Fargo (1996)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Joel Coen en Ethan Coen
met Frances McDormand, Steve Buscemi en William H. Macy

Jerry Lundegaard (William H. Macy), een autoverkoper in een klein stadje in Minnesota, zit tot over zijn oren in de schulden... maar hij heeft een plan. Hij zal zijn vrouw laten ontvoeren door twee schurken (Steve Buscemi en Peter Stormare) om vervolgens aan zijn rijke schoonvader een flink bedrag aan losgeld te vragen. Het zou een eenvoudige klus moeten worden, ware het niet dat de criminelen direct na hun aankomst in Fargo drie inwoners koudmaken. De hoogzwangere politie-agente Marge Gunderson (Frances McDormand) wordt belast met het moordonderzoek. Wie denkt dat haar gebrek aan ervaring met grote misdrijven in haar nadeel zal werken, komt bedrogen uit. Marge ontpopt zich tot een ware speurder met de neus van een bloedhond en de vastberadenheid van een terriër.

avatar van Maxie Fields
Op komisch vlak vind ik de film niet altijd even sterk. Ten eerste is het niet helemaal gebasseerd op een waar gebeurd verhaal (maar op verschillende incidenten) en zijn er scenes toegevoegd om het grappig te maken, zoals de vele Yah, Yah dialogen, waarmee de Coen broeders op een humoristische wijze wilde benadrukken dat er zoveel Zweden wonen ( bron interview). Heel grappig vond ik dat overigens niet. Ook het neerzetten van de Minnesota inwoners als randdebielen, vind ik ook niet bepaald humor. Sterker nog, ik verneem dat de lokale bevolking niet erg blij was, met hoe dom ze werden afgeschilderd . Gelukkig zaten in de de film wel nog andere komische stukjes, maar dat was te weinig om het als gelaagde komedie te beschouwen.
Wel vond ik het camerawerk zeer sterk en ook vond ik Macey voortreffelijk spelen, waardoor samen met het plot de film als geheel toch redelijk overeind weet te blijven,

avatar van De wind
Briljante film, mix tussen (zwarte) humor en drama vloeien vlekkeloos in elkaar over.

avatar van weberanja
De wind schreef:

Is ook mijn kijkervaring

avatar van baspls
"You're darn tootin'!"

Mijn eerste film van de gebroeders Coen.

Fargo is een sterke combinatie van zwarte humor en drama.

Een autoverkoper zit diep in de schulden en besluit zijn vrouw te laten kidnappen en dan zijn rijke schoonvader het losgeld laten betalen. Helaas gaat niet alles als geplant, de twee mannen die hij heeft ingehuurd schieten onderweg drie mensen neer en dan zijn de poppen aan het dansen...

William H. Macy had een goede hoofdrol en had een paar sterke momenten als het Jerry Lundegaard niet helemaal naar zijn zin ging. Verder vond ik ook Steve Buscemi en Peter Stormare ook geniaal als de twee schurken. Het acteerwerk was helemaal in orde. Geniaal hoe sommige enorm ordinaire Amerikaanse types werden neergezet, moest steeds denken aan Ned Flanders uit de Simpsons.

De film had naar mijn idee maar weinig soundtrack, maar de muziek die er was vond ik erg goed. Bij Pulp Fiction vond ik het gebrek aan soundtrack storend maar hier viel dat eigenlijk wel mee, waarschijnlijk omdat de film wat korter is en wat vlotter in elkaar zit.

De film is mooi opgenomen en heeft goede beelden van het uiterste noorden van Amerika. Moest ook een beetje denken aan Twin Peaks, die serie had een beetje het zelfde karakter als Fargo alleen dan veel minder humor en meer surrealisme/mystery. Grappige namen hebben de personages in deze film eigenlijk, klinkt in mijn oren allemaal erg Scandinavisch/Nederlands.

Fargo vond ik een goede film, zal binnenkort ook eens de tv-serie gaan kijken die op Netflix loopt. De film kijkt lekker weg, vond het eerlijk gezegd een beetje snel gaan zelfs.

