Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)

Verenigde Staten / Duitsland / Frankrijk / Japan
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Forest Whitaker, Henry Silva en Cliff Gorman

Ghost Dog woont boven de wereld, samen met een zwerm vogels, in een zelfgebouwd hok op het dak van een verlaten gebouw. Ghost Dog, huurmoordenaar van beroep, laat zich leiden door een oude samoerai-tekst. Hij kan verdwijnen in de nacht en zich onopgemerkt door de stad verplaatsen. Op een dag wordt de code van Ghost Dog verraden door een gestoorde maffiafamilie die soms zijn diensten inhuurt. Hij reageert zoals een echte samoerai.

avatar van Leland Palmer
Jarmusch stijgt weer een (klein) beetje in m'n waardering. Na het vreselijke Limits of Control heb ik gelukkig weer genoten van één van z'n films. Een simpel verhaaltje, maar wel erg goed uitgewerkt.

Ik vond deze film vooral érg grappig. Veel scénes waar ik enorm om kon lachen, maar ook veel kleine dingetjes die minstens een glimlach wisten te veroorzaken, zoals die ''samurai zwaai'' geluidjes (of zoiets?) als Whitaker z'n pistool simpel uit het holster haalde of gewoon even bukte. Die stereotype Italiaanse Maffia figuren waren vooral erg grappig; ''you red nigger''. Daarnaast natuurlijk nog de Franse ijsjesverkoper, geweldig die conversaties tussen hem en Ghost Dog.

Voor de rest doet Whitaker z'n ding, kent de film een paar coole kills, prima - erg goed bijpassende - muziek en genoeg mooie scénes. Visueel dan wel alles behalve bijzonder en soms is het wat traag allemaal, maar ik heb me prima vermaakt.

avatar van Chucky92
Ik ben deze film met verkeerde verwachtingen gaan kijken. Ik kreeg hem voor kerst, en het leek mij op het eerste gezicht wel een goede film. De reactie's op moviemeter waren positief en toen ik zag dat RZA de soundtrack deed, had ik erg hoge verwachtingen van de film. Helaas werden deze verwachtingen niet waargemaakt.

De soundtrack van RZA is heerlijk en 'Ghost Dog' is een leuke personage. Maar ik vond de film er wel erg goedkoop uitzien, ik had veel meer actie verwacht. Op de cover zie je hem met een samurai zwaard en je ziet hem ook oefenen met een samurai zwaard maar helaas gebruikt hij het zwaard voor de rest niet.

Ik verwachtte een bruude actie film verwacht die er niet kwam, dus ik had verkeerde verwachtingen. Wellicht ga ik tegen de film anders aankijken als ik hem herzie.

avatar van Chainsaw
Een hoop leuke dingen gezien in Ghost Dog: The Way of the Samurai. Sfeervol, fijn tempo en geestige dialogen. De personages stelen echter de show; de stuk voor stuk hilarische maffialeden, de Franse ijsjesverkoper en Ghost Dog zelf; stuk voor stuk interessante, kleurrijke en vooral geestige karakters. Jammer genoeg was het niveau nogal wisselend, de film begon op een gegeven moment een beetje in te zakken. Echt briljant werd het nergens, maar desondanks een erg amusante film. Nu eens op zoek naar wat ouder werk van Jarmusch.

3,5 sterren.

avatar van mikey
Zou er een link zijn tussen The Soprano's en deze film. Omdat er toch wel veel overeenkomsten zijn.

avatar van MovieHolic
Wel vermakelijk
Maar zeker ook te traag ... er werd te lang aandacht besteed aan relatief onbelangrijke zaken

orbit
Heb hem zelfs een halfje opgewaardeerd, wat een heerlijke soundtrack (de betere hiphop) en prima sfeer hangt er toch in deze film.

avatar van BoordAppel
Een van de laatste echt goede werkjes van RZA.

