Man on the Moon (1999)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan / Verenigde Staten
Komedie / Biografie

geregisseerd door Milos Forman
met Jim Carrey, Danny DeVito en Paul Giamatti

Als beginnend komiek heeft Andy Kaufman het niet gemakkelijk. Zijn anarchistische vorm van humor wordt zelden gesnapt, waardoor hij gedwongen wordt zich toe te leggen op imitaties van Elvis. Dit zorgt wel voor het nodige succes bij het grote publiek. Hij wordt ontdekt door George Shapiro, een manager die hem een rol in de populaire sitcom "Taxi" versiert. Andy weigert zich echter in een vakje te laten stoppen en de norm te volgen. Wanneer zijn televisiecarrière op een dood spoor zit, besluit hij zijn toekomst te zoeken in het professioneel worstelen.

avatar van Sgerrard_8
bedankt , heb wat over Kaufman opgezocht nadat ik dit bericht had geplaatst en inderdaad, hij is in real life gestorven aan kanker dus geen discussie

avatar van NakedHero
Leuke film!!

Na het kijken van deze prent wat filmpjes over de echte Andy Kaufman bekeken en het deed me deugd dat Carrey wel wat van hem weg heeft. Daarnaast waren alle 'cabaret scènes' mooi gereconstrueerd.

Wat ik wel jammer vond is dat het publiek van zijn optredens de kijkers thuis zoals ik moeten laten weten wanneer iets grappig is.

3,75 sterren; omdat het gemiddelde lager dan dit is, geef ik er dus 4!!

avatar van Fran
Wow, wat word Kaufman hier sterk neergezet door Jim Carrey zeg. Ik kende hem alleen van zijn rol als Latka en ben na het kijken van deze film toch wat meer in de persoon gaan verdiepen. Ik vind wel dat Jim Carrey hem echt eng goed neerzet. Dat is wat mij betreft wel de grootste charme van de film maar hoe weergaloos heeft hij dat gedaan !

Kaufman was het zeker waard om een film over te maken. Ik ben blij dat de maker dat dus ook heeft gedaan. Ik ben zeker onder de indruk. Wat een freak. Dat modderworstelen met vrouwen bijvoorbeeld. Echt ongelooflijk ha ha !

sweinsteiger
Het grote minpunt van deze film (voor mij) : GEEN SFEER!!

T.T
Jim Carrey laat hier zijn talent zien, kijkers die komedie van laag nivo zien denken er nu heel anders over (denk ik). Prachtige film. Hierna kon ik Danny DeVito eindelijk weer geweldig noemen in een film na zijn geweldige prestatie in Batman Returns.
Sweinsteiger ik vind juist dat de sfeer heel passend en mooi is in de film, maar zoals je al zegt volgens jou .

sweinsteiger
Zoals jij het ziet is er wel sfeer.
Maar nog altijd niet de sfeer waar ik van hou.
Dus: Deze film is niet mijn ding.

avatar van glimlicht
Ik ben helemaal blind in deze film gestapt en had geen idee wie Andy Kaufman was. Het was fijn om kennis te maken, de anarchistische humor beviel me wel. Het begon al in de intro van de film, die al laat merken dat je als kijker ook voor de gek gehouden kan worden.

En man ik trapte overal in... Tony Clifton, het worstelen, de oude vrouw... Telkens was ik weer verrast door de knotsgekke ideeën van Andy Kaufman. Die overigens prima vertolkt werd door Jim Carrey. Prima, niet geweldig. Af en toe gooide Jim Carrey er iets teveel gekke bekken doorheen. Irriteerde wel eens.

Het sentimentele gedoe op het einde deed me niets. Ze hadden het vast heel wat tragischer kunnen doen, het kwam wat gemakkelijk op me over. Andy krijgt kanker en verbeterd zijn losbandige leven, achja... Maargoed we moeten de feitjes niet vergeten natuurlijk

*3,0

avatar van Esteban
glimlicht schreef:

Zeg maar 'geweldig', hoor. Als je Kaufman kent en enkele taferelen vergelijkt, zie je bovenal dat Carrey geen énkel moment zichzelf is en volledig in de huid van Kaufman en z'n alter ego's gekropen is. Er is geen enkele 'gekke bek' die niet relevant was wanneer het aankomt op het neerzetten van die figuur. He nailed it. Meer nog, ik zou zelfs durven zeggen dat Carrey Clifton en Latka zelfs beter in de hand had dan (de door mij zeer gerespecteerde) Andy zélf.

avatar van Bottleneck
Is het nog meer mensen opgevallen hoeveel Hans Teeuwen hierop lijkt - typetjes, liedjes met onzinnige woorden, 'nerveuze' optredens etc.? Moet haast wel een inspiratiebron zijn voor 'm.

avatar van Banjo
sweinsteiger schreef:
Het grote minpunt van deze film (voor mij) : GEEN SFEER!!

