The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van Vilmkritikus
Velazques schreef:
Zwaar overgewaardeerd

Helemaal mee eens vreselijke flauwe humor ik kon alleen af en toe lachen om John Goodman.

NRT
Vilmkritikus schreef:

Vilmkritikus, you're out of your element!

avatar van Zwolle84
'Overgewaardeerd' is sowieso een loos begrip. Als veel mensen het mooi vinden en de film daardoor hoog wordt gewaardeerd, vinden veel mensen het mooi en wordt de film daardoor hoog gewaardeerd. Dat is een gegeven, geen mening.

Ik vind een Fear and Loathing in Las Vegas of een The Hangover ook extreem niet-grappig, maar dat betekent niet dat de mening van de liefhebbers minder waard is.

avatar van Vilmkritikus
NRT schreef:

Vilmkritikus, you're out of your element!

Shut the fuck up NRT

avatar van Vidi well
Fillumon schreef:
Gisteren weer eens geprobeerd , maar voor het uur al weer afgehaakt. Een eerste indruk is meestal toch wel veelzeggend. Vindt het niet een giller zoals het vaak gewaardeerd wordt....

Ik vermaak me niet echt bij deze film en als ik dan afhaak is ie voor mij niet geslaagd, op zijn hoogst aardig.

Een giller zou ik deze film niet willen noemen. De humor moet je liggen, en is vaak zo absurd dat het grappig wordt. Ik kan me voorstellen dat mensen het niet grappig, of zelfs flauw vinden. Zelf word ik in ieder geval heel blij van dit slome zooitje ongeregeld met hun typische gedrag.

En the Dude... zeg nou eerlijk... welke man zou niet af en toe the Dude willen zijn?

avatar van jippie2010
Gisteravond tijdens de film in slaap gevallen.
Vandaag een nieuwe poging, want ja,
deze film staat toch maar mooi op de 134ste plaats in de top 250 beste films allertijden!
Maar de film deed me verder niks. Een geraffineerd verhaal voor een komedie, dat wel, en dat was ook zeker positief te noemen. Ook Bridges speelt sterk, het is niet een te onderschatten rol. Maar voor de rest sprak het me niet aan. Goodman overschreeuwde zich, de humor was niet sterk genoeg, en uiteindelijk was het verhaal voor mij ook niet boeiend. Ik kan er niet meer dan een krappe voldoende voor geven. *3.0