The Hudsucker Proxy (1994)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Joel Coen
met Tim Robbins, Jennifer Jason Leigh en Paul Newman

Waring Hudsucker, eigenaar van Hudsucker Industries, pleegt zelfmoord en Sidney Mussberger, de president-directeur, bedenkt een slim plan. Hij en zijn vrienden laten een idioot het bedrijf runnen, zodat het aandeel omlaag gaat. Vervolgens kunnen zij het bedrijf praktisch voor niks overnemen en het daarna weer naar rijkdom helpen. Norville Barnes is de aangewezen persoon, maar reporter Amy Archer vertrouwt het niet. Ze gaat op onderzoek uit.

avatar van sander.h
Ik ergerde me juist een beetje aan Jennifer Jason Leigh...

avatar van Nicolage Rico
Fijn filmpje, dat vooral in het eerste half uur/uur erg verfrissend is, met een eigen sfeer en geslaagde vondsten. Jammer is wel dat het script zich vanaf het begin laat raden en dat de hoes een kleine spoiler bevat.

De film heeft een keurmerk op uiteenlopende typetjes, die ook verschillen qua geslaagdheid. Zo vind ik die liftdude bijzonder vervelend en smakeloos, alsof hij zo vanaf een kinderfeestje is gestapt (van de 45e verdieping wellicht). Zo zijn er nog meer typetjes die wat infantiel overkomen. Maar de hoofdpersonages vertolkt door Tim Robbins, Paul Newman en Jennifer Jason Leigh zijn al met al vrij sterk.

De humor is royaal aanwezig - subtiel en soms ook een heel stuk minder subtiel, zoals ik van de Coens gewend ben. De scene waarin Norville de hula hoop aan de Hoge Heren toont, vind ik briljant, met zijn enthousiaste heupbewegingen en verhaal Carter Burwell zorgt voor, bij vlagen, geweldige muziek, hoewel ik zijn stukken niet fulltime vind aansluiten bij het verhaal. Het verhaaltje namelijk is nogal flauw en is, naarmate de film vordert, enigszins saai te noemen. Totaal niet serieus te nemen ook, maar dat is dan ook precies wat de makers niet willen.

avatar van jipt
Heerlijk filmpje. Weet perfect de balans de vinden tussen bizar, slap-stick, en satire. Geweldige over de top personages. Film deed soms meer aan Gilliam denken dan de Coen bro's. Zelfde gekheid, maf doch vet verhaal, originele vondsten, fantasierijk en grappig. 4,5* en op Big Lebowski na Coen Bro's beste.

avatar van Rmie
Derde keer dat ik deze zie en er kan echt een halve ster bij. Heerlijke film gewoon, ook als je oog hebt voor de details.

avatar van knusse stoel
Fijne film met aparte situaties zoals in het begin met de directeur op de tafel.
Deze film duurt echt niet te lang zoals sommige andere komedies uit USA.
Tim Robbins en Jennifer Jason Leigh en ook onze oude vriend Newman spelen de 'sterren van de hemel'.

leuke film, veel grappige stukjes, en Tim robbins die hetzelfde jaar shawshank redemption heeft gedaan is erg op dreef, leuk om een keer gezien te hebben maar haalt het niet bij Fargo

Tim Robbins schitterde in de 'Shawshank Redemption' een prachtige film uit hetzelfde jaar als deze prent.
Helaas ben ik niet zo ,opgetogen over deze film als over 'Shawshank Redemption' integendeel zelfs, vind de prestatie van zowel Tim Robbins als Jennifer Jason Leigh (die werkelijk irritant overkomt) als Paul Newman beneden alle peil.
Het verhaal is redelijk, maar voor een film van een van de broeders Coen, toch een onvoldoende.

Meneer Bungel
Het is natuurlijk de bedoeling dat hun rollen zo dik aangezet zijn, maar ja, als je dat niet trekt...

avatar van blurp194
Een feest van overacting.

