Fargo (1996)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Joel Coen
met Frances McDormand, Steve Buscemi en William H. Macy

Jerry Lundegaard (William H. Macy), een autoverkoper in een klein stadje in Minnesota, zit tot over zijn oren in de schulden... maar hij heeft een plan. Hij zal zijn vrouw laten ontvoeren door twee schurken (Steve Buscemi en Peter Stormare) om vervolgens aan zijn rijke schoonvader een flink bedrag aan losgeld te vragen. Het zou een eenvoudige klus moeten worden, ware het niet dat de criminelen direct na hun aankomst in Fargo drie inwoners koudmaken. De hoogzwangere politie-agente Marge Gunderson (Frances McDormand) wordt belast met het moordonderzoek. Wie denkt dat haar gebrek aan ervaring met grote misdrijven in haar nadeel zal werken, komt bedrogen uit. Marge ontpopt zich tot een ware speurder met de neus van een bloedhond en de vastberadenheid van een terriër.

Aardige onderhoudende film..drama...tragikomedie Lulletje rozenwater uit Hollywood doet het prima, Macey dus, evenals de twee boeven.. Ook een kijk op de volgens de gebroeders Coen "domme bevolking aldaar. De enige echte intelligente was schoonvader. Hierboven wordt geschreven dat vrouw Jean dood is, maar dat heb ik niet uit de film kunnen halen...( o ja...die ene boef kwam alleen het geld ophalen...)Mocht dat zo zijn dan zou dat een beetje too much zijn...Maar voor de broers Coen is niets te gek. Kortom, behalve wat overbodige scenes ( de Chinees, die boer die aan het sneeuw vegen was) prima film. jaren geleden al gezien, wist dat het een goede film was en weer gekeken...want ik kan nooit verhalen onthouden....(een voordeel hoor)

avatar van Rodger
Heerlijke film, met drama, actie humor ineen.
zo'n film moet je eigenlijk nog een aantal meerdere keren bekijken, puur alleen om deze nog beter te vinden.
4.0 ****

avatar van AJK
AJK
Nou eindelijk Fargo eens gezien.
Ik was benieuwd waarom Mcdormand haar
eerste oscar had gewonnen omdat ik haar
in de 3 Bilboardsfilm had gezien.
De eerste 45 minuten werd ik er flauw van.
Totdat die indiaan ineens begon te springen.
Toen werdt het voor mij wat beter.
Ik wist niet zo goed of ik het allemaal
serieus moest nemen.In het begin van de film
wordt er gezegd dat het verhaal op ware feiten is gebeurd en het precies zo wordt verteld.
Dat kon ik na 25 minuten al niet serieus nemen.
Ik bedoel hoe de mensen autistisch met elkaar
omgingen,snap wel dat het zo bedoeld is,was
maar nam het te serieus denk ik.Als ik het eerder
als een comedy had begrepen en gezien dan had
ik er minder moeite. mee gehad.
De oscar snap ik niet.Wel zeggend dat ik deze film
in 2018 gezien heb.De tweede oscar voor Mcdormand snap ik wel.Maar dat was in de andere film.Al met al is deze film wel geniaal,
maar ze hadden voor mij de serieuse noot in het begin wel mogen onderdrukken of het anders mogen inleiden.Want de humor was veel te droog voor een op waarheid gebeurde verhaal.
Daarom snap ik de humor niet.En de oscar voor Mcdormand helemaal niet.
Omdat het toch een aparte film is een 2.5

avatar van Aazhyd
Dit is zo'n film die ik om een of andere reden altijd heb gemist. Nu gezien en hij beviel me goed. De droge zwarte humor en de mafketels in de film zijn typisch Coen, maar het werkt wel.

Eén minpuntje vond ik dat het acteerwerk hier en daar wat dik aangezet was. Werd het net ietsje te.

avatar van Shadowed
Onderhoudend.

Of ik het nou zo geweldig vond, nee. Maar vermakelijk was het allemaal wel. Een van mijn eerste Coen brother ervaringen ook. True Grit ooit een keertje gezien maar dat is bijna bij me weggezakt. Vond dit ook wel wat beter. The Big Lebowski gaat binnenkort ook eens op.

Buscemi, Macy en Stormare acteren goed. McDormand is ook wel redelijk maar overtreft bij verre niet het niveau wat ze acteerde in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri en dat is wel jammer. Maar ze heeft wel uitstraling. Soms inderdaad wat dik aangezet maar prima te doen.

Ook sommige shots waren erg mooi, zoals Macy die naar zijn auto terugliep van boven en zijn de sneeuw shots ook erg mooi. Best een puik filmpje, maar niet het beste wat ik heb gezien. Toch wel een aanrader.

avatar van Hendrick99
Toch wel een aparte film. Bij de gebroeders Coen ben ik altijd geneigd te vergelijken met "No country for old men". Dat niveau haalt de film niet, maar toch wel bij vlagen een interessante en spannende thriller. De soms autistische dialogen en het sterke spel van met name William H. Macy en Frances McDormand, houden de aandacht van de kijker vast.
Een logisch en waardig einde verzinnen is helaas niet het sterkste punt van de Coens. Net als bij "No country enz" wordt het laatste gedeelte enigszins afgeraffeld.

avatar van TornadoEF5
Mooi filmpje, lekker sfeertje en gelukkig wat meer straight-forward dan al dat gepraat in No Country for Old Men. Een zwijgzame psychopaat werkt dan toch een pak beter dan een praatgrage sheriff in een belerend Texaans accentje. Maar het sterktepunt net zoals in No Country For Old Men hoe de film erin slaagt om de locatie te gebruiken om er een mooie film van te maken op vlak van sfeer.

avatar van jippie2010
Een zwarte komedie die consistent is in zijn stijl, maar daardoor toch tegen het einde een tikkie gaat vervelen. Maar ik hou wel van het zwartgallige. *3,5

avatar van Hans Gruber
Ontzettend flauwe zwartgallige film. Maar dat maakt het nu wel weer het aanzien waard. Buscemi speelt weergaloos als "bad guy". Stormare daarentegen overtuigt niet als slechterik. McDormand (in real life partner van Coen) is lekker no nonsens sullig. Net als haar film partner Lynch. Macy is echt een sulletje en die rol is hem op het lijf geschreven. Je voelt al op je klompen aankomen dat hij het niet voor elkaar gaat krijgen. Het einde werd wel wat afgeraffeld maar uiteindelijk toch een aardige film gezien.

avatar van de grunt
Fargo op vijf: een misvatting natuurlijk.