

Genre: Misdaad / Komedie
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland / Frankrijk / Japan
Geregisseerd door: Jim Jarmusch
Met onder meer: Forest Whitaker, Henry Silva en Cliff Gorman
IMDb beoordeling:
7,5 (93.788)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 27 april 2000
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop () (re-release)
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Ghost Dog: The Way of the Samurai
"Live by the code. Die by the code."
Ghost Dog woont boven de wereld, samen met een zwerm vogels, in een zelfgebouwd hok op het dak van een verlaten gebouw. Ghost Dog, huurmoordenaar van beroep, laat zich leiden door een oude samoerai-tekst. Hij kan verdwijnen in de nacht en zich onopgemerkt door de stad verplaatsen. Op een dag wordt de code van Ghost Dog verraden door een gestoorde maffiafamilie die soms zijn diensten inhuurt. Hij reageert zoals een echte samoerai.
Externe links
Acteurs en actrices
Ghost Dog
Louie
Raymond
Sonny Valerio
Ray Vargo
Louise Vargo
Vinny
Pearline
Old Consigliere
Handsome Frank
Video's en trailers
Reviews & comments

NYSe
-
- 1749 berichten
- 1590 stemmen
De Jarmusch Touch
De film mag dan op sommige plekken rommelen - de montage loopt soms wat stroef, we kennen beter camerawerk van Müller en enkele grappen hadden wat scherper geschreven en/of gebracht mogen worden - maar toch is Ghost Dog genieten van begin tot eind.
Jarmusch gooit van alles door elkaar en maakt er een postmodern feest van: een zwarte samoerai uit de hiphopscene versus cartoonverslaafde, aftandse maffiosi. Een trage actiefilm, een onderkoelde misdaadfilm, een eigentijdse western, een tragische komedie, een grappige tragedie; Ghost Dog is het allemaal.
En dan zijn er nog de geweldige rollen van Isaach de Bankolé en Gary Farmer en de fantastische soundtrack van RZA.
Heerlijk. Half puntje erbij.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ergens gaat er een heerlijk filmpje schuil in Ghost Dog. Oriëntalistische wijsheden in hartje New York, die melancholisch stoïcijnse uitstraling van Whitaker, de leuke bijrol van Bankolé, RZA's soundtrack. Maar daarbij krijg je ook een bak statisch acteerwerk, vervelende gortdroge Italiaanse maffioso's en een gezapige sfeer die dikwijls omslaat in middelmatige saaiheid. Beetje een mixed bag dus, wat resulteert in een gemiddelde score.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Wat me dit keer opviel was dat de tekenfilms een heel duidelijke symbolieke betekenis voor het verhaal van de film zelf hadden. Zo zagen we natuurlijk de Woody Wedpecker en vlak erna de 'echte', maar ook Felix the Cat die ongrijpbaar is en overal wel een oplossing voor heeft om ergens onderuit te komen - net als Ghost Dog die steeds weer onvindbaar is en de verkeerde voor hem wordt aangezien. Zo ook het einde met de cartoon van iemand die met een geweer zijn schot lost via de regenpijp en zo met kronkels zijn tegenstander raakt --> even later de finish van Ghost Dog door het rioolputje van de wasbak. Geniaal gedaan.
Toffe observatie


JanLo
-
- 281 berichten
- 946 stemmen
Wat betreft camerawerk, tempo en muziek is dit voor mij een typische Jarmusch film. (Alhoewel ik moet zeggen dat ik nog niet veel van deze regisseur heb gezien). Alles is rustig en zorgvuldig opgebouwd, met oog voor detail en de muziek ondersteunt het verhaal door daar een prima deel van uit te maken. Whitaker past wat betreft uitstraling, uiterlijk en handelingssnelheid perfect in deze stijl-kenmerken. De rol van de tekenfilmpjes (als vooraankondiging van wat komen ging) vond ik sterk, maar het werd her en der wel een beetje te veel gebruikt. Het verhaal zelf kon me niet echt absorberen. Ik bleef een beetje afstandelijk kijken. Heel anders dan bijvoorbeeld het prachtige 'Down by law' van dezelfde regisseur. Het contrast tussen 'the way of the samurai' en het leven van de spagetti-familie was op zich een interessant concept, maar werkte nooit echt optimaal. Wellicht doordat het karikatureske een beetje de overhand had en de oude gangsters nergens echt dreigend waren en derhalve niet overtuigend als 'het lot dat boven het hoofd van Ghost dog' hangt. Heb ook nog een pest hekel aan rap, dus dat werkt dan ook nog tegen, maar goed, dat paste wel weer prima bij de film. Ben al lang blij dat Ghost dog in de gestolen auto's niet steeds klassieke muziek opzette, want dat zou helemaal over the top zijn. De dialogen tussen Ghost dog en de ijscoman lijken overbodig, maar ik zag dit als de enige link tussen Ghost dog en de 'echte' wereld. Het vormt ook een soort baken in de film, dat plekje naast het park. Dat meisje was volgens mij volstrekt overbodig. Ik vind het moeilijk aan deze film nu een cijfer te plakken. Heb het gevoel dat ik een en ander heb gemist wat de film een veel hogere wardering kan geven dan ik nu geneigd ben te doen. Stemmen blijft dus nog even uit tot na de bezinking en wellicht een tweede kijkbeurt.

