Salmer fra Kjøkkenet (2003)

Alternatieve titel: Kitchen Stories

Noorwegen / Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Bent Hamer
met Joachim Calmeyer, Tomas Norström en Bjørn Floberg

Zweedse onderzoekers meten het aantal bewegingen van huisvrouwen in de keuken met als doel om keukens rationeler in te richten. Aangemoedigd door hun verrassende resultaten verplaatsen ze het onderzoek naar alleenstaande mannen van middelbare leeftijd in Noorwegen. Daar beginnen de problemen want de alleenstaande mannen kunnen niet zo goed overweg met een wetenschapper in hun keuken.

FisherKing
Lijkt me een leuke film en wordt ook erg hoog gewaardeerd.

lijkt mij ook wel wat

avatar van Tomtommer
De film wordt gekenmerkt door een traag maar meeslepend tempo.
Het verhaal speelt zich af tussen 2 mannen in het Noorwegen van weleer: de observator Folke en zijn subject Isac.

Folke heeft - zoals elke andere observator - last met de gedragscode, die geldt voor observatoren. Isac, van zijn kant, betreurt (aanvankelijk) het feit dat hij zich inschreef als subject.

De film beschrijft de groeiende vriendschap tussen de twee hoofdpersonnages en is met momenten grappig en bijna steeds boeiend.

FisherKing schreef:

Lijkt me een leuke film en wordt ook erg hoog gewaardeerd.

Louter positieve reviews inderdaad. Hier wat quotes:

FilmCritic.com 4½ stars/5 … leaves an indelible impression about social affinity and relationships.

Hollywood Reporter N/A … the stuff of which foreign-language feature Oscar nominations are made.

L.A. Weekly N/A … like a rejuvenating blast of crisp Nordic air.

New York Daily News 3½ stars/4 … features an absurdist sensibility that ultimately melts your heart.

New York Post 3 stars/4 … a well-acted, expertly directed comedy with characters and situations of truly universal appeal.

New York Times N/A The film's ability to soar so high so quickly and keep its wings steady should not be overlooked; comedy is often much too bumpy a flight.

avatar van titan
Op papier klinkt de plotbeschrijving een beetje suf, maar in de praktijk is het een heel charmante film over vriendschap en hoe mensen samen hun problemen oplossen. Gezien deze thematiek en omdat de film nooit echt verrassend, maar nergens sentimenteel wordt lijkt het wel erg op het eveneens momenteel in de bioskoop draaiende Elling. 3,5*

sydney
Heerlijke... droogkomische film. De rode draad is inderdaad vriendschap ook al doet het plot je anders geloven.

Heel grappig was de stoet van caravans die de Zweeds-Noorse grens overreden en van weghelft moesten wisselen (in die tijd reed men nog links in Zweden). Maarja, meer wil ik niet zeggen, je moet het gewoon zien.

Sowieso is het hilarisch dat de observeerder in de hoek van de keuken in een scheidsrechtersstoel zit om de beweging te volgen van de geobserveerde. Gewoon dit gegeven leidt al tot komische situaties.

Verder hulde aan de twee hoofdrolspelers, die fantastisch goed in hun rol zaten. Ruim en dus wellicht voorlopig 4,0*

avatar van The Eye
Heerlijk rustige melancholische film met prachtige vriendschap en karakterontwikkelingen en gortdroge humor.

avatar van danuz
Net gezien, leuke film , maar net niet.. ofzo.. De grapjes waren wel leuk de vriendschap die ontstaat tussen beiden heren was ook wel mooi, maar het verhaal heeft me nooit echt gepakt. Niet dat het ooit saai werd ofzo, maar ik werd niet meegesleurd in het verhaal. Ik bleef wachten op een echt melancholische sfeer.

Al met al een leuke film met mooie momenten.
Toch nog 4*

danuz schreef:
N, maar het verhaal heeft me nooit echt gepakt.

