The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

• Vanaf 14 mei in de bioscoop (re-release)
  • nummer 134 in de top 250
avatar van Velazques

avatar van Zwolle84
Velazques schreef:
Zwaar overgewaardeerd

Wellicht, maar waarom vind je dat?

avatar van zoutzak
Cinema was nog nooit zó leuk. Onovertroffen meesterwerk!

avatar van Farangbe
Ongemeen genoten van deze komische film via Netflix. Waar halen ze het vandaan de filmmakers. Kan zo een aantal mensen uit mijn kenniskring aanwijzen die bij deze ''figuren'' kunnen vergeleken worden, maar dan niet zo straf uit den hoek moeten komen.

avatar van Gerlof1378
Deze film van de Coen Brothers staat bij mij al jaren in mijn top 10 beste films, ik zie hem 1 of ook wel 2x per jaar en hij blijft goed. Jeff Bridges speelt The Dude, misschien ook wel zijn beste en meest bekendste filmrol, ook John Goodman als Walter Sobchak (shut the f..k op Donny) speelt super vooral zijn kijk op de wereld als ex veteraan wat hij het ook vaak over heeft. Ook de rest van de cast zit precies goed in zijn rol en spelen met plezier dat kun je zien, het verhaal is ook goed vooral het idee dat The Dude wordt verward met de real Lebowski is super grappig. Hilarische dingen tot gevolg van dat misverstand, ook de muziek is heerlijk en hoewel de film in de bioscoop niet zo'n succes was werd het een cultfilm en werd de Dude de Dude een icoon yeah

avatar van IH88
“The Dude abides. I don't know about you but I take comfort in that. It's good knowin' he's out there. The Dude. Taking it easy for all us sinners. Shoosh. I sure hope he makes the finals.”

Heerlijk absurde film. The Big Lebowski is echt zo'n film die je moet liggen qua humor, verhaal en personages. Ik moest er even inkomen, maar na tien minuten zat ik helemaal in de wereld van The Dude en zijn bowlingvrienden.

Het misdaad verhaal is eigenlijk ondergeschikt aan de excentrieke personages en de absurde humor. De film heeft dan ook onvergetelijke oneliners en geweldige personages. Natuurlijk The Dude maar ook Walter "Nam" Sobchak, Maude "VAGINA" Lebowski, Brandt, Donny, Jesus Quintana etc. zijn heerlijke personages zoals alleen de Coen broers ze kunnen uitwerken. Gespeeld door voortreffelijke acteurs die perfect gecast zijn. De humor moet je liggen maar ik heb wel een aantal keer moeten lachen om dit stelletje idioten. Maar belangrijker is dat de Coen broers een mooie en sfeervolle wereld hebben gecreëerd waar deze personages tot volle wasdom komen. Eigenaardige scènes zoals de droomsequentie en de introductie van Maude passen daarbij. Een film die ik zeker nog vaker ga bekijken en die alleen nog maar in waardering kan stijgen.

avatar van Walter S.
IK zag the Dude deze week in Hell or High Water, maar the Dude is een oude man geworden.

Ik denk dat ik deze film deze week (voor de weetikhoeveelste keer) maar weer eens ga kijken. Ik heb zin in een portie Walter S. En company.

avatar van Walter S.
Shut the Fuck up Donny.

Het blijft een geweldige film.

avatar van K. V.
Deze was op tv en nog eens herbekeken. 'k vond het wel een vermakelijke film die ondanks het niet zo uitgebreide verhaal toch wel weet te boeien. Hij moet het toch wel hebben van de cast die goed op dreef was.
Visueel springt de film er ook wel uit met enkele opmerkelijke scènes.
Wel een leuke film om te bekijken.

avatar van Fisico
The big Lebowski, nog een film die ik van mijn to do-list mag schrappen. Na Fargo in 1996 het nieuwe schot in de roos van de Coen-brothers. Veel goede dingen van gehoord die door mij alleen maar bevestigd kunnen worden. In de eerste plaats door de geweldige personages die een karikatuur zijn van zichzelf. Mooie casting met Bridges, Goodman, Stormare, Hoffman, Huddleston en Stormare. Alleen J. Moore viel wat uit de maat bij mij.

