The Frighteners (1996)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Komedie / Horror
110 minuten / 123 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Jackson
met Michael J. Fox, Trini Alvarado en Peter Dobson

Frank Bannister (Fox) heeft na een auto-ongeluk een bijzondere gave gekregen. Hij kan namelijk geesten zien. Hij sluit een dealtje met een paar geesten, waardoor zij bij iemand thuis gaan spoken en Bannister ze tegen betaling wel even komt wegjagen. Als er opeens op bovennatuurlijke wijze allemaal mensen worden vermoord, is Bannister één van de hoofdverdachten. Niemand gelooft hem als hij zegt dat de moorden door de Dood zijn gepleegd, dus zal hij zelf het bewijs moeten leveren.

avatar van james_cameron
Vanaf vandaag is er een director's cut op dvd verkrijgbaar die een klein kwartier langer is. Ben benieuwd! Ga hem zeker kopen. Te gekke film.

Reinbo
Heb hem al jaren op laserdisc, die nu ineens 100-en euro's minder waard is geworden Extra's scenes zijn leuk, maar een beetje overbodig.

avatar van james_cameron
Oke, dvd gekocht en opnieuw bekeken. Blijft een erg sterke film. De director's cut bevat een aantal extra scenes die niet noodzakelijk, maar wel vermakelijk zijn. De dvd is perfect verzorgd, met een eersteklas audiocommentaar en een sublieme, 4 1/2 uur durende documentaire. Inderdaad gemaakt voor laserdisc, maar wat maakt het uit. Verplichte kost voor Jackson-fans, dat is duidelijk.

avatar van Olivia
Vond 'm erg leuk, elke keer als-ie op tv is kijk ik wel, niet helemaal, gewoon wat stukken, en als ik dan aan 't zappen ga kom ik toch wel weer terug.
En Michael J. Fox is idd erg acteert inderdaad goed en erg leuk in deze film.

avatar van Silvio Dante
Een beetje een bagger-film van Jackson. Geestig is iets anders, zeker als je dan terugkijkt naar Bad Taste.
Ik had er in ieder geval meer van verwacht.
Heb ook nu een glimp kunnen opvangen van Peter Jackson als figurant.

film_kaza
Leuk werkje van Peter Jackson. Weet er niet zoveel meer van, zou hem nog wel willen zien. Ik had niet gelachen en het was ook geen horror of actie onder mijn ogen.

Niet zo voorspelbaar: knap.

avatar van 93.9
slaapwerwekkend!

XTREEM|RAGE
leuk

The Frighteners is een zeer vermakelijke thriller van regisseur Peter Jackson. Het plot is aardig, de personages zijn leuk en de humor is erg geslaagd. De special effects zien er aardig uit en de muziek is degelijk. Gewoon leuk vermaak, zolang je jezelf niet gaat ergeren aan de clichés en voorspelbare scènes.

Verhoogd naar 4 sterren. Toch wel erg leuk dit. Perfecte combinatie tussen humor, horror en fantasy.

avatar van 606
mister blonde schreef:

zeker waar en een gave poster ook.

4 sterren

avatar van brucecampbell
zeer grappige film met een uitstekende michael j. fox!

avatar van QuidQuoPro
Prima film, kijken !

avatar van 606
ik ga zeker nog eens kijken ik vond het erg goed en kijken of ik er hoger ga geven.

Stijntje
scheitfilm.

Ik verwachtte eerste instantie iets engs of spannends, maar het werd een idiote comedy over pratende geesten die dealtjes sluiten'wat een bullshit zeg.

1 *

avatar van as
as
Stijntje schreef:
scheitfilm.

1 *
Heb je de film wel uitgekeken? Want hier draait de film helemaal niet om...

avatar van metaledje
wel de beste reaper die ik in een film heb mogen aanschouwen!!!

avatar van Martijnnn
Tja, een film heeft nou eenmaal een begin nodig, na een tijdje begint het echte verhaal.
Best een spannende film met aardige humor erin.
erg leuk dat die gast uit full metal jacket ff langs komt
zag er allemaal ook nog is goed uit.

