

Genre: Komedie / Romantiek
Speelduur: 111 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Joel Coen
Met onder meer: Tim Robbins, Jennifer Jason Leigh en Paul Newman
IMDb beoordeling:
7,2 (87.442)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 juni 1994
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Hudsucker Proxy
"They took him for a fall guy... but he threw them for a hoop."
Waring Hudsucker, eigenaar van Hudsucker Industries, pleegt zelfmoord en Sidney Mussberger, de president-directeur, bedenkt een slim plan. Hij en zijn vrienden laten een idioot het bedrijf runnen, zodat het aandeel omlaag gaat. Vervolgens kunnen zij het bedrijf praktisch voor niks overnemen en het daarna weer naar rijkdom helpen. Norville Barnes is de aangewezen persoon, maar reporter Amy Archer vertrouwt het niet. Ze gaat op onderzoek uit.
Externe links
Acteurs en actrices
Norville Barnes
Amy Archer
Waring Hudsucker
Sidney J. Mussburger
Buzz
Chief
Moses
Smitty
Aloysius
Benny
Video's en trailers
Reviews & comments

Nicolage Rico
-
- 20177 berichten
- 2292 stemmen
Fijn filmpje, dat vooral in het eerste half uur/uur erg verfrissend is, met een eigen sfeer en geslaagde vondsten. Jammer is wel dat het script zich vanaf het begin laat raden en dat de hoes een kleine spoiler bevat.
De film heeft een keurmerk op uiteenlopende typetjes, die ook verschillen qua geslaagdheid. Zo vind ik die liftdude bijzonder vervelend en smakeloos, alsof hij zo vanaf een kinderfeestje is gestapt (van de 45e verdieping wellicht). Zo zijn er nog meer typetjes die wat infantiel overkomen. Maar de hoofdpersonages vertolkt door Tim Robbins, Paul Newman en Jennifer Jason Leigh zijn al met al vrij sterk.
De humor is royaal aanwezig - subtiel en soms ook een heel stuk minder subtiel, zoals ik van de Coens gewend ben. De scene waarin Norville de hula hoop aan de Hoge Heren toont, vind ik briljant, met zijn enthousiaste heupbewegingen en verhaal Carter Burwell zorgt voor, bij vlagen, geweldige muziek, hoewel ik zijn stukken niet fulltime vind aansluiten bij het verhaal. Het verhaaltje namelijk is nogal flauw en is, naarmate de film vordert, enigszins saai te noemen. Totaal niet serieus te nemen ook, maar dat is dan ook precies wat de makers niet willen.
3,5*

jipt
-
- 3444 berichten
- 3333 stemmen
Heerlijk filmpje. Weet perfect de balans de vinden tussen bizar, slap-stick, en satire. Geweldige over de top personages. Film deed soms meer aan Gilliam denken dan de Coen bro's. Zelfde gekheid, maf doch vet verhaal, originele vondsten, fantasierijk en grappig. 4,5* en op Big Lebowski na Coen Bro's beste.

Rmie
-
- 525 berichten
- 958 stemmen
Derde keer dat ik deze zie en er kan echt een halve ster bij. Heerlijke film gewoon, ook als je oog hebt voor de details.

knusse stoel
-
- 3204 berichten
- 4021 stemmen
Fijne film met aparte situaties zoals in het begin met de directeur op de tafel.
Deze film duurt echt niet te lang zoals sommige andere komedies uit USA.
Tim Robbins en Jennifer Jason Leigh en ook onze oude vriend Newman spelen de 'sterren van de hemel'.

jim jim
-
- 24 berichten
- 18 stemmen
leuke film, veel grappige stukjes, en Tim robbins die hetzelfde jaar shawshank redemption heeft gedaan is erg op dreef, leuk om een keer gezien te hebben maar haalt het niet bij Fargo

Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Tim Robbins schitterde in de 'Shawshank Redemption' een prachtige film uit hetzelfde jaar als deze prent.
Helaas ben ik niet zo ,opgetogen over deze film als over 'Shawshank Redemption' integendeel zelfs, vind de prestatie van zowel Tim Robbins als Jennifer Jason Leigh (die werkelijk irritant overkomt) als Paul Newman beneden alle peil.
Het verhaal is redelijk, maar voor een film van een van de broeders Coen, toch een onvoldoende.

Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het is natuurlijk de bedoeling dat hun rollen zo dik aangezet zijn, maar ja, als je dat niet trekt...

blurp194
-
- 4834 berichten
- 3789 stemmen
Een feest van overacting.
Het verhaal is een sprookje, eigenlijk. Sommige onderdelen daarvan zijn nog wel grappig, maar het geheel komt bij mij niet echt aan - te flauw, te dun, en de deus ex machina die het verhaal uit de afgrond moet tillen is echt een beetje te makkelijk. En hoewel er door de hele cast wel perfect goed gespeeld wordt, is het nogal persoonlijk of de typetjes je aanspreken. De muziek die een nogal grote rol inneemt is oubollig en afgezaagd - geeft nog eens een extra nadruk aan het al erg simpele en uitleggerige sprookjesverhaal. Dat met alle uitleggerigheid dan ook nog eens een voiceover nodig heeft om de laatste details er in te rammen. De beelden zijn erg zorgvuldig in stijl, maar die spreekt me ook al weinig aan. De overheersende bruine tonen vind ik daarbij vooral lelijk.

Gruffalo
-
- 207 berichten
- 603 stemmen
Man, hier kun je toch alleen maar blij van woorden? Prachtig decor, geweldig script met een aantal geniale scènes. het moment dat dat jongetje die hoepel op pakt is grandioos.. Een geweldige cast met een beeldschone Jennifer Leigh. De film bleef soms wel wat stereotype met aardig wat clichés, maar dat zou je hier ook als de kracht van de film kunnen zien. Een fijne familiefilm.

Donkerwoud
-
- 8331 berichten
- 3791 stemmen
Net niet. Hier zie je al iets van de filosofische inslag die de broers in later werk veel effectiever zouden toepassen. Het toont de krachten achter het kapitalisme als een soort bureaucratisch monster waarin mensen mee worden genomen in de waan van de dag. Helaas ligt het er zo dik bovenop dat er weinig te raden valt naar mogelijke andere betekenissen. De mooie settings en de prettig overacterende acteurs kunnen niet verhullen dat het eigenlijk een nogal moralistisch en voorspelbaar verhaaltje is.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Deze satirisch bedoelde komedie, waarin de steen- en invloedrijke industriëlen op de hak genomen werden, was slim geschreven en een waar feest voor het oog, maar toch miste ik de ziel of anders verwoord: ik vond het teveel een luchtballon of zeepbel die op knappen stond.

yesplease
-
- 466 berichten
- 969 stemmen
Een pastiche noemde een criticus het (volgens wikipedia), maar wel een mooi uitgevoerde en geinspireerde versie daarvan. Wat ontbreekt is wat warmte of menselijke interactie.
Toch de moeite (en zeker een zeven) waard.
gauke schreef:
Goede vondst Gauke.

Alathir
-
- 2107 berichten
- 1620 stemmen
Fijne film, zitten weer heel wat woordgrapjes in en waarschijnlijk nog een stuk meer dan ik, bij een eerste kijkbeurt, heb opgemerkt. Jennifer Jason Leigh vond ik op bepaalde momenten irritant, ik vond haar veruit het minst goed acteren. De film vond ik wel origineel, heb me zeker niet verveeld. De humor was regelmatig wel goed voor een grijns of appreciatie van toch wel goed gevonden. Regie is weer top en soundtrack mocht er ook wel zijn. Stem neigt naar de 4*, al vond ik sommige stukken iets minder.

Movsin
-
- 8081 berichten
- 8298 stemmen
"Hoe kan ik nu voor het eerst beginnen werken als er alleen maar ervaring vereist wordt ?".
Zakenleven en maatschappij worden op een satirische wijze op de korrel genomen.
Bijwijlen erg spiritueel en grappig met soms niet zo best begrijpelijke situaties. Goed acteerwerk, vind ik, en eigenlijk wel origineel.

