The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van Vilmkritikus
Zwaar overgewaardeerd

Helemaal mee eens vreselijke flauwe humor ik kon alleen af en toe lachen om John Goodman.

Vilmkritikus schreef:

Vilmkritikus, you're out of your element!

avatar van Zwolle84
'Overgewaardeerd' is sowieso een loos begrip. Als veel mensen het mooi vinden en de film daardoor hoog wordt gewaardeerd, vinden veel mensen het mooi en wordt de film daardoor hoog gewaardeerd. Dat is een gegeven, geen mening.

Ik vind een Fear and Loathing in Las Vegas of een The Hangover ook extreem niet-grappig, maar dat betekent niet dat de mening van de liefhebbers minder waard is.

avatar van Vilmkritikus
NRT schreef:

Vilmkritikus, you're out of your element!

Shut the fuck up NRT

avatar van Vidi well
Fillumon schreef:
Gisteren weer eens geprobeerd , maar voor het uur al weer afgehaakt. Een eerste indruk is meestal toch wel veelzeggend. Vindt het niet een giller zoals het vaak gewaardeerd wordt....

Ik vermaak me niet echt bij deze film en als ik dan afhaak is ie voor mij niet geslaagd, op zijn hoogst aardig.

Een giller zou ik deze film niet willen noemen. De humor moet je liggen, en is vaak zo absurd dat het grappig wordt. Ik kan me voorstellen dat mensen het niet grappig, of zelfs flauw vinden. Zelf word ik in ieder geval heel blij van dit slome zooitje ongeregeld met hun typische gedrag.

En the Dude... zeg nou eerlijk... welke man zou niet af en toe the Dude willen zijn?

avatar van jippie2010
Gisteravond tijdens de film in slaap gevallen.
Vandaag een nieuwe poging, want ja,
deze film staat toch maar mooi op de 134ste plaats in de top 250 beste films allertijden!
Maar de film deed me verder niks. Een geraffineerd verhaal voor een komedie, dat wel, en dat was ook zeker positief te noemen. Ook Bridges speelt sterk, het is niet een te onderschatten rol. Maar voor de rest sprak het me niet aan. Goodman overschreeuwde zich, de humor was niet sterk genoeg, en uiteindelijk was het verhaal voor mij ook niet boeiend. Ik kan er niet meer dan een krappe voldoende voor geven. *3.0

avatar van des1
Hoorde net op de radio dat Jeff Bridges misschien weer te zien zal zijn als The Dude. Aardige film hoor, maar niks is burgerlijker dan mannen die idolaat zijn van hem, feestjes houden waarin ze verkleed gaan als the Dude. Huuuu.

avatar van Psycho-M
The Dude twitterbericht

Zal waarschijnlijk een leuke commercial zijn tijdens de superbowl

avatar van Tommeh
That's fucking interesting, man!

des1 schreef:

Ergens hoop ik ook op een tweede film, maar dan hopelijk wel geen slap aftreksel. En natuurlijk moet niet alleen the dude hier in zitten, maar ook Walter Sobchak. Voor mij het beste personage uit de film. Wat een held!

NRT
Heb deze trouwens een tijdje geleden gezien. Blijft toch wel mijn favoriete film. Terwijl de meeste fans vooral 'The Dude' goed vinden is voor mij Walter Sobchak die de film maakt. Heerlijk geacteerd. Vooral de onliners: 'Over the line!' en '8 years old, dude'. Ook Jesus is geweldig. Komt iets te weinig aan bod. Je zou je kunnen afvragen waarom ik de film dan ook geen 5 sterren geef, maar er zaten hier een daar ook wat mindere en voor mij overbodige stukken in. Vooral die stukken met Saddam en dat hij zweeft boven de stad zijn voor mij niet nodig. Maar enorm vermaakt!

Privacy settings - hln.be

Er komt dus (voorlopig) geen tweede film.

avatar van Ste*
Ben waarschijnlijk de enige fan die daar ook niet op zat te wachten. Zoiets kan toch alleen maar tegenvallen.

Ste* schreef:

Het kan ook meevallen. Gewoon nog eens een keertje Walter Sobchak en Jesus Quintana zien.

avatar van Jaepa
Ste* schreef:

Helemaal mee eens. Nu dit zo uitgegroeid is tot culthit zou het nooit tegen de hype opkunnen. Gelukkig hebben de Coens gezegd dat ze ook geen vervolg willen maken.

Nou moet ik zeggen dat ik dit soort commercials ook afschuwelijk vind. Beetje meeliften op het cultsuccess voor een product (en setting) dat niet echt bij the Dude past. Complete sellout. Enig lichtpuntje is dat Bob Dylan waarschijnlijk geen toestemming heeft gegeven, aangezien er een cover van The Man in Me wordt gespeeld.

avatar van Shadowed
Wat deze film doet, kan denk ik ook niet zo overheen gegaan worden. Hier hoor je ook eigenlijk geen vervolg op te maken. Net als een vervolg op E.T.

Dat klopt gewoon ergens niet.

Jaepa schreef:

Eigenlijk kan het niet om een vervolg te maken. Dit is ook vaak uitgedraaid op mindere vervolgen. Ik was bijvoorbeeld ook fan van Dumb and Dumber en Bad Santa. Nu halen deze twee inderdaad het niveau niet van The Big Lebowksi, maar ook dit waren draken van vervolgen. Dus ik kan er wel inkomen dat veel fans dit niet willen. En toch hoop ik stiekem dat zij er wel in slagen om eens een goed vervolg te maken met zeker opnieuw Walter Sobchak en zeker wat Jesus Quintana.

Maar het komt er waarschijnlijk toch nooit van.

Zwaar overgewaardeerd

Well, that's just like your opinion man

Zwaar overgewaardeerd

Shut the fuck up Velazques!

Heerlijk gedoe in deze film ....favoriete quote: you have no frame of reference Donny...

7.0

zeffie schreef:

7.0

you are like a child that wanders into a movie

avatar van Perry Meer
Ik weet het niet de gein gaat aan mij voorbij, 1 x een glimlach maar dat was het dan ook. Het zal wel een dijk van een film zijn maar blijkbaar niet voor mij. 2 sterretjes