The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

Geweldige dialogen en Jeff Bridges als The Dude. Supercool!
John Goodman als aggressieve Vietnam veteraan. Erg grappig.
Zoals de memorabele koffie scene; 'I'm finishing my coffee.' . De scene met de vuile onderbroeken...

Nu ik 'm voor de tweede maal heb gezien vond ik 'm nog beter. De eerste keer lette ik nog teveel op het plot, maar dat doet er uiteindelijk niet zoveel toe.
Ik heb m'n stem verhoogd naar 5 sterren.

Dit weekend was het voor mij Big Lebowski weekend. Zaterdag de film en zondag bowlen! Er hing daar een krantenartikeltje over bowlen. Bowlers bestelden White Russians stond er. Maar geen woord over Big Lebowski. Tsss...

The Big Lebowski was de eerste films die ik van de gebroeders Coen zag (en dit was al weer een poos geleden) en sindsdien heb ik hem niet meer bekeken. Hier werd het dus weer een keer tijd voor.
Jeff Bridges speelt een briljante rol als 'The Dude' met z'n prachtige kapsel, baardje, zijn badslippers korte broek en lange jas.
Ook ben ik na het zien van alle Coen films ( op Intolerable Cruelty na dan )steeds meer fan geworden van John Goodman en ook hier zet hij een schitterende rol neer.
Het verhaal is, net als in de vele andere films van de gebroeders Coen, lekker absurd en zit vol met ijzersterke grappen.

Voorlopig hou ik het op 4,5* (waar hij ook al op stond).

Degelijke film. Begon goed, gleed langzaam dieper en dieper weg, en eindigde toch nog redelijk.

Leuke rol voor Goodman and Moore, en die 'I fuck you up the ass' kerel. De rest was matig tot irritant soms (voor The Dude zelf, wel een beetje jammer). De Coen brothers halen enkele leuke stunts uit, maar met name de 'trip' scenes waren absoluut slecht.

Wat me eigenlijk nog het meest stoorde was het verhaal. Nu geef ik meestal weinig om het verhaal in een komedie, behalve dan als het in de weg komt lopen van de film, wat hier meerdere malen gebeurde. Die hele kidnapping interesseerde me voor geen meter, dus waarom er zoveel tijd aan besteden.

Maar ach, verder best wel oké. Verder dan 3* kom ik niet, maar het had al bij al veel erger gekund, wetende dat het een Amerikaanse komedie is.

Het gaat toch ook niet echt om het verhaal. Meer om de uitwerking en de duizenden supergrappige details. Je vindt Elephant zo'n goede film, zie ik..toch niet om het verhaal? Maar juist om hoe dat op beeld wordt gezet.

Een film als Big Lebowski moet het volledig hebben van originele uitwerkingen van een standaard gegeven.

Voorbeeld: de film draait om een bepaald misverstand en de hoofdpersoon probeert zich eruit te redden. Dat komt in honderden andere films voor, dus niet zo bijzonder.

De manier waarop de hoofdpersonen aan elkaar gerelaterd zijn het idee van een bowlingclubje met vage personen of het volkomen ontspannen karakter van de hoofdpersoon in deze situatie (vergelijk met The Wrong Man bijvoorbeeld) maken het juist enorm origineel.

Dat de humor je niet ligt, prima. Maar om het op het verhaal te gooien...beetje onbegrijpelijk, juist bij een komedie.

avatar van speedy23
Zeer amusante film van de gebroeders Ethan en Joel Coen met een waaier aan excentrieke personages. Bridges is in optima forma, en dat geldt ook voor Goodman en Buscemi. John Turturro steelt de show met een voor hem zeer ongebruikelijke rol als Jesus Quintana in een lila outfit. Echt een aanrader...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
SB kijkt Coen deel 4.
Aardige komedie. Soms heel erg grappig, vaak ook heel erg flauw. John Goodman was stukken grappiger dan Jeff Bridges. De andere Coens die ik zag vond ik allemaal leuker (en O Brother Where Art Thou blijft favoriet), eigenlijk 3.25*, maar voor nu:

(Hieronder ruimte voor de mensen die willen vertellen dat ik hem vaker moet zien:)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na Fargo en O Brother, Where Art Thou was ik erg benieuwd naar de rest van de Coen films. En dan met name deze, die bij menig filmliefhebber erg hoog aangeschreven staat. En ondanks dat ik hele hoge verwachtingen had, heb ik bijzonder genoten van The Big Lebowski. Prachtige humor, geweldige personages en dialogen en hilarische gebeurtenissen. Kon er eigenlijk gewoon geen genoeg van krijgen.

