

La Double Vie de Véronique (1991)
Genre: Drama
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titel: The Double Life of Veronique
Oorsprong:
Frankrijk / Polen / Noorwegen
Geregisseerd door: Krzysztof Kieslowski
Met onder meer: Irène Jacob, Władysław Kowalski en Philippe Volter
IMDb beoordeling:
7,7 (51.994)
Gesproken taal: Frans, Italiaans en Pools
Releasedatum: 4 oktober 1991
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via iTunes
Bekijk via MUBI
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot La Double Vie de Véronique
"Each of us is matched somewhere in the world, by our exact double - someone who shares our thoughts and dreams."
De Poolse Weronika en de Franse Véronique zijn twintig jaar geleden op dezelfde dag geboren en, zonder dat ze weet hebben van elkaars bestaan, identiek. Ze lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal en in het bezit van een prachtige stem. Ze zijn linkshandig, lopen graag op blote voeten en hebben de neiging hun oogleden te masseren met hun gouden ring. En hoewel zij het niet rationeel kunnen verklaren, hebben zij alle twee het sterke, mysterieuze gevoel niet alleen te zijn. Zonder het te begrijpen zijn Weronika en Véronique eigenlijk op zoek naar elkaar en staat Weronika's leven in dienst van dat van Véronique.
Externe links
Acteurs en actrices
Weronika / Véronique
Auntie
Alexandre Fabbri
Serge
Crazy Woman
Conductor
Weronika's Father
Antek
Lawyer
Catherine
Video's en trailers
Reviews & comments

gizzegiz
-
- 320 berichten
- 2419 stemmen
Het zal wel aan mij liggen, vrees ik, maar ik begreep echt niks van deze film... Eén ster voor de mooie beelden en één voor het prachtige gezang

stefan dias
-
- 2266 berichten
- 1292 stemmen
Ik begrijp er ook niks van. Heb deze keer zelfs geen moeite gedaan.
Maar één aanblik van de onaards mooie Irène Jacob en die hemelse muziek die eromheen kringelt en een perfect huwelijk aangaat en ik ben alweer verkocht. Die mooie relatie met haar vader. Die hand op de bast van die boom op het eind… onvatbaar, maar niettemin perfect.
Ik dacht dat het aan mij lag dat ik nog zo zelden gegrepen word door een film, maar het ligt duidelijk aan de films. Dankjewel, Canvas.
Eén van de mooiste films ooit.

Lavrot
-
- 632 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp er ook niks van. Heb deze keer zelfs geen moeite gedaan.
Maar één aanblik van de onaards mooie Irène Jacob en die hemelse muziek die eromheen kringelt en een perfect huwelijk aangaat en ik ben alweer verkocht. Die mooie relatie met haar vader. Die hand op de bast van die boom op het eind… onvatbaar, maar niettemin perfect.
Ik dacht dat het aan mij lag dat ik nog zo zelden gegrepen word door een film, maar het ligt duidelijk aan de films. Dankjewel, Canvas.
Eén van de mooiste films ooit.
Ja, onze Zuider Buren zetten een fantastisch filmprogramma voor, op TV. Vorige week ook zo'n fenomenaal beeldverhaal van de vorige jaar aan Corona overleden Kim Ki-duk, die "gevlucht" was naar Letland (#metoo-affaire?): Lente, zomer, herfst, winter en weer lente.

JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Ja, in deze film gaat style duidelijk boven substance. Maar als Kieslowski achter de camera staat is dat geoorloofd, want La Double Vie de Véronique is echt een lust voor het oog.
Kleur speelt opnieuw een centrale rol in de stilering. Ditmaal is geel aan de beurt. Waarom weet ik niet, maar het geeft de film hoe dan ook een onderscheidend smoelwerk. Verder vind ik het camerawerk zeer stijlvol, over ieder shot werd nagedacht. De klassieke muziek, doorgaans niet mijn ding, sluit helemaal aan bij de beelden.
Voorts betekent de nadruk op stijl zeker niet dat La Double Vie inhoudelijk niets om het lijf heeft. Het verhaal is eenvoudig maar mysterieus, Kieslowski onthult het mysterie beetje bij beetje… Al moet ik wel toegeven dat ik net iets te veel tijd had om aan andere dingen te denken. Veel langer moest dit dus ook weer niet duren.
En o ja, ik geloofde echt dat Weronika en Véronique door twee verschillende actrices vertolkt werden. Zo naïef... In ieder geval zeer sterk acteerwerk van Irène Jacob.
3,5*

