In de ring vallen er rake klappen, maar daarbuiten ook. De druk op Jake zorgt ervoor dat hij gefrustreerd raakt met zijn vrouw en iedereen in zijn directe omgeving.

Weer weergaloos gespeeld door Robert De Niro, die hier een transformatie maakt van een doorgetrainde vechter in een 60 pond zwaardere man met overgewicht voor de scènes met de oudere bokser. De Niro heeft getraind met de echte Jake La Motta en die was ervan overtuigt dat De NIro kans zou maken in de competitie als hij mee zou doen. Joe Pesci was hier ook weer helemaal zijn element en heeft een goede chemie met De Niro. Daarnaast hebben we ook een groot deel van de rest van de Goodfellas-cast hier voor het eerst in een Scorsese-film.

Martin Scorsese houd net zo min van sport als ik doe. Hij maakte de film omdat hij eind jaren '70 in het ziekenhuis lag door een cocaïne-verslaving. Robert De Niro eiste dat hij een film over La Motta zou maken, puur zodat hij iets aan zijn hoofd had en niet terug zou vallen.

De film is in zwart-wit opgenomen omdat op die manier de vergelijking met Rocky minder snel gemaakt zou worden en omdat La Motta in zijn autobiografie schrijft dat zijn herinneringen als een zwart-wit film aan hem voorbij gaan. De wedstrijden zijn op geniale wijze in beeld gebracht. De van water en zweet overspoelde gezichten. Het geschut van de camera's die klinken als vuurwapens. De voltreffers die klinken als een mokerslag. En het bloed dat van het gezicht op het publiek spat. Dat allemaal begeleid door muziek van Pietro Mascagni om het nog dramatischer te maken.

Filmtechnisch weer een sterke film van Scorsese, die zijn tijd ook best wel vooruit was in de manier waarop een biografisch verhaal verteld wordt. Meeslepend drama en top acteerwerk.