Miller's Crossing (1990)

3,67

Misdaad / Drama

geregisseerd door Joel Coen
met Gabriel Byrne, John Turturro en Albert Finney

Leo is een gangster en politiek leider die samen met zijn vertrouweling en raadsman Tom Reagan de scepter zwaait over een in het oosten van Amerika gelegen stad. Hun controle wordt echter bedreigd door de Italiaanse gangster Johnny Casper en zijn meedogenloze handlanger Eddie Dane. Als Tom ruzie krijgt met Leo over een vrouw komt hij middenin de machtsstrijd terecht, met alle gevolgen van dien...

278 BERICHTEN 46 MENINGEN
avatar van joolstein
Films van de Coen broers zijn volgens mij altijd goed. Tenminste ik kan me niet heugen dat ik er één gezien heb die mijn niet beviel. En zo dan ook deze. En oké in het gangster-genre zijn er misschien betere gemaakt maar deze houd zich makkelijk staande in de sub-top. Gabriel Byrne speelt Tom Reagan die middenin een machtsstrijd belandt tussen wat gangsters. Die machtsstrijd is net als schaken vooruit denken en dat is wat we dan ook zien. Een plot dat steeds net even anders zit dan we dachten. Iets wat de Coens als geen ander kunnen. Aankledingen en dialogen zijn daarnaast heerlijk. De actie is zo geschoten dat die ook voor een komische noot zorgt. Er is verder gewoonweg niet veel op deze film aan te merken.

avatar van Alathir
Miller's Crossing is een aardige gangsterfilm met toch wel erg veel dialoog. Hier en daar wat langdradig misschien net daardoor, ook al vond ik dat het soms wat moeilijker te volgen was, vooral omdat ik de namen moeilijk kon onthouden van bijvoorbeeld wie Rug en wie Mink waren. Sommige dialogen zijn echt prachtig. Zeker een film die ik nog wel is wil kijken. Voorlopig een 3.5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij herziening verhoogd. De Coen-films zijn voor mij net als de Tarantino-films. Een eigen stijl, maar soms voelt het wat geforceerd aan en lijkt het wel of je al hun films goed MOET vinden. En dat is bij vooral hun recentere werken niet altijd het geval. Miller's Crossing is één van de betere Coen-films. Een ode aan de gangster/film-noir films met de nodige humor zonder dat het een parodie wordt. Hier en daar lekker hard en enkele over de top scènes die het geheel nog extra kruiden. Jon Polito en John Turturro zijn niet bepaald mijn favoriete acteurs en doen de film meer kwaad dan goed. Al zullen anderen hier vooral Turturro veel liever bezig zien.

Deze film is ook mooier om zien met betere muziek dan we gewoonlijk zien bij de Coen-broers. Voor mij dus één van de betere films van hun palmares.

avatar van ZenZin
Lekker schieten en slaan, stoer hoor.

Ontzettend leuke film. Het thema is goed en kwaad: zelfs de gangsters willen het goede doen, ‘ethisch’ handelen en vrienden met iedereen zijn (want ze beseffen dat dat ook hun eigen overlevingskansen vergroot), maar hun egoïsme, wantrouwen en corruptie voert hen toch onvermijdelijk de dood in. De film is een pastiche op de film noir en houdt het midden tussen The Godfather en Sin City en is minstens zo leuk als die films. De gangsters en andere figuren zijn karikaturaal maar vermakelijk; de film is intelligent en geestig.

avatar van Metalfist
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nothing more foolish than a man chasin' his hat

De Coen broertjes, ik weet nooit goed wat ik bij hen moet verwachten. Ze hebben een aantal heerlijke films gemaakt, ze hebben een aantal films gemaakt waar ik niets aan vind en ze hebben een aantal films gemaakt die daartussenin liggen. De balans neigt op moment van schrijven (gelukkig) nog het meest naar de eerste categorie waardoor ik wel eens wou gaan zitten voor deze Miller's Crossing. Een Coen film die me eerlijk gezegd altijd wat ontgaan is, maar het verkoopspraatje van Mathias Sercu tijdens Cinema Canvas maakte me wel erg benieuwd.

Lange tijd leek het er op dat dit wel eens de beste film van de broertjes zou gaan worden die ik tot nu toe had gezien. Die openingsscène is niet minder dan geniaal (hoe de naam Bernie Bernbaum wordt uitgespuwd door Johnny Caspar en Leo, heerlijk gewoon) maar de film weet nooit dat niveau te behouden. In de kleine twee uur die daarop volgt zakt het plot verder en verder weg in een ietwat ingenieus plot dat vooral draait om het feit dat Tom van iedereen een pak slaag krijgt. Het blijft boeien, de dialogen blijven leuk en toch is die aantrekkingskracht van het pakweg eerste halfuur jammerlijk genoeg verdwenen. Heel dat kat- en muisspel tussen Tom en Verna zorgt er dan ook nog eens voor dat de film langdradig wordt en het is pas wanneer het plan van Tom in werking treedt, dat de film wat van zijn vroegere elan terug vindt. Beetje jammer alleen dat het pas dan gebeurt, anders had er wel een hogere score in kunnen zitten.

Qua cast wisselt dit trouwens ook wel wat qua niveau. Gabriel Byrne is op dreef als de spilfiguur in het geheel, maar vervalt op den duur wat in een karikatuur van zichzelf. De Coen broertjes trekken volop de film noir kaart en dat voel je in elke beweging van Byrne, maar dat heb je na een tijdje wel gehad. Marcia Gay Harden speelt de femme fatale in het geheel en is compleet verwaarloosbaar, maar gelukkig is er nog John Turturro (Bernie Bernbaum), Jon Polito (Johnny Caspar) en Albert Finney (Leo) om de boel nog recht te trekken. Alledrie spelen ze een personage dat geen katje is om zonder handschoenen aan te nemen en ze stralen alledrie iets gevaarlijks uit. Fijn klein bijrolletje ook nog van Steve Buscemi, zo'n acteur die op een paar minuten een film compleet naar zich kan trekken en dat hier ook zonder al te problemen doet.

Degelijke film, zoveel is duidelijk. Het is iets dat wel van de meeste Coen films kan gezegd worden, maar het echt geniale ontgaat me eerlijk gezegd. Ik krijg ook de indruk dat ik het recentere werk van de broertjes beter kan waarderen, zo vind ik Blood Simple het zwakste dat ik tot nu toe van hen heb gezien, maar om nu te zeggen dat Miller's Crossing een slechte film is? Neen, ik heb me er zeker mee geamuseerd

Misdaad van de bovenste plank. Ijzersterke vertolkingen, een clevere plot (met twist uiteraard), en perfect ondersteunende achtergrondmuziek (inclusief "theme song") met scènes die je af en toe doen huiveren. Uitstekend werk en dito aanrader van een van de bekende Coen broers! 4*

Beetje een saaie film.