Shadowed
-
- 7758 berichten
- 4912 stemmen
Eerste Kieslowski.
Eigenlijk wel een bekend regisseur, onder het publiek dat actief naar deze films zoekt. Ik weet dat zijn naam vaak als voorbeeld wordt gebruikt in filmcursussen, en ik begrijp achteraf ook meteen waarom. Dit zijn de films die ook tot op de dag van vandaag nog innovatief en geslaagd aanvoelen. Kieslowski lijkt erg trefzeker te zijn.
Het voornaamste voordeel van deze film is uiteindelijk de aandacht die richting decoratie en cinematografie gaat. Ik krijg niet de indruk dat deze film heel duur was om te maken. Kieslowski bewijst dan ook met deze film dat geld niet alles is dat telt, talent is ook een belangrijke factor, en dat laat deze film vlekkeloos zien via de stijl van regisseren.
Het acteerwerk is aardig, wat me minder pakte van de film waren de dialogen die me gewoon niet geboeid konden houden en de film langer aan deden laten voelen. Dat is meteen mijn enige kritiekpunt, maar het is wel zo dat ik hierdoor geen interesse had om achter de boodschap te komen of het verhaal zelf te volgen. Het kon me worst wezen, ik was vooral betoverd door de regiestijl.
De cinematografie van deze film is magistraal en de kleuren komen geweldig tot leven, zowel in de binnen als buitenwereld. Het levert een bijna fantasierijke sfeer op, en het zou me niet verbazen als regisseurs zoals Jeunet of Del Toro hier hun inspiratie vandaan hebben gehaald. Een verzorgde regiestijl laat deze film altijd stralen, met sterk camerawerk en goede standpunten.
De gedetailleerde aanpak van de film doet het hem, inhoudelijk interesseerde de film me alleen helemaal niets. Ik zal dan wel het een en ander gemist hebben, maar ik vond de stijl ook een stuk belangrijker in deze film. Boeiend geheel, bijzonder geregisseerd. Ik kon mijn ogen de hele speelduur eigenlijk uitkijken, en dat is fijn. Goede film.

nijkerkbert
-
- 439 berichten
- 619 stemmen
Cinematografisch hoogstandje samen met de prachtige klassieke muziek. Flinterdun verhaal maar ik heb de volle 98 minuten aan de buis gekluisterd gezeten. 4☆

mjk87 (moderator films)
-
- 13049 berichten
- 3811 stemmen
Behoorlijke tegenvaller. Mooie muziek, mooi gefilmd en af en toe geweldige shots en ideeën, maar als geheel enorm koud. De film wist me maar matig te boeien. Deels doordat ik geen idee had waar ik nu precies naar keek, deels doordat personages maar niet tot leven kwamen. Dan is dit een mooi schilderij, maar wel een lege film en dan is zelfs anderhalf uur te veel. 2,5*.

notsub
-
- 1300 berichten
- 1285 stemmen
De film bleef toch voornamelijk hangen in mooie beelden, kleurgebruik en muziek. Waar het verhaal zich aan het begin nog gemakkelijk liet volgen, werd dat naar het einde toe regelmatig vaag en nam mijn interesse duidelijk af. La Double Vie de Véronique is vooral mooi gemaakt en wordt creatief in beeld gebracht. Dat de inhoud daarmee niet tot de verbeelding gaat spreken, komt door de wat abstracte inhoud. Daar kon ik vrij weinig mee.

