• 10.595 nieuwsartikelen
  • 161.811 films
  • 10.111 series
  • 29.680 seizoenen
  • 613.413 acteurs
  • 192.975 gebruikers
  • 8.968.282 stemmen
Avatar
 
banner banner

Kusa-Meikyû (1979)

Fantasy / Romantiek | 40 minuten
3,73 24 stemmen

Genre: Fantasy / Romantiek

Speelduur: 40 minuten

Alternatieve titels: Grass Labyrinth / 草迷宮

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shûji Terayama

Met onder meer: Hiroshi Mikami en Takeshi Wakamatsu

IMDb beoordeling: 7,3 (739)

Gesproken taal: Japans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Kusa-Meikyû

In deze surrealistische en experimentele film, gebaseerd op een verhaal van de schrijver Kyoko Izumi, gaat regisseur Terayama, tegen de achtergrond van een jongeman, op zoek naar de tekst en de muziek van een liedje waar hij in zijn kindertijd zo van hield. De jongeman, Akira, raakt geïntrigeerd door een "stuiterbal" liedje waarvan hij zich herinnert dat zijn nu dode moeder dat vroeger altijd voor hem zong. Nu hij op de rand van seksuele volwassenheid staat, wil hij de oorsprong van het liedje achterhalen. Dit mondt uit in een surrealistische film waarin realiteit, fantasie en verleden zich vermengen tot een experimenteel en kleurrijk spektakel.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Tayama

Tayama

  • 1102 berichten
  • 522 stemmen

Officieel een van de drie kortfilms van Collections Privées (1979). Na Terayama's dood in '83 echter nogmaals uitgegeven als alleenstaande film. En dat is wat betreft velen echt niet zonder reden geweest, want Grass Labyrinth is een geweldig (korte) film over een dromerige zoektocht naar de verloren tekst van een slaapliedje.

Nu Akira ouder wordt groeien onbekende seksuele verlangens en daarbij de drang naar houvast aan herinneringen van zijn jeugd. Terayama speelt opnieuw met gebruikelijke ingrediënten als prostitutie, seksuele ontdekkingen, bizarre personages en nog veel vreemdere fantasieën en surrealistische situaties. We volgen de jonge Akira door een Japans plattelands dorpje, opzoek naar mensen die dit stukje muziek nog kennen; Een melodie die hem kwelt tot in het obsessieve en hem werkelijk overal lijkt te willen achtervolgen.

Terayama is in topvorm als het gaat om visueel spektakel. Hoewel in veel subtielere vorm wanneer vergeleken met zijn andere werk, even interessant en mooi. Veel gebruik van sepia kleuren, vaak gebruikt in scènes waar Akira herinneringen uit zijn jeugd herbeleeft, maar even vaak net zo gemakkelijk overlopen in realiteit of verzonnen fantasie. Want het labyrint waarin Akira zich begeeft vermengt realiteit met fantasie, verleden met toekomst en droom met nachtmerrie. Hij neemt plaats in zijn eigen verleden, die van zijn moeder, of een verleden die enkel lijkt te groeien uit de obsessie van dit liedje.

Het is moeilijk te zeggen wat er gebeurd, of wat gebeuren kan. Terayama's gevoel voor muziek is wederom ongekend en zijn samenwerking met componist J.A. Seazar is briljant. De manier waarop zij op de vreemdste momenten een geluidsclimax weten klaar te stomen is indrukwekkend en weet de gehele ervaring van een scène met één druk op de knop compleet te veranderen. Net wanneer je denkt te weten hoe een scène zijn climax weet te bereiken, creëert de muziek een gehele nieuwe ervaring van de ontdekking van een misleidende illusie of een overgang naar realiteit.

Het moment dat Akira geen nacht meer kan slapen zonder achtervolgt te worden door een naakt meisje met een stuiterbal brengt een glimlach. De nachtelijke achtervolging in het bos tot aan de confrontatie met een groep geschminkte figuren in een huis vol meloenen en stuiterballen lijken geen betekenis te hebben. Het enige wat deze scènes met elkaar verbind is zijn moeder dat een rood koord aan elkaar weeft en een terugkerende soprano die het liedje uit zijn jeugd zingt.

Een prachtig stukje film. Hypnotiserend, fascinerend. Soms geen idee wat er gebeurd of wat er gaat gebeuren, maar het is een genot om te zien. Een van zijn meest afgewerkte films, en een titel om niet te vergeten. Leent zich ook makkelijk tot een aantal kijkbeurten, en daar houdt ik van.

5.0/5.0


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18917 berichten
  • 14712 stemmen

Is dit de integrale versie van de episode van Terayama aan de omnibus Collections Privées, of een langere versie?


avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

  • 5189 berichten
  • 7653 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Is dit de integrale versie van de episode van Terayama aan de omnibus Collections Privées, of een langere versie?

De versie op de Donut PAL DVD "Collections Privées" duurt exact 40 minuten.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18917 berichten
  • 14712 stemmen

Dankje, ondanks PAL speed up dus toch wat korter? Mijn Collections Privées DVD zit nog gesealed (ik zal hem eens uitpakken).


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18917 berichten
  • 14712 stemmen

Schitterend (gezien als episode binnen Collections Privées dat inderdaad de gehele kortfilm beslaat). Wie van Suzuki's Tsigoineruwaizen heeft genoten kan hier ook 100% mee uit de voeten. Terayama's Fruits of Passion stata ook niet al te goed bekend (onterecht) en dit is ook een mooi werkje. Onvergelijkbaar met zijn radicaal-politieke Seventies werk, maar als dit ongeruild wordt voor beeldpoëzie, zoals dit filmpje hoor je mij niet klagen. Schitterend dus!


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Schitterend.

Op visueel vlak net zo mooi als Den-En ni Shisu uit 1974. Niet onvermeld mag blijven trouwens de schitterende soundtrack. Toch nog maar eens meer gaan zien van deze regisseur.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5390 berichten
  • 1735 stemmen

Apart. In sommige opzichten doet het een beetje denken aan Tarkovsky, zo fragmentarisch als het is en met de afwisseling tussen kleur en sepia. Maar toch is dit veel uitbundiger. Af en toe erg surrealistisch, wat mij persoonlijk goed smaakt, en wat de ouderdom van de film redelijk weet te compenseren. Verder ook een sterke soundtrack die soms traditioneel en soms behoorlijk modern klinkt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal ook behoorlijk vaag vond, maar dat heb je wel vaker zodra iets surrealistisch wordt. Verder duurt het ook vrij kort, wat geen kwaad kan bij dit soort vage films. Voor nu 3*, maar ik sluit niet uit dat een eventuele herziening nog voor een verhoging gaat zorgen.


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1812 stemmen

Leuk filmpje dat zijn ouderdom best aardig weet te camoufleren. Vooral de soundtrack oogt inderdaad net wat moderner dan je doorgaans zou verwachten van een film als deze.

Verhaaltje is een beetje all over the place maar echt storen deed dat niet. Terayama brengt het op een manier die speels en frivool genoeg is, ook de korte speelduur helpt uiteraard mee. Soms lekker maf en druk, dan weer wat ingetogener, hier en daar dan weer een tikkeltje experimenteel: vervelen doe je je in ieder geval niet. Aangename eerste kennismaking met deze regisseur. 3,5*.