Scream 3 (2000)

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Neve Campbell, Courteney Cox en Parker Posey

Na de gebeurtenissen van de afgelopen jaren heeft Sidney zich teruggetrokken. Ze woont nu moederziel alleen in een afgelegen huis, ver weg van Woodsboro. Maar ook in haar nieuwe woonplaats lijkt er geen einde te komen aan haar nachtmerrie. Tijdens de opnames van de horrorfilm Stab 3 wordt een reeks moorden gepleegd. Eén voor één worden de acteurs uit de cast brutaal om het leven gebracht. Bij elk slachtoffer laat de dader een foto van Sidneys moeder achter. Na een telefoontje van de moordenaar beseft Sidney dat ze nergens meer veilig is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Scream 3 heeft de reeks een enorme klap gegeven. En ik denk niet dat het ligt aan het genre (zie remakes van Halloween en Friday the 13th), maar de invalshoek is niet echt origineel. Het lijkt wel een compilatie van de 2 vorige films met opnieuw een film in de film. De bekende cast loopt maar rond en kan amper de spanning er in brengen. Ik hoop dat Scream 4 zichzelf terug kan uitvinden en andere kruiden op het verhaal kan strooien om de boel opnieuw op smaakt te brengen. Ze hebben al bewezen dat ze met het idee wat aankunnen, dus hopelijk blijft het niet bij een ééndagsvlieg.

avatar van Jessen0wnt
Psychos can't kill what they can't find.
Fack it, ik doe gewoon nog een scream in deze week. Enig nadeel is, dat wanneer je eenmaal een film hebt gezien, je toch min of meer wordt ''ontmaagd''. Met sommige films heb je dat je het aan de ene kant jammer vind dat je hem hebt gezien, omdat de volgende kijkbeurt het niet meer nieuw is. Scream zijn deze films, hoewel ze qua vormgeving, verhaal en knipoog alle delen op elkaar lijken hebben ze toch alle drie weer iets anders om van te smullen. Dit deel moet het naar mijn mening toch wel echt hebben van een hoger horror/thriller-gehalte. Ik vond dit deel ook echt spannend wat ik enigszins een beetje mistte bij de andere delen, daarnaast geeft dit deel wel een hele boel terug. De humor en verwijzingen naar andere horror-films en trilogieën waren wel leuk, maar niet zo duidelijk en scherp zoals in deel 2, waardoor de essentie van deze reeks mij een beetje ontging. Knipogen als ''in een trilogie kan het laatste deel echt ALLES anders lopen dan waar het verhaal heen ging'' vond ik wel leuk bedacht. Want diep van binnen kent Scream 3 een over-the-top belachelijk plot, wat niets meer is dan uitmelkerij en eigenlijk gewoon heel erg slecht is > en dit maakt het voor mij juist goed, omdat Craven dit natuurlijk bewust doet.
Al met al een prima (voorlopig) einde van deze reeks, bevat dezelfde ingrediënten, maar weet veel enthousiasme op te wekken waardoor de film een achtbaan rit is en daarom zo jammer aanvoelt als het voorbij is. Visueel vond ik dit deel dan weer wel het minste, Scream moet het niet hebben van al die donkere scènes maar juist met felle duidelijke kleuren. Wellicht zie ik dit meer terug komen in het vierde deel.
3 sterren

melvddonk
Tja.

Ik ben een beetje teleurgesteld met Scream 3. Na deze week de eerste twee delen bekeken te hebben, kon ik niet wachten om ook het derde deel te kijken. Maar wat Craven in de eerste twee delen zo goed deed, deed hij hier ongelofelijk slecht. Ik had me verheugd op de humor, de openingsscène, de spanning en vooral het gissen naar de dader. Vier dingen die ik in de eerste twee delen echt top vond. In Scream 3 waren juist die dingen erg slecht en dat was jammer.