Gish
-
- 1323 berichten
- 6305 stemmen
Forest Whitaker trekt in zijn eentje deze B-film naar een acceptabel niveau. Coole cinema is dit.

Lebarron
-
- 1021 berichten
- 702 stemmen
Ghost Dog: The Way Of The Samurai gaat over de Afro Amerikaanse huurmoordenaar Ghost Dog (Forest Whittaker) die leeft volgens de codes van de Bushido. Hij woont op een dak in een hutje met zijn postduiven. Hij is bevriend met de Franstalige ijscoman Raymond(Isaac de Bankole) en het kleine maar vroegwijze meisje Pearline. Hij is loyaal aan Louie, een made guy van een maffiaclan nadat deze hem als tiener ooit gered heeft van een stel blanke jongens. Hij voert klussen uit voor hem en communiceerf met hem via de duiven. Als huurmoordenaar gaat Ghost Dog zeer geraffineerd te werk. Hij opereert geruisloos en laat geen sporen achter. Als hij een made guy succesvol omlegt maar de dochter van grote baas Vargo getuige is besluit de maffiaclan om Ghost Dog om te leggen want het is immers verboden om een made guy om te leggen. Ghost Dog moet zich nu met hand en tand verzetten tegen de soldaten van de Vargofamilie.
Ghost Dog is een zeer bijzondere mix van hood/maffia/ samuraigenres. Het resultaat is Lone Wolf/ Leon The Professional vs The Sopranos met een soundtrack van RZA geworden in de best mogelijke manier. Whittaker speelt uitmuntend met name zijn scenes met Isaac de Bankole zijn geweldig de twee verstaan elkaar niet maar hun vriendschap is wel oprecht. Ook Camille Winbush speelt zeer goed maar het was vooral goed om oude Gangsteracteur Henry Silva met zijn oude, vertrouwde rotkop weer eens te zien. Ghost Dog is geen alledaagse film en dat maakt hem zo bijzonder goed!

Flavio
-
- 4178 berichten
- 4415 stemmen
Ghost Dog heeft nog weinig van zijn glans verloren. Het begint meteen goed met een heerlijke beat van RZA, en opent daarna met de titelheld die als een spook door de straten loopt, mensen passerend die hem niet opmerken. Whitaker is nou niet meteen de eerste acteur die je op je netvlies hebt staan als je aan een ongrijpbare superassassin denkt, maar met zijn onderkoelde spel is hij de juiste keuze gebleken. Overigens dacht ik dat hij zelf zijn jongere versie speelde maar dat blijkt zijn broertje Damon te zijn.
Hoewel het visueel soms niet overhoudt -dan denk ik bv aan die wat suffe videoclip effectjes als Ghost Dog aan het trainen is- blijft Ghost Dog wel boeien tot de laatste minuut, en dat is met name te danken aan het script, de leuke niet per se functionele terzijdes, de fijne soundtrack en de humor. Vooral waar de twee werelden elkaar even raken -de postduifhoudende samoerai versus de cartoonverslindende ouwe maffiosi- levert vaak de nodige grappige momenten op. Doet ook geregeld aan het werk van de Coen broers denken, waarmee Jarmusch sowieso verwant is: stuntelende criminelen, zwarte humor, aparte personages zijn ingrediënten die je ook in veel Coen-films tegenkomt. En de hartaanval van de ouwe racist lijkt overgenomen uit The Big Lebowski die een jaar eerder uitkwam maar het zal toeval zijn.

Fisico (moderator films)
-
- 6386 berichten
- 3958 stemmen
Ondertussen loopt het aantal geziene films van Jarmusch op tot een aanvaardbaar niveau en weet je ook wat je mag verwachten. Misschien toch niet onbelangrijk, al was het maar om de juiste verwachtingen te hebben als je een lukraak film ziet (van hem). Want, inhoudelijk stelt het op zich erg weinig voor, maar de flair en de luchtigheid waarmee Jarmusch zijn films benadert, zijn dikwijls zeker de moeite.
Die satirische aanpak slaagt wonderwel in de potpourri van samurai, hiphop en maffiabazen. In principe onmogelijke onderwerpen om in één film te gieten, maar Jarmusch doet het, en dan eens nog niet zo slecht ook. Alleen die boekpassages vond ik wat minder, die haalden me uit de drive van de film. Ze brachten iets te weinig bij tot wat komen ging.
Inderdaad clichématig en eenvoudig allemaal, maar het slaat wel aan. Forest Whitaker zie ik wel graag bezig, misschien niet zijn meest memorabele rol, maar heb er best van genoten.

