Scream (1996)

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox

Sidney Prescott wordt het doelwit van een moordenaar die al één van haar klasgenotes heeft vermoord. Een journalist en presentatrice van een tv-programma is vastberaden om de waarheid te achterhalen, en denkt dat de man die de moeder van Sidney heeft vermoord dezelfde is als degene die haar nu achterna zit. De vriend van Sidney wordt echter de voornaamste verdachte.

avatar van max cady
Wes Craven R.I.P

Speciaal ter ere van Wes Craven nog eens bekeken en een halve ster verhoogd. Geweldig, die tongue-in-cheek humor (gemiddeld één inside joke per halve minuut) had ik als kind eigenlijk nooit door. 't Is voor een groot deel uit nostalgie dat ik 'm zo goed vond, maar eigenlijk vind ik 'm toch sowieso geweldig in z'n opzet en uitwerking. Skeet Ulrich, Matthew Lillard en Jamie Kennedy acteren zo heerlijk over the top, geweldig amusant.

avatar van DVD-T
De beste film uit de reeks.

Nog steeds erg goed en voelt nog erg up to date. Zeker als je je realiseert dat de film toch alweer bijna 20 jaar oud is. Het verhaal is erg goed en fantastisch doordacht. Alles valt gewoon op zijn plaats en niets wordt aan het toeval over gelaten. In de derde acte had wel iets meer gesneden moge worden aangezien het soms wat te lang doorsleept. Al maakt de weergaloze climax wel weer veel goed en laat je dat weer vergeven.

De killer is erg eng omdat het toch wel een killer met motieven is die echt overkomen. Vooral versterkt door de outfit en het masker die ook nog een groot deel uitmaakt van onze pop cuture. Elk jaar rond Halloween zie je ze nog erg veel voorbij komen. Craven heeft dus weer iets gemaakt wat net als Freddy Krueger de verschillende veranderingen die de pop cultuur doormaakt overleeft.

Acteerwerk is een enorm genot om naar te kijken. Regie is echt solide en verder is alles op technisch vlak enorm goed. Beltrami's score is geweldig en Nick Cave's Red Right Hand associeer je vrijwel meteen met Scream.

avatar van RuudC
Ik durf wel te stellen dat Scary Movie deze film aardig voor me verpest heeft. Die film heb ik talloze keren gezien toen ik op de middelbare school zat, terwijl Scream zelf altijd onverkend terrein bleef. Die schade heb ik dus inmiddels ingehaald, maar met het bekijken, valt wel op wat voor een kloon Scary Movie wel niet was. Ze gaan soms net iets meer over de top dan Scream al doet en Scream heeft tenminste nog die spanning. Ik snap alleen niet waarom je een parodie parodieert. Beetje zinloos.

Zo heeft Scream wel een paar goede grappen en bouwt het eerste uur niet onverdienstelijk op. Het is alleen dat wat de grote finale had moeten worden, wat de grootste teleurstelling is. Wat gooit Wes Craven hier zijn eigen ruiten in zeg. Dit ren- en gilfestijn is een flinke domper en blijkt Scream maar een matige parodie te zijn. Ik vraag me af of Craven eigenlijk wel wist wat hij hier aan het doen was. Lang niet zo erg als Scary Movie, maar ook dit is duidelijk niet de moeite waard. Nog twee delen te gaan....

avatar van IH88
“What's your favorite scary movie?”

Scream heb ik altijd gewaardeerd om het feit dat het zichzelf niet al te serieus neemt. De film zelf is eigenlijk een parodie op de ouderwetse slasherfilms en regisseur Wes Craven injecteert de film met een bepaald soort zwarte humor die ik erg kan waarderen.

Het eerste gedeelte met Drew Barrymore herbergt eigenlijk alles wat deze film zo goed maakt. Het is spannend en speels tegelijk met een heerlijke sardonische humor. De film is niet echt spannend maar de kills worden met zoveel genoegen en plezier uitgevoerd, dat het eigenlijk niet uitmaakt dat je eerder lacht dan onder de dekens wegkruipt. Neve Campbell is voor mij de ultieme scream queen en hier laat ze zien waarom. Ze is naast een erg prettige verschijning ook hard en krachtig en laat niet met zich sollen. David Arquette heeft hier nog een bijrol maar is al erg leuk als Deputy Dewey en Courteney Cox haalt het bloed onder je nagels vandaan maar is wel erg sterk als Gale Weathers. Ook Skeet Ulrich, Matthew Lillard en Jamie Kennedy zijn sterk op dreef en voelen de Scream vibe goed aan. Samen met de locaties en de muziek zorgt het allemaal voor een uiterst sfeervol geheel. Het einde gaat volledig over the top.... Op alle goede manieren. Scream blijft heerlijke pulp.

avatar van Tom-Hanks
In het begin was ik direct gegrepen door de spanning van de film. Op het einde was dat er ook, maar het zat vol clichés. Goede gasten worden slecht en andersom. De moordenaars moeten altijd praten voor ze iemand vermoorden. Tip aan alle horrorfilmmoordenaars: als je iemand wil doden, dood dan, praat niet!

