Scream 2 (1997)

Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox

Twee jaar na de tragische gebeurtenissen uit deel 1 proberen Sidney Prescott en Randy Meeks verder te gaan met hun leven. Gale Weathers heeft een boek geschreven over de gebeurtenissen, dat verfilmd wordt onder de naam "Stab", met Tori Spelling in de hoofdrol. Als de première datum dichterbij komt, beginnen de moorden echter weer.

avatar van maxo922
De scene met Sarah Michele Gellar is het hoogtepunt. Niet alleen van deze film trouwens. In mijn ogen blijft het een hoogtepunt in de slasher geschiedenis. Door de irritante personages en de vermoeiende clichés daalt de film daarna af naar rock bottom en blijft daar tot het einde der tijden.

leuk vervolg.ik hou wel van de reeks.vermaak me altijd prima met de hele reeks.

avatar van Shadowed
Al wat minder.

Het origineel kan natuurlijk niet zomaar nagedaan worden. Ik snap ook niet helemaal waarom de Scream films uberhaupt een reeks zijn geworden, maar ja. Zal vast wel zijn zodat de kassa's beginnen te rollen, en begrijpelijk natuurlijk.

Sommige scenes zijn natuurlijk wel leuk. Opnieuw neemt de film een hoop horrorfilms in de zeik, de opening is wederom weer erg leuk, maar niet op niveau van het origineel natuurlijk. Campbell heeft een knipbuurt gehad, en dat vond ik stiekem een beetje jammer.

Blijft nog steeds boeien, maar de echte vonk ontbrak een beetje. Het werkte allemaal gewoon niet echt meer.

Gisteren even herzien.heb me weer prima vermaakt.natuurlijk weet je van te voren al hoe het zit,omdat ik de film vaker heb gezien.maar ik vind de film nu niet minder.weer een prima cast.en een goed verhaal.op naar deel 3

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Scream speelde natuurlijk met alle vooroordelen en clichés van het horrorgenre, dus ergens was het vrij logisch dat men nog geen jaar later al een vervolg had. In de film zijn perosnages - net als in de eerste film - weer non-stop over film aan het lullen en in dit geval met name over vervolgfilms. Er wordt geregeld geroepen dat er maar weinig goede vervolgfilms bestaan en ze vooral om het geld worden gemaakt. Scream 2 is exact zo’n vervolg; een herhaling van de eerste film, maar dan een heel stuk dommer. Ik had niet verwacht dat het mogelijk was, maar zelfs Ghostface lijkt nog stunteliger dan in de eerste film en gaat om de paar seconden op z’n bek. Scream 2 zelf trouwens ook.

Wat in Scream 2 vooral opvalt is hoe tenenkrommend sommige scènes zijn. De eerste Scream was nu geen groots meesterwerk, maar die kende weinig beschamende scènes. In Scream 2 is bijvoorbeeld de filmklas met Randy echt een verschrikking; met name hoe de hele klas steevast in een deuk ligt van totaal niet-leuke grappen. Even afgrijselijk is de ‘I think I love you’ scène met het vriendje van Sidney. En dan dat hele geneuzel rondom dat toneelstuk, iets dat ik totaal ook niet bij het personage van Sidney vond passen. Anderzijds, het beeld van een ronddansende Ghostface op het podium was wel hilarisch. Net als eigenlijk het gehele script van Williamson. Zo staat in de openingsscène een belangrijk personage in een rij te wachten, waar ze een figurant ineens tegen haar vrienden hoort zeggen “wist je niet dat die tieners echt vermoord zijn, een paar jaar geleden”. Williamson is de koning van geforceerde uitleg-dialogen. En dat terwijl iedereen hem in deze tijd nog steeds zag als de scenarist-koning. Dat is eigenlijk het meest geestig aan deze hele film.

2 sterren.

avatar van remorz
Best oké.

Scream is de reeks met horrorbewustzijn, de franchise die dat metavernuft verkiest boven échte genre-fun of spanning. Tenminste, zoveel blijkt uit dit vervolg. De regels van het genre worden toegespitst op sequels en vertalen zich wederom in veel speculatie over motieven, alibi's en kandidaat-moordenaars, ludieke moord-scènes en andere momenten die eerst het cliché benoemen, om het vervolgens uit te voeren (waardoor het dus niet cliché is maar "oeh, wat meta").

Gevolg is wel dat er weer een blik nieuwe personages opengetrokken moet worden, én er wederom een (e-nigs-zins logische) moordenaar wordt aangewezen. Als kijker investeer je echter minder in die nieuwe personages, en het whodunnit-laagje boeit daardoor ook net iets minder. De kills zijn echter nooit de charme van de reeks geworden (saai steekwerk, weinig grafisch) en dus is het ook wel logisch dat het meta-laagje wordt aangegrepen als het onderscheidend vermogen van de serie. Samen met het toch wel iconische masker, uiteraard.

Het voelt hier al een stukje minder fris dan in het eerste deel en ik vind de paranoia in dit deel iets te opzichtig aangezwengeld, maar het blijft toch redelijk vermakelijk. De scene in de geluidsstudio vond ik de eerste keer best bijzonder, voor de rest beklijft er weinig écht en de onthulling vond ik al helemaal een sof. Een discutabel motief aan de ene kant (Mickey) en daartegenover een vergezochte/irritant uitgevoerde tweede killer (Mrs. Loomis); weinig bevredigend. Dan nog een obligaat grapje over de wederopstanding van de moordenaar en wederom een pistoolschot dat een dikke punt zet onder het meta-bewuste uitroepteken.

De voorspelbaarheid begint al door de scheurtjes van het verfrissende imago te sijpelen, maar dit tweede deel zet wel consequent de identiteit van de reeks door en vermaakt onderweg prima. Nieuw slachtvee, maar vertrouwde kern, want we moeten toch met iemand invoelen. Allemaal wat minder spannend daardoor en minder boeiend dan in het eerste deel, maar ook vanaf een minder betrokken afstandje is dit nooit écht een vervelende zit. 2,5*