

Sho o Suteyo Machi e Deyou (1971)
Genre: Drama
Speelduur: 138 minuten
Alternatieve titels: Throw Away Your Books, Rally in the Streets / 書を捨てよ町へ出よう
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Shûji Terayama
Met onder meer: Hideaki Sasaki, Masahiro Saito en Yukiko Kobayashi
IMDb beoordeling:
7,6 (2.224)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Sho o Suteyo Machi e Deyou
De ontbinding van een Japans gezin naar harteloos materialisme wordt als een analogie getoond. Hoewel zijn familieleden hun sociale en economische ondergang hebben geaccepteerd, weigert hun zoon datzelfde te doen. Zijn ambitie is het om iets te bereiken in zijn leven. In plaats daarvan raakt hij steeds meer gedesillusioneerd in zijn leven en de wereld om hem heen.
Externe links
Acteurs en actrices
Father
Sister
Grandmother
Soccer Team Captain
Midori
Maya at the Hell
Longhaired Poet
Female Doctor
Video's en trailers
Reviews & comments

Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Throw Away Your Books, Rally In The Streets. De titel zegt niets te weinig. Anti-cinema zoals ik dat eigenlijk alleen nog maar bij Takashi Miike ben tegengekomen. Tenminste, wel in een dergelijke kwaliteit zoals ik dat zowel bij Miike's Visitor Q als in Terayama's Throw Away zag. Na zijn controversiële film Emperor Tomato Ketchup gaat hij door in eenzelfde tempo; hoewel niet even onwerkelijk als die eerste titel, ook niet minder bizar. De jaren '60/'70 staan geschreven als een opstandige periode als het gaat om muziek en kunst en dat is precies waar Terayama in meegaat met zijn anti-cinema. Hij komt met een ongelooflijk visueel feest dat zowel onwerkelijk als indrukwekkend is. Ik ben in elk geval een liefhebber.
Zonder plot, zonder enige houvast aan tijd of personages, zonder begin of eind creëert Terayama een uniek project. Zijn avant-garde stijl is niet overdreven serieus, maar los, creatief en altijd genietbaar. Throw Away is vooral daarom niet de ramp die het gemakkelijk had kunnen worden. "Wij kunnen enkel toekijken naar wat hij wilt laten zien", zo laat hij ons horen door een spreker in onderbelichte ruimte in de opening van de film. Dit is ook meteen de enige persoon aan wie wij ons vast kunnen houden tijdens deze trip; zijn oma is een dief, zijn vader een oorlogsmisdadiger en leugenaar en zijn zus een mannen hatende prostituee met een obsessie voor konijnen, zo verteld hij. Zijn familie is één mislukking maar hij doet er alles aan om dat te negeren.
Terwijl hij probeert een en ander te bereiken in het leven, lijkt er niemand enige interesse te tonen in wat hij denkt of wil. Hij wordt gestuurd van hier naar daar zonder dat hij er wat aan lijkt te kunnen doen. Hij laat zich leiden door zijn voetbalmaatjes, zijn geobsedeerde zus en zijn fantasievolle oma. Zonder naam en zonder hulp trotseert hij de maatschappij waarin hij leeft; langzaam overwint hij schaamte en ontpopt tot een woedend figuur dat uitschreeuwt wat hem bezig houdt. Terayama speelt met alle mogelijkheden die film hem geeft en laat werkelijk niets onbewogen. De transformatie die de zoon van de familie doormaakt wordt verpakt in een bevreemde visuele stijl vol kleur, surrealisme en muziek.
Een groepsverkrachting wisselt hij met het grootste gemak af met een maf gevecht op het strand ondersteund door een ultrasuf liefdesliedje. Indrukwekkende hoog contrast zwart-wit scènes op het Japanse platteland zijn prachtig en kunstig gemaakt. Terayama's werk als fotograaf kent geen geheimen en gebruikt dit dan ook graag in zijn werk; hij is veel liever bezig met het gebruiken (misbruiken) van film als medium dan dat hij zich constant druk maakt om een streng georganiseerd script. Hij provoceert de kijker en maakt film waarin wij bijna zouden kunnen terug praten; de manier waarop hij monologen op de kijker afvuurt zijn ongekend en geniaal; Een nietszeggende monoloog van een stotteraar is visueel té cool en bijzonder sterk geacteerd.
Langzaam volgen we de jongen naar rebellie en avontuur; De scène waarin hij voor het eerst samen is met een prostituee is werkelijk geniaal; langzaam onthullend, volledig naakt - toch weinig te zien. Een chantende monnik, lang uitgesponnen bewegingen, kleurrijke kamer resulteert in een wirwar van beelden en muziek. Een bezoek aan travestiet in bad, de terugkerende droom te kunnen vliegen, leren eten met mes en vork, protest op straat: Terayama verbindt alles door surrealistische montages, muzikale intermezzo's en totaal nietszeggende clips van alles en niets.
Het is moeilijk voor te stellen waartoe hij in staat zou zijn geweest als hij jaren later geboren zou worden; zijn ideeën zijn sterk en uitvoering op momenten ongekend goed. Vaak ook simpel, goedkoop en saai; maar doen nooit af en creativiteit. Terayama stopt de film op eenzelfde manier als hij deze begon, is bijna in staat ons als kijker belachelijk te maken. Maar doet dat door middel van zijn doorgeefluik veel liever richting zichzelf. Als filmmaker leeft hij in een leugen, en is daar blij om ook. Throw Away is film vol lol, vol woede - en niets minder dan moderne film dat alles gebruikt wat film kan zijn. Bizarre situaties, bevreemdende personages, hypnotiserende muziek, prachtig mooie beelden, talentvolle fotografie en een toepasselijke creditroll; geen woorden maar enkel de hoofden van cast en crew.
4.5/5.0

Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Zie ook de briljante trailer (hierboven ook al genoemd). Of wat screenshots.

Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Na zijn andere werk gezien te hebben verlaag ik dit toch naar 4.0 uit 5.0 sterren. Nog altijd een goede score, maar zijn latere werk (Pastoral, Grass Labyrinth) is echt een stuk beter.

stephan73
-
- 6202 berichten
- 13856 stemmen
Na zijn andere werk gezien te hebben verlaag ik dit toch naar 4.0 uit 5.0 sterren. Nog altijd een goede score, maar zijn latere werk (Pastoral, Grass Labyrinth) is echt een stuk beter.
Heb je deze op DVD gezien? Ik wil deze namelijk graag zien!

Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Welke deze? Deze als in Throw Away, of deze als in Pastoral en Grass Labyrinth?
In beide gevallen is het echter hetzelfde antwoord; naar wat ik weet is zijn werk (afgezien van Fruits of Passion en Private Collections) niet met Engelse subs op DVD te krijgen. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden. Dus, helaas... geen DVD.

stephan73
-
- 6202 berichten
- 13856 stemmen
Welke deze? Deze als in Throw Away, of deze als in Pastoral en Grass Labyrinth?
In beide gevallen is het echter hetzelfde antwoord; naar wat ik weet is zijn werk (afgezien van Fruits of Passion) niet met Engelse subs op DVD te krijgen. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden. Dus, helaas... geen DVD.
Ik bedoelde inderdaad Throw Away! Jammer dat dit niet uit is op DVD, hopelijk dat Criterion dit gaat uitbrengen op hun Eclipse label!

starbright boy (moderator films)
-
- 21184 berichten
- 4353 stemmen
hopelijk dat Criterion dit gaat uitbrengen op hun Eclipse label!
Is dat een wens of heb je aanwijzingen dat ze iets aan Terayama gaan doen?

stephan73
-
- 6202 berichten
- 13856 stemmen
Is dat een wens of heb je aanwijzingen dat ze iets aan Terayama gaan doen?
Beetje late reactie, maar dit is inderdaad een wens! Van mij mogen ze dit soort films vaker op DVD uitbrengen!

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Mmm, toch wel voorzichtige waarderingen, nu ook weer van Querelle.
Ik krijg bij Terayama het idee dat de titels mooier/leuker zijn dan de werkelijke film.
Dat was bij Emperor Tomato Ketchup ook zeer zeker het geval.

McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Mmm, toch wel voorzichtige waarderingen, nu ook weer van Querelle.
Ik krijg bij Terayama het idee dat de titels mooier/leuker zijn dan de werkelijke film.
Dat was bij Emperor Tomato Ketchup ook zeer zeker het geval.
De review van Tayama moet je toch zeker over de streep trekken?

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Lange tijd zat ik ook nog op een voldoende, soms dacht ik zelfs dat het nog een 4* kon worden. Maar met name het laatste half uur was zeer teleurstellend.
De jonge honderigheid van de film en van de regisseur levert een hoop spektakel op en samen met de muziek zorgt dat voor scenes, die zich kunnen meten met de betere experimentele, psychedelische films uit de jaren 60 en 70. Maar na een tijdje zat ik me af te vragen, waarom sommige beelden werden gebruikt. Heeft het een toegevoegde waarde of is het vulling omdat het er gewoon cool uit ziet? En sommige scenes, zeker naar het einde toe, duren iets te lang. Maar ik was in een goeie bui en liet me meeslepen door alle ideeën, hysterie en losse verhaallijnen. Totdat de film na een grotesk slechte scene, weer terugkeert naar het begin waarin de hoofdpersoon zich richt tot de kijker.
Uit de film stappen moet je bij mij heel erg mee uitkijken. En eigenlijk gewoon niet doen, want dan houdt de film op! Maar de film ging dus gewoon nog een kwartier door. Er werd afscheid genomen van het publiek met een veels te serieus monoloog en een sentimentele toon waar ik zo boos van werd dat ik na de film meteen de zaal ben uitgerend.
Echt een heel vervelend einde dus van een wisselvallige film waarin toch een heleboel scenes zaten waar veel plezier te beleven was en waarin goede wisselwerkingen tussen beeld en muziek zaten.
jammer bammer.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
dat ik na de film meteen de zaal ben uitgerend..
De zaal bent uitgerend???
Was het de surprise film op Camera Japan?