AddictedToMovies
Zonder teveel voorkennis aan de film begonnen (behalve dan dat ie van Jim Jarmusch is, een regisseur die ik nauwelijks ken maar graag meer van wil zien, vooral Down By Law). Maar ik vond 't een beetje een droge bedoening. Er zitten wat leuke scenes tussen, hier en daar een lichte vorm van humor, de muziek was gek genoeg ook goed, maar volgens mij is Forest Whitaker verkeerd gecast. Wat te dik en een wat te nietszeggend hoofd. Wat niet spectaculaire beelden van een oefenende samurai op een dak, een Fransman die ijsjes verkoopt, ik kon er vrij weinig mee. Op zich is het concept best sterk, om die samuraiteksten in zo´n setting te weergeven. Op zich leuk vormgegeven, maar toch raakte de film kant noch wal. Ik heb ook geen idee of het pretendeert een inhoudelijk goede film te zijn (dan zal ik wel iets gemist hebben) of gewoon puur vermaak. Toch nog een krappe

avatar van moviemafketel
Inhoudelijk denk ik dat het allemaal meer komisch bedoeld is ATM.
Het is Misdaad/Komedie waar we er al veel van kennen.
Ik snap je wel enigszins dat Whitaker hier niet helemaal goed voor gecast is. Steven Seagal zou hier nog wel mee weg zijn gekomen denk ik.
Denk dat de oude Samurai-strijders zich uit hun graf zouden omdraaien als ze deze film zouden zien. De ijsjesverkoper voegt geen ruk toe en speelt ook gewoon erg slecht. Het enige wat het geheel nog vermakelijk maakt, is de maffia. Ik heb nou eenmaal altijd wel iets met spaghetti-happertjes in hun mooie pakken. Het einde maakte geen indruk op mij en weet eigenlijk ook niet of dat de bedoeling van de makers was. Het is de code van de Samurai, maar leek meer op zelfmoord zo. Hij was er zelf ook wel een beetje klaar mee geloof ik.

AddictedToMovies
Okee. Het maffiagebeuren vond ik ook best leuk, vooral die ene scene waar ze Louie mededelen dat Ghost Dog uit de weg geruimd moet worden. Of dat die maffiabaas de hele tijd bloedserieus naar die tekenfilms zit te kijken.

avatar van J.G.
Zalig donker, triestig en traag sfeertje in deze film. Goed acteerwerk en zeer esthetische beelden in combinatie met een vette soundtrack. Eén van m'n favorieten!

avatar van maerk
Zelden grappig.

Dat Ghost Dog een halve komedie was wist ik al na vijf minuten, alleen op een paar geslaagde grappen moest ik langer wachten. De tekenfilms zijn leuk en soms wat andere grappige momentjes, maar dat is het. De humor komt veel te geforceerd over. Over het algemeen is de film ook niet zo bijzonder. De momenten bij de Franse ijscoverkoper springen er uit en zijn veruit het beste van de hele film. Het spel van Whitaker is ook erg goed. Maar voor de rest is het maar mwah-mwah. Visueel soms leuk, vaak lelijk.

avatar van J.G.
Wat een belachelijk idee om deze film dan ook als komedie te aanschouwen. Af en toe kwam er wel eens een glimlach op m'n gezicht maar verder is het toch gewoon een lekker chill-zen-esthetisch-filosofisch-misdaad-sfeeer-filmpje...

Ik zou toekomstige kijkers dan ook aanraden geen komedie te verwachten! Het is wat het is, laat het gewoon allemaal op je af komen.

avatar van maerk
J.G. schreef:

Ik verwachtte ook een misdaadfilm, maar het leek meer op een komedie. Dan is het dus een misdaadfilm met erg veel opvallende en slechte grappen. Jarmusch had nog subtieler te werk moeten gaan.

avatar van Miami Heat
Wat een slechte film zeg bijna 2 uur van mijn leven verspild

Er werd nergens duidelijk waarom hij als een Samurai leefde. In plaats van die nutteloze dialogen met die Franse vent hadden ze daar wel wat op dieper in mogen gaan.
En wat ik al helemaal niet begrijp... hij leeft volgens de code van de Samurai. Why the hell gebruikt ie dan vuurwapens? beetje ongeloofwaardig
En gangsters die de ganse dag tekenfilmpjes zitten te kijken kom op zeg...