Jeff Bridges is gewoonweg geweldig als The Dude. Maar hij wordt af en toe zelfs overtroffen door John Goodman als zijn hilarische vriend Walter. Zet die twee bij elkaar en je hebt een kermis die zijn weerga niet kent. En om het idiote feest helemaal compleet te maken, komen onder andere Seymour Hoffman, Turturro, Stormare en Steve 'shut the fuck up' Buscemi voorbij. Heerlijke, kleurrijk feelgood film. Schreeuwt twee minuten na de endcredits al om een herziening.

4,5 sterren.

avatar van Hannibal
Erg leuke film.
De gesprekken tussen de 3 vrienden in het bowlingcentrum zijn fenomenaal.
Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog eens om John Goodman moest lachen, maar wat was hij geweldig.
En Steve Buscemi, ja... die vind ik altijd goed.
En Jesus is helemaal legendarisch.
Ik vond de rol van Julianne Moore eigenlijk iets té vreemd, een beetje teveel: "Ik speel een gekke vrouw met een raar accent", maar was af en toe ook wel hilarisch ( dat lachen aan de telefoon werkte erg aanstekelijk ) Ik geef 4.5 *

avatar van Captain Pervert
Nadat ik deze film ooit eens na drie kwartier had uitgezet omdat het niet was wat ik ervan verwachtte (dijenkletsers), heb ik hem een paar dagen geleden nog een kans gegeven.

Deze film is zo vreselijk leuk en zo vreselijk anders dan de rest. De grappen liggen er minder dik bovenop maar komen vooral naar voren in grappige dialogen en bizarre situaties.

Hoogtepunt vond ik het moment dat Jesus in beeld kwam, met "Hotel California" van de Gipsy Kings. En natuurlijk de aanwezigheid van Sam Elliott.

4 sterren

avatar van otherfool
Erg grappige film van de Coen's, al gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar het briljante Hudsucker Proxy. Torturro steelt de show als de Jesus, maar feitelijk speelt iedereen vol overgave. Het plezier spat ervan af.

'Your name's Lebowski, Lebowski!'

4*.

avatar van Halcyon
Voor mij de film waarmee ik, naast C'est Arrivé Près De Chez Vous, het hardst mee heb gelachen. De personages vond ik onvoorstelbaar "echt" maar tegelijk ook "over the top". De dialogen waren hilarisch en ook de soundtrack is een knaller van formaat. The Big Lebowski bevat naast de gigantische dosis humor ook enkele kunstzinnige passages, namelijk die scènes waar in The Dude heerlijk wegdroomt nadat hij voor de zoveelste maal stoned is. Een bewijs dat de Coen Brothers niet enkel oog hebben voor hilarische personages maar ook voor visuele elementen. Het oog wil ook wat natuurlijk!
Ik kan geen enkel minpunt bedenken voor deze film, ik vond hem eigenlijk op elk vlak geniaal. Daar gaat m'n kritische geest...

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
ja, The Big Lebowski, gisteren voor de zoveelste keer weer eens gezien, gelukkig heeft de film nog niets van zijn oorspronkelijke charme en glans verloren. Zonder twijfel een van de grappigste films die ik ken Rare is als ik er echt een specifieke waarom voor zou moeten geven weet ik het gewoon niet eens precies.

Natuurlijk ziet de film er geweldig mooi uit, maar dat is niet uniek er zijn wel meer mooie films gemaakt. Dat er geen diepgang zou zitten in de karakters en realaties is gewoon pijnlijk om te horen. Waarom? Omdat ikzelf door de jaren heen een relatie met The Dude en z'n maatjes lijk te hebben gekregen Mischien is dat nog wel de meest logische, toch enigzins onzinnige verklaring van het waarom ik deze film zo leuk vind. The Big Lebowski kijken, het voelt een beetje als een avondje stappen, dronken worden en lachen met je oude studiemaatjes.

