Elling (2001)

Noorwegen
Komedie / Drama

geregisseerd door Petter Næss
met Per Christian Ellefsen, Sven Nordin en Marit Pia Jacobsen

Als zijn moeder overlijdt, die hem zijn gehele leven heeft beschermd, wordt de 40-jarige Elling, een gevoelige wannabe-dichter naar een inrichting gestuurd. Daar leert hij Kjell Bjarne kennen, een vriendelijke reusachtige man die een obsessie heeft voor vrouwen maar als veertiger nog maagd is. Na twee jaar moeten de twee mannen weer op eigen benen staan. Ze komen in een appartement, gesubsidieerd door de staat terecht. De twee zijn erg afhankelijk van elkaar, en dat bindt ze. Maar als hun sociale vaardigheden steeds beter worden en hun moed toeneemt, komen ze in steeds bedenkelijker situaties terecht.

avatar van narva77
Samen met o.a. 'Amelie' en 'No Man's Land' genomineerd voor Beste Buitenlandse Film bij de Oscars van vorig jaar. Schande dat deze er nog niet op stond!

Wordt op dit moment een U.S. remake van gemaakt...

Schande ja ! Dat niet iedereen opspringt als Per Christian Ellefsen de hoofdrol speelt in een film van Petter Naess ! En dat terwijl Sven Nordin en Marit Pia Jacobson ook meedoen !!

Maar even zonder flauwekul : bijna iedere film over een minder begaafde heeft een Oscarnominatie op zak. Wat denk je van TWEE minder begaafden?
Als ik het verhaaltje lees, kan ik het scenario met m'n ogen dicht uitschetsen... héel erg feelgood, vrees ik. En : vriendschap overwint elke handicap (en leidt tot sneeuwballengevechten).

Weet iemand waar deze film te koop is? Mijn zus wil hem heel graag hebben.

avatar van Goodfella
Verloor inderdaad samen met o.a. de gedoodverfde winnaar Amélie de Foreign Language Oscar van No Man's Land tijdens de uitreiking van 2002 (!) en verschijnt nu alsnog in onze bioscopen. Jaja, onze distributeurs zijn weer eens volkomen onnavolgbaar.

Maar Hugo hoeft deze film duidelijk niet meer te zien. Inderdaad zo'n typische, warme feelgoodfilm, met sympathieke personages, nauwelijks opzienbarende gebeurtenissen, een alsmaar voortkabbelend verhaal en een einde waarin alle mini-tegenslagjes overwonnen worden... we kennen het inmiddels allemaal wel. Wel met veel plezier gemaakt, en de positieve energie die het allemaal uitstraalt is best oké. 2,5 *

Het wordt allemaal nog erger.
In de VS wordt er gewerkt aan een remake, naar Amerikaans standaard 'tearjerker-model'.
Ik heb gisteren in het KRO-programma een klein stukje mogen aanschouwen en kan me voor zover ik de film in zijn geheel kan oordelen wel aansluiten bij de mening, in de laatste zin, van Goodfella.

Verschijnt 28 September 2004 op huur- en koopdvd (Total Film).

sydney
Behoorlijk feelgood, dat wel. Ik vond de film echter niet zo voorspelbaar zoals hierboven wordt geschetst. Frisse film met onnavolgbare invulling van de karakters. Het karakter van Elling en de dingen die hem bezig houden zijn voor iedereen herkenbaar, alleen hij uit het op een vreemde manier. De situaties die kjell en Elling tegenkomen zijn vaak erg grappig en goed uitgedacht. Een aanrader... 4,0*

Wat een aangename film. Ik bleef de hele tijd bij de personages. De film heeft me geen seconde verveeld. 4,5*

avatar van herman78
Ik heb me ook prima vermaakt bij deze film. Leuke, positieve film. En ook grappig toch nog iets van Oslo (behalve het station) te herkennen in de korte scene in het Vigeland park (met al die beelden). Volgens mij ook de eerste Noorse film die ik ooit zag.

FisherKing
hugohei schreef:
Maar even zonder flauwekul : bijna iedere film over een minder begaafde heeft een Oscarnominatie op zak. Wat denk je van TWEE minder begaafden ?
Niet dus.
Het zijn hier geen minder begaafden. Het zijn hier voornamelijk aparte mensen die getekend zijn door het verleden. En dat is nu namelijk het grote pluspunt van deze film.

Het prachtscript en de doeltreffende regie maken het volkomen duidelijk hoe de hoofdpersonen in het leven staan, en met welke angsten ze worstelen zonder dat het allemaal een karikatuur wordt.

Per Christian Ellefsen speelt fantastisch het karakter van Elling, een knappe prestatie.

Kortom genoten van een film waarvan ik niets wist en blanco in de bioscoop heb gezien.

Jammer dat mensen als hugohei een mening hebben over een film die ze niet kennen...
Ellefsen speelt Elling beter dan een gemiddelde Hollywood-acteur zou doen, en daar valt niets op af te dingen.

Good neergezet script. De karakters zijn sociaal niet vaardig en dat kan twee uitwerkingen hebben, je vindt ze zielig of je leeft mee. Meestal is het eerste, maar bij Elling is het het tweede, erg knap gedaan.

Een 5!

sydney
Net nog een keer gezien. De tweede keer heeft de film nog meer indruk op mij gemaakt. Een film met zo'n goed uitgediepte karakters en het geweldig scenario verdient alleen maar het predikaat meesterwerk.

