The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van Goodfella
Tovenaar kijkt écht teveel maffia films

tovenaar
Never enough!! enne... trouwens... ik ben hier niet degene met de naam: Goodfella

avatar van Goodfella
LOL

As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster.

Mik
The saddest thing in life is wasted talent"

Jeff Bridges en John Goodman hebben samen het screenplay geschreven.

Wat is dat nou, KingFisher ? Laat nu mijn exemplaar van de film vermelden dat Ethan en Joel Coen de schrijvers zijn.

Ik snap ook niet hoe hij daar bij komt. Imdb meld ook de Coen broertjes als schrijvers.

tovenaar
is screenplay hetzelfde als script?

avatar van NERD
bedoelt ie niet gewoon de manier waarop de personages het script uitvoert.....dus de typetjes.

FisherKing

Dom , foute vertaling van mij. Ik bedoelde te zeggen dat Coen broers het scenario hebben geschreven op de acteurs Jeff Bridges en John Goodman; dus ze wisten wie het zouden worden.

FisherKing
nee deze poster dan Duitse Filmposter

tovenaar
Alle sagen, ich bin ein fauler sack

... und sie haben recht

prettige dialogen, aardig absurd plot, Goodman op dreef, onderhoudend tot aan het eind (al wordt dat naar mijn smaak te snel afgeraffeld), maar briljant... nou nee, dat nou ook weer niet.

welles

avatar van narva77
Niet dus!

welles

toch echt wel

toch echt niet.

tovenaar
Leuke discussie heb ik toch weer op gang gebracht

WELLES!

GerwinF
Gewoon een van de grappigste films ooit, tenminste als je de humor snapt. Wat niet iedereen kan bij Coen Brother films.

avatar van Macmanus
nietes de humor is super vervelend

GerwinF
Welles, je snapt de humor niet. Ga maar naar Bob Sagget kijken, vindt je vast leuk

avatar van Brooklyn
Die humor is juist fantastisch!

Die scene dat hij de deur wil barikeren met die stoel en dan gaat ie aan de verkeerde kant open, ik rolde echt van de bank van het lachen whehe

avatar van Macmanus
was ook maar een geintje hoor

avatar van Macmanus
tennisbabe 1.5 ster waarom?????????

Mik
tennisbabe 1.5 ster waarom?????????

Omdat het over Bowlen gaat? dan is het onzin!

trouwens, het is zowieso onzin 1,5 sterren ON-Mogelijk

Domme film!

Domme opmerking.

...

gimli f
Gaan we met het bijltje hakken op de mening van andere personen? Humpf!