Henry Fool (1997)

Komedie / Drama

geregisseerd door Hal Hartley
met Thomas Jay Ryan, James Urbaniak en Parker Posey

Een verlegen vuilnisman, Simon Grimm, die altijd het pispaaltje lijkt te zullen blijven, wordt alom geminacht en door buurtgenoten gepest. Noch zijn moeder noch zijn zuster bieden enige troost. De eerste die in hem gelooft is Henry Fool, een kettingrokende kroegtijger en zelfverklaard schrijversgenie, die schijnbaar overloopt van het zelfvertrouwen. Fool betrekt het kelderappartement van de familie Grimm en moedigt Simon aan om ook te gaan schrijven. Het onverwachte resultaat hiervan is een enorm gedicht dat Simon wereldroem brengt. Fools levenswerk daarentegen wordt afgedaan als pretentieuze onzin. Dat stelt hun vriendschap danig op de proef.

kappeuter (moderator)
Zeer vage film. Veel te artistiek en te intellectueel wat mij betreft.

gimli f
kappeuter schreef:
Zeer vage film. Veel te artistiek en te intellectueel wat mij betreft.

Echt een domme vraag misschien, het is al lang geleden dat je dat schreef, maar wat bedoel je hier precies mee, kap?

Is het een intellectuele film, is het een voor jou te intellectuele/ artistieke film, is het overdadig pretentieus of zelfs pseudo-diepzinnig?

Ik vraag het serieus:
deze film wil ik wel eens huren,
en Hartley's The Book of Life schijnt niet minder vaag/ artistiek... te zijn.
En dat werkje mag ik zelf graag.

kappeuter (moderator)
gimli f schreef:

Overdadig pretentieus en pseudo-diepzinnig; je haalt me de woorden uit de mond. Een stijl van filmen die me totaal niet aansprak.

Erg onder de indruk van deze film. Een goed verhaal (die helaas wel hier en daar enkele onnodige zijpaden inslaat) en werkelijk fenomenaal geacteerd door vooral Ryan (Herny Fool). Snel eens iets meer van Hartley gaan zien.

Kan iemand mij het einde uitleggen, vlucht hij om niet de gevangenis in te moeten?

avatar van centurion81
Sowieso vlucht hij om niet de gevangenis in te gaan, maar wat mij ontging is of ie nou dat vliegtuig inging of dat ie terugrende en zich op het laatste moment bedacht.

Vond het een goede film met sterke acteerprestaties maar sommige dingen gebeuren wel te @ random zonder per sé relevant of logisch gevolg van het voorgaande te zijn. Dit hoeft niet negatief te zijn maar in dit geval wel gezien de rode lijn die deze film kent.

Prima film!

Gezien na Fay Grim, maar de verkeerde volgorde deert niet. Verhaal over een low-life schrijver die vuilnisman inspireert om ook te gaan schrijven, waarbij de laatste zijn inspirator al snel overvleugelt. Ik vond het eerste deel sterk, maar in deel twee verliest Hartley zijn grip op alle verhaallijnen die me bovendien allemaal nauwelijks weten te boeien. Er zou een doodstraf moeten staan op een Hartley van meer dan 100 minuten en de hier getoonde 140 lijken veel langer dan 140.

Henry Fool vertelt een verhaal over artistieke originaliteit en genialiteit, en over de invloed van roem op de relatie met familie, vrienden en de vertrouwde wereld, las ik ergens. Een interessante film.

avatar van Fortune
Apart filmpje zeg.

Ik kan dit nergens mee vergelijken. Opmerkelijke humor, vaag toneelachtige geacteerd dat op een gegeven moment ook nog werkt en een erg goed verhaal dat wel laat op gang komt.

Henry Fool is sowieso erg intrigerend en zegt soms op een serieuze toon de grappigste dingen.
Cinematografisch weet ik niet wat ik ervan moet denken, het kwam behoorlijk grauw en armoedig over en qua soundtrack deed het ook niet al te veel.

Maar de laatste drie kwartier van de film schudde mij helemaal uit mijn stoel en ging het verhaal alle kanten uit.

avatar van Leo1954
Wat een geniale films maakt Hal Hartley zeg. Kende de man niet en nu drie film achter elkaar. Geweldig!