Heavenly Creatures (1994)

Nieuw-Zeeland / Duitsland
Drama / Romantiek
99 minuten (bioscoopversie) / 108 minuten (uncut versie)

geregisseerd door Peter Jackson
met Melanie Lynskey, Kate Winslet en Diana Kent

De intelligente, maar toch wat naïeve Pauline Parker groeit op in het stoffige plaatsje Christchurch in Nieuw-Zeeland. Als op een dag de Engelse Juliet op school arriveert, gaat voor Pauline een nieuwe wereld open. Juliet heeft een scherpe geest en een rappe tong, en oefent op Pauline een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. De twee meisjes delen dezelfde fantasieën, die ze toevertrouwen aan hun dagboeken. Maar voor hun familie is de vriendschap te intiem. De ouders van Juliet overwegen zelfs hun dochter onder het mom van een kuur naar Zuid-Afrika sturen. Pauline en Juliet zien maar één mogelijkheid om bij elkaar te blijven.

avatar van Shinobi
Op zich wel een interessante film om te zien, vooral het eerste halfuur begon sterk en daarna kabbelde het maar wat voort om vervolgens erg sterk te eindigen met de moord op de moeder. Die overigens best wel ziek in beeld wordt gebracht, top.

Dat gedoe met die fantasiewereld en die kleipoppen hoefde voor mij niet zo en aan Winslet ergerde ik soms ook wel.

2, 0 Sterren.

avatar van goongumpa
Juliet Holme (in deze film gespeeld door Kate Winslet), is na haar gevangenisstraf nog een bekende romanschrijfster geworden onder het pseudoniem Anne Perry.
Anne Perry - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van rep_robert
mikey schreef:
Jackson meent altijd dat wanneer hij iets kan, dat dat ook moet uitvoeren met als resultaat vervelende bombastische films. Alsof hij last heeft van Horror Vacuii

Bekijk zijn werk van voor 2001 dan maar is zou ik zeggen. Pas vanaf LOTR kwamen de blockbusters op zijn naam te staan.
Of vind jij films als the Frighteners, Braindead, Meet the Feebles, Bad Taste en dit wel getuigen van een hoog bombastisch gehalte waar veel geld in is gepompt?

avatar van yeyo
Een film waar ik een soort liefde-haat verhouding mee heb. Er zomaar een cijfer op plakken is dan niet simpel. Ik heb me van meet af van nogal lopen ergeren aan de pathetische filmstijl waarmee de idyllische fantasiewereld van de meisjes wordt weergegeven. Jackson probeert nogal ongenuanceerd een vorm van contrast uit zijn mouw te schudden. Winslet & Lynskey zijn erg geprezen om hun acteerprestaties, maar dat lijkt me vooral te wijten aan het soort personages dat ze vertolken. Winslet vond ik nogal irritant overacten: oké, je bent verwaand, we get it! Lynskey acteert wat subtieler, maar haar constant gepruil vond ik ook nogal kinderachtig.

Maar toch weet de film in enkele scènes intens, donker en mysterieus te zijn. De thematiek is dan ook intrigerend. Het uitzonderlijkste is waarschijnlijk hoe de film mij naar het einde toe wist te bewegen. De climax vond ik ondragelijk tragisch om aan te zien. Een film die zodanig in zijn opzet slaagt, kun je alleszins niet slecht noemen.

avatar van Karl van H.
Jeej, Kate Winslet is een lekkerding

avatar van Sergio Leone
Gezien de redelijke scores hier en op IMDB toch wat op m'n honger blijven zitten.

De film opent erg sterk, maar is dan vaak erg zweverig. Akkoord, het is de bedoeling om in de fantasiewereld van beide dames te kruipen, maar zo bijster interessant was die niet.
Voorts zit er veel ouderlijke zorgzaamheid en puberaal gedrag in (die pruillip van Lynskey lag er nogal dik op).
Het einde was geweldig, maar past - vind ik toch - niet helemaal bij de film. Misschien dat dit met opzet gedaan was om een zo groot mogelijk schokeffect te creëeren.

Het acteerwerk was de eerste 20min erg overdreven. Overacting met irritatie tot gevolg. Gelukkig neemt het dan wat af, en is het best te doen. Vooral in de serieuzere scènes komt er wat talent (vooral dat van Kate Winslet) bovendrijven.