De openingsscène viel hier erg tegen. Cotton Weary vind ik een ongelofelijk irritant personage. Ik was dan ook stiekem wel heel blij dat hij al heel snel het loodje legde. De minuten daarna werd het allemaal niet veel beter. Het plot was niet interessant genoeg en de sfeer was ver te zoeken. Ik heb een paar keer getwijfeld of ik de film af zou zetten, maar omdat ik graag Scream 4 deze week wil gaan kijken heb ik toch besloten om de film gewoon af te kijken.

Ook was er in dit deel erg weinig humor te vinden. Gelukkig was het niet helemaal humorloos en vond ik bijvoorbeeld het filmpje wat ze te zien kregen over trilogieën echt geweldig. Dat stukje paste weer helemaal thuis in deze film en het was typisch Scream. Wat dan jammer is, is dat ze na zo'n grappig stukje weer terugvallen in de saaiheid die er door heel de film heen was.

Er waren weinig suspects. Sowieso had ik het eerste uur helemaal niet het gevoel van: 'Wie zou het gedaan hebben? Zou hij het zijn? Of misschien zij?'. Dat gevoel had ik in de eerste delen wel en dat bracht de grootste spanning met zich mee voor mij. Het afvragen wie het gedaan had. Hier boeide het me eigenlijk niet zo wie de killer was. De personages waren gewoon niet boeiend genoeg.

Tegen het einde (laatste half uurtje ongeveer), herpakte de film zich gelukkig grotendeels. De laatste setting was erg tof en sommige kills waren best leuk. Het Scream-sfeertje kwam er weer in en ook de twistjes die er altijd zijn aan het einde van elk deel waren weer aanwezig.

Ik hoop dat het vierde deel beter zal zijn dan het derde, want dit was niet zo best.

avatar van TragieStar.*
Ook herkeken, en ben dit deel eigenlijk toch wel leuker gaan vinden. Het acteerwerk is niet zo geweldig, eigenlijk zwaar teleurstellend. Maarja, de mensen van Stab 3 zijn ook allemaal B-acteurs. Dus zo moeten ze nu eenmaal overkomen. Courteney Cox, David en Neve Campbell zijn natuurlijk weer de 3 beste, en ze zetten hun rol ook met overtuiging en met veel passie neer. Neve vond ik eigenlijk wel erg verrassend, want ze was best goed.
Dat hele gedoe met haar halfbroer snapte ik nooit eigenlijk. Wie heeft nu eigenlijk haar moeder vermoord dacht ik altijd. Maar nu weet ik het weer. Al vond ik zijn motief wel een beetje knullig. Al was de eindscene wel erg goed vond ik, zoals altijd.

Weinig tot geen verwijzingen naar andere films, en dat miste ik een beetje. Dat is iets waar Scream toch van bekend is. De mensen worden natuurlijk ouder, en het draait nu meer om de volwassenere mensen en niet meer om de verwijzingen want die kijken niet meer zo naar horrorfilms als bijvoorbeeld Randy deed . Al ben ik bang dat je dezelfde gevoel als deel 1 niet meer krijgt, al gaan ze wel weer terug naar Woodsboro. We zitten nu al in de moderne tijd, dus het heeft een hele andere uitstraling nu.

Wel een goed aansluitend deel, maar niet meer dan dat. Vind de openingscene dan ook veel minder dan deel 1 en 2.

Heb een paar interviews bekeken van de cast, en Dewey (David) is zoo lief En Wes Craven vind ik ook wel erg schattig hoor, hoe hij praat over zijn films en zijn hoofd. Hij legt er veel passie in dat is zeker, dat betekent niet dat zijn films allemaal perfect zijn maar dat kan ook niet altijd. En Jenny McCarthy is ook een erg leuk persoon, ze is erg open over haarzelf.