Aanrader.

avatar van weberanja
Ik heb de serie gezien, die is zoooo goed! Kijken!

avatar van Rico Rüdiger
Mijn eerste film van de gebroeders Coen. Wat een sfeer.. Het landschap is ten eerste prachtig. Ik krijg spontaan zin in de winter, ook al heb ik echt een hekel aan kou. De acteurs spelen stuk voor stuk super. Met name de het schurkenduo weet constant geweldige scènes neer te zetten. Echt genieten was het moment dat Stormare even in actie kwam en de politieagent doodschoot, de achtervolging vervolgens op die MAC-dikzak is ook heerlijk. Er is van sommige kanten kritiek op de (zwarte) humor in de film. Je moet er maar van houden en dit lag compleet in mijn straatje, er zijn meerdere momenten geweest dat de film een glimlach op mijn gezicht tevoorschijn toverde. Af en toe een beetje sadistisch misschien haha. Voor nu 4.5*, maar dit kan in de toekomst bij een herziening zomaar 5.0* worden.

Puur genieten. Een film met een hele bijzondere sfeer. De humor, de omgeving, de personages; alles lijkt te kloppen. Ook de serie is trouwens uiterst vermakelijk. Nu ook een aantal afleveringen van seizoen 2 gezien, die ook direct van een geweldig niveau zijn.

Gister maar weer herkeken, wat een geweldige film is dit toch. Half puntje erbij. Alles klopt gewoon aan deze film, vooral de locatie, de zwarte humor en de hoofdrolspelers.

avatar van aorsongmachine
Uitstekende prent. Humor, drama, het ziet er allemaal in. Knap.

avatar van cucciolo
Na twee keer The Big Lebowski en nu ook Fargo een serieuze kans te hebben gegeven mag ik nu toch wel met zekerheid concluderen dat mijn humor mijlen ver ligt van die van de broertjes Coen. Ik heb me de gehele film zitten verplaatsen in iedereen voor wie er bijna niets grappiger bestaat als dit. Helaas zonder veel succes. Wellicht dat ik het licht zal zien met hun serieuzere oeuvre, als ik daar ooit nog de moeite voor ga nemen.

avatar van SmackItUp
Wel grappig, maar verder niets bijzonders. Apart sfeertje, maar geen bijzonder verhaal.

avatar van tbouwh
Vrij degelijke film over een kidnapping die volledig uit de hand loopt. De luchtige sfeer en vlotte verloop doen Fargo goed, want het plot is redelijk dunnetjes en het acteerwerk van types als Marge Gunderson (Frances McDormand) is mij hier en daar te karikaturaal. Een Peter Stormare daarentegen vond ik weer erg sterk.

Erg enthousiast was ik over de prachtige settings en enkele daaraan gelieerde shots; een misdaadfilm in de sneeuw doet het al snel goed bij mij (deed me een beetje denken aan Deadfall (2012).) Het is echter niet genoeg om hierin het meesterwerk van de Coen Brothers te zien dat velen in Fargo herkennen. Daarvoor was deze film me uiteindelijk toch te rechttoe-rechtaan. Dit is m'n vijfde Coen als ik het goed heb, en ik vond No Country for Old Men dan toch al een stuk beter.

baspls Pulp Fiction een gebrek aan soundtrack? klik

Snap je opmerking over Twin Peaks ergens wel, maar dan hooguit wat betreft dat sferische aspect. Verhaal is toch totaal onvergelijkbaar (en stukken beter, maar dat terzijde )

avatar van baspls
tbouwh schreef:
baspls Pulp Fiction een gebrek aan soundtrack?