PJ filmt zoals gezegd erg zweverig met losse camerabeelden en zo nu en dan bruuske bewegingen. Het is eens wat anders, maar kapot ben ik er niet van.
Degelijke muziek.

avatar van ella9084
eerste helft fantastisch, dan te veel herhaling van een idee (de meisjes en hun fantasiewereld), dan een stuk waarin goed wordt toegewerkt naar het einde. Je ziet de meisjes geleidelijk aan extremer gaan denken, waardoor het einde geloofwaardig is (er is zeker geen sprake schokeffect, zoals hierboven wordt geopperd). Melanie Lynskey is voortreffelijk. Kate Winslet moet nog duidelijk leren in dit stadium van haar carriere.

avatar van wibro
Dit drama vind ik altijd nog verreweg Peter Jackson's beste film die ik gezien heb. De LOTR trilogie - die ik nooit veel bijzonders gevonden heb - kan voor mij daar echt niet aan tippen. Moet er wel bij vermelden dat ik aan het bekijken van PJ' s eerste drie films nog niet toegekomen ben. Moet die toch maar eens een kans geven.
Kate winslet maakte met deze film haar speelfimdebuut, maar toch was ik niet zo gecharmeerd van het acteren van Kate, hoewel deze film wel haar doorbraak betekende. De hoofdprijs in dit zeer mooie drama gaat voor mij uit naar de uitstekend acterende Melanie Lynskey. Alleen maar door te kijken naar haar duivelse ogen die vol stonden met haat wist je dat het met haar moeder slecht zou aflopen. De opbouw in deze film vond ik overigens ontzettend goed, de opvoering van spanning naar het einde toe was geweldig. De surrealistische scènes die het fantasiewereldje van de twee meisjes weergaven stoorden mij absoluut niet. Heel normaal trouwens om een fantasiewereldje voor jezelf te creëren om aan de harde realiteit te ontsnappen en de realiteit was voor de meisjes zeer hard.
Moeilijk te geloven overigens dat deze film op feiten gebaseerd is. Er is toch heel wat voor nodig om je moeder te vermoorden lijkt me.

4,0* na herziening.

avatar van hdehoon
Ik vond het destijds al een hele speciale film en nu ik hem nog eens zag had hij niets aan intensiteit ingeboet. Jackson laat hier wel een heel gevarieerd spectrum van zijn kunde zien, het is wat mij betreft zijn beste film.

Hoewel de meisjes soms allebei een beetje te stereotype hun pose volhouden (ook een kwestie van regie lijkt me) schetst de film op een indringende en geweldig fantasievolle manier het lugubere en waargebeurde verhaal. De fatale wandeling aan het slot is bloedstollend.

Als kijker blijf je met de vraag zitten wat mensen hadden moeten doen om te voorkomen dat het zover kwam. Het zijn de goeie films die nog zo lang nazingen in je hoofd.

avatar van K. V.
Een beetje een vreemde film, omdat ze meer en meer in hun fantasiewereld opgaan. Voor mij mocht de film wel wat korter. De "ridders" zijn wel mooi gemaakt. Jammer dat er op de dvd geen extra's over zaten.
'K had het einde iets anders verwacht, maar was zeker niet teleurstellend.

avatar van jipt
Aandoenlijk, beangstigend en beklemmend psychologisch drama. Cinematografisch ijzersterk (camera door zandkasteel, wow!). Mooi, zielig en eng. Peter Jackson is heer en meester. dikke 4,5*

Vrij sterk gespeeld ook, Winslet is erg goed, weliswaar over de top, maar overtuigd 100%.

avatar van Montorsi
Beetje een vreemde film. Jackson's regie is sterk en herkenbaar. Hangt meer richting het ongepolijste van Bad Taste/Braindead/Meet The Feebles dan richting LOTR. Visueel dan ook zeker behoorlijk sterk.

Inhoudelijk is het wisselvalliger. Personages zijn nogal over-the-top, en nogal vervelend lawaaierig, nu is dat scripttechnisch ook wel logisch, maar na verloop van tijd werd het wel wat vervelend. Ook het fantasy-element werkt amper, waardoor alleen het psychologische element nodig is om het aardig overeind te houden, al lukt dat wel aardig.

Overall wist het niet al te veel indruk te maken, waardoor het een minder imponerende film in het oeuvre is, wat je verder ook van de films vind.

avatar van MatthijsGr00t
Tegenvaller van Peter Jackson.

Heavenly Creatures weet me niet te overtuigen. De film kijkt wel lekker weg maar weet nergens te imponeren. Het verhaal lijkt op voorhand wel interessant maar weet dat niet waar te maken. Ik vond het maar vreemd en kon er weinig mee. Ook het acteerwerk vond ik niet altijd even geweldig en op sommige momenten (vooral het begin) erg storend. Jammer want ik had hier meer van verwacht omdat én het verhaal me aansprak en Peter Jackson me normaal gesproken wel kan overtuigen. 2,5*

avatar van Number23
'Only the best people fight against all obstacles in pursuit of happiness.'