Bridges, die het personage van The Dude op zich neemt, is haast ongeëvenaard als tamme blowende en bowlende tamzak die door een idiote naamsverwarring midden in een doldwaas avontuur terecht komt. Neem daarbij de neurotische licht ontvlambare Joodse vriend Walter en je hebt een top komisch duo. Vele hilarische memorabele momenten waar ik in een deuk lag (de sigaret, de Corvette, eight or zero points, de "marmot", de scene bij de begrafenisondernemer of die bij The big Lebowski, en ga zo maar door). Schitterend gewoonweg!

Absurd verhaal, dat zeker, maar dit wordt door de sublieme cast prachtig gedragen. Een schaterlach of glimlach was nooit ver weg. Leuke aangename plotwendingen die kwaliteit aan de film toevoegen waardoor de film nooit eentonig wordt of verveelt. Ook tot niets leidende zijverhalen (de bowling game) waren boeiend en amusant (de ruzie over de puntentelling of het repetitieve verhaal over Vietnam).

De gesprekken (dialogen zou ik het niet noemen) waren ook best fijn al was het maar het repetitieve geblaf van Walter tegen Donny of domme droge uitspraken zoals tegen de deputy "I'm sorry, I wasn't listening" na diens tirade. De film verdient misschien wel een 4,5* al vond ik het bijzonder jammer dat de personages van vooral Donny (Buscemi) en de pornoman (Stormare) niet of nauwelijks zendtijd kregen. Ook van Jesus (Torturro) wou ik wel meer zien, al was het de (halve) finale bowlingwedstrijd. Zonde van het talent ... maar een strenge, maar sterke 4,0* verdient dit zeker.

avatar van Boneka
Altijd al een keer willen zien, maar een echte topper vind ik hem zeker niet. Dat komt vooral door het zwakke verhaal denk ik dat op het eind ook nog rommelig wordt afgewerkt en wat mij betreft zeer ontevreden. De film golft van subliem fantastisch mooi naar een bedenkelijk niveau en dat is jammer want als het verhaal door alle flauwekul overeind wat gebleven had ik hem zeker 4 sterren gegeven. Moet ook zeggen dat ik niet elke personage even boeiend vond. Zeker sterk vond ik het kleurgebruik de muziek als hoogtepunt en de droomfase in de vorm van een kegel. Indrukwekkend mooi om te zien. Daarnaast zitten er best wat leuke grappen tussen, maar ja een beetje verhaal wil ook wat. Daarnaast zagen we misschien teveel personages die we daarna ook niet meer terug zagen. Het eind vond ik ook wat teleurstellend. Een film met leuke hoogtepunten, maar helaas ook met enkele dieptepunten. The Big Lebowski golft wat mij betreft iets teveel omhoog en naar beneden.

avatar van Boneka
leatherhead schreef:

Mwah, zo atypisch vind ik het niet. Veel schijtlollige oneliners en running gags, veel fuck-geroep, en uiteindelijk té braaf binnen de lijntjes om echt lekker over-the-top of gek te zijn. Dat ''droogkomische'' vind ik dan in Fargo veel beter tot uiting komen.

Tja, tis misschien héél vreemd, maar ik heb het doorgaans niet zo op suffe personages. Dat dat dan het hele uitgangspunt van de film zou zijn maakt het er verder niet veel beter op.

Zag Fargo onlangs ook en deze vond ik toch een stuk beter in elkaar zitten.

avatar van FlorisV
Meestal goed genoeg voor een glimlach maar sommige scenes maakten bij mij wel een schaterlach los, zoals wanneer Maude door de Dude gevraagd wordt waarom ze die yoga-bewegingen doet (en zijn reactie op het antwoord boekdelen spreekt). De aartsluie Dude is een prachtige, op het lijf geschreven rol voor Jeff Bridges en mooi aangevuld door Goodman, een heetgebakerde Vietnamveteraan die zijn bowlingmaatje is naast Donny, een ondankbare rol van Buscemi, die vooral maar half luistert en gesprekken verstoord met irrelevante opmerkingen.

De film staat bont van de kleurrijke types maar Turturro steelt de show als eccentrieke Spaanse bowling koning, hoewel hij voor het verhaal geen rol speelt verder.