Er is wel sfeer,, maar het is best een kille sfeer, en dat maakt het juist zo goed.
Je krijgt dan dat ongemakkelijke gevoel... heb je dat niet gevoeld?

avatar van jumpstylemovie
Deze word gere-released op DVD.

avatar van Pelagatti
Film laatst voor een 2e keer na lange tijd weer gekeken. In mijn hoofd was hij nog beter.
Neemt niet weg dat het een goede film is. Aan de ene kant vermakelijk, maar aan de andere kant voornamelijk kil, verdrietig en eenzaam.

Sterke rol van Jim Carrey als Andy Kaufman!!

avatar van tommykonijn
Vandaag weer eens herbekeken. Altijd een film van Carrey geweest die ik wel mooi vond, maar wel eentje die ik vroeger niet graag opzette omdat het een heel ander soort film van hem is dan normaal.

Man on the Moon is een aparte mix tussen Drama en Komedie. Jim Carrey speelt erg goed. Hij maakt het personage van Andy Kaufman echt heel bijzonder. Een man met een aparte soort humor, maar die toch aansprak had op het grote publiek. Althans, zo wordt het in deze film naar voren gebracht want verder weet ik vrijwel niks van de persoon. Ook de vele typetjes die hij speelt zijn leuk. Hij weet prima te spelen op een komische- en drama manier. Danny DeVito en Courtney Love zijn goed bezig.

Het verhaal is mooi. Het eerste gedeelte is meer grappig en het tweede gedeelte meer serieus. Toch kan ik het niet echt een komedie noemen, omdat ik niet vaak hardop heb moeten lachen. Als kijker wordt je de hele tijd in de maling genomen. Dit lijkt op een begeven moment een beetje een normale zaak te worden waardoor het niet meer zo leuk is. Naar het einde toe neemt dit dan wel weer een aparte wending. En dit stuk wordt dan ook heel goed gespeeld door Carrey.

Al met al kan ik vooral zeggen dat ik de film erg overtuigend vond. Alles wordt realistisch in beeld gebracht. Ook was alles verrassend en apart. Niet bepaald een hedendaagse film. Mede door het prachtige verhaal en het sterke acteerwerk komt deze film goed uit de verf. De film lijkt lang te duren, maar verveelde me niet. Ik denk dat dit zeker een mooi eerbetoon is aan het levensverhaal van Andy Kaufman (ik heb inmiddels wel al wat dingen over hem opgezocht). Ik vond het een zeer bijzondere film.

avatar van Iron Maiden
Gisteren na lange tijd weer eens herbekeken, was vergeten dat Tony Clifton zo'n geweldig personage was. Heb me echt kapot gelachen, blijft toch wel een fantastische film ervaring.

avatar van jipt
Erg goede biopic waarin Jim Carrey niet op de zenuwen werkt maar een briljant rol neerzet, chapeau! Zitten trouwens een paar goede mindfucks in. dikke 4*, aanrader

avatar van riesma
Net als Andy Kaufman zelf, heb ik geen flauw idee wat ik van deze film moet maken. Beide zijn niet in een hokje te plaatsen, zo wispelturig en onvoorspelbaar.

Wie was Kaufman nu werkelijk? Een komisch genie, een mislukte stand-up of gewoonweg schizofreen danwel bipolair? Hij heeft leuke stukken, maar over algemeen voel ik mij ongemakkelijk. Dit was precies wat hij met zijn optredens wilde bereiken. Dan blijft het een kunstvorm die je moet liggen. Hoewel ik andere vormen van abstracte of absurde kunst wel kan waarderen, is dit bij mij nu blijkbaar niet het geval.
De film zelf is niet heel bijzonder, het is een vrij rechttoe-rechtaan biopic. Op het acteerwerk van Jim Carrey na, is het allemaal redelijk veilig. Maar man man, wat doet die Jim het goed! Het is heel duidelijk waar hij - en onder andere Hans Teeuwen - zijn inspiratie vandaan haalde.

Toch blijf ik hangen op 3*. De film verveelde nauwelijks, maar heel boeiend vond ik het uiteindelijk niet.

avatar van Insignificance
Biopic over Andy Kaufman, die ik alleen dacht te kennen van R.E.M.'s titelsong. Totdat de naam Latka valt. Blijkbaar toch nog wat reruns van Taxi meegepikt, want die Foreign Man laat een belletje rinkelen. Helpt natuurlijk wel voor zo'n film, die na een geinig intro toch wat moeizaam op gang komt. De ideeën achter Kaufmans kunst, hij zegt beslist geen komiek te zijn, spreken me wel aan.

