Scream 2 (1997)

Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox

Twee jaar na de tragische gebeurtenissen uit deel 1 proberen Sidney Prescott en Randy Meeks verder te gaan met hun leven. Gale Weathers heeft een boek geschreven over de gebeurtenissen, dat verfilmd wordt onder de naam "Stab", met Tori Spelling in de hoofdrol. Als de première datum dichterbij komt, beginnen de moorden echter weer.

avatar van nikkilikeshorror
Ik kocht deze film in een oud tweedehands winkeltje in de stad. Ik heb deze film dezelfde dag gelijk gekeken. Echt heelemaal geweldig, ik hou van deze film!

Minder als deel 1 maar nog steeds wel leuk

avatar van Boeikens
Ook Wes Craven weet wel dat een vervolg meestal niet meer even goed scoort als het origineel omdat alleen al de originaliteit weg is.
Toch is Scream 2 zeker niet slecht en gaat verder met dezelfde typische kenmerken van de Scream reeks.
Ook de (vaste) acteurskern doet het weer goed een laat de prent in een goede vaart voortdraven.

avatar van Spetie
Een verplicht vervolg, dat het niveau van deel 1 niet haalt, maar nog redelijk vermakelijk is.

Wat wel erg leuk is aan deze film, is de discussie over hoe een sequel eruit zou moeten zien. Dat soort relativerende humor zit ook in de eerste film en zorgde er onder andere voor dat die film zo leuk wegkeek. Gelukkig zijn dit soort ingrediënten ook in deze film aanwezig.

Daarnaast speelt dezelfde cast weer de hoofdrol. David Arquette blijft toch het leukst als die ietwat suffige agent Dewey. Toch is deze film minder dan het eerste deel omdat de scherpte toch wat weg lijkt. Daarnaast is de twist in deze film toch een stuk geforceerder en vooral minder sterk. Ook het verplichte einde lijkt er snel aan geschreven te zijn.

Toch verveelt het allemaal niet, en kijkt het desondanks nog wel redelijk makkelijk weg.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en 'k vond het een vermakelijke film en zoals ze in de film zelf al zeggen, het is allemaal wat grootser en bloederiger. Het verhaal borduurt verder op het origineel en bepaalde stukken keren ook weer terug, aangezien het originele verhaal is verfilmd in de film. Het einde was geslaagd en totaal niet te voorspellen.
Voor de cast hebben ze naast een deel van het origineel toch een aantal bekende koppen kunnen strikken: Liev Schreiber, Sarah Michelle Gellar, Jerry O'Connell, ...
Tja, 'k vond het zeker geen slechte sequel en 'k heb me er ook niet mee verveeld, al moet 'k wel zeggen dat het origineel wel beter is, maar om eens mee te pikken via tv is hij zeker eens de moeite waard.

avatar van akira124
Wat een laag gemiddelde, in mijn ogen bijna net zo goed als het origineel.

Weliswaar een stuk minder dan het eerste deel (het verrassende en leuke is er toch vanaf) maar toch een aardige opvolger. Deze film is vooral leuk vanwege de rol van David Arquette als sheriff Dewey Riley die dit keer een meer prominente rol heeft. Wat ook opvallend is in dit tweede deel is het hoge chick gehalte met o.a. Neve Campbell, Courteney Cox, Sarah Michelle Gellar, Heather Graham en in mindere maten Tori Spelling en Jada Pinkett. Dus als man zijnde kom je best nog goed aan je trekken

BBC
Toch een half puntje hoger, ik vond dit deel eigenlijk ook zeer te pruimen. Acteerwerk was echt stukken beter dan de prestaties in veel horrors, en het stab gedeelte was geweldig! Minder dan deel 1? tja, zal je (bijna) altijd zien met vervolgen, maar nog steeds vermakelijk.

avatar van Illum Sphere
Ik vind deze toch wel een stuk minder dan het eerste deel, al verschillen beide delen in mijn inziens niet zoveel. Het verrassingseffect was weg waardoor er weinig te schrikken viel en spannend was het allesbehalve. Toch bleef het wel vermakelijk. Het debat bijvoorbeeld in die klas over sequels van zowel horrorfilms als van gewone films vind ik echt geweldig om te zien.
Op een gegeven moment zei er iemand dat een sequel van een horrorfilm altijd groter bloediger is, en Scream kennende slaat het ook altijd op de film zelf, maar ik was wel oneens met de stelling als het kwam op Scream. Het was misschien bloediger dan het eerste deel, maar absoluut niet groter. Ik durf zelfs te beweren dat bijna alles in het eerste deel groter was dan hier, inclusief de actiemomenten die ook vaker voorkwamen in het eerste deel.

avatar van jipt
Snap niet waarom deze 2 uur moest duren, eerste half uur kunnen ze voortaan gewoon skippen, lekker boeiend wat er in vorige film was gebeut. Was allemaal niet heel origineel op een enkele spannende scène na. Paar referenties en de soundtrack van Broken Arrow waren nog best geestig.

avatar van Barry83
Een vermakelijk vervolg van deel 1. Het is het natuurlijk allemaal net niet, en gelukkig maken de mooie vrouwen veel goed