Mooi camerawerk met enkele hoogstandjes, vooral rondom het bowling gebeuren en bij de bizarre dromen van Dude. Het verhaal steekt ook goed in elkaar. Mooie introductie en slotbijdrage door Sam Elliott ook, die goed past bij het lome karakter van Dude. Ik begrijp de opmerkingen dat de film nogal overgewaardeerd is, dit komt denk ik vooral door de hoge artistieke status van de Coen-broers, maar het blijft een erg leuk en sympathiek filmpje. Voor het eerst gezien na minstens 15 jaar en weer zeer genietbaar.

avatar van FlorisV
(verwijderd) schreef:
Het misdaadverhaal is mijn punt van kritiek. Het steekt zo ingewikkeld in elkaar dat ik constant de puzzelstukjes in elkaar probeerde te leggen om het zo te blijven begrijpen, maar hier door verloor The Big Lebowski mijn aandacht.

Eigenlijk blijkt het allemaal bedrieglijk simpel te zijn op het einde.

Miljonair Lebowski blijkt geen miljonair te zijn, enkel graag die indruk te wekken. Die koffer die hij gaf, bevatte helemaal geen miljoen. Die sletterige vrouw van hem, Bunny, interesseerde hem minder dan het geld, hij hoopte een miljoen te krijgen van de Dude als die erin zou trappen. En als men er achter kwam dat de koffer met troep was gevuld had hij het niet erg gevonden, hij wilde van zijn vrouw af.

Die figuren uit de pornowereld willen geld zien van Bunny (die ooit ook meespeelde in hun films en nu een schuld bij ze heeft) en proberen eerst door een bezoek geld af te troggelen, maar vergissen zich doordat Dude dezelfde achternaam heeft.

Niet Bunny heeft een afgeknipte teen, die is er gewoon vandoor gegaan, maar een Duitse handlangster van Karl Hungus, porno acteur die ook nog een muziekcarriere probeerde met een Kraftwerk imitatie.

Iedereen is dus aanvankelijk op zoek naar een miljoen dat er helemaal niet is. En iedereen kan uiteindelijk dus gewoon weer onverrichter zake naar huis gaan. The Dude abides...

avatar van Aazhyd
Ja, klopt. Maar dat misdaadverhaal is eigenlijk totaal onbelangrijk. Het houdt de plot gaande, dat is het wel zo'n beetje.

avatar van ArcovandenBroek
14 mei weer bij Pathé te zien, gelijk kaartjes in Delft gereserveerd. Kuip zit al zo goed als vol.

The Big Lebowski - 20th Anniversary -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl

avatar van Justinw
Thanks voor de heads-up. Ik zie dit soort dingen altijd pas voorbijkomen als het te laat is, nu meteen gereserveerd!

avatar van ArcovandenBroek
Justinw schreef:

Ook in Delft?

avatar van Justinw
Haarlem hier!

avatar van zoutzak
Komende week eindelijk eens op het grote doek zien, zalig!

avatar van predator
Velazques schreef:

Zwaar ondergewaardeerd.

avatar van ratfish
Zwaar ondergewaardeerd. The Dude is de teruggekeerde Messias.

avatar van Ste*
Happy Dude Day allemaal!

En gefeliciteerd met 20 jaar The Big Lebowski.

avatar van MarcusViridis
Gutters and strikes, ups and downs.... Het was wederom een genot om ''m weer te zien.

avatar van M.vanRoom
"Well,.. That's just like..your opinion man"
Gisteren een bezoekje gebracht aan de bioscoop, omdat ze de oudere pareltjes weer eens draaien. Ik schat dat het om en nabij de 15de keer is dat ik deze film heb bekeken, maar ditmaal op groot scherm. En weer enorm genoten en gelachen. De Coen brothers, geroemd en geliefd om de absurditeit, hebben hiermee een geniale film neergezet! Eerlijk toegegeven, je houdt van deze absurde humor, of je haat het. Ikzelf hoor bij de groep die ervan houdt. Geniaal in het simpele gegeven, waarbij het eigenlijk gaat om één groot misverstand. Heerlijke oneliners, fijne muziek (zijn creedence tapes), lekkere sfeer en fantastische situaties met the dude en gezelschap. Een film die met elke keer kijken steeds leuker en lachwekkender wordt.
Dude, dude, dude looking out my backdoor