Ik kan gewoon erg lachen om die gasten, ieder keer weer. De film is zo ongelooflijk gedetaileerd, de conversaties zijn zo subtiel goed. Dit is geen film meer, dit is een levend, ademend organisme. Ik ben ervan overtuigd dat The Dude en Walter nog steeds aan het bowlen zijn, daar in LA, aan het begin van de eerste golfoorlog, alsof er nooit iets is gebeurd in de wereld. En dat is goed zo, sommige zaken moet je niet willen verbeteren of veranderen. The Big Lebowski, 5* en de eeuwige roem in mijn persoonlijke top 10.

avatar van Fran
Nuchter al geweldig maar....met een biertje of een jointje is deze film NOG leuker. Dan pies je bijna in je broek !

avatar van HarmJanStegenga
The Coen brothers zetten met The Big Lebowski een waar meesterwerk neer! Prachtig hoe hun uit een nutteloos verhaal zo'n keigoede film kunnen maken! Jeff Bridges, John Goodman en Steve Buscemi zetten alledrie zeer boeiende personage's neer! Het acteerwerk is geweldig en de film zit overvol met prachtige dialogen! Natuurlijk zijn er altijd een paar scenes die je lang bijblijven, bijvoorbeeld de scene dat ze het as over de zee (proberen te) gooien! Geweldig! Maar ik heb ook echt krom gelegen door John Goodman....Shut the fuck up Donny! Prachtig! Een film die echt wel een gigantishe dosis humor bevat die sowieso bij mij erg goed gevallen is!

* * * * *

avatar van serpico
Fargo heb ik lang geleden een keer gezien, ik herinnerde me slechts het komische sfeertje en intelligente verhaal toen ik deze film ging kijken, uitgaand van een vergelijkbare film.

Maar The Big Lebowski is een stuk komischer dan Fargo! Sterker nog: het is de grappigste film die ik ken. Van ieder briljant stukje dialoog tot de komische karakters en de idiote situaties waar ze in terecht komen in het intelligente maar uiteindelijk nietsomvattende verhaal, het klopt allemaal. Een John Goodman die alleen maar over zijn Vietnam-verleden doorzevert. Een Donny die aan een hartaanval sterft na een gevecht met de 'nazi's'. Een Philip Seymour Hoffman als een om zijn eigen grapjes lachende bediende van een idiote miljonair. Een Saddam in de droom van The Dude. Een Jesus ('Eight-year-olds, Dude.') met een belachelijk paars pakje. Een Jeff Bridges die over zichzelf praat als 'The Dude' in de derde persoon. Maar de kroon werd gespannen door de 'nihilists' (WE BELIEVE IN NOTHING, LEBOVSKI), aangevoerd door met een hilarisch accent bewapende Peter Stormare .

De film telt ook ontelbare fantastische quotes die me steeds in schaterlachtoestand brachten. Geweldig.

4,5* Shut the FUCK up, Donny!

avatar van Shinobi
Man wat een geniale comedy is dit toch, echt lachen dit man.
Het verhaal is wat vaag, maar dat maakt niet uit, de humor is top.
Die karakters van Bridges en Goodman vind ik echt goed neergezet, geniaal gewoon.

Ik geef 'm 4, 5 sterren.

avatar van Sportingerke
Hoewel ik mij na een uurtje even begon te vervelen omdat het verhaal iets te lang duurde en er naar mijn goesting (ik kom uit België... ) te veel "fuck"s en "fucking"s in voorkomen wat het humoristische van de dialogen op den duur bederft. Dankzij de goede beoordelingen die jullie hem allemaal gegeven hebben heb ik de film toch uitgekeken. Na het dipje zag ik dan ook stilaan de positieve punten van deze film in. Ik heb even getwijfeld of ik 3 of 3.5 zou geven en heb uiteindelijk beslist het bij 3 te houden. Deze 3 punten heeft The big lebowski niet echt te danken aan het komediedeel, maar eerder aan het mysterydeel dat ik niet goed kan uitleggen. De humor die erin aan bod komt is niet volledig mijn ding en ik heb dan ook slechts enkele keren moeten lachen...

Zeer aparte humor film. Vooral John Goodman als gestoorde Vietnam veteraan vond ik geweldig. Het verhaal is goed gemaakt en er word prima in geacteerd. Ik wist niet dat Jeff Bridges humor had (normaal gesproken is hij super saai).

De eerste keer dat ik de film zag moest ik er heel vaak om lachen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zeer vermakelijke film die me genoeg heeft laten lachen. De humor is doordacht en wat zwartgallig, erg leuk. De interactie tussen The Dude en zijn tot het Jodendom bekeerde, Vietnamgediende Walter was erg grappig. De hele film zat vol met leuke rollen. Zo vond ik de rol van de rijke Lebowski erg sterk. De man moet een karikatuur voorstellen en dat lukte goed.
De film kijkt gewoon lekker weg. Jeff Bridges zet gewoon met The Dude een geweldige rol neer. Wat is die kerel lamlendig, droog en lomp. Erg leuk. Ik vind het zeker niet de leukste komedie ooit, maar hij is wel zeker erg de moeite waard.

