• 10.520 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 oktober 1996

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Fargo

"A lot can happen in the middle of nowhere."

Jerry Lundegaard (William H. Macy), een autoverkoper in een klein stadje in Minnesota, zit tot over zijn oren in de schulden... maar hij heeft een plan. Hij zal zijn vrouw laten ontvoeren door twee schurken (Steve Buscemi en Peter Stormare) om vervolgens aan zijn rijke schoonvader een flink bedrag aan losgeld te vragen. Het zou een eenvoudige klus moeten worden, ware het niet dat de criminelen direct na hun aankomst in Fargo drie inwoners koudmaken. De hoogzwangere politie-agente Marge Gunderson (Frances McDormand) wordt belast met het moordonderzoek. Wie denkt dat haar gebrek aan ervaring met grote misdrijven in haar nadeel zal werken, komt bedrogen uit. Marge ontpopt zich tot een ware speurder met de neus van een bloedhond en de vastberadenheid van een terriër.

Social Media

Alle Media

Spannend? Nee.
Geweldige actiescènes? Nee.
Vernuftig detectivewerk? Nee.
En toch is alles gewoon GOED.
Elke scène zit zooo goed in elkaar.
In feite is dit je reinste nachtmerrie: kluns in de puree zakt steeds dieper weg in het drijfzand, is verantwoordelijk voor de dood van zijn vrouw en dan die arme Scotty…
Waarom vinden we dit dan zo grappig? Omdat de Coens hun cinema mixen met een dosis alledaags realisme wat weer voor een unieke spanning an sich zorgt.
De misdadigers zijn natuurlijk evil psychopaten, maar vooral lomp. Het zijn net zo'n grote sukkels als hun slachtoffers. Zo maken ze zich druk in weer andere sukkels die parkeergeld willen vragen, in een tv die niet wil werken… allemaal dingen die je in een 'klassieke' misdaadfilm nooit te zien krijgt… al het geknoei eigenlijk…

Het kwaad bestaat, zeer zeker, maar het is niet hyperintelligent en berekenend, maar eerder improviserend en net zo klungelig als wij allemaal. Verfrissend antigif tegen complottheorieën als je het mij vraagt.

Ook typisch is heel die scène met Mike Yunagita (of hoe heet hij ook alweer) die eigenlijk geen ruk met het verhaal te maken heeft… Dat maakt het allemaal een 'one of a kind' movie.

wihu61

Inderdaad, die trieste Mike Yanagita (?)

"... You were always such a super woman! snik, snotter..."

en dan zijn verzonnen huwelijk met Linda Cooksey (of zoiets)
ik geniet elke keer weer van dit kleine intermezzo.

Fargo: absoluut de beste van hen, hier klopt gewoon alles, terwijl ze me in sommige andere producties soms iets te artsy zijn.

Rotterdam@1

Heb twee keer de afgelopen jaren een poging ondernomen deze film serieus te zien en vind het een suffe film: komt langzaam op gang en is niet grappig en dramatisch sterk: hij kan me niet overtuigen.

Deze review is zeer gepast, dus geen interesse in lui die allerlei visies hebben die anders zijn: ik weet dat deze film vaak met 5 sterren wordt aangekondigd, maar ik zie het er niet van af en het staat eenieder vrij dit te vinden, dus mij beslist ook.

Rotterdam@1 schreef:

Zeer zeker! Ik begrijp het zelfs. En het zal je wellicht (en hopelijk) worst wezen: ik voel me geenszins superieur omdat ik 'm wel 'snap' terwijl het jou allemaal koud laat. De gustibus et colribus…

stefan dias schreef:

Met snappen heeft het niks te maken, dat is een elitair standpunt, de film spreekt me niet aan, dat ligt op een ander vlak en dat staat me ook vrij: de gustibus non est dispuntandum (niet voor niks 6 jr. Latijn gehad). Einde laatste reactie.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Rotterdam@1 schreef:

Lekker toontje. Als je er zo in staat kun je misschien beter je stukjes in een persoonlijk Word bestandje typen en opslaan. Lekker helemaal voor jezelf. Dit is namelijk een discussieforum, waar het fundament juist bestaat uit verschillende mensen met allerlei visies. Maar goed.