Basto
-
- 9501 berichten
- 6663 stemmen
Herzien
Wat blijft dit toch een heerlijke meditatieve gangster western. Of eigenlijk eastern. Het is een soort zusterfilm van The dead don’t die. Maar in plaats van zombies worden hier alle clichees van het gangster/western genre op de hak genomen. De film is wel serieuzer van toon. De humor nog wat droger en meer ingetogen.
Maar al met al een hele fijne gangsterfilm met een fijne (hiphop) soundtrack en prachtige fotografie van Robbie Muller. En natuurlijk een glansrol van Forest Whitaker. Ook leuk om Henry Silva zichzelf te zien persifleren. Wat een geweldige kop heeft die vent toch!
Dikke 4*

Collins
-
- 5650 berichten
- 3428 stemmen
De protagonist Ghost Dog (Forest Whitaker) is een grandioze mengeling van verbazingwekkende kalmte en zwaarmoedigheid. Een mysterieuze einzelgänger met veel gezichten. Als houder van postduiven leeft hij in een houten bouwsel op een platdak ergens in een saaie en industrieel ingerichte voorstad van New York. Hij is huurmoordenaar en leeft volgens de regels van de Samoerai zoals beschreven door Tsunetomo Yamamoto in de Hagakure. Een boek waaruit in de film veelvuldig wordt geciteerd.
Zenboeddhisme raakt aan de New Yorkse stadscultuur raakt aan de rap- en gettocultuur raakt aan de Italiaanse maffia. Het is behoorlijk veel dat Jim Jarmusch in zijn film propt. Het resultaat is een indrukwekkend drama. Een fijnzinnig gesponnen tragikomedie. Een fantastische film die behalve door een lekker pulserende sound vooral wordt gedragen door een geweldige Whitaker.
Wat een figuur. Ghost Dog is een ijskoude moordenaar die met zijn trouw aan de erecode van de Samoerai een ongelooflijke diepzinnigheid uitstraalt en de koelbloedige rust zelve is. Een melancholische held die zich als in een trance door het moderne New York beweegt en de kleine en grote absurditeiten om hem heen met een groot gevoel voor gelatenheid in zich opneemt. De man die gevoed met tijdloze Japanse wijsheden een strijd voert tegen groteske en clicématige versies van leden van de mafia die een erecode hanteren die afgezet tegen de Japanse erecode bespottelijk aanvoelt en belachelijk achterhaald is.
Jarmusch maakt met Ghost Dog: The Way of the Samurai een sfeervolle film met bizarre personages en heft met hen een loflied aan op het individualisme. De film creëert een bizarre wereld met wonderlijke intermenselijke contacten en laat op een humoristische en ongedwongen manier zien dat de menselijke waardigheid in het algemeen en in het aangezicht van de loerende dood hele voorspelbare, hele gekke en hele onverwachte kanten kan opschieten.
Ghost Dog: The Way Way of the Samurai is een schitterende parodie over traditionele sociale systemen en over modernistische maatschappelijke subculturen. En over de plaats die het individu daarin of daarbuiten inneemt. Het verhaal is ontroerend, spannend en natuurlijk heerlijk absurd en humoristisch. Het was een bijzonder fijne beleving.

Het laatste nieuws

Arnold Schwarzenegger zegt ja tegen Marvel-film: 'Als de rol goed is', 'Alias Grace'-actrice Samantha Weinstein (28) overleden | MovieMeter Recap

Martin Scorsese kondigt nieuwe film over Jezus aan na ontmoeting met Paus Franciscus

'The Last of Us'-ster Bella Ramsey pleit voor meer erkenning van non-binaire acteurs bij prijsuitreikingen: "Dat is echt belangrijk"

Psychologische thriller 'Shutter Island' van Martin Scorsese verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

True Romance
Actie / Misdaad, 1993
896 reacties

Samurai
Actie / Drama, 1965
12 reacties

Shi Mian Mai Fu
Actie / Drama, 2004
349 reacties

Once Were Warriors
Drama, 1994
221 reacties

C'est Arrivé près de chez Vous
Komedie / Mockumentary, 1992
314 reacties

Crumb
Documentaire / Biografie, 1994
28 reacties
Gerelateerde tags
hiphopdeportationhuurmoordenaarmission of murderboekcodetelescope wraakbeatingmaffiaparkpigeonhagakure ice creamhaitiancd playerrougearm sling racial slurcarrier pigeon ice cream truckcontract killercode of the samurai
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.