Ben nu echt wel benieuwd naar Scream 4, waar ik maandag waarschijnlijk naar toe ga, dus kom maar op ! Hoop op een minimale beoordeling van 3,5*. Maar natuurlijk hoop ik veel hoger.

avatar van hannes64
Iets slechter dan de eerste 2, maar toch aangenaam om weer `s te herzien.

avatar van sinterklaas
En natuurlijk, deel 3 is ook weer supergoed. Sid is gevlucht uit Woodsborro en woont nu in LA nabij Hollywood waar momenteel gewerkt word aan deel 3 van Stab. En natuurlijk, ook daar in de omgeving worden er inene weer moorden gepleegt door Ghostface (Who is it now?) En dit keer zijn de trucjes en traps slimmer gedaan. Namelijk met die ene stemvervalser. Sid is weer beregoed en natuurlijk kon Riley het denk ook niet laten om mee te gaan naar LA, en alsof dat erg is. Want ik vind het me toch een geweldige vent. En de lijn is gewoon nog een beetje hetzelfte als de eerste 2 delen maar de moorden worden steeds slimmer uitgevoerd en de waarheid komt steeds dichterbij. Welke scene mij kippenvel bezorgde was toch echter die scene waar Sid een nachtmerrie krijgt over der moeder.

En wie de Ghostface nu is, ga ik niet zeggen, maar dat je verbaast word kan ik je wel garanderen.

Maar verder een prima deel 3. De derde delen zijn altijd het beste!

NightSpirit
Moet wel zeggen dat ik inderdaad de saddistische humor van Craven gemist heb in deze film. Hij was zeker niet slecht te noemen. Het blijft gewoon een fantastische reeks. Ik denk toch wel het hoogtepunt uit de carrière van Craven. 4*

snap niet dat sommige dit een slecht deel vinden
de moorden zijn bruter,stemvervalser was ook wel vet en ik had ook niet zien aankomen dat ....dat Ghostface was in ieder geval deel 3 is zeker geslaagd bij mij ook beter dan deel 4 daar vond ik juist niks aan dit was een perfecte afsluiter voor de scream serie

avatar van Ceeda7
David Arquette is wederom goofyness alom . Heerlijke acteur.

avatar van Kr!kke
Een vervolg dat eigenlijk volledig in de lijn ligt van deel 2: de oude personages worden weer opgevist, er zitten een aantal leuke moorden in en de humor blijft behouden. Het blijft dus wel een betere film in het slashergenre, maar aan deel 1 kan deze film niet tippen.

avatar van lagaiske
Deze is ronduit slecht in vergelijking met de vorige delen.Wat een rotzooi!

avatar van Filmkriebel
Flauw derde deel die geen enkele toegevoegde waarde biedt ten opzichte van de twee voorgaande. Als een koe uitgemolken is en je melkt verder, dan komt er alleen maar lucht uit de tepel. De inspiratie was er niet meer en er moest al ver gezocht worden om een enigszins geloofwaardig plot neer te zetten. Ik vind dit een compleet overbodig deel, mede door het ontbreken van de filmhumor en de high school setting. Scream 3 is wederom een gemakkelijke wegkijker maar mist hetgeen de vorige films leuk maakte. Ik ken een filmregel die nog niet vermeld is geweest : derde delen buiten een franchise uit om geld in het laatje te krijgen..

movie-edje
overbodig, en slecht!

avatar van John Lee Hooker
Dit is toch duidelijk slapper dan de voorgaande delen en dat vind ik jammer want het gegeven is best leuk. Talloze clichés, onlogische gebeurtenissen en belachelijke overacting domineren de speelduur. Personages zijn bang, hulpeloos, laf, dom en langzaam en dat zorgt eerder voor irritaties dan spanning. In plaats van samen te werken maakt de FBI alleen maar ruzie en niemand lijkt echt belangstelling te hebben in de moorden. Overigens waren er kansen genoeg om Roman al eerder op te pakken maar die werden eenvoudig in de wind geslagen. Humor heb ik ook niet kunnen ontdekken, enige wat resteert is een aangename sfeer en de leuke Neve Campbell.

avatar van mnrk
Do you think it's over Sydney ?

Deze 3e Scream film van Wes Craven is wat minder dan de vorige 2 delen...

Het verhaal is wat minder dan de vorige delen en ook de locatie's zijn minder spannend/komen minder over...dit gaat tenkoste van de sfeer.

Wel is de cast gelukkig weer compleet aanwezig en ook zijn de scene's met Courteney Cox en Parker Posey goed te doen en zorgen voor wat humor in deze film, dit maakt toch wat goed voor deze film.

avatar van nikkilikeshorror
TOP EEN 5!

