The Frighteners (1996)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Komedie / Horror
110 minuten / 123 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Jackson
met Michael J. Fox, Trini Alvarado en Peter Dobson

Frank Bannister (Fox) heeft na een auto-ongeluk een bijzondere gave gekregen. Hij kan namelijk geesten zien. Hij sluit een dealtje met een paar geesten, waardoor zij bij iemand thuis gaan spoken en Bannister ze tegen betaling wel even komt wegjagen. Als er opeens op bovennatuurlijke wijze allemaal mensen worden vermoord, is Bannister één van de hoofdverdachten. Niemand gelooft hem als hij zegt dat de moorden door de Dood zijn gepleegd, dus zal hij zelf het bewijs moeten leveren.

avatar van Jordy
Ik vond het verhaal niet bijzonder, een beetje afgezaagd. Fox speelt wel leuk, en de film ziet er mooi uit. Na deze film begon regisseur Jackson aan het immense Lord of the Rings-karwei. 3 sterren.

neo (crew)
goeie combinatie van humor en horror.4 sterren

Erg vermakelijke film. Alleen beetje raar die politie agant.

Die politieagent is trouwens dezelfde als Weyoun in Star Trek DS9 (voor de geinteresseerden).

Film een keer laat gezien, wel vermakelijk, alleen niet zo erg goed... blijft wel een grappige film

2 stars

avatar van You_bastard
Welke politieagent die dikke ?????

geronimo
Nee, volgens mij bedoelt ie die met die aambeien. Daar heb ik echt krom om gelegen!

Nee die dunne hele vage (die er precies als Weyoun van DS9 uitziet

geronimo
Dat is die dus met die aambeien... En hij kon er ook niet tegen als een vrouw schreewde.

Zeer goeie film. En Baz Luhrman maar beweren dat hij de 'visuele' regisseur is.

hoe bedoel je Kazuyuki?

Hmmm... idd. Hoe bedoel ik. Ik neem mijn woorden terug, voor zover het mijn woorden waren en niet die van Baz. Maar alle regisseurs zijn visueel ingesteld, toch? Wat ik eigenlijk niet expliciet durfde te beweren is dat Peter Jacksons films van grote visuele schoonheid zijn. Hij weet ogenschijnlijk onverfilmbare fantasieën zo uit z'n mouw te toveren.

avatar van pjotr
Die agent is Jeffrey Combs(dr West) uit re-animator en bride of re-animator....

BS
vermakelijke film,met een redelijk verhaal wat je toch wilt volgen.
De humor doet het goed,afgewisseld met (voorspelbare) horror/schrikmomenten.
Geen topper,maar best goed gedaan en komisch om te zien.
3.5 ster

Tijdje terug gezien. Hij was wel vermakelijk alleen toen wist ik nog niet dat dit van de Peter Jackson was. 3*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Heerlijke film, Peter Jackson blijft maar doorgaan met het maken van sterke films, welk genre het ook is. Hier combineert ie opnieuw het horrorgenre met de komedie en dat gaat wederom helemaal goed. Erg leuk!

avatar van herman78
Zeker geen flop. Iedereen verbaast zich er maar over dat P. Jackson na dit soort filmpjes zich aan LOTR waagde en daar uiteindelijk nog mee weg kwam ook, maar wat mij betreft zijn films als The Frighteners en Heavenly Creatures van hetzelfde kaliber als LOTR.

avatar van BoordAppel
Dit is idd een geweldige film. Leuk, origineel verhaal, goed acteerwerk, geweldige regie, erg mooie special fx (vooral de dood ziet er geweldig uit), en wederom veel humor. Toch maar snel eens Forgotten Silver kijken, want Jackson is toch wel een van mn favoriete filmmakers.

avatar van Hemdale
Forgotten Silver is de enige film die ik nog moet zien van Peter Jackson maar als die ook zo goed is als deze en al zijn andere films moet ik hem dus zeker nog zien! 4,0 sterren voor deze topper!

avatar van jester
Afgelopen weekend nog een keer gezien, blijft een leuke film. 4 sterren is echter wat veel van het goede, ondanks de sterke finale. Er zitten toch te veel zwakke stukken in, vooral het gedeelte met de FBI-agent. Helaas, een half sterretje er af.

avatar van WB
WB
gotti schreef:
...alleen toen wist ik nog niet dat dit van de Peter Jackson was.

Lees et nu ook net Ik vond deze film toch wel heel erg vermakelijk! Heeft toch bijna wel zo'n beetje alle genres in zich (horror, actie, humor, thriller, drama, enz...), en Jackson weet dat goed te combineren met elkaar! En Fox vond ik ook errug leuk spelen! Net als in de Back To The Future-Trilogie errug grappig!
Topper! 4 sterren...

avatar van Anatolia
In Turkije kwam deze film onder de naam 'De vrolijke geesten' uit in de bios. We dachten: o, dit is duidelijk een komedie en dus kan het nichtje van 11 jaar ook wel mee.

Mijn nichtje heeft een maand niet kunnen slapen...

Reinbo
Blindfold schreef:

en de held uit de Re-Animator.

avatar van WB
WB
Anatolia schreef:

Mijn nichtje heeft een maand niet kunnen slapen...

Hebben ze daar geen kijkwijzer?

avatar van BoordAppel
Anatolia schreef:

In Turkije kwam deze film onder de naam 'De vrolijke geesten' uit in de bios.

Altijd een gevaar als ze titels gaan vertalen. Komen ze ook nog eens met zo'n debiele titel aanzetten. Ben blij dat dat in Nederland niet gebeurt (alleen voor films die voor kinderen bedoelt zijn dan).

avatar van Anatolia
WB schreef:

Hebben ze daar geen kijkwijzer?

Letten we niet op. De naam 'Michael J. Fox' was doorslaggevender.

Briljante mix tussen humor en horror van de meester van het genre. 4,5*

De eerste helft van de Frighteners is erg leuk, de rol van Micheal J fox is daar ook doorslaggevend in , evenals de goede special effects trouwens. De 2e helft slaat het verhaal een beetje door met een totaal gestoorde half gereincarneerde massamoordenaar en zijn even gestoorde vriendinnetje. De subtiliteit van het eerste gedeelte valt dan ook totaal weg en dat is jammer.

avatar van wackyboy
Ik zapte onverwacht naar deze film en bleef hangen. De film is niet echt een meesterwerk, maar toch leuk genoeg om te blijven boeien. Daarbij is Michael J Fox gewoon een leuke acteur. Leuke acteur in leuke film. Is genoeg voor een vrijdagavond.

avatar van Purmerend
Vooral die Bogarde Geest was grappig.