Rotterdam@1 schreef:

Ja, ik bedoelde het ook niet zo, vandaar de aanhalingstekens. Een bepaalde humor slaat bij x wel aan en y vindt er helemaal niks aan, wat niet wil zeggen dat x slimmer is dan y. De gustibus dus…

Wat ik hier heel grappig vind en bij de meeste (niet alle) Coenfilms: de spanning film - realiteit.
'How do you mean? "Funny looking"?' 'I don't know… just funny looking.'
Niks glamour, hyperintelligent gedoe… de stoethaspels zullen zichzelf wel de das omdoen. En zo geschiedde…
Bij The Big Lebowski hetzelfde principe: doorsnee Jan-lul geraakt per ongeluk in een crimi verzeild. Dat maakt hun films apart.

Leland Palmer schreef:

Goed lezen is een kunst: dit is een website voor filmliefhebbers, het forum zit onder een andere knop.

Inderdaad allerlei visies, dus ik blijf graag bij de mijne en wens niet "bekeerd te worden" noch een Word-advies nodig.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Goed lezen is een kunst

Schrijven ook. Het is de toon die de tekst maakt.
dit is een website voor filmliefhebbers, het forum zit onder een andere knop.
Ohja, ik was even vergeten dat er bij films niet gediscussieerd wenst te worden. Akkoord.
dus ik blijf graag bij de mijne en wens niet "bekeerd te worden"
Er zit hier toch niemand die jou wil bekeren? Dat is het punt toch niet. Jij pompt een stuk tekst neer en wenst gewoon totaal geen tegenspraak. Dat gaat een beetje tegen de normen van een discussieplatform in. Het is toch alleen maar mooi om verschillende visies en meningen tegen te komen hier. Je doet net of mensen je zgn. ''goede'' films willen opdringen, dat is helemaal niet zo.

wihu61

Een ding snap ik niet: wat deed Buscemi op die parkeerplaats (die waar hij niet wilde parkeren dus) met die witte auto, hij verwijderde de sneeuw van de nummerplaat... waarom?

Meesterwerk verder, als je het snapt

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

wihu61 schreef:

Hij was eerder aangehouden omdat er iets mis was met zijn nummerplaten (met alle bloederige gevolgen van dien), dus om niet een tweede keer in die problemen te komen pikte hij de nummerplaten van een andere auto om die op de zijne te monteren.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Oh daddy... Mocht iemand mij ooit vragen wat de ideale instapfilm voor de Coens is, dan zou ik zonder aarzelen déze noemen: ijzersterk plot, onderkoeld grappig, onverwacht hard, unieke dialogen, en elke scène àf. Misschien gaat de meeste aandacht uit naar McDormands hoofdrol vanwege haar eerste van tot nog toe drie Oscars (en met dat aantal gingen slechts drie actrices haar voor), maar wat mij elke keer opnieuw weer fascineert is de bijrol van William H. Macy: met deze vertolking komt hij in één klap terecht in het selecte groepje acteurs die ik sinds een eerdere rol niet meer ánders dan als dát personage kan zien, en bij wie ik bij elke nieuwe rol dus altijd een glimp van die eerdere ikonische rol zie doorschemeren (Malcom McDowell in A clockwork orange, Christopher Walken in The deer hunter...). Maar feitelijk is álles aan deze film perfect. Roger Ebert: "Films like Fargo are why I love the movies."

@ Roger Thornhill

Bedankt, die vraag zat me al jaren dwars, hier het antwoord dat ik eerder via IMDb ontving:

He was swapping the plates on the parked car with the car he was driving. So if the police were to run the plates of his car, it wouldn't come up as the dealer plates. Remember, that Showwalter and Grimsrud killed a trooper that had pulled them over. If he radioed in their plates then there would be an APB to look for that specific license plate.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Roger Thornhill schreef:

Heb je de serie ook gezien ? Doet niet eens heel erg onder zijn grote voorbeeld .

Het eerste seizoen is ook met Billy bob als maniac . Aanrader !

wihu61

Ik heb twee seizoenen van de serie gezien, deze mist gewoon de verfijning die het origineel wél heeft. Wat ik me herinner is slecht acteerwerk, flauwe typetjes en telkens een soort trage opbouw naar scènes waarin weer lekker grof geweld kan worden vertoond, dat moet de kijker dan weer blij maken. De rest laat ik uiteraard graag aan mij voorbijgaan.