Net als deel 2 net iets minder dan deel 1.

avatar van Boeikens
De meeste reeksen hebben wel een minder vervolg en Scream 3 is dit voor de Scream reeks.

Nog steeds dezelfde typische kenmerken van de reeks maar allemaal een beetje futlozer als gewend.
De cast blijft wel goed en de kills zijn misschien ietsje bloediger maar voor de rest zeker geen koploper.

avatar van Spetie
De minste film uit de reeks, deel vier is een tikkeltje beter.

Het blijft leuk om Sidney, Dewey en Gale in ieder deel te zien terugkeren, maar de scherpte is er in dit deel wel helemaal af. Je blijft echter wel mee puzzelen om te zien wie de dader deze keer weer zou kunnen zijn. Daar valt voor mij in deze film nog de meeste voldoening uit te halen.

Maar verhaaltechnisch zit deze film niet zo heel sterk in elkaar. Het lijkt gecompliceerd gemaakt te zijn onder het motto van: “Laten we het verhaal maar zo ingewikkeld mogelijk proberen te maken, dan vallen de plotgaten niet op.” Dat is niet echt gelukt. Qua sfeer is de film wat minder en de lengte doet deze film ook niet echt goed, omdat er best wat saaie stukken in voor komen. Spannend is deze film al helemaal niet.

Nee, een behoorlijk matige film dit, ik kan er helaas niet meer van maken.

Flauwe bedoeling en vooral op de markt gebracht vanwege de commercie. Het uitgemolken verhaal stelt weinig meer voor en hetzelfde geldt ook voor de uitvoering. Het blijft natuurlijk leuk om vele hoofdrolspelers uit de eerste twee delen te zien maar ze speelden natuurlijk alleen maar mee in deze film omdat ze wisten dat het weer wat geld in het laatje zou brengen. Het sprankelende van hun is dan ook voorbij in deze film en velen spelen alsof het een verplicht nummer is. Al met al waren het natuurlijk ook maar matige actrices en acteurs die na de Scream films ook niet of nauwelijks meer aan de bak zijn gekomen. Ze zullen ook wel dolgelukkig zijn geweest dat men 10 jaar later nog een flauw 4e deel heeft gemaakt zodat ze nog eens een keertje in het middelpunt stonden.

avatar van Illum Sphere
Ik moet het merendeel van de stemmers volgen en concluderen dat dit de minste film uit de reeks is. Er kwam al een beetje slijt op de serie na het tweede deel, maar dankzij het derde deel is de serie helemaal versleten en hebben ze hopelijk met het vierde deel het deel dat versleten is herstelt. Dat hoop ik toch. Maar we hebben het hier nog altijd over het derde deel. De reden waarom ik het merendeel van de stemmers volg is omdat het derde deel nergens meer verrast doordat de formule nog diezelfde formule is die werd gebruikt in de twee eerste delen. Nu was die formule allesbehalve slecht, maar om die dan een derde keer onbewerkt te laten gaat er ook een beetje over.

Ook begint de zelfspot en knipoogjes naar andere films een meer prominentere rol te spelen waardoor dit meer een film in een film blijkt zijn. De overlapping tussen het fictieve Stab 3 en Scream 3 is daar mede verantwoordelijk voor. Dat zorgt er voor dat het verhaal van Sidney zijn belangrijkste rol verliest en dat vreet aan de kwaliteit van het verhaal. Maar dat gebeurt wel vaker bij een derde deel van een film. Meestal is het derde deel een symbolisch deel die uitgebracht werd met de bedoeling om door middel van uitmelking wat geld in het laatste te brengen. De dader van dit deeltje is zo vergezocht dat het einde het ultieme bewijs daarvan is.

avatar van tommykonijn
Voor mijn verjaardag had ik vorig jaar de Scream Trilogy gekregen. Het eerste deel vond ik vermakelijk, het vervolg ook nog wel maar wel in een mindere mate en gisteren was het de beurt aan het derde deel. Ik lees hier dat velen dit het minste deel uit de reeks vonden..