Vermakelijke film en daarom 3.5*

avatar van maxcomthrilla
Spannend wil ik de film niet noemen. Wel een wat mindere voortborduring op de geweldige cult klassieker Braindead. Deze oogt alleen wat braver en qua muziek wat minder cheesy.

De film is lekker fris, veel verschillende ideeën worden zonder enige vorm van structuur uitgewerkt. Eigenlijk alles kan in deze film. Je kunt je ergeren aan de al wat verouderde decors en aan de gedateerde auto maar je kunt jezelf er ook gewoon mee vermaken. Wars van alle conventies, leuk vermaak. Vooral in het begin.

De personages in de film mochten nog wel wat weirder uitgewerkt worden. Sommige zijn zelfs totaal niet grappig, dan doel ik vooral op de FBI - agent. Verschrikkelijk, hij zorgt voor een politie en boefje relaas. Apart dus dat sommige personages zich in deze film wel serieus nemen. Dat doet toch wat afbreuk aan een verder leuke film, die wel veel te lang doorgaat. 3*

Normaal zijn de films die de VARA-gids 'rood aangeeft' ook echt goed... Deze niet.

Reinbo
Geweldige film, heerlijk fantasierijk en niet zo'n formule film als vaak het geval is als Hollywood fantasieruijk probeerd te zijn. En Jeffrey Combs is geweldig als agent die (te) veel undercover is geweest in de meest uiteenlopende bizarre sectes.. Dikke 5*.

poster=geweldig
film=peter pan kloon, met veel twinkelende sterretjes rond vage schelpselen, een allegaartje zonder inspiratie.
doelgroep: 4-12 jaar
verder geen serieuze poging tot entertainment, hoop ik?

avatar van as
as
doelgroep: 4-12 jaar
Zou mijn kind van 5 hier niet voor zetten.

euroburger schreef:
Geen poging tot serieus entertainment, hoop ik?
Ik weet wel zeker van wel.

poster=geweldig
doelgroep: 4-12 jaar
verder geen serieuze poging tot entertainment, hoop ik?

Sinds wanneer zou entertainment iets met serieus van doen (moeten) hebben.... Snap verder de link met Peter pan niet en zie het allegaartje eerder als een compliment in deze 'format is heilig' tijd.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Zo af en toe mag ik vanmezelf midden in de week laat opblijven om een film op de TV te zien maar dan moet het natuurlijk wel "serieus entertainment" zijn Iets wat aan Peter Jackson (begint toch een soort van persoonlijke held te worden die man) eigenlijk altijd wel is toevertrouwd. Ook met The Frighteners heb ik me weer zeer vermaakt (2e keer alweer want gaandeweg kwam ik erachter dat ik deze film in een grijs verleden al eens gezien had).

Lekker luchtig en humoristisch, vreemdsoortig horror/fantasy filmpje met een Michael J Fox (wat doet die gast eigenlijk anno 2007?) in topvorm. Verder een leuke mix met elementen van Ghostbusters, Flatliners en een stijloefening voor de Nazgul uit Jackson's volgende project wat na deze film zou volgen.

Deze film is goed voor een hele dikke 7 als rapportcijfer (wellicht zit er nog wel een 8 in het verschiet ook) en Peter Jackson moet de komende jaren vooral mij blijven verbazen met zijn schitterende fantasiewerelden die hij schijnbaar zonder moeite uit de losse pols lijkt te creeëren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Madecineman schreef:
met een Michael J Fox (wat doet die gast eigenlijk anno 2007?)

Voornamelijk ziek zijn (ziekte van Parkinson) en een spreekbuis zijn voor mensen die deze ziekte hebben.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ow wist ik niet. Das niet best en ook jammer, vond het altijd wel een grappige acteur...

avatar van timburton
Hele creepy film... Wie speelde die psychiator???
Verder erg enge film, beetje Twin Peaks in Hollywood stijl...
Peter jackson moet meer van zo'n soort films maken. En geen Lord of the Rings (!). Hij moet de Steven Spielburg imago echt van hem afkrijgen.

avatar van gizmo_o
Vermakelijke film met een leuke Michael J. Fox.

ik moet hem later nog maar eens een keer kijken want ik vond er niet zo heel erg veel aan, maar dat kan omdat ik niet echt in de film zat.