The Frighteners (1996)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Komedie / Horror
110 minuten / 123 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Jackson
met Michael J. Fox, Trini Alvarado en Peter Dobson

Frank Bannister (Fox) heeft na een auto-ongeluk een bijzondere gave gekregen. Hij kan namelijk geesten zien. Hij sluit een dealtje met een paar geesten, waardoor zij bij iemand thuis gaan spoken en Bannister ze tegen betaling wel even komt wegjagen. Als er opeens op bovennatuurlijke wijze allemaal mensen worden vermoord, is Bannister één van de hoofdverdachten. Niemand gelooft hem als hij zegt dat de moorden door de Dood zijn gepleegd, dus zal hij zelf het bewijs moeten leveren.

avatar van WB
WB
Was die Drill Instructor daar op het kerkhof toevallig ook niet de Drill Instructor bij Full Metal Jacket????

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
WB schreef:

R. Lee Ermey ...

vonden jullie trouwens ook niet dat die ene geest wel heel veel op een nazgul leek?? smaakt naar richard taylor

avatar van The Eye
Te gekke special fx!

avatar van feanaro surion
verhoogd naar 3.5 sterren.

avatar van Flipman
Prima film, dit. Zowel een "hoe verzin je het?"-film als een "ik lach me dood (letterlijk en figuurlijk !"-film.

Ja, ik vond ook dat die geest op een Nazgûl leek, ik weet niet zeker of Richard Taylor ook aan deze film heeft meegewerkt, mara wel weet ik zeker dat ie ook aan Braindead meedeed. Dus dan vind ik 't niet onwaarschijnlijk dat ie ook aan deze film meedeed.

avatar van BoordAppel
Ja Taylor werkt hier weer aan mee, voor de creature en miniature effects. Dat is ook wel te zien want het ziet er weer allemaal fantastisch uit.

avatar van Tim Burton
eerst wilde ik deze helmaal niet zien, heb hem toen toch maar gezien, en bleek dat het eigenlijk een hele coole film is!!!

avatar van Flipman
Eergisteren weer gezien, héle coole film ! Humor, onzin, horror... ECHT een film voor mij !!!

avatar van Flipman
Oké, laatst de "Special Extended DVD Edition" van The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring" aangeschaft en bekeken en die is toch wel iets beter !

cempaka
Tijdens de eerste scenes vroeg ik me serieus af of ik nu naar een leuke of een belachelijke film aan het kijken was. Maar alles bleek daarna toch erg leuk en heb ik ontzettend gelachen met deze film, vooral ook om die FBI agent. Het uittreden, de tunnel en de switch tussen de verschillende werkelijkheden waarin Michael zich bevindt waren duidelijk en leuk weergegeven. Een grappige film waar ik vaker naar zal kijken.

toen ik deze film zag toen ik 13-14 jaar was (toch al een 8 jaar terug) vond ik hem ongelooflijk cool.
t'was fijn om deze nog eens terug te zien en nog fijner dat hij na al die tijd me nog zo goed wist te entertainen.
dit blijft voor mij toch 1 van de leukste horrorkomedies .
het sfeertje dat de film uitademend is dat gevoel dat ik krijg bij het spookhuis in disneyland.
lekker griezelig , eng maar niet angstaanjagend.
de muziek van elfman draagt erg veel bij daartoe.

het verhaal vond ik ondanks een tikje voorspelbaar wel leuk en het tempo van de film zit erg goed,vele scenes zijn ook daadwerkelijk spannend en zelfs na 8 jaar zien de effecten er nog erg goed uit.

een leuke film dus die geslaagd humor met spanning en horrorlight combineert met een erg leuk sfeertje.
een film die ook behoorlijk over the top gaat qua verhaal en look en acteerwerk maar het met zo veel zwier doet dat het een aanstekelijke leuke film oplevert.

avatar van IcU
IcU
Ontzettend vette film. Na BTTF de beste Michael J. Fox film, vind ik persoonlijk.

weinig stemmen kom op mensen stem eens op deze film iedereen heeft deze zeker wel eens gezien.

Toffe film. Op sommige momenten echt spannend en op sommige momenten juist weer hilarisch. Als je het mij vraagt worden er tegenwoordig te weinig van dit soort films gemaakt . Mooie SFX en een leuk uitbedacht verhaal.
Komt R. Lee Ermey nog eens bij en dus 4 *

avatar van SuperSideSwipe
Erg mooie en leuke film. Vind alleen dat het genre Komedie ontbreekt bij de omschrijving. Heb meer moeten lachen dan dat ik iets eng vond. Die spoken die bevriend zijn met Fox zijn echt leuk. Goed gemaakt geheel met een goed einde. Wat wil je nog meer?

avatar van 93.9
Jordy schreef:
Ik vond het verhaal niet bijzonder, een beetje afgezaagd. Fox speelt wel leuk, en de film ziet er mooi uit. Na deze film begon regisseur Jackson aan het immense Lord of the Rings-karwei. 3 sterren.