Zelf twijfel ik nog een beetje of ik deze wel slechter vond als Scream 2. Ik denk dat ik ze ongeveer op het zelfde niveau vind zitten. Vermakelijk is het zeker. Ghostface is gewoon een creep die altijd overal opduikt en het blijft leuk om te twisten wie er achter het masker verscholen zit. De serie is best een geslaagde mix van horror en komedie. Ondanks het feit dat ik, op enkele uitzonderingen na dan, altijd een beetje lacherig kijk naar horrorfilms en hun parodieën, moet ik zeggen dat ik de momenten waarop Sidney terugdenkt aan haar moeder (en haar in het begin ziet) vrij akelig vond. Ook het merendeel van het acteerwerk is een pluspunt. De oude cast waaronder Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox is prima in vorm. Al kan ik dat niet zozeer zeggen van de cast van 'Stab 3', hoewel dit ook niet storend was want het paste wel bij hun rol als slachtoffer. De settings vond ik overigens ook nog wel een klein pluspuntje.

Voornaamste minpunt vind ik dat het ondanks dat het vermaakt, het wel een simpele herhalingsoefening is van de eerste twee delen. Vele elementen in de film heb ik al eerder gezien, en de film is dan ook een beetje uitmelkerij (bijv. die scene waarin Sidney vlucht voor Ghostface in het decor van haar eigen huis) Origineel is wel het laatste hoe ik de film wil noemen. Gelukkig dat het einde dan nog redelijk onvoorspelbaar was.

Scream 3 is gewoon een vermakelijke film, die weliswaar keurig de voorgaande delen overdoet, maar daardoor niet oninteressant of vervelend wordt. Overigens ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vierde deel, omdat ik gehoord heb dat die beter zou zijn als het tweede en derde deel. Deze ga ik in ieder geval hetzelfde cijfer geven als zijn voorganger.

avatar van Beertje45
De serie begint veel van haar pluimen te verliezen, je begint na twee delen zo toch een beetje door te hebben wanneer Ghostface zal toeslaan. Wat is Gale plots een watje geworden dat ze samen met een hoop domme grieten begint te gillen bij het zien van een lijk. De locatie vond ik nog wel leuk gevonden en ik had nooit kunnen raden wie ditmaal Ghostface was. Ik miste Cotton in de film.

avatar van filmfan0511
Een redelijk matige film. Vergeleken met zijn twee voorgangers is deze film niet al te best. Waar was de spanning gebleven? Waar was de humor en de verwijzing naar andere horrorfilms? Waar waren de moorden? Wat me ten eerste opviel was dat er heel weinig moorden waren in vergelijking met de rest van de serie. Deze film was echt erg saai op sommige momenten. Het enige echt leuke aan de film is het einde in het huis en de (weinige) moorden tussendoor.

Verder is dit inderdaad gewoon pure uitmelkerij (al was deel 4 gelukkig veel beter)

Eerste twee delen zijn beter. Dit is toch teveel van hetzelfde maar dan minder uitgevoerd. Wordt hierdoor een stuk ongeloofwaardiger. Maar toch blijft het gissen naar de dader leuk.

avatar van Kondoro0614
Scream 3

Scream 3 wist mij niet te overhalen. Ik vond Scream 3 de minste van de reeks en eigenlijk weinig aan om naar te gaan zitten kijken. Heb mij mateloos verveeld onder het langdradige verhaal en er zat maar weinig pit in. Helaas wist deze Scream film mij dus niet te intimideren en ik was niet onder de indruk, haha. Het enige goeie aan Scream 3 is dat: de personages terug komen. Liev Schreiber ging al vroeg neer, jammer? Nee, niet echt. Neve Campbell doet het oké, slechter dan de andere delen. Courteney Cox deed het ook veel leuker eerst. Courteney Cox deed het in eerdere delen ook veel beter. Het verhaal was niks en het concept is nu ook wel te veel herhaald. Hopelijk word deeltje 4 beter want dit was totaal niet mijn film.