Ai tot nu toe wel Jacksons minste.

Het helpt niet echt dat ik een hekel heb aan Kate Winslet en dat de andere meid, Melanie Lynsky uit Two and a Half Men, ook vreselijk acteert. Haar gezichtsuitdrukkingen irrteerden me meerdere keren.

Het einde maakt wellicht een diepe, diepe indruk, het kan niet verdoezelen dat de rest van de film een zeer ongemakkelijke kijkervaring was. Je kan dat positief bekijken, omdat je voelt dat er iets (verschrikkelijks) gaat gebeuren waarvan je aan het begin al een voorproefje krijgt.

Maar ik bekijk het op een pessimistische manier en zie een film met veel leuke regietrucjes, prima camerawerk, geinige muziekkeuze, Peter Jackson zelf in beeld, mooi vormgegeven fantasiewereld, maar de 2 hoofdrolspeelsters helpen heel het verhaal om zeep in mijn opinie.

Geen lichte stof dit indrukwekkende jeugddrama. De kern van het bizarre (waargebeurde) verhaal is een speciale, mysterieuze en duistere meisjesvriendschap. De getoonde fantasiewereld wordt bijzonder knap in beeld gebracht. Hoewel uitstekend gespeeld door de beide hoofdrolspeelsters heb ik geen moment het gevoel gehad naar 15-jarige meiden te kijken (ze leken echt ouder).

avatar van mystica
Bijzonder om je te realiseren dat dit een waargebeurd verhaal is over twee pubers die tot een dramatische keuze komen omdat ze niet van elkaar gescheiden willen worden.

De film was soms wat overdreven gespeeld. Kate Winslet in haar rol als 14 jarige was niet echt geloofwaardig gezien haar uiterlijk. Daarbij vond ik het soms irritant hoe ze deed. Het lag er allemaal wel erg dik bovenop en de film had iets traags met veel herhalingen.

Het verhaal was vrij voorspelbaar omdat je in het begin al het e.e.a. ziet wat je op den duur al makkelijk kan linken. Dat vind ik dan wel jammer omdat dit de spanning er uit haalt.

Al met al een redelijke film die ik niet nog eens zou kijken in ieder geval.

avatar van Picker
Ik vond Winslet af en toe ook wat irritant. Sowieso het accent is niet om aan te horen maargoed, daar kunnen die stijve Engelsen waarschijnlijk niets aan doen haha.
Twijfel dus een beetje tussen 2.5 en 3 sterren. Mede vanwege de eind scene en het feit dat het waargebeurd is rond ik af naar boven.

geen bal aan

avatar van Flipman
En hoe komt dat?

Ik vond er niet veel aan, wellicht omdat het verhaal bekend is en de afloop dus elke verrassing mist. Bovendien zijn Lynskey (acteerde regelmatig over de top) en Winslet in mijn ogen miscast, omdat ze er veel te oud uitzien om opgewonden jonge pubers te spelen.

Absoluut heerlijke film... Snap de meeste negatieve reacties niet zo.
Ook heb ik het gevoel dat veel mensen zijn vergeten hoe dramatisch de wereld kan zijn voor een puber, zeker een puberend meisje. Zeker deze twee, vol verlatingsangst en toch een grote hoek af...
"It's all so horrificly romantic!", waarschijnlijk de beste quote uit de film, al snap ik niet dat de film onder de categorie Romantiek wordt geplaatst? Vond het vaak eerder een thriller, meisjes die hun moeder vermoorden.

Hallo Lanona, je bent nieuw hier zie ik, en kent wellicht nog niet alle gebruiken. Het is niet de bedoeling dat je het einde van een film weggeeft. Dat heet een spoiler. Je kunt die tekst ook verbergen voor mensen die de film nog niet gezien hebben. (zie het uitroepteken hierboven). Veel film plezier.

Wat een film! De verbeelding aan de macht. In vergelijking hiermee steken veel films bleek af. Want het gaat natuurlijk niet alleen om het verhaal puur sec. Het gaat er om wat regisseur en scenarioschrijver er in stoppen: de tot leven gekomen miniaturen zijn briljant. Of zingen met een vis als microfoon. De fantasiewereld van de meisjes is zo meesterlijk verweven met de realiteit.