0,5 voor die grappige opa gangster en 0,5 voor die brute wastafel-liquidatie, hoogtepunt van een verder waardeloze film

Oh ja, dat apparaatje waarmee hij auto's kon stelen. Bestaat dat echt? Zo ja, waar kan je die dingen kopen?

avatar van jipt
Beetje tamme film sloeg af en toe nergens op. Wordt er zwaar getraint met zwaarden, gebruikt hij alleen maar pistolen Verder waren die maffia mensen erg droog, ze zaten heel serieus naar cartoons te kijken enzo. Er zaten een paar mooie moorden in maar verder was dat het ook. Tevens kwam het af en toe erg leuk (vooral die franse vent was wel grappig) uit de hoek en zaten er een aantal leuke verwijzingen naar samurai dingen in.

Ik geef 2,5*

avatar van StuF
you either get it or you don't

avatar van mayhemblik
Wat een onwijs toffe film zeg, ik heb een paar echt dubbel gelegen,Als die 4 gangsters aan dat tafeltje zitten te praten, ik dacht dat ik gek werd.
''Die negers hebben tegenwoordig allemaal van die rare bijnamen, belachelijk!''
''Okee, roep jij alex the snake en Peter two eyes even.''
Ook vond ik de ''gesprekken'' met zijn beste vriend onwijs grappig.
Tja en de shoot out won hij natuurlijk omdat Forrest veel makkelijker kan richten met dat luie oog van hem.
bij die laatste smiley moet je natuurlijk wel een donkere kleur fantaseren, dan is het 'm net.

avatar van mayhemblik
Ik was nog vergeten te melden dat die rappende gangster mij echt compleet naar de klote heeft geholpen, tjezus de tranen liepen over mijn wangen en ik heb nog wel een uur buikpijn gehad.
Hierboven schrijf ik over die shoot out, daarmee bedoelde ik natuurlijk in dat huis van die boeven.

Miami Heat schreef:
Wat een slechte film zeg bijna 2 uur van mijn leven verspild

En gangsters die de ganse dag tekenfilmpjes zitten te kijken kom op zeg...

Ik denk dat je de film te serieus hebt genomen, het slaat natuurlijk allemaal nergens op en het is dan ook een heerlijke comedie.
En oja, al zou dat apparaatje bestaan dan mag je het niet gebruiken want je mag niet stelen van de Here Jezus.

Matige film.

Ik vond dit gewoon niet bepaald grappig. Paar momentjes die voor 'leuk' doorkunnen, meer niet. Van de actie moet de film het ook niet hebben; het is allemaal erg traag.

Wel een paar goede scenes. Maar niet voldoende om een goede film te maken: te weinig verhaal en te weinig diepgang in personages. Jammer.

ps. Waarom dat hele samurai-gedoe?!
Compleet misplaatst in mijn ogen.

orbit
Is ook niet als "grappig" bedoelt gast.

avatar van mikey
Omdat er komedie boven de omschrijving staat... ik denk dat hij daar naar verwijsd.

orbit
Volkomen misplaatste omschrijving.. heb deze nooit als comedy ervaren.. eerder licht ironisch en daarmee wel een commentaar op dit soort misdaad, maar niet genoeg om geestig te zijn.

avatar van Goldenskull
Ramie schreef:
Ik vond dit gewoon niet bepaald grappig.

Zie orbit, het is bijna triest om te zeggen, maar volgens mij heb je er weinig van begrepen (mede misschien door verkeerde verwachtingen).