avatar van lars-pixar
Helaas focust de film zich meer op het 'Stab 3' gebeuren dan op het verhaal van Sidney vs de Killer.
De killer en de bekende cast zijn wel weer te zien in dit deel en worden omringt door vervelende personage's die later in de film alleen maar lopen te schreeuwen. Het lijkt er dan ook op dat de titel tot zijn recht komt in het verhaal, maar helaas vond ik dat al erg snel vervelend worden...
Waar het op neer komt is dat ik toch de kwaliteiten en het creatieve van Wes Craven mis in deze film, terwijl de eerste en de tweede film wel vol zaten met deze twee eigenschappen van de regisseur!
Op het moment dat de killer om de hoek komt kijken word het wel weer vermakelijk, maar inhoudelijk stelt het verder helaas weinig voor....

avatar van IH88
“Hey Detective, what's your favorite scary movie?”
“My life.”
“Mine too.”

Scream 3 is wat inspiratieloos en de humor die de eerste twee delen zo succesvol maakte is hier nergens te bekennen. Het is allemaal wat donkerder en serieuzer en de film heeft te veel nieuwe personages die niet erg interessant zijn.

Campbell, Cox en Arquette blijven geweldig maar de andere personages zijn erg mager uitgewerkt en alleen maar kanonnenvoer voor Ghostface. Niet heel erg als de moordpartijen er gelikt en geïnspireerd uitzien maar het is allemaal heel erg mager. De "hollywood" setting met de filmsets, acteurs, regisseur, producenten etc. is wel leuk gevonden en geeft een iets andere vibe dan de eerste twee delen. Het laatste gedeelte is best aardig en het huis heeft een heerlijke naargeestige sfeer. De motivatie van de killer is belachelijk maar hij heeft weer een link met Campbell dus hé, niemand klaagt. Scream 3 is aardig om een keer gezien te hebben maar de Scream reeks is wel aan hevige erosie onderhevig.

Pluspunt aan Scream is dat de personages van Campbell, Cox en Arquette gewoon heel leuk zijn. Het is een horrorfilm, maar ik ben elke film weer blij als ze het overleven.

De motivatie van de dader is inderdaad te ongeloofwaardig voor woorden. Zelfs voor een horrorfilm, maar dat vond ik bij deel 2 eigenlijk ook al.

Parker Posey steelt soms de show als de actrice die Gayle speelt in de film binnen de film. Ze is soms echt heel grappig, dus superjammer dat ook zij het loodje legt.

avatar van RuudC
Dit krijg je als een reeks vrij succesvol is. Dan ligt het uitmelken gewoon om de hoek. Ik had hier al geen beste verwachtingen van, maar de makers vallen zo makkelijk in de herhaling dat ik de film niet eens afgekeken heb. Het bekende trucje zie je weer veel: eenzaam figuur wordt gebeld. Het lijkt onschuldig, maar al snel blijkt het de moordenaar te zijn en eventueel na wat geren, wordt het figuur aan een mes geregen. Verder geen enkele moeite gedaan om zelf echt te investeren in het verhaal. Het is namelijk helemaal niet nodig. Toen ik vanuit de keuken vroeg of ze nu de slasher wilde aanpakken door tactieken uit andere slasherfilms te bespreken, kreeg ik zowaar nog een positief antwoord. Dat was voor mij de druppel. Schijfje eruit en nooit meer kijken. Wat een rommel.

leuk vervolg weer.de hele reeks vind ik leuk om te zien.vermaak me altijd prima met herzien van de hele reeks.

avatar van Shadowed
Weer wat minder.

Ik hoorde dat het laatste deel (de enige die ik nog niet bekeken heb) weer wat leuker is, en misschien moet ik die dan eens opzetten. Deze film is tot nu toe duidelijk de minste in de reeks, wederom weer omdat het allemaal gewoon niet meer werkt.

Campbell doet weer vrolijk mee, en Arquette / Cox ook. Deze personages blijven ook leuk. Het hele verhaal rondom "Stab 3" vind ik ook ontzetten lollig gedaan waarmee de film meer in de zeik neemt dan alleen horrorfilms.

Helaas blijft de vonk weer uit, en is dit deel toch weer wat minder.