cinemanukerke
-
- 1056 berichten
- 703 stemmen
Stel dat we allemaal een dubbelganger op de wereld rondlopen hebben en plots zien we die in een seconde aan de overkant van de straat en dan weer weg. Zou het universum dan plots bekender aanvoelen of zouden wij dezelfde fouten maken als onze dubbelganger ? Wil je een diepgaande analyse op die vragen krijgen dan moet je zeker niet naar LDVDV kijken want Kieslowski trekt het zich geen moer aan. Nee; Kieslowski is een artistieke filmmaker en zoekt dus beelden (weerkaatsing van zonlicht, avond schemering, kleurvervormingen - sommige momenten zoals oud vrouwtje, genieten van zonlicht, weerspiegeling zon, hand op stenen muur bv zijn ook in Bleu gebruikt) met daarbij een magnifieke score die onze innerlijke rust danig dooreenschud. Er is een connectie met onze dubbelganger, spiritueel dan. Zoals op het einde gezegd wordt : de ene verbrand haar vinger, de ander trekt het op tijd weg alsof ze gewaarschuwd werd. Daar moeten we het dus mee doen. De film gaat dus over dat ene zinnetje. Het is zowel het plot als de clou als de twist. Voor mij is het vooral de onevenwichtige structuur die de film parten speelt. Het eerste deel in Polen is knap (de tragiek van het leven van Weronika wordt in alle scenes reeds aangevoeld) maar het tweede deel in Parijs (Kieslowski is duidelijk minder vertrouwd met de Franse identiteit) is naast de kwestie. Waardoor er enkel visuele en muzikale schoonheid overblijft. Maar schoonheid vervaagt snel.

Richardus
-
- 1695 berichten
- 865 stemmen
Nou, het is wel duidelijk waar Jeunet het idee voor Amélie vandaan had hè...

De filosoof
-
- 1945 berichten
- 1361 stemmen
Ik herinner me dat ik als kind het idee hoorde dat iedereen een dubbelganger heeft in de wereld zonder het te weten en misschien werd dat idee geopperd naar aanleiding van deze film, want de film gaat erover dat een jonge vrouw in Frankrijk en een jonge vrouw in Polen dubbelgangers zijn. Ze zijn niet alleen identiek (met ook dezelfde talenten etc) maar ze ‘voelen’ ook de aanwezigheid en gebeurtenissen in het leven van de ander en ze zien elkaar zelfs als de Francaise even in Polen is. Omdat je de vrouwen alleen uit elkaar kunt houden doordat de ene Frans en de ander Pools praat kan de film verwarrend zijn, maar de film houdt ze gelukkig gescheiden doordat je eerst kort de Poolse (Weronika) volgt en de rest van de film de Francaise (Véronique): de Poolse sterft namelijk snel en de moraal van het verhaal lijkt dan ook te zijn dat we weinig zeggenschap hebben over het leven maar dat het lot bepaalt. Zo ook bepaalt het lot dat Véronique haar ware liefde vindt bij een poppenspeler, waarbij het poppenspel natuurlijk ook een metafoor is voor de boodschap dat niet wijzelf maar het lot bepaalt, en dat ze sowieso een gelukkiger leven heeft dan Weronika (bij de ene valt als het ware het kwartje telkens de ene kant en bij de ander de andere kant op).
De film is zo thematisch verwant aan Rouge, ook van Kieslowski, en ook deze film heeft dezelfde opvallend esthetisch gebruik van kleuren en geluiden maar ook de saaiheid zoals we gewend zijn van Kieslowski’s films: alles lijkt betekenis te hebben maar je wordt als kijker niet emotioneel betrokken zodat het verhaal maar voortkabbelt zonder spanning of drama.
Het laatste nieuws

In de ban van 'Harcore Never Dies?' Deze andere films over de ravecultuur mag je niet missen

Matthijs van Nieuwkerk maakt tv-comeback na wangedrag, Sylvia Hoeks speelt playmate Anna Nicole Smith in nieuwe film | MovieMeter Recap

Apocalyps-film 'Leave the World Behind' met Julia Roberts en Mahershala Ali vanaf vandaag te zien op Netflix

Uitgestelde misdaadfilm 'The Bikeriders' met Tom Hardy en Austin Butler heeft nieuwe releasedatum
Bekijk ook

Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Drama, 2003
496 reacties

Pather Panchali
Drama, 1955
70 reacties

Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
553 reacties

Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
Drama, 1991
131 reacties

Ordet
Drama, 1955
78 reacties

Letyat Zhuravli
Drama / Romantiek, 1957
82 reacties
Gerelateerde tags
music teacherkraków, poland puppeteerheart diseasefake identityfransmuziekmarionetonafhankelijke filmpolenchorus doppelgängerparallel livessoprano warsaw, polandchoral musicmarionettes
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.