De groteske uitvoering daarentegen iets minder. In eerste instantie althans. Anno nu zou zo'n Tony Clifton waarschijnlijk ook heel wat groffer tekeer gaan. Kennelijk vraagt de bizarre, eigenzinnige humor, gericht op het verkeerde been, enige gewenning, want onder leiding van een geknipte Carrey met steun van een kostelijke Giamatti gaat het draaien. Zeker als hij de boel gaat provoceren.

Tekenend is de scène waar de zaal om Latka schreeuwt en The Great Gatsby krijgt. Het intergeslachtelijk worstelen is al om te gieren, helemaal als blijkt wat daar allemaal achter schuil gaat. Wanneer z'n leven een tragische wending neemt, komt dat niet helemaal uit de verf, alhoewel de twijfel daar veelzeggend is. De laatste wrede grap komt van iemand anders. En ook die is tekenend.

En geheel in de lijn van Andy Kaufman's acts. Natuurlijk een hoax, al zal het de stunt van de eeuw zijn als het niet zo is.

Hoe die Kaufman een wereldster is geworden, blijft me nog steeds een raadsel. Totaal niet grappig. Alleen hij kon om zijn eigen grappen lachen, voor het publiek waren ze flauw en saai. Zijn enige grappige personage wat Latka in de sitcom Taxi.

Ook hier zien we de typisch Hollywoodiaanse ons-kent-ons-cultuur. Totaal niet grappige en talentloze 'komieken' en acteurs als Adam Sandler, Ben Stiller, Jerry Seinfeld, Michael Richards en bijvoorbeeld Andy Kaufman die door hun managers en bevriende producenten de beste rollen krijgen tenkoste van acteurs met meer kwaliteiten die hierdoor minder aan de bak komen.

Al deze gasten hebben hun faam te danken aan een gezamenlijke factor; hun etnische afkomst. Meer woorden ga ik hier niet meer aan vuil maken, want straks wordt ik gezien voor xenofoob.

Ik geef de film een 1,0 en dat is puur voor het puike acteerwerk van Jim Carrey.

avatar van knusse stoel

Prachtige film en ook nog eens humoristisch. Aan de humor twijfelden wij van tevoren maar ondanks dat het uit de States kwam, voldeed deze geheel aan onze verwachtingen!
Heerlijk ontspannen raakten wij van deze film en hebben er regelmatig om kunnen lachen, de gekke typetjes van de "Kaufman"! En de muziek? Uitstekende keus met R.E.M..
Een aanrader!

Balotelli schreef:

avatar van RuudC
haha, hij kan het niet hebben dat precies mensen als hij bekritiseerd worden in deze film.

avatar van RuudC
Jaaaaren geleden eens gezien en ik wist eigenlijk niet meer of ik toen het einde gehaald heb. Indruk maakte hij wel in elk geval. Ook nu weer. Jammer dat er maar weinig mensen als Andy Kaufman op deze wereld rondlopen. Onze eigen Hans Teeuwen komt nog een beetje in de buurt.

Voor de gelegenheid heb ik ook nog wat authentieke Andy Kaufmanfilmpjes op youtube bekeken. Dikke pluim voor Jim Carrey die hem op verbluffend sterke wijze neerzet (imiteert). Carrey is eigenlijk zelfs nog iets grappiger en voor het eerst kan ik een film van Forman van begin tot eind waarderen. Man On The Man geeft mooi de carriere van Andy weer. Van het wat aarzelende stand up comedy tot de zelfverzekerde, absurde humor. Ik kan me ergens wel voorstellen dat Andy geen zin heeft in slappe sitcoms en voor de moeilijke weg kiest. Man On The Moon neemt je op sleeptouw in een moeilijke strijd fans te winnen voor bizarre situaties en uitdagende grappen. Dat de meeste mensen het niet begrijpen, vind ik ergens juist wel erg tof. Zeker als Andy voor de zoveelste keer iedereen te slim af is geweest. Forman brengt onthullingen dan ook prachtig in beeld. Net als de grappen van Kaufman is deze film niet voor iedereen weggelegd. Ik zal maar niet op bepaalde scenes ingaan, omdat het dan wel erg spoilert. Wie de film gezien heeft, zal bovenstaande wel begrijpen. Heerlijke komedie!

avatar van BramIsLegend
Ik heb vorig jaar een werkstuk geschreven waarin de gebeurtenissen uit de film naast de echte feiten werden gelegd. Geen eenvoudig werkje aangezien Kaufmans leven enorm gecompliceerd was en men nooit wist wanneer hij zichzelf was of een typetje speelde. Volgend stukje dialoog uit de film tussen Andy en Lynne illustreert dit dan ook perfect:
Andy: You don't know the real me.
Lynne: There isn't a real you.
Andy: Oh yeah, I forgot.