Het verhaal is een sprookje, eigenlijk. Sommige onderdelen daarvan zijn nog wel grappig, maar het geheel komt bij mij niet echt aan - te flauw, te dun, en de deus ex machina die het verhaal uit de afgrond moet tillen is echt een beetje te makkelijk. En hoewel er door de hele cast wel perfect goed gespeeld wordt, is het nogal persoonlijk of de typetjes je aanspreken. De muziek die een nogal grote rol inneemt is oubollig en afgezaagd - geeft nog eens een extra nadruk aan het al erg simpele en uitleggerige sprookjesverhaal. Dat met alle uitleggerigheid dan ook nog eens een voiceover nodig heeft om de laatste details er in te rammen. De beelden zijn erg zorgvuldig in stijl, maar die spreekt me ook al weinig aan. De overheersende bruine tonen vind ik daarbij vooral lelijk.

avatar van Gruffalo
Man, hier kun je toch alleen maar blij van woorden? Prachtig decor, geweldig script met een aantal geniale scènes. het moment dat dat jongetje die hoepel op pakt is grandioos.. Een geweldige cast met een beeldschone Jennifer Leigh. De film bleef soms wel wat stereotype met aardig wat clichés, maar dat zou je hier ook als de kracht van de film kunnen zien. Een fijne familiefilm.

avatar van Donkerwoud
Net niet. Hier zie je al iets van de filosofische inslag die de broers in later werk veel effectiever zouden toepassen. Het toont de krachten achter het kapitalisme als een soort bureaucratisch monster waarin mensen mee worden genomen in de waan van de dag. Helaas ligt het er zo dik bovenop dat er weinig te raden valt naar mogelijke andere betekenissen. De mooie settings en de prettig overacterende acteurs kunnen niet verhullen dat het eigenlijk een nogal moralistisch en voorspelbaar verhaaltje is.

Deze satirisch bedoelde komedie, waarin de steen- en invloedrijke industriëlen op de hak genomen werden, was slim geschreven en een waar feest voor het oog, maar toch miste ik de ziel of anders verwoord: ik vond het teveel een luchtballon of zeepbel die op knappen stond.

Een pastiche noemde een criticus het (volgens wikipedia), maar wel een mooi uitgevoerde en geinspireerde versie daarvan. Wat ontbreekt is wat warmte of menselijke interactie.

Toch de moeite (en zeker een zeven) waard.

gauke schreef:
steen- en invloedrijke

Goede vondst Gauke.

avatar van Alathir
Fijne film, zitten weer heel wat woordgrapjes in en waarschijnlijk nog een stuk meer dan ik, bij een eerste kijkbeurt, heb opgemerkt. Jennifer Jason Leigh vond ik op bepaalde momenten irritant, ik vond haar veruit het minst goed acteren. De film vond ik wel origineel, heb me zeker niet verveeld. De humor was regelmatig wel goed voor een grijns of appreciatie van toch wel goed gevonden. Regie is weer top en soundtrack mocht er ook wel zijn. Stem neigt naar de 4*, al vond ik sommige stukken iets minder.

"Hoe kan ik nu voor het eerst beginnen werken als er alleen maar ervaring vereist wordt ?".
Zakenleven en maatschappij worden op een satirische wijze op de korrel genomen.
Bijwijlen erg spiritueel en grappig met soms niet zo best begrijpelijke situaties. Goed acteerwerk, vind ik, en eigenlijk wel origineel.

