Scream 3 (2000)

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Neve Campbell, Courteney Cox en Parker Posey

Na de gebeurtenissen van de afgelopen jaren heeft Sidney zich teruggetrokken. Ze woont nu moederziel alleen in een afgelegen huis, ver weg van Woodsboro. Maar ook in haar nieuwe woonplaats lijkt er geen einde te komen aan haar nachtmerrie. Tijdens de opnames van de horrorfilm Stab 3 wordt een reeks moorden gepleegd. Eén voor één worden de acteurs uit de cast brutaal om het leven gebracht. Bij elk slachtoffer laat de dader een foto van Sidneys moeder achter. Na een telefoontje van de moordenaar beseft Sidney dat ze nergens meer veilig is.

leuk vervolg weer.de hele reeks vind ik leuk om te zien.vermaak me altijd prima met herzien van de hele reeks.

avatar van Shadowed
Weer wat minder.

Ik hoorde dat het laatste deel (de enige die ik nog niet bekeken heb) weer wat leuker is, en misschien moet ik die dan eens opzetten. Deze film is tot nu toe duidelijk de minste in de reeks, wederom weer omdat het allemaal gewoon niet meer werkt.

Campbell doet weer vrolijk mee, en Arquette / Cox ook. Deze personages blijven ook leuk. Het hele verhaal rondom "Stab 3" vind ik ook ontzetten lollig gedaan waarmee de film meer in de zeik neemt dan alleen horrorfilms.

Helaas blijft de vonk weer uit, en is dit deel toch weer wat minder.

Weer even herzien.heb me zeker weer vermaakt.de meesten van de cast speelden het goed.een paar wat minder.maar het verhaal vind ik erg goed in elkaar steken,dat hebben ze goed bedacht.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Je weet dat je in de problemen ziet als je Scream-film een matige openingsscène bevat. In tegenstelling tot Scream 2 en zéker de eerste Scream is de opening van Scream 3 enorm inwisselbaar en intens saai. De inspiratie lijkt op. En dat terwijl er toch iets meer tijd was in vergelijking met het eerste vervolg en de eerste Scream. Dat kwam ook omdat Wes Craven tussendoor werkte aan zijn Music of the Heart, een muzikaal drama waar Meryl Streep een Oscarnominatie voor kreeg. Meteen daarna mocht hij weer naar de Scream wereld om een film te maken die nog meer meta zou worden dan de vorige twee films. Met nog meer humor en injokes. Want dáár zaten we op te wachten.

Het is moeilijk om te beslissen wat Scream 3 nu is: een hele domme horrorfilm of een totaal mislukte komedie. Wellicht gewoon allebei. Maar het feit is dat scenarist Williamson en Craven nu volledig inzetten op de grapjes over Hollywood. Het maakt niet uit wat, als het maar mogelijk een lach oplevert. Jay en Silent Bob komen voorbij en verwarren Gale Weathers met Connie Chung en Carrie Fisher speelt iemand die lijkt op Carrie Fisher. Ondertussen doet de film talloze andere pogingen om geestig te zijn. Jamie Kennedy heeft een grappige video opgenomen, Dewey is weer een enorme kluns en de meeste personages proberen in elke dialoogzin grappig te zijn. Zo is Patrick Warburton een prima vent, maar hier totaal ongepast. Of nou ja, vooral ongrappig. En dat is de film eigenlijk voortdurend, enorm on-grappig. Denk dat je om een gemiddelde Scary Movie sequel meer kan lachen.

Maar Scream 3 is dan ook niet enkel een komedie, het is en blijft een horrorfilm. Een intens saaie horrorfilm, welteverstaan. De film is geen seconde eng en los van de mislukte humor gaat het qua toon alle kanten op. Niet gedacht dat we in Scream nog échte geestverschijningen zouden krijgen, maar Scream 3 bewijst het tegendeel. En de film wordt zelfs science-fiction met die stemvervormer die iedereens stem kan nabootsen. Waar een simpele, geslaagde tienerslasher na twee vervolgfilms al in kan veranderen blijft bijzonder om te zien. Ik bedoel, een Jason Voorhees, Leatherface, Freddy Krueger of Michael Myers waren rond hun derde film nog niet naar zo’n bedenkelijk niveau gezakt als Ghostface hier. Toen tijdens de climax bekend werd wie hij echt was, dacht ik maar één ding: “Oh.”

1 ster.

avatar van remorz
Het meta-niveau begint een beetje zelfgenoegzaam te voelen: de omgeving van filmsets lijkt misschien een logisch decor voor deel drie van de-slasher-met-zelfbewustzijn, maar voelt al snel eerder uitgekauwd dan verfrissend. Scream had toch ook full-on voor slasher kunnen gaan, maar kiest ervoor vast te houden aan het film-over-filmvernuft.

Het levert ons een hele filmcrew op aan (weer) nieuwe personages, de een nog oninteressanter dan de ander. Obligaat slachtvee (want de kern blijft toch wel intact, de 'regels' van een trilogie ten spijt), dat vooral dient om de gebruikelijke verdenkingen te kunnen plaatsen en onderweg wat inwisselbare lui af te kunnen voeren. Weinig inspirerend uitgevoerde kills wederom en ook Ghostface blijft een tikkeltje te klunzig (wat volgens mij voor realistisch, of menselijk door moet gaan), om écht dreigend te worden.

Wetende dat deel 4 al is gemaakt, voelt al het gebazel over trilogieën wat unfair en flauw. Ook de rol van Randy is (filmklasje incluis) een buitensporige keuze om het meta-niveau van de serie levend te houden. De verhaallijn van Maureen (en daarmee het motief van de nieuwe moordenaar) blijkt dan echter zo vergezocht nog niet en dat weet de tweede helft eigenlijk nog best leuk te maken. Ook de reveal was een stuk beter dan in het tweede deel.

Voor mij best wel af hiermee, deze reeks. Conceptueel rond met een trilogie en, hoewel inleverend op spanning en gore, vanuit meta-niveau best een unieke kop binnen het genre. Ten tijde van dit schrijven heb ik deel 4 alweer gezien, en die doet wat afbreuk aan de compactheid van de eerste drie, maar dat daargelaten: fijne trilogie. Iets te luchtig voor echte horror, maar naar eigen maatstaf best vermakelijk. 2,5*