Voor al wie de fratsen van Andy wel kon appreciëren raad ik het boek "Andy Kaufman Revealed!: Best Friend Tells All" van zijn goede 'vriend' Bob Zmuda aan. Je houdt het niet voor mogelijk wat die twee allemaal hebben uitgespookt. Dit was bijgevolg dan ook de meest interessante bron die ik raadpleegde.
Zmuda eist wel nogal veel credit op voor Andy's stunts en het is niet geheel duidelijk of het volledig waarheidsgetrouw is aangezien Zmuda nog altijd zijn brood verdient door het schrijven en praten over Kaufman, maar het is in ieder geval een hilarisch stukje literatuur. Tijdens het lezen zat ik voortdurend met een grijns op mijn gezicht.

Kaufman was een held, maar helaas was de wereld nog niet klaar voor zijn performance. Vele moderne komieken zoals een Hans Teeuwen of een Wim Helsen scoren nu wel met het type stand-up (Kaufman zag zichzelf eerder als een "song and dance man" dan een komiek) waar Andy dertig-veertig jaar geleden de wereld mee choqueerde.

avatar van royals
Grappige tragi-komische film. Eén van mijn favoriete biografieën. Ik heb eigenlijk niets met Andy Kaufman maar Jim Carrey was geknipt voor deze rol.

avatar van Black Math
Bepaalde vormen van absurdisme en practical jokes kan ik heel erg waarderen, wat dat betreft is deze film prijsschieten. Van Kaufman had ik gehoord van het fragment uit Zomergasten met Hans Teeuwen, en na deze film gezien te hebben valt ook op waar laatstgenoemde het idee voor de imitaties in het begin van zijn eerste show vandaan heeft gehaald.

Filmisch valt vooral het begin op, met de openingscredits in de vorm van aftiteling die de plaat volgen. Voor de rest vooral Kaufman en zijn ideeën, met een hoofdrol voor Carrey, die hem op zijn lijf geschreven is en die hij ook bijzonder sterk invult.

Wat grappen betreft vond ik misschien de The Great Gatsby sketch nog wel het leukst, maar de hele worstel episode en het Carnagie Hall optreden zijn natuurlijk ook fantastisch. Ook fantastisch dat hij uit die Trancedentale Meditatie kliek getrapt wordt, omdat hij de werkelijkheid als illusie ziet :D

Het einde is dan weer wat minder, al vond ik de healing sessie nog wel wat hebben, waarbij hij ook doorkrijgt dat het een grote illusie is, en daar smakelijk om kan lachen.

Leuk vermaak, en nu toch ook eens echt op zoek naar materiaal van de echte Kaufman. 3,5*.

avatar van Vinokourov
Wat een onnavolgbare gast, die Andy Kaufman . Ik mag het wel, al die pranks die hij uithaalt met zijn omgeving en heel Amerika. Ik vond de humor van hem wel wat lastig en niet heel erg grappig, behalve dan The Great Gatsby-voorleessessie. Neemt niet weg, dat Kaufman uniek was in wat hij deed en knap vertolkt wordt door Jim Carrey.

avatar van Duke Nukem
Meestal vind ik biografieën niet zo leuk om te kijken, vooral niet als de persoon waar het over gaat onnavolgbaar is (denk maar aan de films over Chaplin en Cassius Clay).

Ook Andy Kaufman is zo'n persoon, maar het moet gezegd dat Jim Carrey een heel goede poging neerzet. Het enige wat ik jammer vind is, dat hij Kaufman constant neerzet als een schichtige neuroot terwijl die in het echte leven soms gewoon zelfverzekerd overkwam. Maar ik neem aan dat je in een film moet overdrijven om de aandacht van het publiek vast te houden?

Wat ik ook jammer vind is dat Courtney Love in de film zit, dat mens kan ik echt niet uitstaan! Wat wel heel leuk is, is dat sommige acteurs gewoon zichzelf spelen (zoals enkele acteurs uit de televisie-serie Taxi).

De film is meeslepend en zoals gezegd, Jim Carrey speelt zijn rol heel overtuigend. De man bewijst hier nog maar eens dat hij wel degelijk een goed acteur is!

avatar van Esteban
Liefhebbers van Man on the Moon moeten dringend 'Jim & Andy' ontdekken op Netflix. Nu beschikbaar. Het maakt dat ik de film op zich en Jim Carrey zijn tour de force nog meer bewonder dan voorheen.

Prachtige film over de komiek Andy Kaufman die het publiek probeert voor zich te winnen. Een zeer geslaagde biopic die net als de echte Andy Kaufman het publiek op een originele manier voor de gek probeert te houden. Absoluut grappig. De rol is Jim Carry op het lijf geschreven en hij zet deze dan ook sterk neer en kan zich hierin uitstekend uitleven zonder irritant te zijn.

Herbekeken ivm de onlangs verschenen documentaire Jim & Andy: The Great Beyond - Featuring a Very Special, Contractually Obligated Mention of Tony Clifton (2017).