Deze film is toch echt van een heel ander niveau.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Opnieuw (en het moet zo de zesde kijkbeurt zijn) heb ik sterk genoten van de film maar misschien dat ouderdom niet alleen zichtbaar wordt door mijn tooiende haarlijn maar ook in smaak. Echter, ik kan dit niet meer als een meesterwerk beschouwen. Het is allemaal oppervlakkig vertier waardoor de impact miniem blijft. Tuurlijk, eerste klas entertainment. Staalharde plotconstructie, die strip comic book vertelling (die dialogen !) en de zwarte humor blijven razend knap maar zelfs het ondermijnen van het thriller aspekt (debiele personages, zwangere sheriff als held) kan niet verhullen dat we ook thematisch staren naar een witte vlakte. De strijd tussen Goed en Kwaad mag dan in idiotenland gemakkelijker verteerbaar verlopen maar daarom is niet meer interessant. Er zitten nog steeds favoriete scenes in (die met Mike Yanagita is zo schitterend opgebouwd), nog steeds een hogere bloedruk als Jerry Lundegaard door de sneeuw naar de meeting met de ontvoerders gaat - de score van Burwell schreeuwt als het ware de doem die zal volgen) en nog steeds een grinnik als Grimsrud voor die hakselaar staat met twee benen die eruit steken. Film dat gemaakt werd met zo veel vakmanschap en liefde, daarvoor mag men mij altijd wakker maken en een zevende kijkbeurt staat reeds geprogrammeerd.

avatar van umbra

umbra

Deze eindelijk ook kunnen afvinken, heeft lang geduurd, maar de combo, zwarte komedie en misdaad + fijne cast, maakte me toch warm en ook omdat ik aan de serie is wil beginnen. Het is echt oldskool 90's vermaak, met de heerlijke zwarte humor en toch ook gewoon lekker ruw, iedereen zit ook volledig in z'n rol. Toppertje, 9/10.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

hou er niet zo van te vergelijken maar in de goede zin vind ik dat het wel kan*lijkt fargo nou op a simple plan*of juist omgekeerd*beiden zijn ze in hun originele manier perfect en apart heerlijke film is dit met een fantastisch vorm van humor en een hoop uitzonderlijk leuk gestuntel*zo zouden ze meer gemaakt moeten worden.....misschien a simple plan ook in het reitje thuis hoord,4 sterren

Onderhond schreef:

Maar ergens blijft het voor mij hangen ... buiten één of twee mooie shots (Macy vanbovenuit gezien die terug naar z'n auto loopt) is het een stylistische leegte.

"een stylistische leegte", serieus? Je mist nogal wat merk ik.

Onderhond

• 11929 stemmen

[quote]wihu61 schreef:

Of mijn standaard ligt wat hoger

[quote]Onderhond schreef:

Laten we het houden op 'elders'.

Onderhond

• 11929 stemmen

[quote]stefan dias schreef:

Uiteraard, maar soms verdient een idiote opmerking een idiote reactie.

avatar van Collins

Collins

Fargo trapt af met een lekkere opening die zo uit een Italiaanse western zou kunnen komen. De film doet dat door een besneeuwde prairie in Noord Dakota te laten zien waarover geen mannen te paard het beeld binnenrijden maar slechts een modale automobiel bedaard het beeld binnenglijdt. Het is een fijn sfeerbeeld. In de volgende paar minuten worden drie van de vier belangrijkste spelers geïntroduceerd. Dat gebeurt in een fantastische setting. Een louche bar waar de verloedering en de armetierigheid van afstralen. Ze bespreken een waanzinnig plan. De film heeft me te pakken.

Heerlijk hoe de personages meteen al in die eerste ogenblikken heel onprofessioneel op elkaar reageren en op elke slak zout leggen. Het is een verbale gimmick die in de film veel vaker terugkomt. Het is hilarisch. Het is curies. Het is reuze boeiend. Behalve de aftandse locatie en de absurde dialogen zijn intrigerende personages gespeeld door uitstekende acteurs daarvoor verantwoordelijk. William H. Macy is een schimmige autoverkoper en de bedenker van het plan. Steve Buscemi en Peter Stormare vertegenwoordigers een bizar crimineel duo. De één ‘funny looking’. De ander een zwijgzame marlboro man. Dat kan alleen maar fout aflopen en in wanorde eindigen, denk je meteen bij het absorberen van al dit fraais.