avatar van cinemanukerke
Fasten your seatbells, jullie gaan de rit van je leven beleven. Nee, het gaat niet om een power actie film ala Jason Bourne (nipt geen top 100 materiaal) maar om een comedie. Maar wat voor één ! Beste scenes citeren is onbegonnen werk want in feite is de film één lang gerekte geniale scene maar we doen een poging : de hula hoop scene (perfecte gebruik van de muziek Aram Khachaturian, Sangre Sabre), de bar scene waar 2 figuranten de scene becommentariëren tussen de sluwe Jennifer Jason Leigh en de naieve Tim Robbins (die ouderwetse dialogen !) en niet te vergeten die sequentie hoe onze ambitieuze, pas afgestudeerde held Norville de job bij Hudsucker vondt (meesterlijk stukje dat begint bij de kring van koffiemok op de krant tot aan de ingang van het bedrijf). Auteurs van dienst zijn de gebroeders Coen. Ethan staat in voor het schrijven en Joel voor de regie. In de jaren ’90 waren zij één van de meest getalenteerde cinema makers die er rond liepen. Maar niemand was overtuigd. De broers waren (en zijn) nu eenmaal meester in het gezegde ‘muchado about nothing’. Er zijn geen grote thema’s in hun verhalen, geen diepe karakterontledingen, geen sociaal engagement. In wezen is ook THP een romantisch niemendalletje (MET happy end, optimisme is toch een zeldzaamheid in hun oeuvre). Geïnspireerd op films van jaren ’40 (zoals Hawks en Capra) met een verhaal in de jaren ’50 gemaakt in jaren ’90 (Ook in het verhaal wordt er gespeeld met tijd) zou dit toch een breed publiek moeten aanspreken. Toch was het een flop aan de box office en de critici hadden het moeilijk om er door te kijken. Nochtans zorgde hun vaste crew voor doordachte visuele referenties. Production design en set decoration bv boetseerden een visueel concept van circels (You know … for kids) en verticale lijnen (wolkenkrabbers), camera man Roger Deakins (met voorlopig 12 caps) creëerde een geslaagde clair obscur look en Carter Burwell componeerde een tintelende upbeat score. Alhoewel ze in de jaren 2000 wat mindere comedy’s maakten (The ladykillers was bij momenten nog hilarisch maar Intolerable cruelty was bleekjes) stonden wij nog steeds als één man achter de Coen broers. Plots kregen ze dankzij hun oscar succes achting van het wereldje. Eigenwijs als ze zijn maakten ze daarna opnieuw een comedy nl Burn after reading en de achting was snel gedaald. Opnieuw ging het over niks, opnieuw ging de vakpers aan het morrelen. Ze bleven immers trouw aan hun idiote personages met hun hebzucht. Spijt tot wie het benijdt maar Burn after reading is een grappige spy spoof, ademt gitzwarte humor uit en heeft een staalharde plotconstructie. Bij THP is het mikpunt van spot de bedrijfswereld. Zowel slaptick, als one liners, als surrealisme : het zit er allemaal in. Een scene zoals de mail room orientation scene heeft ondanks alle overdrijvingen een zekere herkenbaarheidsgehalte (zo zitten grote bedrijven, dat weten we nu, inderdaad in elkaar). Ja, we houden op tijd en stond wel van onnozelheden en dwaasheden en als dit door de Coen broers in een kunstwerkje wordt gegoten dan salueren wij in volle Benny Hill modus (omgekeerde hand op voorhoofd, tong uit – dé referentie als het gaat om doldwaze fratsen) iedere keer als de eindgeneriek over het scherm rolt.

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 80 : The hudsucker proxy

De film is overduidelijk met zeer veel liefde voor de details gemaakt. Alwaar zo'n prachtige kijkervaring van de gebroeders Coen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
- You have a very charming wife Mr Mussbe...Sid
- So they tell me.

Behoort niet tot het beste werk van de Coen broers, wel weer een originele prent met de typische Coen-feel, scherp ironisch met sympathie voor de loser. Ik ben niet zo'n fan van Tim Robbins maar hij is goed gecast als de ubernaïeve Norville, ook Jason Leigh en Newman zetten hun rol lekker vet aan met gewenst resultaat.
De weg naar de top is het leukst, met de verbeelding van het kille kapitalisme als een minuut stilte die van het loon wordt afgetrokken. Het hele Muncie-gebeuren was ook grappig en zo'n scène als in het kantoor van Mussburger is pure slapstick. Helaas is het einde, vanaf de val naar beneden, een stuk minder geslaagd met Hudsucker als guardian angel en een overbodige strijd tussen goed en kwaad. Het blijft kennelijk toch lastig om dergelijke films bevredigend maar niet te zoet te laten eindigen. De voice-over had van mij ook weggelaten mogen worden trouwens.