Waar hadden ze dat naar toe moeten pakken dan ?

avatar van petey
de keuken misschien?

avatar van danuz
Ja, je kan toch doormiddel van een sfeer neer te zetten en de characters uit te diepen zo erg met ze mee gaan leven dat het verhaal je 'pakt'.

wij gaan hem a.s dinsdag snel kijken, echt weer zo'n leuke deense film lijkt ons. Cops was ook leuk.

Deens?

avatar van FORZA7777
Ik vond het niet zo'n geweldige film. Het verhaal was wel aardig, maar in mijn ogen geen film die ik absoluut had moeten zien. 2 sterren.

Een komedie over twee mannelijke vrijgezellen, twee eenzame zielen van middelbare leeftijd. Ze zien er niet echt aantrekkelijk uit en er zijn geen vrouwen in hun leven. Bovendien zijn de acteurs geen bekende komieken, zoals in het geval van ‘The Sunshine Boys’ of ‘Grumpy Old Men’. Is dat iets waar je graag naar zou kijken?

Ik hoop van wel, want dit is een hele aardige film die zich niets aantrekt van de succesformules uit Hollywood. Een ‘situation comedy’: de twee hoofdrolspelers spelen hun spel bloedserieus en zonder poespas, en de humor zit hem vooral in de bizarre situatie waarin ze zijn terechtgekomen. Ze zitten samen in één keuken, een van hen moet de ander observeren en ze mogen niet met elkaar praten.

De Nederlandse vertaling van de titel luidt: ‘Verhalen uit de keuken’. Om een of andere reden klinkt dat nog mooier dan ‘Kitchen Stories’.

Hmmm.

Beetje jammer dat een leuk en komisch uitgangspunt nogal platgetreden paadjes bewandelt. Het begint allemaal erg leuk, met het introfilmpje, en de manier wanneer beide heren elkaar het leven net ietsje lastiger maken. Vanaf het koffiemoment gaat het jammergenoeg de geijkte weg op. Voorspelbaar, en de humor raakt ook steeds meer op de achtergrond. Als drama vond ik het wat te droog jammer genoeg. Twee geinige heren, maar hun relatie wordt te cliché geschetst.

Jammer ook van de vreselijk oubollige vormgeving. Is er eigenlijk een reden waarom dit zich x10 jaren geleden afspeelt. Ik krijg bij die Scandinavische films wel meer de indruk dat men het nogal oubollig aankleedt, al heb ik er verder nu ook weer niet zoveel gezien. Beetje brakke muziek vaak, en visueel is het net allemaal dat ietsje te saai.

Desondanks draagt het beginconcept net genoeg om het een aangenaam filmpje te maken. Wel een geluk dat het net 90 minuten duurt, meer was echt teveel van het goeie geweest. Niet geheel overtuigd, wel 3 kleine * voor een leuk en interessant concept en een paar sterke komische momenten.

het is een hele aparte maar hylarische film.
je moet er wel voor in de mood zijn anders begint het gauw te vervelen.
ik vond dat er wel te veel stiltemomenten in zaten maar dat heb je vaker bij scandinavische films

Dustyfan
De film begint vermakelijk en verrassend en belooft iets bijzonders te worden. Jammer genoeg betreft dat slechts de eerste 20 a 30 minuten. Daarna kabbelt het een eindje door en wordt het voorspelbaar en gaat de frisheid er langzaamaan af. De teleurstelling groeit en de film dooft als een nachtkaars uit.

Jammer, net niet... 2,5*

FisherKing
Pff, wat een domper. Wat een vreemd begin en einde.

In het begin nog wel gelachen, dacht ik...

Dit wringt continue. Zit helemaal niet lekker in elkaar. Spel is abrupt, Noors/Zweeds werkt gewoon niet. Comedy-gedeeltes sloten niet op elkaar aan, het verhaal is ONTZETTEND mager... mocht er al een serieus verhaal zijn... jammer, jammer.

