The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van Hanszel de P.
Heerlijk.... Zapte er toevallig voorbij. "What do you need that for, Dude?" vroeg Donny. Hoewel ik een behoorlijk aantal grappige quotes uit m'n hoofd ken (careful man, there's a beverage here) was deze nog niet eerder opgevallen.
Ik kijk 'm maar gewoon verder. Ik kan deze film niet te vaak zien denk ik. Zit nu op tig aantal keer en hij verveelt nog steeds niet. Meesterwerk.

Nog wat interessante wetenswaardigheden. 7 Things You (Probably) Didn't Know About The Big Lebowski - YouTube

avatar van Capablanca
Redelijk geniaal.

Ik vind deze film echt geweldig,
OMG ik blijf lachen als ik aan sommige stukken terug denk John Goodman zijn rol vind ik ook geweldig. TOP film in zijn geheel!

[quote]Hanszel de P. schreef:

Helemaal mee eens!

avatar van remorz
Beste komedie aller tijden?

Het zou zo maar eens kunnen. Met Bridges als de meest charismatische lapzwans ooit en Goodman als zijn vuilbekkende tegenpool is in ieder geval de basis gelegd voor een doldwaas avontuur dat kant noch wal raakt en nul zeggingskracht heeft over de wereld en het leven buiten de film zelf, maar bedrieglijk vernuftig is vormgegeven in zijn eigen bubbel.

De Coen broertjes hebben een patent op aimabele losers en met The Dude hebben ze misschien wel hun magnum opus vormgegeven. Hij leeft voor het bowlen, rekent zijn pak melk doodleuk af met een cheque en vergeet welke dag het is maar heeft zijn hart wel op de goede plek zitten. Zo is hij steevast de gewetensstem tegenover de veteraan-met-een-kort-lontje Goodman, is hij ergens heus wel oprecht begaan met het lot van de ontvoerde Bunny en bezoekt hij zelfs het wanstaltige optreden van zijn huurbaas annex experimenteel danser. In het echt waarschijnlijk om moedeloos van te worden zo ambitieloos, maar op het scherm onweerstaanbaar.

Waarschijnlijk komt dat mede door de heimelijk inventieve manier waarop hij en Goodman elkander en hun omgeving constant van snedige, onverwacht eloquente repliek voorzien: droog maar gevat. Zoals ook het plot als geheel is vormgegeven, gaan ook de dialogen werkelijk alle kanten op en heeft het uiteindelijk toch betrekkelijk weinig om het lijf. Dat is niet erg, want gebakken lucht was nog nooit zó aanstekelijk. En gooi er een opengetrokken blik excentrieke bijrollen overheen, met glansrollen voor Hoffman, Turturro en Buscemi, en je hebt een magnifieke bak nonsens die ik keer op keer met een glimlach kan bekijken.

Ultra quotable, slim en nonsensicaal tegelijk én voorzien van een sterke soundtrack en onvoorspelbaar verloop is dit een komedie vol onbekommerd vermaak en met oneindig veel herkijkwaarde. Halfje aftrek voor de droomsequenties wel, waarvan mij het nut na de zoveelste kijkbeurt nog altijd een beetje ontgaat. 4,5*