cinemanukerke
-
- 1414 berichten
- 851 stemmen
Fasten your seatbells, jullie gaan de rit van je leven beleven. Nee, het gaat niet om een power actie film ala Jason Bourne (nipt geen top 100 materiaal) maar om een comedie. Maar wat voor één ! Beste scenes citeren is onbegonnen werk want in feite is de film één lang gerekte geniale scene maar we doen een poging : de hula hoop scene (perfecte gebruik van de muziek Aram Khachaturian, Sangre Sabre), de bar scene waar 2 figuranten de scene becommentariëren tussen de sluwe Jennifer Jason Leigh en de naieve Tim Robbins (die ouderwetse dialogen !) en niet te vergeten die sequentie hoe onze ambitieuze, pas afgestudeerde held Norville de job bij Hudsucker vondt (meesterlijk stukje dat begint bij de kring van koffiemok op de krant tot aan de ingang van het bedrijf). Auteurs van dienst zijn de gebroeders Coen. Ethan staat in voor het schrijven en Joel voor de regie. In de jaren ’90 waren zij één van de meest getalenteerde cinema makers die er rond liepen. Maar niemand was overtuigd. De broers waren (en zijn) nu eenmaal meester in het gezegde ‘muchado about nothing’. Er zijn geen grote thema’s in hun verhalen, geen diepe karakterontledingen, geen sociaal engagement. In wezen is ook THP een romantisch niemendalletje (MET happy end, optimisme is toch een zeldzaamheid in hun oeuvre). Geïnspireerd op films van jaren ’40 (zoals Hawks en Capra) met een verhaal in de jaren ’50 gemaakt in jaren ’90 (Ook in het verhaal wordt er gespeeld met tijd) zou dit toch een breed publiek moeten aanspreken. Toch was het een flop aan de box office en de critici hadden het moeilijk om er door te kijken. Nochtans zorgde hun vaste crew voor doordachte visuele referenties. Production design en set decoration bv boetseerden een visueel concept van circels (You know … for kids) en verticale lijnen (wolkenkrabbers), camera man Roger Deakins (met voorlopig 12 caps) creëerde een geslaagde clair obscur look en Carter Burwell componeerde een tintelende upbeat score. Alhoewel ze in de jaren 2000 wat mindere comedy’s maakten (The ladykillers was bij momenten nog hilarisch maar Intolerable cruelty was bleekjes) stonden wij nog steeds als één man achter de Coen broers. Plots kregen ze dankzij hun oscar succes achting van het wereldje. Eigenwijs als ze zijn maakten ze daarna opnieuw een comedy nl Burn after reading en de achting was snel gedaald. Opnieuw ging het over niks, opnieuw ging de vakpers aan het morrelen. Ze bleven immers trouw aan hun idiote personages met hun hebzucht. Spijt tot wie het benijdt maar Burn after reading is een grappige spy spoof, ademt gitzwarte humor uit en heeft een staalharde plotconstructie. Bij THP is het mikpunt van spot de bedrijfswereld. Zowel slaptick, als one liners, als surrealisme : het zit er allemaal in. Een scene zoals de mail room orientation scene heeft ondanks alle overdrijvingen een zekere herkenbaarheidsgehalte (zo zitten grote bedrijven, dat weten we nu, inderdaad in elkaar). Ja, we houden op tijd en stond wel van onnozelheden en dwaasheden en als dit door de Coen broers in een kunstwerkje wordt gegoten dan salueren wij in volle Benny Hill modus (omgekeerde hand op voorhoofd, tong uit – dé referentie als het gaat om doldwaze fratsen) iedere keer als de eindgeneriek over het scherm rolt.
een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 80 : The hudsucker proxy

pjmj
-
- 296 berichten
- 279 stemmen
De film is overduidelijk met zeer veel liefde voor de details gemaakt. Alwaar zo'n prachtige kijkervaring van de gebroeders Coen.

Flavio
-
- 4725 berichten
- 5010 stemmen
- You have a very charming wife Mr Mussbe...Sid
- So they tell me.
Behoort niet tot het beste werk van de Coen broers, wel weer een originele prent met de typische Coen-feel, scherp ironisch met sympathie voor de loser. Ik ben niet zo'n fan van Tim Robbins maar hij is goed gecast als de ubernaïeve Norville, ook Jason Leigh en Newman zetten hun rol lekker vet aan met gewenst resultaat.
De weg naar de top is het leukst, met de verbeelding van het kille kapitalisme als een minuut stilte die van het loon wordt afgetrokken. Het hele Muncie-gebeuren was ook grappig en zo'n scène als in het kantoor van Mussburger is pure slapstick. Helaas is het einde, vanaf de val naar beneden, een stuk minder geslaagd met Hudsucker als guardian angel en een overbodige strijd tussen goed en kwaad. Het blijft kennelijk toch lastig om dergelijke films bevredigend maar niet te zoet te laten eindigen. De voice-over had van mij ook weggelaten mogen worden trouwens.