Mooi ook die verering voor Mario Lanzo. Meisjes van die leeftijd moeten helden hebben om te koesteren. Maar, er is hier nog wel een pietsie meer dan de onwankelbare vriendschap van twee meiden, als vlucht uit de werkelijkheid van burgerlijkheid (Pauline) en emotionele verwaarlozing (Juliet). Er is toch ook sprake van een lesbische ondertoon. Zeker als ze tegen het eind zeggen dat hun nachtelijk samenzijn in ieder opzicht geweldig was. Fantastische film.

avatar van de grunt
Met deze film zette Jackson de toon in de States, na een aantal genrewerkjes.

Storytelling is degelijk te noemen. Iets meer dosering qua drama had gemogen. Zonder meer ook vakkundigheid met prachtige plaatjes (iets waar deze regisseur al zijn hele carriere in uitblinkt) en een aangename sfeertekening van de 50's nieuw-zeeland.

Kate Winslet krijgt eigenlijk altijd een speciale vermelding van mij en nu weer; wat is zij toch een grote..

Voornaamste minpunt: het was me allemaal IETS te jolig en theatraal.

avatar van arno74
Begint vrij fris en origineel, maar blijft helaas te lang hangen in dezelfde stijl en verhaal zonder dat er echt voortgang wordt geboekt. Het middenstuk duurde mij te lang, ik heb de uncutversie gezien maar had dat dus beter niet kunnen doen. Verder geldt ook voor mij wat hier al vaker is gezegd, dat de meiden niet echt als 14-/15-jarigen overkwamen. Op een gegeven moment werd gezegd dat Pauline 14 was, zij werd gespeeld door de destijds 16-jarige Melanie Lynskey (die overigens ouder leek), en ook Kate Winslet (een jaar of 18 destijds) was duidelijk te oud voor deze rol. Maar los daarvan is de film inhoudelijk aan de magere kant, waardoor ik op 2,5* uitkom. Ben een beetje verbaasd over de hoge score hier op MM.

avatar van missl
Film kabbelt voort, het einde is wel een spannende twist, daardoor is het wel interessant. Mooi in beeld gebracht ook. Maar verder is deze film niet heel interessant. Het meisje met de donkere haren kijkt alleen maar boos en Winslet is irritant.

avatar van baspls
"All the best people have bad chests and bone diseases. It's all frightfully romantic."

Had deze film al lang geleden op DVD gekocht en gister avond dan eindelijk eens opgezet.

De film gaat over een bijzondere vriendschap tussen twee meisjes - Pauline en Juliet - in het naoorlogse Nieuw-Zeeland. Ze hebben allebei een erg grote fantasie en raken onwaarschijnlijk. Hun ouders vinden de vriendschap echter te intiem en besluit dat het beter is als de twee elkaar niet meer zien. Als zelfs overwogen wordt om Juliet naar Zuid-Afrika te sturen, zien de twee geen andere oplossing... Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Goed geacteerd door Melanie Lynskey en Kate Winslet, al vind ik dat beide meisjes er veel ouder uitzien dan 15. Erg slimme keus van Peter Jackson om de film niet te maken als een historische film met letterlijke feiten en dergelijke, maar er een drama van te maken. Het had namelijk (in de handen van een andere regisseur) een erg langdradige en saaie film kunnen zijn. Jackson zorgt er echter voor dat Heavenly Creatures een bijzonder vermakelijke en meeslepende film is.

Hoewel ik vind dat de ouders in deze film bijzonder onredelijk zijn. Begrijp ik Pauline's haat tegenover haar moeder uiteindelijk niet. De ouders van Julliet zijn namelijk in werkelijkheid veel erger en helemaal aan het einde, als ze echt besloten hebben haar te vermoorden, vond ik dat zelfs erg overdreven (dat is het altijd natuurlijk). Overigens heeft de film de moord minder gewelddadig afgeschilderd als het werkelijk is gebeurd. Moeder lief is in het echt namelijk eerst gewurgd en daarna ruim 40 keer met een zware steen geslagen. Het einde van de film is vrij abrupt en deprimerend te noemen. We krijgen namelijk te horen dat de politie Pauline's dagboek vond en dat de meisjes allebei zijn veroordeelt tot een gevangenisstraf. Geen levenslang door hun jonge leeftijd. Ze werden allebei vervroegt vrij gelaten onder de voorwaarde dat ze elkaar nooit meer zouden zien, wat natuurlijk ongelofelijk tragisch is. De echte Pauline en Juliet leefde nog steeds toen de film werd gemaakt. Juliet is nu mystery-schrijfster Anne Perry en Pauline is streng Katholiek geworden en heeft een boerderij in Engeland waar ze zich inzet voor gehandicapte kinderen.