Supergriezelig begin met Drew Barrymore. De spanning en dialoog in die scene is bijna enger dan de rest van de film.

De cast is matig tot goed en er zitten genoeg fijne schrikmomenten in. Helaas ontspoort het allemaal een beetje aan het einde, waardoor je veel meer bewust bent dat je "maar" naar een horrorfilm kijkt. In de beginscene had ik dat niet, daar zat ik echt op het puntje van mijn stoel.

De humor en verwijzingen naar andere horrors zijn leuk gedaan. Terecht een populaire klassieker.

avatar van alexspyforever
Uiteindelijk is deze me dan toch beter meegevallen dan ik aanvankelijk had verwacht. Ik dacht dat het weer zo een typische slasher ging zijn met karakters die domme dingen deden en het alzo makkelijker gingen maken voor de killer. Zoals door velen al aangehaald is de openingsscène met Drew Barrymore erg goed. Daarna is het allemaal heel wat minder al blijft het wel vermakelijk. Niet enkel alle clichés in het slashergenre passeren er zijn ook knipogen naar andere slasherfilms en elementen waarbij deze wordt geparodieerd. Veder nog een aantal irritante karakters zoals de jonge politieagent die compleet nutteloos is en de bitchy journaliste. De enige die niet vervelend was, was het karakter van Neve Campbell. Zij kreeg dan toch nog wat verhaal mee in een mager plot dat eerder bol stond van hysterische mensen. Ook Ghostface toonde zich niet meteen een geweldig snuggere killer en had vaak gewoon het geluk aan zijn kant of omdat het slachtoffer een domme actie deed. Op een moment had ik ook wel door dat er uiteindelijk meer dan één killer was en dat vermoeden werd dus bevestigd Leuk concept maar op die manier mist Ghostface toch wat identiteit omdat iedere moordlustige mens hem eigenlijk kan spelen door zo een pak aan te trekken en met een telefoon en mes te gaan spelen.. De kills zijn ook eerder aan de saaie kant.

avatar van n00r
Zo leuk kijk je de film 2 weken geleden loop je een week later in een haunted house in Walibi staat scream voor je neus.

avatar van Zwolle84
Met Halloween te zien bij Pathé.

avatar van Antonev
Een van mijn eerste kennismakingen met horror en wat vond ik deze vroeger spannend zeg! Toen ik deze voor de eerste keer zag dacht ik continu: spring in de auto, vlucht en rijd 1.000 kilometer de andere kant uit. Toen ik wat ouder was kon ik veel meer van de spanning genieten. Voor mij nog steeds een steengoede en tijdloze horrorfilm.

een leuke film.al vaker gezien maar blijft goed.leuke cast.vermaak me altijd prima.

avatar van Majestics
Iconische openingsscene.

avatar van IH88
“Now Sid, don't you blame the movies. Movies don't create psychos. Movies make psychos more creative!”

Scream blijft geweldig. De film neemt zichzelf niet al te serieus, en het is eigenlijk een parodie op de ouderwetse slasherfilms. Regisseur Wes Craven injecteert de film met een bepaald soort zwarte humor, en ondanks sommige gruwelijke moordscènes valt er ook veel te lachen. Het eerste gedeelte met Drew Barrymore herbergt eigenlijk alles wat Scream zo goed maakt. Het is spannend en speels tegelijk, met een heerlijke zwartgallige humor. De film is niet echt spannend, maar de kills worden met zoveel genoegen en plezier uitgevoerd, dat het eigenlijk niet uitmaakt dat je eerder lacht dan onder de dekens wegkruipt.

Neve Campbell is voor mij de ultieme scream queen, en hier laat ze zien waarom. Ze is krachtig en weerbaar, maar ze weet ook op de wat emotionelere momenten indruk te maken. David Arquette, Courteney Cox, Skeet Ulrich, Matthew Lillard en Jamie Kennedy, allemaal zijn ze sterk op dreef, en ze voelen de “Scream vibe” goed aan. Het is pulp en de referenties naar andere horrorklassiekers zijn legio, maar dat maakt het allemaal des te leuker. Scream mag onderhand zelf ook een klassieker worden genoemd.

avatar van Shadowed
Blijft leuk.

Misschien de beste horrorparody die ik heb gezien. Maar de film is niet volledig een parody, want er zitten ook tamelijk wat horrorelementen in. Craven weet zeker wel een leuke film neer te zetten soms. Ik moet er misschien nog meer van hem bekijken binnenkort.

De openingsscène is een van de meest iconische horrorscenes ooit, en is ook zeker geen foute scene. Met de rest van de film valt ook genoeg te lachen en er is zeker genoeg materiaal om te blijven boeien. De horror is wat tam, maar is zeker best vermakelijk.

Campbell is geknipt voor haar rol, en is zelfs de mystery nog best in orde. Je weet niet meteen wie de dader nou is, en daarmee is de twist dus ook best geslaagd. De film lapt de meeste horrorregels aan zijn laars en drijft er zelfs de spot mee, en daarmee vind ik het zeer geslaagd.