Lovelyboy
-
- 3483 berichten
- 2574 stemmen
Ronduit kostelijke film waar ik bij uitkomst in 1994 wat van zag in een filmprogramma en toen afdeed als flauwe onzin en een ontstellend zacht ei genaamd Tim Robbins. Iets waar ik inmiddels dus wel anders over denk.
Humoristisch wordt gebracht hoe de grote baas er eigenlijk wel klaar mee is, de zittende directie een ramp verwacht en met een bijzonder vies plannetje komt om de zaak op termijn naar zich toe te trekken. Slachtoffer lijkt de sullige Barnes te moeten worden maar dan komen ze bedrogen uit. Kleurrijke karakters en bijzondere dialogen trekken voorbij in een typisch Coen Brothers geheel en ik moet zeggen dat ik constant in een deuk van het lachen lig.
Als er dan wel wat te merken valt is het de rol van Jason Leigh die net wat te overdreven en gemaakt overkomt. Ligt de rol haar niet? Mislukt het karakter simpelweg...? Lastig te zeggen. Ze herstelt zich wel wat naar het einde maar het algemene niveau wordt wel een beetje omlaag getrokken. Behalve dat is de soundtrack heerlijk, net als de algemene sfeer, bewijst Robbins zich andermaal als buitengewoon acteur en de film vermaakt over het algemeen meer dan.
Eindresultaat: fijne film, echt erg leuk.

kissyfur
-
- 325 berichten
- 498 stemmen
Heerlijk absurdistisch en over the top. Met meer dan een knipoog naar film noir en klassiekers als Citizen Kane. Drie lead acteurs die goed op dreef zijn. Maar vooral veel humor. ‘For the kids... you know’.

Fisico (moderator films)
-
- 9770 berichten
- 5310 stemmen
Ik moest de hele tijd denken aan Forrest Gump (1994) toen ik deze film uit hetzelfde jaar bekeek. Ook hier hebben we te maken met een "idioot" die op één of andere manier de mogelijkheden in de schoot geworpen krijgt om zijn invloed tegen beter weten in te laten gelden. Daar het bij Forrest wat uit de hand loopt met zijn travel around the world, krijgt Norville een multinational onder zijn benen geschoven.
Het is een erg luchtige film dat met een serieus korreltje zout dient genomen te worden, want in werkelijkheid onmogelijk te realiseren. Was het maar zo simpel om ongestraft je eigen aandelen te doen kelderen om ze dan goedkoop terug te kopen ...
Verder wat stereotiepe karakters die nog net binnen de lijnen kleuren, al vond ik Jennifer Jason Leigh met haar rol als reporter vrij irritant. Het is een film vol satire en eentje die ook door kinderen gesmaakt kan worden. Zeker wanneer Norville blijk geeft van zakelijk talent met de uitvinding van de Hoelahoep en de frisbee, hoewel dit in werkelijk totaal fout is. De hoelahoep was er al net na de Tweede Wereldoorlog en de frisbee was een uitvinding voortvloeiend van een gelijknamige bakker, eveneens net na WOII.
Deze dichterlijke vrijheden vergeef ik de scenaristen nog wegens de bij momenten toch fijne sfeersetting en decor. Die klok bvb en die radertjes waren erg knap.

Bobbejaantje
-
- 2102 berichten
- 1967 stemmen
Echt een mooi geschoten film met veel zorg voor decor en allerlei details. Al ziet het er net omwille van die zorg ook wel redelijk gelikt uit. Het verhaal op zich is wel ok maar ergens ontbreekt het voor mij toch wel aan ziel. Zeker heb ik het gevoel dat de Coen bros zich vermaakt hebben met deze film. In de eerste plaats met de talrijke referenties die ze rondstrooien en dit redelijk in your face. Bvb. de Dean Martin persiflage op het galabal, uiteraard de uitvinding van de hula hoop, de ratelende persmensen als gimmick … echter krijg ik er het gevoel van dat het niet meer dan een hoop gimmicks is. Als je niet doorhebt dat het gimmicks zijn, kan het zelfs een bron van ergernis zijn voor sommige kijkers.
Voor een komedie vind ik het verder gewoon niet grappig genoeg. En bij momenten vond ik het ronduit saai. Ze proberen wel maar veel meer dan een keer glimlachen heb ik toch niet kunnen doen. Het originele screwball genre waaraan deze film onder meer refereert, vind ik véél grappiger. Het heeft er misschien ook gewoon mee te maken dat Tim Robbins een soort flapdrol speelt. Niet van het kaliber van de rollen die James Stewart en Cary Grant speelden, en die daarin ook authentieker overkwamen (de ouderdom van de films ten spijt). Wat kon mij het lot van Tim Robbins schelen, zelfs niet wanneer hij van het gebouw stort.
Niet zo geslaagd dus. Maar aan de pluszijde vind ik deze film nog altijd vermakelijker dan vele andere output in filmland. De Coen bros hebben tenminste wel moeite gedaan om er iets van te maken. Dus daarom toch nog een redelijke score.