Ik verhoog naar 5*

avatar van danuz
Heerlijke vertederlijke film. Heb echt genoten van Elling's personage. De manier waarop hij alles zo serieus nam, echt zo sweet Zuurkool pakken dichter 'E' . Een bijzondere feelgoodmovie over 2 gekken die eigenlijk nog nieteens zo gek zijn maar gewoon anders

4,5* voor de pure liefheid van Elling!

Vertederend, heerlijke film. Mooi neer gezet. Ik heb ervan genoten. Zeer grappig moment als Kjell de schone onderbroek wil hebben van Elling. Absoluut één van de leukere feelgood movies. Niet een film met veel diepgang. Toch een 4 voor het goede gevoel.

avatar van Rocco1984
Dumb & dumber meets dogma

avatar van maxcomthrilla
Sympathieke film,

Of ik het nou wilde of niet, langzamerhand ontwikkelde ik een band met de hoofdrolspelers. Nou, was ik aanvankelijk wat sceptisch over deze film, maar dat bleek volledig ongegrond te zijn. Gelukkig geen zeurderig drama over een hoofdpersoon die nauwelijks vooruit te branden is. Het verschil hier zit hem er vooral in dat de personages wel willen, maar nog even niet durven.

Ik heb ontzettend veel gelachen om de autistische neigingen van een huismusserig moederskindje en natuurlijk om de bindingsangst van Kjell. 2 ontzettende losers bij elkaar, met name het 1ste half uur was echt grappig. Ze lieten beiden weinig ontwikkeling in hun sociale vaardigheden zien, de pogingen die ze ondernamen om de negatieve spiraal te doorbreken waren leuk om te aanschouwen.De film ontpopt zich tot een hartverwarmende buddymovie.

Gaanderweg maakten de personages de onontkomelijke karakterontwikkeling door, maar dat stoorde mij niet zo. Hoewel het qua uitwerking verder ook niet veel voorstelde en wat minder grappig werd bleef het allemaal aardig om naar te kijken. Dat kwam met name dankzij de acteur die Elling speelt, goed geacteerd!

Nog een paar leuke quotes van een aanvankelijk wereldschuwe Elling: ik vond ze vooral leuk, omdat hij ongelofelijk oubollig en deftig taalgebruik tentoonspreidt. Je kunt er duidelijk uit afleiden dat hij weinig onder de mensen kwam.

- Grenzen verleggen is mooi maar je moet niet je leven torpederen.

- Zoveel bandeloosheid was me toch te gortig. ( Elling `s evaluatie van zijn 1ste bezoekje aan de bioscoop ). Aanrader! 4*

In één woord.......... ' vertederend'

Buiten dat, heb ik behoorlijk gelachen

avatar van Mochizuki Rokuro
Een modale komedie vond ik het en daarmee best een tegenvaller na de aanprijzingen hier. Ik vond vooral het Elling personage/karakter niet zo leuk, maar eerder te stereotiep. Zodat de grappen het voor mij moesten hebben van het Kjell Bjarne karakter én enkele eetscènes die ik wel vermakelijk vond.

Maar grootste bezwaar vond ik de bijfiguren, zoals die socio-werker ('t is een komedie, maar goed, dan moet je niet met uitvergrote karakters komen die zo ongeloofwaardig geschreven zijn dat het ergernis opwekt) en ook de verwikkelingen met de literaire vriend en de zwangere buurvrouw.

Wel een mooie auto trouwens en ook fijn om het Noorse landschap weer eens te bewonderen (zag maar bitter weinig Noorse films namelijk -6 of zo). Er blijken daar ook bomen te staan.

Alleen al door de naam vind ik dit een top film

avatar van Spetie
Ik had er stiekem toch wel meer van verwacht. Het is allemaal verre van slecht te noemen, maar het duurde wel erg lang, voordat ik echt een beetje binding kreeg met de hoofdpersonages.

Twee aparte personages, die allebei hun beperkingen hebben, maar samen op hun eigen manier toch wat van het leven proberen te maken, wat ook steeds beter lijkt te gaan. De humor werkte voor mij niet altijd even goed, al werd vooral het personage Elling op een gegeven moment steeds leuker en ook aandoenlijker.

Alleen is het jammer, dat deze ontwikkeling zich pas richting het einde voltrok. Ik had telkens namelijk het idee dat er op de een of andere manier meer in zat, maar voor mij kwam het er niet helemaal uit. Los van mijn kritiek is het verder een heel aardig werkje dat rustig voortkabbelt en pas richting het einde ontbloeid.

Aardige film waarin twee mannen uit het gesticht bij elkaar komen te wonen. Een luchtige feelgood-movie met een aantal droogkomische momenten over een vriendschap tussen twee mannen. De twee hoofdrolspelers zetten hun personages leuk neer. Vooral ook vanwege de korte lengte zakt de film nergens in, maar het heeft allemaal net iets te weinig om het lijf voor 3.5 sterren.

avatar van Roel_
sydney schreef:

Ik verhoog naar 5*

Hier ben ik het nog steeds 100% mee eens. Toch maar weer eens herzien. Volgens mij was de herziening van 2004 de laatste keer dat ik hem zag.

Jubileumherziening?

avatar van 93.9
Heerlijke film uit Noorwegen. De dag dat er weer 'ns zo iets uit Amerika komt moet ik nig meemaken. Remake is bijoorbaat kansloos en beledigend