Vette 1.6*

avatar van Knisper
Inderdaad een heel leuk idee en de uitwerking is tot een zeker punt ook wel geslaagd, maar uiteindelijk blijkt het geheel toch te mager voor de volle 90 minuten. De vriendschap die ontstaat tussen Isak en Folke is, vooral in het begin, erg leuk om te volgen, maar als je op een zeker punt weet waar de film heen wil, is de lol er een beetje af. Dit deel van de film wordt ook veel te ver uitgesponnen. Dat geeft me ook een gevoel dat de film met een speelduur van een uurtje veel beter uit de verf was gekomen. Het voelde aan alsof Hamer heel erg zijn best heeft moeten doen om aan een avondvullende voorstelling te komen. Daarom slechts 3*.

avatar van Guines
Geweldig en een origineel gegeven, maar ik vind het een iets te onevenwichtige mix van drama en komedie. Op beide fronten weet het namelijk geen potten te breken ondanks een paar leuke momenten met uiterst sympathieke karakters.
Het minimalistische kan ik van de Noren en Zweden vaak wel waarderen.

avatar van ILDIB
Geinig idee, maar veel en veel te traag. Ook miste hij dat extra wat veel noordse films we hebben.

avatar van Mads Smikkelsen
Heeeeeeerlijke film van Bent Hamer, het tempo ligt inderdaad laag maar als je een beetje geduld hebt wordt dat beloond, heerlijke humor en goed geacteerd en heerlijk bizar verhaal.

avatar van mayhemblik
Ontzettende lieve film waarbij ik een paar keer dubbel heb gelegen.
De geobserdeerde vond ik leuk maar de observator heeft echt mijn hart gestolen met dat lieve hoofd van 'm, om dood te knuffelen toch?
Heerlijke film.

avatar van chevy93
Lief is inderdaad de beste manier om deze film te omschrijven. Erg traag en de tijd nemen, maar wel met precisie. Af en toe is het tempo iets te traag, zodat het ondanks de zeer korte speelduur toch nog wat inkakt soms. Maar terugkijkend op de film zijn er een aantal zeer sterke scènes, zoals, inderdaad met de koffie, maar ook die met de muizenvallen. De rust is soms erg aanstekelijk, maar soms iets te rustig. Eigenlijk is dat het enige negatieve punt, want de muziek was mooi, de setting uitstekend gekozen en het acteerwerk was uitstekend. Zal deze zeker nog een keer herkijken.

Vriendelijke behoorlijk absurde film over een Zweedse onderzoeker in het huis van een Noorse alleenstaande man. Ondanks het leuke gegeven blijkt het verhaal toch wat mager voor een complete speelfilm van anderhalf uur. Dat dan wel.

avatar van Atheistus
Mooie film, de moeite waard!

avatar van Norma
Het is een lieve film, maar niet op een al te zoete manier. Ik moest er even inkomen, om een of andere reden had ik meer een knusse, luchtige komedie verwacht. Het eerste stuk zat ik dan ook enigszins ontmoedigd te kijken naar de zwijgzame kerels in hun grauwe grijs/groene keuken, maar toen de hoofdpersonages wat meer gingen “leven” en ik me realiseerde dat het absurde van de situatie eigenlijk de grootste grap was begon het me opeens veel meer aan te spreken.

Uiteindelijk bleek het een heel aandoenlijke film over twee eenzame mannen die in een idiote situatie vriendschap vinden bij elkaar.
Prachtig vond ik de scène waarin de jaloerse vriend de caravan met de observator er in op de spoorbaan parkeert, waarna de andere man hem met zijn zieke paard weer weg komt slepen.
Het einde was voor mij toch wel redelijk verrassend en ontroerend en maakte dat de film uiteindelijk een diepere indruk naliet dan ik bij aanvang had gedacht.

avatar van MH040
Na Factotum de tweede Bent Hamer die ik zag.

De film begint wat vreemd en ik vroeg me af waar het naartoe zou gaan. Dat bleek een prachtig, aandoenlijk klein verhaal over vriendschap te zijn. Goed acteerwerk, mooie sfeer en leuke "ingehouden humor", zoals de regisseur het volgens mij zelf noemde.