tbouwh
-
- 5751 berichten
- 5262 stemmen
Heb een essay over deze film geschreven.
"Hoelahoep of snavelbril: de grillen van de consumptiemaatschappij"

cinemanukerke
-
- 1414 berichten
- 851 stemmen
Herzien een week geleden en perfecte timing want het verhaal speelt zich in het sprookjesachtige begin en in de finale af tijdens oudejaarsavond. Indertijd door de pers en publiek misprezen en daardoor was het de eerste flop voor de Coen broers. Maar sommigen (waaronder ik) vinden het een klein meesterwerk. Een fabel van een naïeve man die door de zakenwereld wordt gemanipuleerd maar door de liefde terug op het juiste pad komt. Visuele vertaling van de Coens blijft geïnspireerd en uiterst creatief waarin fotografie, decor (architectuur is een art deco waarin elementen van Hitlers, Mussolini's en Stalins periode terug te vinden zijn) en score een evocatie is van een kafkaiaans, mechanisch (de klok) kapitalisme. Mede geschreven (en second unit director van oa de hulla hoop scene die via het trottoir het jongetje raakt) door Sam Raimi waardoor hij destijds de derde Coens broer werd genoemd (het trio werkte voordien mee aan Raimi's Evil dead en Crime wave-) met als gemeenschappelijke interesse de cartooneske vertelling. Producent is Joel Silver van blockbusters als Die hard, Lethal weapons, etc) waardoor een groot budget op tafel kwam doch werd de artistieke integriteit van de Coens behouden. Kregen final cut mede door de palm d’or prijs voor Barton Fink. Personages zijn een naïeve idealistische sul (de ‘proxy’ uit de titel) alla Mr Smith goes to Washington , een dominante vrouwelijke reporter alla His girl Friday en een baddie door Paul Newman met zichtbaar genoegen gespeeld. En als anti typecasting omdat die blue eyes steeds de good guy was. Met als algemeen component de fast talking dialogen. Natuurlijk werd de hula hoop niet uitgevonden op die manier maar Coens begonnen dan al een loopje te nemen met fictie (zoals In Fargo 'based on true story' niet juist was) en nog voor Tarantino’s inglourious bastards of Once upon a time ... in Hollywood de geschiedenis met veel gegniffel vervalsten.
The Hudsucker proxy is daarom voor mij een grote signatuur Coens comedy waardoor de film zeer terecht in mijn 100 favoriete films pronkt.
Het laatste nieuws

De beroemde 'Shrek'-reeks staat weer op Netflix en is meteen weer populair

Misdaadfilm 'A Sun' is een 'verborgen pareltje' op Netflix: 'Wat een ijzersterke film is dit zeg'

Zeer goed gestreamd op HBO Max: deze tien films doen het nu het beste

'Apple Cider Vinegar'-ster Kaitlyn Dever speelt ook de hoofdrol in geprezen miniserie 'Unbelievable'
Bekijk ook

Fargo
Misdaad / Komedie, 1996
1.419 reacties

Hud
Drama / Western, 1963
34 reacties

The Merry Widow
Muziek, 1934
1 reactie

Pi
Thriller / Sciencefiction, 1998
731 reacties

Man on the Moon
Komedie / Biografie, 1999
400 reacties

Miller's Crossing
Misdaad / Drama, 1990
296 reacties
Gerelateerde tags
zelfmoordnew york citycorruptiejournalistuitvinderundercoverspeelgoedplanbossonderzoekcompanyindustry feestjegeldboardstocks jaren 50hula hoop
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.