Met de introductie van de hoogzwangere politiechef Marge (Frances McDormand) die in het spel wordt betrokken als de uitwerking van het plan niet helemaal volgens de verwachting verloopt, zijn de hoofdrolspelers bekend. Marge leidt het onderzoek heel ontspannen en laat zich niet verleiden tot hectische of paniekerige acties. Sereen, doelgericht, stoïcijns en hongerig leidt zij het onderzoek. Met McDormand verschijnt wederom een heerlijk intrigerend personage. Toe maar. En niet alleen de hoofdpersonages zijn intrigerend. Ook onder de tweedelijns personages zit veel curiositeit verborgen. De film trakteert op grootse wijze.

Net als de personages is het verhaal simpelweg fantastisch. Mede dankzij het schitterende karakterdesign natuurlijk. Maar ook vanwege de bizarre weg die het verhaal bewandelt en vanwege de verrukkelijke omgang met clichés. Dat bizarre verhaal heeft een giftige en boosaardige teneur maar is zo fijn doorspekt met een constante laag humor, dat die sardonische angel bijna nooit als zodanig voelbaar is. Hoeveel gif en kwaadaardigheid er ook over de kijker wordt uitgestort, voelbaar is vooral de bewondering voor een bijzonder slag mensen met merkwaardige eigenschappen.

Bruut geweld, zwangerschapsperikelen, tv-kijken in bed, ontmoetingen met oud klasgenoten, een nachtje met een callgirl. (Belevings)werelden botsen hard op elkaar en versmelten. En dat gebeurt met een dikke laag zwarte humor. Fargo is een dynamische uitleg over de werking van de chaostheorie volgens de gebroeders Coen. Heerlijk, zo’n uitleg.

avatar van dinhus

dinhus

Best een bijzondere film. Aangezien deze film deels onder het genre “komedie” wordt geplaatst, verwachtte ik een soortgelijke film als The Big Lebowski. En hoewel de stijl van de film iets weg heeft van de laatstgenoemde film, riekt deze film in mijn optiek meer naar misdaad/drama, en is komedie hier meer een subtiele ondertoon.

Aangezien ik een enorme The Big Lebowski fan ben, vond ik deze film in de eerste instantie ietwat teleurstellend. Echter, na het terugzien van enkele dialogen, zie ik in dat dit toch een hele sterke prent is van Joel & Ethan Coen.

Laat ik vooropstellen dat het acteerwerk van zowel alle acteurs geweldig is, maar Frances McDormand steelt gewoon echt de show hier. Wat zet zij een formidabele performance neer. Het verhaal is bovengemiddeld goed en houd je als kijker geboeid. Daar bovenop heb je de subtiel-komische dialogen, en de subtiel-geestige one-liners, zoals: “funny looking guy”, of “you betcha”. Ik lees terug van mensen uit Minnesota dat de wijze van articuleren en de gedragingen van acteurs vrij accuraat laten zien hoe zaken er aan toegaan in Minnesota. Nu is dit anekdotisch bewijs, maar het geeft wat mij betreft aan dat de Gebroeders Coen zorgvuldig te werk gaan.

De algehele sfeer is ook tegen mijn verwachting in: ik had niet het kille, verlaten landschap van Brainerd (en omgeving) verwacht, maar het misstaat zeker niet. Het schetst een desolaat beeld, maar de hartelijkheid van bewoners onderling creëert weer een bijzondere warmte.

Ik twijfel enigszins tussen een 3,5 en een 4, omdat ik de humor hier net iets te subtiel vind. Ik heb niet echt gelachen, en ik denk ook niet dat deze film zich perfect leent voor lachen. Daar is het allemaal net iets te tragisch voor. Dit ervaar ik toch als een klein gemis. Echter zijn de dialogen en het verhaal dermate sterk, dat ik toch kies voor 4. Zeker met het oog op een toekomstige herziening, verwacht ik dat deze film alleen maar beter wordt, net als een fles goede wijn.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Film opnieuw bekeken en opnieuw zeer mee vermaakt. Heb de waardering met een halve ster opgehoogd. Het heeft bijna iets van een crime komedie door de knulligheid van de ontvoering en hoe eigenlijk alles volledig uit de hand loopt daarna. Uitstekende Coen film die een aparte, bijna surrealistische sfeer uitademt. Prima rollen van Steve Buscemi, Macy en de superburgerlijke zwangere politie-agente McDormand. In hoeverre dit verhaal op feiten berust weet ik niet. Moet ik eens uitzoeken.

ps: uitgezocht en de Coen broeders hebben de cast voorgespiegeld dat het (deels) op de waarheid berust, maar dat blijtk niet zo te zijn. Ze wilden de cast kennelijk een soort extra boost / motivatie geven tijdens de opnamen.