avatar van Goldenskull
Na een minuut of vijf kwam ik er achter dat ik um al eens eerder gezien had, maar toch maar verder gekeken.. een redelijk verhaal met in het begin een paar leuke opmerkingen, maar vervolgens kon ik "The Dude's" reacties gewoon raden..Ook herhaalde reacties begonnen opgegeven moment toch wel de keel uit te hangen. (Kleed dit, kleed dat en "Donny shut up") Ik ben in ieder geval niet van plan deze film voor een derde keer te zien (binnen 10/20 jaar ;p) toch 3*

avatar van sinterklaas
Schitterende film met echt een waanzinnig slecht verhaal. Alles draait om dat pissen op de vloerkleed van The Dude Dit is zoooo onzinnig leuk. Er word ook zo heerlijk in geacteerd en van sommige humor lig je in een deuk. Ik vond die rol van Walter ook helemaal geweldig en die ouwe vent zonder benen. The Dude vooral en die Duitse gangsters zorgen ook voor een heerlijke aanwezigheid. De film zit ook boordevol hillarische scenes en die hallucinaties zijn ook geweldig. Ook die vage grap van "jij eet die reep op of die reep eet jou op" vond ik echt nergens op slaan, zooo leuk of die scene dat ze een tas ondergoed over de reling van de brug naar de gangsters gooien ipv het geld. Ja dit was een hele fijne film. Echt zalig.

Als je fan bent van humor en misdaad. Dan is The Big Lebowski jou film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geniale film. Na herzien een ster erbij en een persoonlijke top10 notering. Het beste van de Coens. Schitterende humor verpakt in wonderschone dialogen, doorspekt met fabelachtige muziek. Beter dan dit worden ze niet gemaakt. Meesterwerk met een griffel.

avatar van Denden 100 Piek
De laatste tijd ben ik de Coen Brothers een beetje aan het ontdekken. Na een paar jaar geleden The Big Lebowski voor het eerst gezien te hebben verbaasde ik mezelf erover dat ik pas dit jaar meer films van dit geniale regisseursduo heb gezien. Ik ben steeds meer van hun stijl gaan houden, want ik vond films als O Brother Where Art Thou, No Country For Old Men en Burn After Reading allemaal briljant. Maar The Big Lebowski staat nog steeds met stip bovenaan, en is tevens de enige Coen Brothers film in mijn top 10.

Hoe kan zo'n idiote film, die uiteindelijk nergens over gaat mij zo aanspreken? Het is een kwestie van smaak als je het mij vraagt, want ondanks de meesterlijke acteerprestaties, regie en stijl van de film, zorgen het verhaal en de typische idiote Coen brothers-personages er voor dat dit een love-it-or-hate-it film is. And I'm frikkin loving it! Met name het personage The Dude, meesterlijk gespeeld door Jeff Bridges, spreekt mij heel erg aan met zijn relaxte houding tegenover alles en iedereen, maar net zo goed compleet kan flippen als er iets fout gaat. En er gaat een hoop fout met The Dude als twee schurken hem aanzien voor een rijke stinkerd met dezelfde naam (Jeffrey Lebowski) en zijn huis binnenvallen. Vanaf dat moment krijgt het verhaal constant de meest hilarische en vergezochte wendingen, en ik kan je verzekeren dat je gevoel tijdens het kijken klopt: het gaat nergens over en het gaat nergens heen. Maar dat geeft niet. Het is al heerlijk genoeg om deze trip met The Dude en zijn gestoorde vriend Walter (John Goodman) mee te maken.

Onderga deze trip en denk er niet bij na, dan is de kans groot dat je het meesterlijk zult vinden. Zoniet, dan is het gewoon jouw soort film niet, want het is wel een compleet gestoorde en chaotische trip. Let vooral op de dream sequence van The Dude met een musical-achtige opzet, een van de beste filmscenes ooit gemaakt.

avatar van Spetie
Vanavond weer eens een keertje herzien en wat blijft het toch een heerlijke film van de Coen broertjes. Heb wederom genoten van de geweldige personages die deze film allemaal herbergt. The Dude, Walter, Donny, The Jesus, The Nihilists en ook het hulpje van The Big Lebowski (Hoffman) doen het allemaal meer dan naar behoren. Het dialoogwerk is van een subliem niveau en dat in combinatie met de grappige typetjes zorgde er weer voor dat ik me eigenlijk geen moment verveeld heb. Het verhaal gaat in feite nergens over, maar misschien is de film juist daarom wel zo leuk. Fargo blijft mijn favoriete Coen film, maar dit is zeker een goede tweede. Coen films doen het bij mij altijd goed bij herziening en dat geldt eigenlijk ook voor deze film, die ik nu al vier keer gezien heb en die ik eigenlijk iedere keer een stukje meer ga waarderen.

