The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van Jordy
Enorm grappige film van de geweldige Coen-broertjes. Bridges is echt té grappig als The Dude, en vooral de gesprekken die gevoerd worden op de bowlingbaan tussen Lebowski en z'n vrienden zijn echt enorm grappig. De film barst van de grappige personen, en enkele leuke trip-scenes maken het compleet: 4,5 sterren.

Erg goede film en eigenlijk de enige die ik van de coen broers leuk vind.Topper.

neo (crew)
super grappige film

Relaxede film met goeie humor, leuk geacteerd. paar slapsticks, gewoon cool =]

"JESUS!" =]

hehehe

DIK 3,5 sterren

avatar van aburefan
1 van de grappigste films die er bestaan - en zeker coen's beste

Geweldige dialogen en Jeff Bridges als The Dude. Supercool!
John Goodman als aggressieve Vietnam veteraan. Erg grappig.
Zoals de memorabele koffie scene; 'I'm finishing my coffee.' . De scene met de vuile onderbroeken...

Nu ik 'm voor de tweede maal heb gezien vond ik 'm nog beter. De eerste keer lette ik nog teveel op het plot, maar dat doet er uiteindelijk niet zoveel toe.
Ik heb m'n stem verhoogd naar 5 sterren.

Dit weekend was het voor mij Big Lebowski weekend. Zaterdag de film en zondag bowlen! Er hing daar een krantenartikeltje over bowlen. Bowlers bestelden White Russians stond er. Maar geen woord over Big Lebowski. Tsss...

avatar van NERD
Heb ik deze film maar 3,5 sterren gegeven?????? jeezus wat slecht van me!!

4,5 sterren!!

omfg Jeff Bridges als The Dude rulez !

avatar van Ramon K
The Coen Brothers leveren hier de coolste hoofdpersoon af, die ooit een komedie mocht sieren. Beste komedie ooit!!! 5 sterren

Ik heb nog niet zoveel van de Coen broers gezien, (buiten Fargo) maar deze film was echt geniaal. Je ligt gewoon constant in een deuk. De grappen zijn de beste die ik al in een film heb gezien.
En prachtig gespeeld door Bridges. Mijn favoriete moment is toch als hij de pot met as uitstrooit

Correctie, dat was John Goodman!

Ja, even slecht getypt.

1. Ik vind dat Bridges prachtig speelt
2. Mijn favoriete moment is als Walter de pot met as uitstrooid.

Sorry voor de verwarring

Super coole film die je kan blijven kijken.
Bridges op zijn best en ook een erg grappige Goodman en Turturro.

****

FisherKing
Ja net weer herzien en blijft van ongewone schoonheid: Wat een goede rol van John Goodman..
YOU THINK I'M FUCKING AROUND? I'M NOT FUCKING AROUND!

MARK IT ZERO! FUCKING MARK IT ZERO.

En de mooie dialogen.. en de mooie droomscenes..Ik heb mijn stem verhoogd naar 5
Maar wat bedoelen ze nou met Autobahn ?
Is dit kritiek of een grapje ?
Heeft iemand het aantal malen F*CK bijgehouden ?

avatar van Macmanus
HAAAAAAAAAHAAAAAAAAA Dude Dude rulezzzzzz

4 sterren, word wel meer wees niet bang maar ik moet deze echt nog eens kijken, zoals bij alle coen's

FisherKing
* De blauwe volkswagen in de film refereert naar Blood Simple.
*Het shirt van de Dude met de oosterse teken en een aziaat met een honkbalknuppel is hetzelfde shirt dat Jeff Bridges in de Fisher King aanhad.
*In de hele film raakt de Dude geen bowlingbal aan.
* De reden waarom Walter continue Shut the F**k up tegen Donny ( Steve Buscemi ) zegt is omdat hij in Fargo zijn mond niet dicht kon houden
* Het F- woord wordt in de film 267 maal uitgesproken.
* The dude zegt 144 maal 'man' bijna 1.5 per minuut.
* Bijna uniek in een amerikaanse film, De foute duitsers maken geen gebruik van een honkbalknuppel maar van een Cricket bat.

FisherKing schreef:
* De blauwe volkswagen in de film refereert naar Blood Simple.
* De reden waarom Walter continue Shut the F**k up tegen Donny ( Steve Bescemi ) zegt is omdat hij in Fargo zijn mond niet dicht kon houden

is dat een feit of is dat jouw interpretatie??

Als het de werkelijkheid is, vind ik vooral die verwijzing naar Fargo erg tof. Is dat dus echt de reden waarom de Coen's die interactie tussen Donny & Walter bedacht hebben?

FisherKing
Dit is niet mijn interpretatie ( maar van experts ). Elke film van Coen zit vol verwijzingen. Jeff Bridges en John Goodman hebben samen het screenplay geschreven.
Ook de verwijzing naar Kraftwerk is erg leuk. ( ze laten even de " autobahn" cover zien; en dat is een copy van het Kraftwerk album.

FisherKing
Steve Buscemi gaat in elke Coen movie dood ( behalve in the Hudsocker Proxy ). Daarnaast wordt zijn rol in elke film kleiner. In deze film waait zijn as zelfs over Walter en the Dude.

GerwinF
Gisteren nog maar eens gekeken, blijft geweldige film, maareh ik moet even naar de In-And-Out burger!

tovenaar
[no sarcasm]bedankt voor de diepere betekenis Fisher![/no sarcasm]

FisherKing
The in & out burger is leuk John Goodman heeft voor het In&Out fast food chain eens een commercial gedaan. vandaar de referentie.

tovenaar
haha NEAR the In & Out Burger...

waar heb je die info vandaan Fish?

Jarre
*In de hele film raakt de Dude geen bowlingbal aan.

|Zeker wel! Als hij vliegt in zijn droom... als ie naar beneden valt.

sorry... I wasn't listening

avatar van Macmanus
Maar nooit in het echt.

Is wel raar natuurlijk ze besteden bijna hun hele leven daar en je ziet nooit de dude spelen in de film.

avatar van Goodfella
Steve Buscemi gaat in elke Coen movie dood ( behalve in the Hudsocker Proxy ).

En in Miller's Crossing.

Survivor Mink

avatar van Ramon K
Nee Goodfella.....daar gaat ie ook dood......:)

avatar van Goodfella
Hè?!?

Dan heb ik zeker zitten slapen dan...

Hè?!?

Dan heb ik zeker zitten slapen dan...

bij de vissen