Er zit inderdaad best wat muziek in de film, maar met soundtrack bedoelde ik vooral muziek die voor de film is geschreven en onder de beelden is gebruikt. In Pulp Fiction is alleen muziek te horen als iemand een radio aanheeft (geloof ik).

baspls schreef:

aah, dan begreep ik je verkeerd. Ik heb bij soundtrack juist altijd de externe nummers in m'n hoofd, en instrumentale muziek die voor de film Is geschreven duid ik als score aan

avatar van Alathir
Ik vind Fargo toch ook wel minder dan ik had verwacht. De humor van de Coens is zeker apart, heel soms vind ik is iets grappigs, hier zo goed als niets. Ik heb een paar afleveringen van de serie gezien en dan vond ik dat toch wel een stuk beter. Ik stoorde me wel aan de overacting van sommigen, ook de dialogen trekken soms op niet veel vond ik. Het verhaal op zich is redelijk origineel maar eveneens vrij voorspelbaar. Het is een beetje zoals wat de sheriff zei op het einde: en dat allemaal voor een beetje geld. Het lijkt wel of ze zelf teleurgesteld is wat het motief betreft, net als ik in de film.. Ja, dit is niet het beste werk van de Coens, dat blijft voor mij veruit No Country For Old Men en Barton Fink.

avatar van Hereistom
Wij zijn nu bezig met het kijken van deze serie, maar snappen er nog steeds niks van!?
En waar gebeurd?

avatar van Donkerwoud
Hereistom schreef:
En waar gebeurd?

Dat is een grapje waar ze in de film mee zijn begonnen. Om goedgelovige kijkers op het verkeerde been te brengen. Wees gerust, boek en serie zijn ontsproten aan de fantasie van de Coens. Al moet ik zeggen dat het grapje wonderlijk bij de onderliggende thematiek past; bij de eeuwige strijd tussen machtswellust en hebzucht tegenover de rechtschapen lieden die zichzelf opofferen om de strijd aan te gaan met het kwaad. Dit verhaal is verzonnen, maar de spanning tussen goed/kwaad is dat allerminst.

avatar van Hollywood007
Ik snap hier dus echt niks van. Voor mij was dit een heel lange zit. Ik heb wel een paar keer gelachen maar veel te weinig om dit een goede komedie te noemen. De personages irriteerde me meer. Het verhaal was voor mij ook niet speciaal. Het acteerwerk van Buscemi is prima en ook het enige goede voor mij aan de film. Misschien mis ik iets maar voor een film die zo hoog scoort in verschillende lijstjes had ik veel meer verwacht. Jammer

Oh, yah de film was top, de serie markant nog beter.
Derde serie is nu in de maak, en (nog niet officieel) medio April te verwachten... Oh, yah en ik ben nu alvast met de voorpret bezig.
Serie 2 hebben we de ijskrabber met rood handvat uit de film en serie 1 niet meer terug gezien.
Maar nu zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat we die mogelijk in serie 3 toch weer tegen gaan komen?
De reden dan ik dit vermoed is omdat serie 3 zich afspeelt in 2010, en dat is 4 jaar later als dat serie 1 zich afspeelt... daarnaast worden er kleine hints omschreven zoals :
"We will have a ‘kiss in’ to Season 1" ... ha ha dat zou wat zijn zeg als die 'weer' boven water komt.

Oh, yah check also >>> Fargo Season 3 Latest News

Seizoen 3 van Fargo wordt vanaf 19 april op Amerikaanse televisiezender FX uitgezonden.

FARGO Season 3 TEASER TRAILER (2017) FX Series - YouTube

bron: pu.nl

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik heb gisteren deze film gezien en ik weet niet echt wat ik er van moet denken. De acteerprestaties zijn zeker niet slecht, net als de invulling van de personages. In andere films zie je altijd de politieagent met de zaak bezig alsof zijn leven er van af hangt. In dit geval is Gunderson ook intens met de zaak bezig, maar ergens blijft het gewoon een zaak zoals een andere. Haar man interesseert het zelfs totaal niet. Dat vond ik geweldig naar voren gebracht.

Alleen komen sommige personages wat mij betreft niet zo natuurlijk naar voren. Maar dat is voor een deel de Joel Coen stijl. Heel Amerikaanse figuren en de film lijkt wel in een roes te zijn opgenomen. Big Lebowski vond ik veel beter, hier gaat de komedie mij compleet verloren.

Sterke film, maar niet bij mijn topfavorieten...

