Hombre (1967)

Western

geregisseerd door Martin Ritt
met Paul Newman, Fredric March en Richard Boone

John Russell leeft sinds zijn kindertijd onder de indianen en is één van hen geworden. Wanneer zijn vader sterft, erft hij een stuk land en een huis in Sweet Mary. Jessie Brown verhuurt er kamers aan haar minnaar sheriff Frank Braden en aan het jong getrouwde stel Billy Lee en Doris Blake. Russell wil het huis echter verkopen. Wanneer Russells vriend Mendes veel geld kan verdienen door het koppel Faver per koets te vervoeren, rijden de Blakes en Jessie, maar ook een zekere Cicero Grimes mee. Tijdens deze tocht ontstaan er spanningen door de verschillende overtuigingen en afkomsten.

Ik vind de Duitse ook het mooiste

German poster for Hombre - movieposterdb.com

avatar van Brix
Ow..wacht even...dat is een andere "Duitse" dan ik bedoelde.
Welke heeft madmax dan op 't oog?

Welke bedoel jij dan?

avatar van Brix
Die 2e van links boven, met half-totaal opname van Newman op de voorgrond, en de ruiters aan de horizon.

Die jij noemde is ook een mooie trouwens.

avatar van madmax1
Gelijk aan die van stinissen met die halve gare trap naar boven

avatar van Brix
O.K., duidelijk, is een fraaie.

Maar dan wel zó: http://img403.imageshack.us/img403/4948/15139365.jpg

Brix schreef:

Die jij noemde is ook een mooie trouwens.

Die van jou kan ik ook mee leven hoor

avatar van madmax1
Ze zijn allemaal beter dan die wat er nu staat.

madmax1 schreef:
Persoonlijk die Duitse plaat

Volledigheidshalve: conform de MM regels mag bij een Amerikaanse film alleen een Amerikaanse poster.

avatar van Sergio Leone
Licht tegenvallend.

Net als vele andere westerns heeft ook Hombre een karig verhaaltje. Bij veel westerns is dat echter geen probleem, maar hier doet het het geheel wat de das om. Het zit 'm namelijk in de acties van de meerderheid van de personages. Ik vind dat er veel opmerkelijke keuzes gemaakt worden, die niet altijd met de logica stroken.
Ook ligt het moraaltje er nogal dik bovenop.

Dat is een beetje spijtig gezien de over het algemeen goeie prestaties van de cast. Paul Newman steekt er nog net wat bovenuit. Het is altijd een plezier om die man te zien acteren, maar in westerns lijkt hij nog net iets beter tot z'n recht te komen. Goeie rol.

Ook de vormgeving is fraai. De landschappen zijn mooi geschoten en vanaf de eerste beelden proef je meteen die geweldige westernsfeer. Enkele locaties schieten er nog net even uit. Zo is de mijnschacht waar de uiteindelijke shoot-out plaatsvindt om duimen en vingers van af te likken.
Met de muziek is ook al niets mis.

Mooie verpakking, ietwat teleurstellende inhoud.

avatar van mr rumson
hombre is zowel een goede als serieuze western .
waarin de blanke dit keer de slechte zijn en niet de indianen of mexicanen
de film komt pas een beetje op gang als de postkoets onderweg is .
als ze er achter komen dat john [ paul newman } opgegroeid is door de apache indianen
de situatie verandert echter volledig wanneer ze beroofd worden .
en achtergelaten worden in de woestijn ,
om hier levend uit komen zijn afhankelijk van john .
het is paul newman die deze western wat extra''s geeft

avatar van Dogie_Hogan
HOMBRE staat hoog op mijn Blu-ray wensenlijst.

avatar van mr rumson
ik heb deze zelf op dvd is trouwens prima beeld en geluid .
mijn wensenlijst staat monte walsh met lee marvin boven aan .
hopelijk verschijnt hij nog eens op blu-ray als het kan met nl ondertiteling

@mr rumson:

Tip > The Culpepper Cattle Co.

avatar van Pacino88
Richard Boone kan altijd zo'n geweldige bad guy spelen, heerlijk! Heeft iemand hier nog aanraders met deze acteur? In Big Jake en The Shootist is die ook al zeer memorabel.

Film had wat actievoller gekund, vooral in de climax. Paul Newman speelde wat mij betreft hier zeer emotieloos, maar dat is dan ook wel logisch vanwege de vooroordelen over zijn volk. Beste scene zonder twijfel wanneer Hombre aan de jonge cowboy laat weten waar die hem van kent, pure satisfaction!

avatar van Mochizuki Rokuro
Pacino88 schreef:
Ik zou zeggen: Man without a Star (1955) en The Tall T (1957)

avatar van Pacino88

Thanks! The Tall T heb ik jaren terug gezien, ga ik dan snel weer kijken. Trouwens een aanrader voor de fans; de Budd Boetticher collectie.

Rio Conchos (!!!)
Siege at Red River (alleen voor Boone het bekijken waard)

En niet te vergeten een van de allerbeste TV western series ooit: Have Gun will Travel, waarin Boone 226 afleveringen lang de toon aangeeft.

Ook nog de ongewone western serie Hec Ramsey, weer met de onvergelijkelijke Boone in de hoofdrol.

avatar van Sisko
Bovengemiddeld goede western met sympathie voor de Apache. Goede rol ook voor Newman. Mooie beelden en goed geacteerd.