Goede muziek van Peter Dasent. De film is erg goed opgenomen en Jackson maakt gebruik van effecten en visuele uitstapjes die je niet bij een dergelijke film zou verwachten. De beelden van de fantasy wereld zien er sfeervol en cult-ig uit. Ook Jackson's genre-achtergrond is merkbaar in de proloog en aan het einde, al is het toch lang niet zo bloederig als Brain Dead (maar dat is dan ook de film waar het meeste nep-bloed ooit voor is gebruikt). Ook de knipoogjes naar The Third Man waren grappig, al vraag ik me af wat Juliet tegen Orson Welles heeft, haha.

Vooral de vlucht in de verbeelding van de twee hoofdpersonen en het tragische sprak me wel aan. Leuk uitstapje van Peter Jackson en een echte aanrader.

avatar van Daan258
Absoluut niet mijn soort type film, je moet er maar van houden maar ik heb me echt geen moment mee kunnen vermaken.

avatar van royals
Sprookjes-achtige film met een aparte sfeer en een crue einde.

avatar van Elchapo
Een boeiende film...3.5 stars.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een wat aparte film uit het oeuvre van Peter Jackson; eentje die redelijk serieus is, al zitten er met die droomscènes en rare fantasieën natuurlijk voldoende typische Jackson beelden in met rare creaties en gore momenten. Dit schijnt de eerste grote rol van Kate Winslet geweest te zijn en dat valt ook wel te zien. Ik vond haar overacting niet erg interessant, al zat dat natuurlijk haar rol geweest zijn. Verder valt wel op dat ook destijds Jackson al die fijne, eigen stijl had die je ook weer goed kan zien met de natuurshots en met afwijkend camerawerk. Al met al geen hoogvlieger, maar best te doen.

avatar van FlorisV
Bijzondere film waarbij wat camerawerk betreft alles uit de kast wordt gehaald: schitterende beelden van Nieuw Zeeland in de jaren 50 en van de fantasieen van de 2 meiden. Ook op het gebied van kleur hier en daar wat hoogstandjes. En voor de komische noot de nodige close ups, soms zien we zelfs alleen een mond met scheef gebit die het woord "homosexuality" stottert.

Overigens niet accuraat, volgens de Wiki was de relatie niet lesbisch, maar de film wijkt hier van af. Wel zijn de dagboekfragmenten van Pauline gebruikt.

Ik kreeg gelukkig niet het gebruikelijke eenzijdige negatief beeld van die jaren 50. Natuurlijk, die scholen waren niet kindvriendelijk genoeg en de mores waren te stijf. Maar deze kinderen kwamen meer buiten de deur en gebruikten hun eigen fantasie meer.

Winslet is goed en is nog maar een jaartje verwijderd van sterrendom door Titanic (een veel slechtere film) maar Lynskey, de meer duistere van de twee, maakt het meeste indruk. De omringende cast is soms wat karikaturaal, veel van de mannen zijn erg sullig, de moeders wel wat genuanceerder, zeker die van Lynskey en dat maakt het niet een makkelijke film. Er wordt geen partij gekozen, de ouders zijn te beknottend maar de meiden zijn ook nogal gestoord.

Geweldig hoe de fantasieen van de meisjes in beeld gebracht worden. Een ode aan de fantasie waar de zoetsappige Amelies van de wereld een puntje aan kunnen zuigen. En ja, die fantasieen hebben wel het probleem wat typisch is voor dagdromers: ze zijn voor anderen minder interessant. Lees in dit kader maar over maladaptive daydreaming, dit is een interessante stoornis die een leven behoorlijk kan bemoeilijken. Toch is hun vriendschap zo sprankelend dat je jaloers wordt. En hun zweverigheid is met de bijbehorende sentimentele soundtrack aandoenlijk. Bovendien heeft eentje het toch nog tot romanschrijfster geschopt.

Het laatste half uur zakt de film in. Weg is het tempo en de enorme vitaliteit maar hetzelfde geldt voor de 2 meiden die erachter komen dat ze elkaar binnenkort niet meer zullen zien. Dan beramen ze hun "plan". Het meest tragische en domme hiervan: de moord lost helemaal niets op en ze mogen elkaar evengoed nooit meer zien. Dit was toch eigenlijk niet anders geweest als ze niet veroordeeld waren want dan was Winslet evengoed naar Zuid Afrika gegaan?