Tijd voor herziening. Dit was zo'n klassieker die ik wel kon appreciëren, maar ook niet meer dan dat. De Coen-broertjes zijn volgens mij vooral sterk in hun scripts en de combinatie van een passende cast. Visueel is het wisselvallig. Ook deze Fargo is visueel niet bijzonder. Deze zag ik niet lang na Miller's Crossing, dat toch mooier is. Fargo heeft zo'n aparte humor die je wat moet liggen, maar mij soms te geforceerd over komt. Ik kan er wel de ironie in zien en de film heeft wel z'n momenten. Het verhaal is genoeg onderhouden om te kunnen genieten van de film. Zeker geen slechte film dus. En ik kan me wel wat voorstellen dat dit door velen geliefd is.

Heb ik nu die twee seizoenen gekocht van de reeks en heb ik een hele avond nodig gehad om mij door die eerste twee afleveringen te zwoegen. het lijkt mij allemaal wat te amateuristisch, het Minnesota accent is ver te zoeken, enkel bij het hoofdpersonage die teveel zijn best doet om Macy te evenaren, al had hij deze manieren ook al in the hobbit trilogie. Ook de vrouwelijke politieagente wordt onderdrukt. Misschien komt het omdat ik geen serie kijker ben of omdat ik de film Fargo bij mijn persoonlijke favoriete meesterwerken reken. Ja je mag het niet zien als een vervolg ofzo maar je kan moeilijk geen links leggen met de film van de Coen Brothers. Hopelijk komt het nog goed. We zien wel. Hoewel ik er heel lang over doe om een serie uit te zien.

dimi303 schreef:

Even doorbijten, na ongeveer de eerste 3 á 4 afleveringen wordt het beter.
Uiteindelijk zit er in serie 1 een ongekend gave verrassing tussen die regelrecht uit de film komt.

Ik zit me alvast te verheugen op serie 3 die over 4 dagen gaat beginnen (19 April

avatar van Gang_Star
Ondanks de status die deze Fargo heeft, kon het me niet geheel vermaken. De film heeft een te eenvoudig verhaal over een ontvoering en even makkelijk geld cashen om je schulden te kunnen ontlopen. Hoe dan ook, het verhaal kort samengevat, vind ik het niet bepaald sterk. De film mixt misdaad en humor met een flink vleugje drama, maar wordt naar mijn mening nergens echt interessant. De humor is helaas niet mijn ding, gezien het feit dat ik hier totaal niet om heb kunnen lachen en ik had dan ook wat meer spanning verwacht en vooral erop gehoopt. De film heeft een prima setting en de vele besneeuwde locaties zorgen voor een aantal mooie shots. Het geweld dat maar beperkt aanwezig was, was gelukkig bij vlagen rauw en hard. Van Steve Buscemi en William H. Macy ben ik nooit echt een liefhebber geweest ondanks dat ze beide geregeld goed tot prima acteren, en gelukkig is dat in Fargo ook niet anders. Peter Stormare daarentegen speelde zijn rol prima en behoorde wat mij betreft tot de uitblinkers. Hoe dan ook, Fargo is mij tegengevallen. Had meer verwacht van deze film, maar wellicht bevalt het werk en/of de humor van de gebroeders Coen me een stuk minder dan gedacht.

avatar van IH88
“I'm not sure I agree with you a hundred percent on your police work, there, Lou.”

Niet alle films van Joel Coen zijn mijn cup of tea, maar saai zijn ze nooit. Coen weet altijd wel een wereld te creëren vol met absurde en kleurrijke figuren, spitsvondige dialogen, aparte humor en een verhaal dat soms alle kanten opgaat. Fargo heeft een simpel verhaal en Coen zorgt ervoor dat de acteurs, personages, dialogen en de setting kunnen excelleren.

