The Hudsucker Proxy (1994)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Joel Coen
met Tim Robbins, Jennifer Jason Leigh en Paul Newman

Waring Hudsucker, eigenaar van Hudsucker Industries, pleegt zelfmoord en Sidney Mussberger, de president-directeur, bedenkt een slim plan. Hij en zijn vrienden laten een idioot het bedrijf runnen, zodat het aandeel omlaag gaat. Vervolgens kunnen zij het bedrijf praktisch voor niks overnemen en het daarna weer naar rijkdom helpen. Norville Barnes is de aangewezen persoon, maar reporter Amy Archer vertrouwt het niet. Ze gaat op onderzoek uit.

avatar van sander.h
Ik ergerde me juist een beetje aan Jennifer Jason Leigh...

avatar van Nicolage Rico
Fijn filmpje, dat vooral in het eerste half uur/uur erg verfrissend is, met een eigen sfeer en geslaagde vondsten. Jammer is wel dat het script zich vanaf het begin laat raden en dat de hoes een kleine spoiler bevat.

De film heeft een keurmerk op uiteenlopende typetjes, die ook verschillen qua geslaagdheid. Zo vind ik die liftdude bijzonder vervelend en smakeloos, alsof hij zo vanaf een kinderfeestje is gestapt (van de 45e verdieping wellicht). Zo zijn er nog meer typetjes die wat infantiel overkomen. Maar de hoofdpersonages vertolkt door Tim Robbins, Paul Newman en Jennifer Jason Leigh zijn al met al vrij sterk.

De humor is royaal aanwezig - subtiel en soms ook een heel stuk minder subtiel, zoals ik van de Coens gewend ben. De scene waarin Norville de hula hoop aan de Hoge Heren toont, vind ik briljant, met zijn enthousiaste heupbewegingen en verhaal Carter Burwell zorgt voor, bij vlagen, geweldige muziek, hoewel ik zijn stukken niet fulltime vind aansluiten bij het verhaal. Het verhaaltje namelijk is nogal flauw en is, naarmate de film vordert, enigszins saai te noemen. Totaal niet serieus te nemen ook, maar dat is dan ook precies wat de makers niet willen.

avatar van jipt
Heerlijk filmpje. Weet perfect de balans de vinden tussen bizar, slap-stick, en satire. Geweldige over de top personages. Film deed soms meer aan Gilliam denken dan de Coen bro's. Zelfde gekheid, maf doch vet verhaal, originele vondsten, fantasierijk en grappig. 4,5* en op Big Lebowski na Coen Bro's beste.

avatar van Rmie
Derde keer dat ik deze zie en er kan echt een halve ster bij. Heerlijke film gewoon, ook als je oog hebt voor de details.

avatar van knusse stoel
Fijne film met aparte situaties zoals in het begin met de directeur op de tafel.
Deze film duurt echt niet te lang zoals sommige andere komedies uit USA.
Tim Robbins en Jennifer Jason Leigh en ook onze oude vriend Newman spelen de 'sterren van de hemel'.

leuke film, veel grappige stukjes, en Tim robbins die hetzelfde jaar shawshank redemption heeft gedaan is erg op dreef, leuk om een keer gezien te hebben maar haalt het niet bij Fargo

Tim Robbins schitterde in de 'Shawshank Redemption' een prachtige film uit hetzelfde jaar als deze prent.
Helaas ben ik niet zo ,opgetogen over deze film als over 'Shawshank Redemption' integendeel zelfs, vind de prestatie van zowel Tim Robbins als Jennifer Jason Leigh (die werkelijk irritant overkomt) als Paul Newman beneden alle peil.
Het verhaal is redelijk, maar voor een film van een van de broeders Coen, toch een onvoldoende.

Meneer Bungel
Het is natuurlijk de bedoeling dat hun rollen zo dik aangezet zijn, maar ja, als je dat niet trekt...

avatar van blurp194
Een feest van overacting.

Het verhaal is een sprookje, eigenlijk. Sommige onderdelen daarvan zijn nog wel grappig, maar het geheel komt bij mij niet echt aan - te flauw, te dun, en de deus ex machina die het verhaal uit de afgrond moet tillen is echt een beetje te makkelijk. En hoewel er door de hele cast wel perfect goed gespeeld wordt, is het nogal persoonlijk of de typetjes je aanspreken. De muziek die een nogal grote rol inneemt is oubollig en afgezaagd - geeft nog eens een extra nadruk aan het al erg simpele en uitleggerige sprookjesverhaal. Dat met alle uitleggerigheid dan ook nog eens een voiceover nodig heeft om de laatste details er in te rammen. De beelden zijn erg zorgvuldig in stijl, maar die spreekt me ook al weinig aan. De overheersende bruine tonen vind ik daarbij vooral lelijk.

avatar van Gruffalo
Man, hier kun je toch alleen maar blij van woorden? Prachtig decor, geweldig script met een aantal geniale scènes. het moment dat dat jongetje die hoepel op pakt is grandioos.. Een geweldige cast met een beeldschone Jennifer Leigh. De film bleef soms wel wat stereotype met aardig wat clichés, maar dat zou je hier ook als de kracht van de film kunnen zien. Een fijne familiefilm.

avatar van Donkerwoud
Net niet. Hier zie je al iets van de filosofische inslag die de broers in later werk veel effectiever zouden toepassen. Het toont de krachten achter het kapitalisme als een soort bureaucratisch monster waarin mensen mee worden genomen in de waan van de dag. Helaas ligt het er zo dik bovenop dat er weinig te raden valt naar mogelijke andere betekenissen. De mooie settings en de prettig overacterende acteurs kunnen niet verhullen dat het eigenlijk een nogal moralistisch en voorspelbaar verhaaltje is.

Deze satirisch bedoelde komedie, waarin de steen- en invloedrijke industriëlen op de hak genomen werden, was slim geschreven en een waar feest voor het oog, maar toch miste ik de ziel of anders verwoord: ik vond het teveel een luchtballon of zeepbel die op knappen stond.

Een pastiche noemde een criticus het (volgens wikipedia), maar wel een mooi uitgevoerde en geinspireerde versie daarvan. Wat ontbreekt is wat warmte of menselijke interactie.

Toch de moeite (en zeker een zeven) waard.

gauke schreef:
steen- en invloedrijke

Goede vondst Gauke.

avatar van Alathir
Fijne film, zitten weer heel wat woordgrapjes in en waarschijnlijk nog een stuk meer dan ik, bij een eerste kijkbeurt, heb opgemerkt. Jennifer Jason Leigh vond ik op bepaalde momenten irritant, ik vond haar veruit het minst goed acteren. De film vond ik wel origineel, heb me zeker niet verveeld. De humor was regelmatig wel goed voor een grijns of appreciatie van toch wel goed gevonden. Regie is weer top en soundtrack mocht er ook wel zijn. Stem neigt naar de 4*, al vond ik sommige stukken iets minder.