Had ie dat maar niet gedaan!

avatar van Dynamovie
Dit is een zeer originele film. Goed gemaakt en krijgt ook vaak lovende kritieken. Score op MovieMeter lijkt mij tot dusver veel te laag. Van mij: 4,5*

avatar van Achilles
Zeer vermakelijke film. Ik heb hem zojuist met veel plezier bekeken. Ik had een beetje hetzelfde gevoel als bij de Terminator..je kan maar beter niet zo'n ding achter je aan hebben!

Pray when it is your number!!

Toch iets verlaagd na herziening. De film duurt te lang, sommige scenes zijn te lang uitgerekt, met name het einde, en het wordt soms iets te serieus.
Het "niemand geloof mij" verhaaltje was ook wel erg standaard.
Toch zeker nog wel vermakelijk, en de film ziet er mooi uit.

avatar van Gehenna
Hele leuke film die er visueel prachtig uitziet, Michael J. Fox was erg goed vond ik. Lekker snelle montage mooie shots en een vermakelijk verhaal. 4*

avatar van AardeWerk
Puur vermaak, een mix van alles wat nodig is om je aan de buis gekluisterd te houden. Zeker géén niemandalletje, maar toch ook nog niet echt de kwaliteit van het latere werk van Jackson. Van mij een dikke voldoende (3,5)

avatar van De GeuS
Aardig filmpje, waar comedie en horror goed mixen. Leuke rol van Fox en een aantal zeer mooie special effects; dikke 3*

AHWA
Leuke film vol grappige humor, een snuifje horror en leuke special effects. Fox doet het zoals altijd goed en ik heb ook natuurlijk moeten lachen om R. Lee Ermey, ook al doet hij altijd hetzelfde. Het blijft leuk. vooral z'n snelle transformaties in een spook met mitrailleurs en al, was erg leuk om te zien

avatar van betekenis
ik vond het een slappe film. slap verhaal; het heeft me zowat geen seconde geboeit alleen het eind vond ik wel leuk. ik vind het echt een B-film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
When a man's jawbone drops off, it's time to reassess the situation!

Zapte er gisteravond langs en kon het niet laten om te blijven hangen. En voor ik het wist had ik de hele film weer gezien. The Frighteners is en blijft dan ook een ontzettend vermakelijke film propvol met hilarische gebeurtenissen en hierdoor geen minuut weet te vervelen. De effecten zijn uitstekend en visueel ziet de film er goed verzorgd uit. Ook met het acteren is niets mis, zo laat Michael J. Fox een erg goed portie acteerwerk zien en speelt één van de betere rollen uit zijn carrière.

Verder zit de film bomvol heerlijke personages. Zo is de ongein met de geesten Stu, Cyrus en Judge (een geweldige rol van John Astin) erg leuk en is R. Lee Ermey hilarisch in een spoof op zijn personage in Full Metal Jacket. En dan is er nog Jake Busey, die doet waar hij erg goed in is; het spelen van een gestoorde psychopaat. Eén persoon steelt echter de show en dat is niemand minder dan de briljante Jeffrey Combs als de krankzinnige FBI- agent Dammers. Wat een geweldige vent is dat!

I'm an asshole ... with an Uzi!

4,5 sterren.

avatar van D-ark
een geweldige grappige film alleen duurt ie iets te lang en is het einde een beetje vergezocht veder erg oke film

avatar van mikoz
Leuke vermakelijke film.
Ook deze Jackson film viel me weer niet tegen , goed werk van hem.

Film kon me niet de hele tijd boeien , maar dat kwam misschien omdat ik ook iets anders aan me hoofd had.
Toch als ik de film neutraal beoordeel kom ik toch uit op een erg leuke film , waar veel bizarre dingen gebeuren met de visueel mooie spoken , ja zeker erg mooie FX.

hele aardige film met hilarische momenten en cartoon achtige effecten, helaas soms een beetje langdradig.
Trini Alvarado vond ik soms irritant als ze aan het over acten was. Ik ben absoluut geen fan van Micheal J Fox, maar hier kwam ie wel goed uit de verf. De typetjes waren ook prima!

avatar van mikoz
Iets verlaagd naar 3.5*

Film bleef toch niet echt achter , en het verhaal boeide me eigenlijk toch niet zo.

Ook vond ik de andere Jacksons films toch wat beter , maar uiteraard blijft hij wel net iets beter dan een gemmidelde film.