• 10.595 nieuwsartikelen

Alternatieve titels: Grass Labyrinth / 草迷宮

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shûji Terayama

Met onder meer: Hiroshi Mikami en Takeshi Wakamatsu

IMDb beoordeling: 7,3 (739)

Gesproken taal: Japans

Plot Kusa-Meikyû

In deze surrealistische en experimentele film, gebaseerd op een verhaal van de schrijver Kyoko Izumi, gaat regisseur Terayama, tegen de achtergrond van een jongeman, op zoek naar de tekst en de muziek van een liedje waar hij in zijn kindertijd zo van hield. De jongeman, Akira, raakt geïntrigeerd door een "stuiterbal" liedje waarvan hij zich herinnert dat zijn nu dode moeder dat vroeger altijd voor hem zong. Nu hij op de rand van seksuele volwassenheid staat, wil hij de oorsprong van het liedje achterhalen. Dit mondt uit in een surrealistische film waarin realiteit, fantasie en verleden zich vermengen tot een experimenteel en kleurrijk spektakel.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Tayama

Tayama

Officieel een van de drie kortfilms van Collections Privées (1979). Na Terayama's dood in '83 echter nogmaals uitgegeven als alleenstaande film. En dat is wat betreft velen echt niet zonder reden geweest, want Grass Labyrinth is een geweldig (korte) film over een dromerige zoektocht naar de verloren tekst van een slaapliedje.

Nu Akira ouder wordt groeien onbekende seksuele verlangens en daarbij de drang naar houvast aan herinneringen van zijn jeugd. Terayama speelt opnieuw met gebruikelijke ingrediënten als prostitutie, seksuele ontdekkingen, bizarre personages en nog veel vreemdere fantasieën en surrealistische situaties. We volgen de jonge Akira door een Japans plattelands dorpje, opzoek naar mensen die dit stukje muziek nog kennen; Een melodie die hem kwelt tot in het obsessieve en hem werkelijk overal lijkt te willen achtervolgen.

Terayama is in topvorm als het gaat om visueel spektakel. Hoewel in veel subtielere vorm wanneer vergeleken met zijn andere werk, even interessant en mooi. Veel gebruik van sepia kleuren, vaak gebruikt in scènes waar Akira herinneringen uit zijn jeugd herbeleeft, maar even vaak net zo gemakkelijk overlopen in realiteit of verzonnen fantasie. Want het labyrint waarin Akira zich begeeft vermengt realiteit met fantasie, verleden met toekomst en droom met nachtmerrie. Hij neemt plaats in zijn eigen verleden, die van zijn moeder, of een verleden die enkel lijkt te groeien uit de obsessie van dit liedje.

Het is moeilijk te zeggen wat er gebeurd, of wat gebeuren kan. Terayama's gevoel voor muziek is wederom ongekend en zijn samenwerking met componist J.A. Seazar is briljant. De manier waarop zij op de vreemdste momenten een geluidsclimax weten klaar te stomen is indrukwekkend en weet de gehele ervaring van een scène met één druk op de knop compleet te veranderen. Net wanneer je denkt te weten hoe een scène zijn climax weet te bereiken, creëert de muziek een gehele nieuwe ervaring van de ontdekking van een misleidende illusie of een overgang naar realiteit.

Het moment dat Akira geen nacht meer kan slapen zonder achtervolgt te worden door een naakt meisje met een stuiterbal brengt een glimlach. De nachtelijke achtervolging in het bos tot aan de confrontatie met een groep geschminkte figuren in een huis vol meloenen en stuiterballen lijken geen betekenis te hebben. Het enige wat deze scènes met elkaar verbind is zijn moeder dat een rood koord aan elkaar weeft en een terugkerende soprano die het liedje uit zijn jeugd zingt.

Een prachtig stukje film. Hypnotiserend, fascinerend. Soms geen idee wat er gebeurd of wat er gaat gebeuren, maar het is een genot om te zien. Een van zijn meest afgewerkte films, en een titel om niet te vergeten. Leent zich ook makkelijk tot een aantal kijkbeurten, en daar houdt ik van.

5.0/5.0

Mochizuki Rokuro

Is dit de integrale versie van de episode van Terayama aan de omnibus Collections Privées, of een langere versie?

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Mochizuki Rokuro schreef:

De versie op de Donut PAL DVD "Collections Privées" duurt exact 40 minuten.

Mochizuki Rokuro

Dankje, ondanks PAL speed up dus toch wat korter? Mijn Collections Privées DVD zit nog gesealed (ik zal hem eens uitpakken).

Mochizuki Rokuro

Schitterend (gezien als episode binnen Collections Privées dat inderdaad de gehele kortfilm beslaat). Wie van Suzuki's Tsigoineruwaizen heeft genoten kan hier ook 100% mee uit de voeten. Terayama's Fruits of Passion stata ook niet al te goed bekend (onterecht) en dit is ook een mooi werkje. Onvergelijkbaar met zijn radicaal-politieke Seventies werk, maar als dit ongeruild wordt voor beeldpoëzie, zoals dit filmpje hoor je mij niet klagen. Schitterend dus!

avatar van wibro

wibro

Schitterend.

Op visueel vlak net zo mooi als Den-En ni Shisu uit 1974. Niet onvermeld mag blijven trouwens de schitterende soundtrack. Toch nog maar eens meer gaan zien van deze regisseur.

avatar van Black Math

Black Math

Apart. In sommige opzichten doet het een beetje denken aan Tarkovsky, zo fragmentarisch als het is en met de afwisseling tussen kleur en sepia. Maar toch is dit veel uitbundiger. Af en toe erg surrealistisch, wat mij persoonlijk goed smaakt, en wat de ouderdom van de film redelijk weet te compenseren. Verder ook een sterke soundtrack die soms traditioneel en soms behoorlijk modern klinkt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal ook behoorlijk vaag vond, maar dat heb je wel vaker zodra iets surrealistisch wordt. Verder duurt het ook vrij kort, wat geen kwaad kan bij dit soort vage films. Voor nu 3*, maar ik sluit niet uit dat een eventuele herziening nog voor een verhoging gaat zorgen.

avatar van leatherhead

leatherhead

Leuk filmpje dat zijn ouderdom best aardig weet te camoufleren. Vooral de soundtrack oogt inderdaad net wat moderner dan je doorgaans zou verwachten van een film als deze.

Verhaaltje is een beetje all over the place maar echt storen deed dat niet. Terayama brengt het op een manier die speels en frivool genoeg is, ook de korte speelduur helpt uiteraard mee. Soms lekker maf en druk, dan weer wat ingetogener, hier en daar dan weer een tikkeltje experimenteel: vervelen doe je je in ieder geval niet. Aangename eerste kennismaking met deze regisseur. 3,5*.