Jerry Lundegaard (Macy) creëert eigenhandig zijn eigen Wet van Murphy en vanaf het moment dat hij besluit om zijn vrouw te laten ontvoeren voor losgeld gaat alles mis. Buscemi, Stormare, Presnell en Lynch zijn allemaal voortreffelijk, maar McDormand is toch wel het beste op dreef als zwangere politieagente die zich vastbijt in de zaak. Dat accent alleen al zorgde ervoor dat ik vaak met een glimlach op me gezicht zat. Het geweld is bruut en expliciet, maar de (zwarte) humor is nooit ver weg. Complimenten ook voor de schitterende cinematografie met een aantal fraaie shots van besneeuwde landschappen. Vooral een nachtelijke autoachtervolging springt eruit. Fargo is een bizarre mix van extreem geweld, zwarte humor en absurde figuren die je niet snel vergeet. Zoals alleen Coen dat kan.

avatar van Kondoro0614
Fargo

Het is al een poos geleden dat ik de serie (tenminste seizoen 1 daarvan) ‘Fargo’ heb gezien. Wat was die serie onwijs genieten, en ik wist dat ik eens Fargo moest bekijken omdat hij steengoed bleek te zijn, van de serie had ik zelf nog nooit gehoord. Toch heeft de serie meer effect gehad en was hij ook velen maler leuker om te bekijken, wat dat betreft viel deze film echt ontzettend tegen. Ik denk dat door het zien van de serie je een heel ander beeld krijgt over de film als zowel het concept. Toch deed (in een ietwat ander jasje gestoken) de film het qua tempo redelijk maar, toch blijft de serie in mijn ogen sterker.

Om het toch even aan te halen: de serie verteld een verhaal van meneer Lester Nygaard die een bepaalde man ontmoet die hem verteld niet weg te lopen voor zijn problemen en deze aan te pakken, vermoord gewoon de gene die je op een moment lastig is. Lester vermoord daarna zijn vrouw en probeert er mee weg te komen door middel van de andere man af te schudden en een nieuw vrouwtje te nemen, maar problemen komen toch weer opzetten. In de film gaat het iets anders. Jerry Lundegaard zit in de geld problemen en laat zijn vrouw Jean Lundegaard ontvoeren (met een heel uitgestippeld plan, die je later volgens mij ook weer in een houtversnipperaar ziet hangen).

Hoewel de serie en de film misschien niet veel mee elkaar te maken zullen hebben, wel een totaal ander beeld, was de film nog steeds niet het geweldigste om naar te kijken, dit komt ook mee omdat de serie je in een heel ander concept weet te slepen (zoals eerder aangegeven) waar je dan ook naar verlangt in de film en wat dan maar niet komt.

In de film volgen we Jerry Lundegaard (gespeeld door William H. Macy) die in de schulden zit maar, een bepaald plan heeft opgezet. Hij laat zijn vrouw Jean ontvoeren door twee ontvoerders om zo een flink pak geld aan zijn schoonvader te kunnen eisen (die wel wat miljoenen heeft) om zo zijn eigen haggie te redden. Het gaat alleen allemaal niet goed waarna ze bij een controle de ‘state trooper’ doodschieten om zo weer verder te vluchten. Zijn vrouw en schoonvader gaan uiteindelijk dood en de film werd nogal afgekapt afgesloten.

Aangezien ik een weekend met vakantie ben geweest in Drenthe heb ik niet zoveel zin om nog dieper in de film te duiken. Het concept was redelijk maar het verhaal was toch echt wel te dun. Ook de komedie laat zich tenwensen over terwijl 'The Big Lebowski (1998)' toch wel vermakelijk was. Ik heb me minder vermaakt dan de serie en ben helemaal niet te spreken laat staan: enthousiast over ‘Fargo’.

avatar van Fisico
Sterke film die ik na lange tijd nog eens teruggezien heb. In de eerste plaats een leuk en verleidelijk uitgangspunt: de ontvoering van je vrouw in scène zetten om je schoonvader een financiële kloot af te trekken. Het zou een mens zomaar op ideëen brengen ...