Ramie schreef:
ps. Waarom dat hele samurai-gedoe?!
Compleet misplaatst in mijn ogen

Laten we maar weer de zoveelste lijkt-op-andere-misdaadfilm maken .

orbit schreef:

Beste Orbit, ik vond het absoluut wel een komedie, ik heb me werkelijk een kriek gelachen om deze film.
Alleen die kop van Henry Silva al, hilarisch en dan die andere gangsters met natuurlijk de Public enemy fan, heb je ook zijn gangster loopje nog gezien als hij voor de spiegel woord voor woord mee rapt?
Ik dacht werkelijk dat ik gek werd.
En zo kan ik nog wel doorgaan, ik heb er in elk geval erg om moeten lachen.

garlic senior
In deze film zit inderdaad wat humor, maar dit zit subtieler in de film verweven dan de gemiddelde komedie. Daarom is de beschrijving ''komedie'' wellicht een beetje misplaatst als je puur een film verwacht die je aan het lachen zou moeten maken.

yorgos.dalman
Immense teleurstelling. Slecht verhaal, slechte dialogen, oninteressante typetjes, onderdemaats camerawerk (nota bene van veteraan Robby Müller), flauwe pogingen tot humor. Jarmusch is een karikatuur geworden van zichzelf.

avatar van John Lee Hooker
The Way of the Samurai. Ik heb één shot aangetroffen met een zwaard. Het verhaal is erg mager. Whitaker heeft hier wel een aparte rol gekregen. Maar waar het op neerkomt is 'n beetje rondcruisen en mensen afmaken. Tja... hardstikke stoer natuurlijk maar eerder grappig.
Ik vond het uitfaden erg irritant. Naar het zwart heel vaak, maar ook gewoon fades tussen scenes in. Dat ziet er echt niet uit. Ook de tekst die steeds weer terugkwam mochten ze van mij wel weglaten of hier een voice-over van maken.
Sommige dingen waren wel fresh en best droog eigenlijk. Skaters hangen aan een auto. De schuifluikjes in de vloer. De communicatie met de Franse ijscoman. De beer in het boek en de gevangen beer. Het roodborstje op de demper. Woody Woodpecker in het bos en op tv. Sommige tekenfilms. Schot vanuit de wasbak. Maffia-lid valt dood op stoel. De auto bij de supermarkt neemt 'ie even mee. De kleren die hij jat. Nummerplaten die hij verwisselt. CD's in de auto.
Het einde is dan weer jammer. Ghost gaat midden op straat staan en laat zich overhoop knallen. Leuk western-idee maar wel dom. Dan wordt er afgesloten met dat meisje in de keuken... niet echt sterk.

Erg simpel filmpje met saai camera - en acteerwerk. Heeft niet veel te bieden en misdaad is het absoluut niet. Als 'n komedie is het nog best aardig, absoluut niet sirieus nemen.

avatar van Chuck Taylor
Gister weer herzien en de film stijgt iedere keer weer in mijn waardering. Prachtig hoe alles is uitgedacht, vol met details en het geheel ook zeer stijlvol uitgevoerd. Stuk voor stuk ook interessant karakters en types die een rol in het verhaal vertolken en heel duidelijk de hand van Jarmusch te herkennen, misschien wel zijn beste.

Wat me dit keer opviel was dat de tekenfilms een heel duidelijke symbolieke betekenis voor het verhaal van de film zelf hadden. Zo zagen we natuurlijk de Woody Wedpecker en vlak erna de 'echte', maar ook Felix the Cat die ongrijpbaar is en overal wel een oplossing voor heeft om ergens onderuit te komen - net als Ghost Dog die steeds weer onvindbaar is en de verkeerde voor hem wordt aangezien. Zo ook het einde met de cartoon van iemand die met een geweer zijn schot lost via de regenpijp en zo met kronkels zijn tegenstander raakt --> even later de finish van Ghost Dog door het rioolputje van de wasbak. Geniaal gedaan.