Man on the Moon (1999)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan / Verenigde Staten
Komedie / Biografie

geregisseerd door Milos Forman
met Jim Carrey, Danny DeVito en Paul Giamatti

Als beginnend komiek heeft Andy Kaufman het niet gemakkelijk. Zijn anarchistische vorm van humor wordt zelden gesnapt, waardoor hij gedwongen wordt zich toe te leggen op imitaties van Elvis. Dit zorgt wel voor het nodige succes bij het grote publiek. Hij wordt ontdekt door George Shapiro, een manager die hem een rol in de populaire sitcom "Taxi" versiert. Andy weigert zich echter in een vakje te laten stoppen en de norm te volgen. Wanneer zijn televisiecarrière op een dood spoor zit, besluit hij zijn toekomst te zoeken in het professioneel worstelen.

avatar van Esteban
Liefhebbers van Man on the Moon moeten dringend 'Jim & Andy' ontdekken op Netflix. Nu beschikbaar. Het maakt dat ik de film op zich en Jim Carrey zijn tour de force nog meer bewonder dan voorheen.

Prachtige film over de komiek Andy Kaufman die het publiek probeert voor zich te winnen. Een zeer geslaagde biopic die net als de echte Andy Kaufman het publiek op een originele manier voor de gek probeert te houden. Absoluut grappig. De rol is Jim Carry op het lijf geschreven en hij zet deze dan ook sterk neer en kan zich hierin uitstekend uitleven zonder irritant te zijn.

Herbekeken ivm de onlangs verschenen documentaire Jim & Andy: The Great Beyond - Featuring a Very Special, Contractually Obligated Mention of Tony Clifton (2017).

avatar van Lovelyboy
Werkelijke waar kostelijke film over Andy Kaufman, de komiek of zoals hij zelf zei: 'song-and-dance-man' die je loved to hate of hate to love.

En ik moet zeggen dat ik zelf op dat vlak ook nogal een switch gemaakt heb. De eerste keer dat ik de film zag, en dat is onderhand alweer even geleden, vond ik het onbegrijpelijke humor en hekelde ik de man met zijn aanstootgevende acts behoorlijk. Echter zoveel jaar later, en wetende wat me te wachten stond, kijk ik er zelf ook nogal anders tegen aan. Aparte humor blijft het wel, die toch vooral is om te shockeren en het creëren van ongemakkelijke situaties. Groot voorbeeld in die zin het stuitende personage Tony Clifton, een figuur dat me erg aan Jake La Motta doet denken.
De bizarre humor die hij ontwikkelt met zijn maatje Zmuda heeft uiteraard het effect dat niemand op een gegeven moment meer weet wanneer hij nu wat meent of gespeeld is, zoals de onruststokerij richting de vrouwen en de daarop volgende gevechten. Dat de hele zaak met Lawler doorgestoken kaart was lag voor de hand, al was het alleen maar vanwege het feit dat Andy dat nooit aan het toeval over zou laten. Alles was geregisseerd, maar het moment dat hij weggestemd werd was het kwaad al geschied. 'ik zeg wel dat het doorgestoken kaart is en biedt mijn excuses aan.' Forget it, wie gelooft je nog? Als zelfs de familie denkt dat het slechts nieuws in het ziekenhuis een act is heeft alle humor zijn trieste dieptepunt wel bereikt. Tja...wat je zaait is wat je oogst. En uiteraard voorstelbaar dat heel veel mensen bleven geloven dat hij niet echt ziek was. Sterker, Andy had gezegd dat hij na 20 jaar terug zou keren en na 20 jaar werd er een feestje gehouden waar ook Toni aanwezig was. Van één kant dan toch wel weer geniaal, dat hij allang onder de zoden ligt maar toch dat karakter zijn geest in leven houdt en je toch onwillekeurig denkt, zou het hem zijn? Natuurlijk niet, maar toch. Ook bijzonder het filmpje dat ze afspelen tijdens zijn begrafenis en ook al ligt hij daar dood in de kist, toch krijgt hij ze in beweging en bespeelt hij ze.
Geniaal. Bizar gewoon.

Mooi is natuurlijk alle oude sterren van Taxi die in de film voorkomen voor de scenes van de serie, grote ontbrekende daar is toch wel Tony Danza. Waarom zou dat geweest zijn? Verder bijzonder goed geacteerd door Carey die andermaal laat zien meer dan gekkenbekken te kunnen trekken. Andermaal dus een rol met veel diepte, goed nagebootst, met name natuurlijk Caspian en Latka.

Bizarre en bijzondere film, bijzonder vermakelijk mits je door die soms stuitende humor heen kan kijken en een geweldige rol van Jim Carey.