4,5* blijven makkelijk staan.

avatar van dave
Deze film is wellicht de vreemdste en grappigste film samen, die ik ooit heb gezien.
'The Big Lebowski' scoort op alle vlakken en blijft altijd leuk om naar te kijken, tot dat je hem op een dag helemaal begrijpt. Zover is het bij mij gelukkig nog niet, deze film blijft voorlopig nog 60% onverklaarbaar en mysterieus.
Maar zolang blijf ik nog wel kijken vanuit het standpunt van 'the Dude', gelukkig begrijpt hij er zelf ook niet veel van.

avatar van Zandkuiken
Fijne film met enkele heerlijke personages: Walter Sobchak, Jesus en The Dude zijn bij momenten hilarisch. Het verhaal zelf doet er dan verder ook niet echt toe.

avatar van josseheijmen
Recent herzien.

Voor mij zo de 4e, 5e ziening van The Big Lebowski.

Blijft een geweldige film om te herzien. Heb je een shot positiviteit nodig, pak deze Coen uit je collectie en genieten maar.

Ik merk dat er héél weinig films zijn waarvan ik echt zin heb om 'r relaxt op te zetten. Zelfs mijn 2 all time favorits, Brokeback en Lost in Translation, roepen minder vaak naar me dat ze opgezet willen worden dan The Big.

Heeft alles te maken met het plezierige feit dat er iedere keer nieuwe dingetjes te ontdekken zijn; dat niet te versmaden down to earth-se bowlen; het vleugje onaardse dat ook in de film te vinden is. Waarbij het heerlijk wegdromen is.

Deze laatste kijkbeurt sprong Philip Seymour er nog meer dan andere keren, compleet voor me uit. Het lijkt wel dat hoe meer ik van hem zie, hoe meer zijn talent gaat opvallen. Ook in films waar hij me voorheen niet eens opviel.
Geniaal die gozer.

Mooie vertelstem en -figuur. De cowboy. Helemaal Coen.

Hou haar op hetzelfde aantal sterretjes.

Eerdere recensie van deze film d.d.18052008.

avatar van Chimpz
Blijft één van mijn favoriete films ooit. Het hele concept en de uitwerking van de personages, de oneliners, de humor. Alles is zo... schitterend. De film zakt een klein beetje in in het midden, en vooral de droomscènes vond ik altijd nogal jammer, maar verder gewoon superheerlijke film. YOU ARE ENTERING A WORLD OF PAIN! Oh yeah... well... that's just... like... your opinion, man...

avatar van Lennert
Nou, ik ga lekker mee met de kudde schapen die deze film allemaal 5 sterren geven, al is het alleen maar vanwege het feit dat ik zelden een film heb gezien waar het script, de acteurs en de regie zo goed op elkaar afgespeeld zijn.

Jeff Bridges en John Goodman zijn absolute acteerhelden die met hun kolossale arsenaal van one-liners en memorabele quotes gedurende de hele film voor fantastische situaties zorgen. Maar niet alleen zij maken de film, zelfs de kleine rolletjes van fascistische politie agent tot zwarte Eagles luisterende taxichauffeur zijn zo goed gecasted, dat ik niks meer dan lof kan uitspreken voor de persoon die de acteurs voor deze film heeft samengebracht.

Het script zelf lijkt in eerste instantie ook nergens over te gaan, maar het complete gebrek aan rode draad (op het eerste gezicht that is) zorgt extra goed voor de complete chaos en willekeurigheid waar de Dude zich in bevindt. Ik kon hierdoor in ieder geval goed meegaan in de humor (ik kan me ook slecht voorstellen dat iemand niet minstens kan glimlachen bij de Stille Oceaan scene op het einde die naast hilarisch tegelijkertijd ook zeer ontroerend is).

Ondanks dat ik geen liefhebber ben van drugsscenes kon ik me toch zeer vermaken bij de kunstig in elkaar gezette LSD flashbacks op reusachtige bowlingbanen (met Sadam Hussein) en Duitsers met gigantische scharen. Sterker nog, dankzij deze scenes wil ik meer op de bowlingbaan staan.

avatar van Vinokourov
Cult cult cult cult cult!

Mên, van het verhaal moet je je niks aantrekken. Concentreer je op de humor. Dit is bij vlagen zo ontzettend hilarisch en dat komt geheel op het conto van de karakters. Ze zijn allemaal gek in bolletje op de typische 'Coen-wijze'.