Wat me vooral beviel was de erg sterke cast met Macy, Buscemi en Stormare. Macy speelt een sullige autoverkoper die vooral denkt slim te zijn, maar bij elke stap die hij zet steeds verder in zijn leugenachtig moeras wegzakt. Zijn dialogen en expressie aan de telefoon om die fax te sturen of de gesprekken met de politieagente over die verdwenen auto, hilarisch!
Ook de meer doortrapte bad guys waren goed. Buscemi is en blijft een steengoede acteur, vooral een rol als gek of crimineel, al dan niet ontoerekeningsvatbaar, is op zijn lijf geschreven. Stormare is ook uitstekend gecast, eveneens een gek in de film, maar in tegenstelling tot het simpele personage van Buscemi, speelt Stormare if needs be een gewetenloze nietsonziende moordenaar. De schoonvader deed het ook goed. Alleen de politieagente en haar man vond ik een domper.

Het verhaal zelf is eenvoudig, maar werd goed gebracht. Ook de sfeer zat goed met de uitstekende cinematografie en prachtige sfeerlandschappen in de sneeuw. Leuke onderhoudende film, goed dialogen, een aantal fijne scènes (achtervolgingsscène, versnipperaar, de volgreffer met Macy,...) maar zeker geen toppertje. Gewoon goed en de uitstekende casting tilt hem voor mij net iets hoger: 4,0* dus!

avatar van gi4nt
Sorry, maar ligt het aan mij of ben ik gewoon niet enthousiast genoeg? Acteerwerk was zeer over the top en dus enorm onder de maat (op natuurlijk Buscemi en misschien Stormare na). Maar de rest...
Ook het verhaal is heel recht toe, recht aan. Van de dialogen werd ik dood ongelukkig. De film kon me niet grijpen. Het doet wel wat, maar spannend wordt het niet. Zaten best wat leuke stukken en diepgang in, maar had meer verwacht van de Coen brs.

avatar van Boneka
Bijna meesterlijke film, maar dan hadden ze er of een gehele "comedy" van moeten maken, of een bloedserieuze thriller. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar moet toch zeggen dat Fargo toch uitstekend in elkaar zit. De film begint gelijk goed met een heerlijke soundtrack. Ik heb begrepen dat ze veel moeite hebben gedaan het accent te evenaren en dat dit aardig is gelukt. Zelf ben ik hier nooit zo mee bezig en kijk meer naar het geheel. Vond de omgeving prachtig mooi om te zien. Normaal rond die tijd een graadje of -30 nu zat er flinke dooi bij, maar met kunst en vliegwerk is het toch een mooi winters landschap geworden. Ook de opnieuw opgelapte blu ray versie is een plaatje om te zien.

Het plot is misschien niet origineel de uitvoering zeker wel. En volgens mij is het een lievelingsfilm van Donald Trump geweest getuige de vele mondtrekken. Zeker van Frances McDormand. De film moest af en toe komisch overkomen. Vond het meer galgenhumor. En hier en daar wel grappige momenten zoals die twee hoertjes. Leuk gedaan. Ook de "dooie" schurk zat er lekker in. Weinig tekst toch sterk geacteerd haha. De rol van William H. Macy is ook gewoon goed. Minder geslaagd vond ik de scene met de Aziaat. Had voor mij niet gehoeven en viel een beetje uit de toon. Ook het gesprek op het eind met die sneeuwruimer vond ik niet interessant, maar in zijn geheel vond ik Fargo zeer de moeite waard.

Aardige onderhoudende film..drama...tragikomedie Lulletje rozenwater uit Hollywood doet het prima, Macey dus, evenals de twee boeven.. Ook een kijk op de volgens de gebroeders Coen "domme bevolking aldaar. De enige echte intelligente was schoonvader. Hierboven wordt geschreven dat vrouw Jean dood is, maar dat heb ik niet uit de film kunnen halen...( o ja...die ene boef kwam alleen het geld ophalen...)Mocht dat zo zijn dan zou dat een beetje too much zijn...Maar voor de broers Coen is niets te gek. Kortom, behalve wat overbodige scenes ( de Chinees, die boer die aan het sneeuw vegen was) prima film. jaren geleden al gezien, wist dat het een goede film was en weer gekeken...want ik kan nooit verhalen onthouden....(een voordeel hoor)

avatar van Rodger
Heerlijke film, met drama, actie humor ineen.
zo'n film moet je eigenlijk nog een aantal meerdere keren bekijken, puur alleen om deze nog beter te vinden.
4.0 ****