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Nou het was meer driftig snelwandelen. Het einde irriteerde me gewoon.
Ja het was de surprise film in Worm. Ik wist het zelf pas een uur van te voren anders had ik op MM wel even een aankondiging geplaatst.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Mijn verbazing betrof meer dat je de film in een zaal hebt gezien dan dat je je uit de voeten maakte...

mayhemblik
-
- 1385 berichten
- 731 stemmen
Wat een prachtige film bij deze filmmuziek!
Een paar scenes waarbij ik echt uit mijn dak ging en wát een muziek!

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
22 maart te zien in Cavia: Filmhuis Cavia - filmhuiscavia.nl

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Maar de film ging dus gewoon nog een kwartier door.
Heerlijke film verder vanmiddag in een uitgestorven Cavia (dat klinkt luguberder dan het in werkelijkheid was ). Echt genoten. Ik vraag me af waarom ik andere 'classics' kijk en mij door Oscar lijstjes heen worstel als er ook films al deze bestaan. Japan Jaren 70, een van mijn favoriete film periodes. Terayama maakte een soort Gummo avant-la-lettre - zoeken als jong volwassene naar je plek in de wereld. Land en tijd verschillend, maar het is nog met konijnen ook.
Cavia vertoonde trouwens een hagelscherp digitale kopie met subs die er top uitzagen. Kan me niet voorstellen dat dit de enig circulerende DVD met fansubs is, een pindakaas versie leek het al helemaal niet. Dus???

McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Cavia vertoonde trouwens een hagelscherp digitale kopie met subs die er top uitzagen. Kan me niet voorstellen dat dit de enig circulerende DVD met fansubs is, een pindakaas versie leek het al helemaal niet. Dus???
De gehele ATG-collectie is naar HD getransformeerd (komen allemaal op Japanse zender) en deze is met andere Terayama's op blu-ray uit in Japan, zonder ondertiteling weliswaar.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Ja maar die subs waren er dus niet even bijgeplakt of zo. Zag er erg 'origineel' uit

Flavio
-
- 4348 berichten
- 4602 stemmen
Bijzondere experimentele film met een fantastische psychedelische soundtrack.
Naar een plot moet je niet zoeken, je moet gewoon de beelden, muziek en vage gebeurtenissen over je heen laten komen, en als de onnodige eindmonoloog begint nog even doorbijten voor wat misschien wel het hoogtepunt is, de al eerder aangehaalde aftiteling. Normaal zeg je dat als de film niet boeide maar in dit geval is dat niet zo.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Deze vrijdag in t Hoogt: Filmtheater 't Hoogt :: Agenda

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De vijfde film die ik van deze Japanse regisseur heb mogen aanschouwen en tevens ook zijn minste. De film kende mooie erotische scènes - dat wel - maar van het verhaal kon ik geen touw aan vastknopen. Op visueel vlak soms best wel mooi zeker wat betreft het kleurengebruik maar de zeer teleurstellende en vooral mij irriterende laatste 18 minuten weerhouden mij er van deze film een ruime voldoende te geven. Heel wat anders en stukken beter vond ik zijn films Den-En ni Shisu (1974) en Kusa-Meikyû (1979).
3,0*
Het laatste nieuws

Angelina Jolie (48) kondigt vertrek uit Hollywood aan, Gabberfilm 'Hardcore Never Dies' met Jim Deddes deze week te streamen | MovieMeter Recap

Televisieschrijver, producent en 'All in the Family'-bedenker Norman Lear (101) overleden

Apple TV+ deelt nieuwe trailer voor 'Band of Brothers'-vervolg 'Masters of the Air'

De vijf best beoordeelde films van de jarige Judd Apatow (56)
Bekijk ook

Mujô
Drama, 1970
13 reacties

Shura
Drama, 1971
8 reacties

Den-En ni Shisu
Drama, 1974
12 reacties

Rengoku Eroica
Drama / Fantasy, 1970
20 reacties

Rokugatsu no Hebi
Mystery / Drama, 2002
50 reacties

Ni Na Bian Ji Dian
Drama / Romantiek, 2001
46 reacties
Gerelateerde tags
disfunctioneel gezinart houseavant-gardepsychedelicjapanese new wave
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.