Vinden jullie trouwens het ook niet knap dat de moordenaar steeds op honderd plaatsen tegelijkertijd is of die belachelijke scène van het auto ongeluk dat de moordenaar bewusteloos ligt en ze wegrennen i.p.v. hem te vermoorden Beetje storend en zwak

avatar van tommykonijn
Alweer bijna een jaar geleden dat ik me aan het eerste deel van deze serie waagde, en die staat me bij als een 'gewone' vermakelijke film. Dit deel is eigenlijk meer van hetzelfde. Het punt is dat de eerste film al niet echt eng was, maar toch nog op zijn minst spannender als deze. Er komen enkele leuke cameo's langs zoals Sarah Michelle Gellar en Jada Pinkett Smith. De hoofdrolspelers doen het wisselend, bij vlagen erg overdreven of slecht en dan weer redelijk goed. Ook was de een beter dan de ander. Opzicht blijf je wel naar de film kijken omdat je benieuwd bent naar de identiteit van Ghostface, maar qua dialogen en overige scènes is Scream 2 niet altijd boeiend. Toch bevat de film ook genoeg fragmenten die wél leuk of 'spannend' zijn (bijv. als Gale en Dewey op de vlucht zijn in de school). Al met al is het zeker geen slechte film, maar wel op elk vlak minder dan zijn voorganger.

avatar van Ajax&Litmanen1
Als je deze films puur kijkt voor de spanning, dan zit je ook helemaal verkeerd. Het is meer komedie dan horror, sowieso is de reeks 1 grote parodie. Al zijn deel 2 en 3 wel wat matige films.

avatar van tommykonijn
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ben niet puur voor de spanning gaan kijken, maar had wel bij het eerste deel enkele schrikmomenten als ik het me goed herinner. Hier had ik dat helemaal niet meer.

avatar van Ajax&Litmanen1
tommykonijn schreef:

Maar de focus ligt absoluut niet op de spanning. Eigenlijk is dat maar bijzaak, omdat deze reeks het horrorgenre een beetje in de zeik neemt. Deel 3 valt ook nog tegen, maar deel 4 vind je denk ik wel leuker.

avatar van misterdhdh
genoten van deze film, komt misschien omdat ik zelf nog een tiener ben. vond hem even leuk als deel 1, super eng zijn de scream reeksen niet, al kreeg ik het even benauwd bij die autoscene, waar ze over die moordenaar moesten kruipen om uit de auto te komen, dacht dat hij ging toeslaan, uiteindelijk doet hij niets., was wel goed gevonden en lekker spannend. 1 moordenaar kon ik wel voorspellen (die vrouw). genoten van dit leuke filmpje. al doen soms de personages domme dingen, bv. neem dat geweer en schiet de killer toch dood, je weet dat hij anders terugkomt. maar ja dat is bijna in alle films zo dat de personages soms wel dom handelen.

3.5/5

avatar van Beertje45
Goed vervolg, de scene met Ghostface en het auto ongeval? SUPERSPANNEND! Tori Spelling? Nooit begrepen hoe die koe in Hollywood aan de bak kwam. Een papa met veel invloed en centen.

avatar van GHOSTFACE :-)
Net zoals het eerste deel is het een goede film.

avatar van filmfan0511
Een goede film! Misschien haalt ie het niveau van deel 1 niet, maar toch blijft het een erg leuke en goede film. De film heeft een goed verhaal. Net zoals in deel 1 zitten er stukjes in die het genre onder de loep nemen en soms belachelijk maken. Erg spannende en soms enge scenes (vooral bij de eerste kijkbeurt).
De vernieuwing is er nu dan wel af, maar toch blijft het geheel even spannend als deel 1. Ook de moorden zijn wat bloederiger. De acteurs doen het allemaal bovengemiddeld ( zeker voor een horrorfilm).

Goed vervolg op deel 1, net iets minder omdat de vernieuwing er af is.

Klassieke horrorfilm. Angstaanjagend en realistisch. Belangrijk hierbij vind ik dat het niet te overdreven ranzig is. Dan schiet het z'n doel voorbij. Horror op en top.

Al 1,5 keer eerder gezien en een puntje erbij gedaan. Deel 2 is niet geheel onaardig. Het belangrijkste is natuurlijk of dit deel ook in staat zou zijn om zijn bestaansrecht te benutten door een geslaagde combinatie van een goede slasher en een zelfbewuste “parodie” (bij gebrek aan een woord dat de lading beter dekt) die dus genoeg op eigen benen staat (ten opzichte van de films waarnaar het verwijst)
Scream 2 slaagt daar redelijk in. De gesprekken over waar een sequel aan moet voldoen, de fragmenten uit “Stab” en de discussie welke vervolgen er beter waren dan hun originele films zijn volledig in de lijn met het zelfbewuste karakter van het eerste deel en juist daarin zijn de films fris ten opzichte van het gros. Toch was deel 1 daar in zijn geheel sterker dan zijn opvolger, waarbij het hier meer vlagen zijn waarbij dit echt goed werkt.

De kills zijn enerzijds wel vermakelijk, maar anderzijds voegen ze ook niet altijd wat toe. De moord op buffy is daar het beste voorbeeld van. Ook de opening was, hoewel niet onvermakelijk, gewoon niet zo sterk als het eerste deel. Leuke scenes zijn er tegen het eind in de muziekstudio (en alles daaromheen) en bijvoorbeeld als ze vastzitten in die auto. Zo’n scène is fun in zijn onwaarschijnlijkheid. Het is een klein avontuur op zich. Uitbreken door het gaas, je een baan naar voren werken en dan langs de killer naar buiten. Wel is het flapdrol gehalte hoog. Je kunt natuurlijk gemakkelijk het masker aftrekken als je er toch langs komt. Maar nee, dat lukt om onduidelijke redenen niet en dan moeten ze terug op het moment dat de killer kans heeft gezien te ontsnappen. Laten we het maar houden op het inspelen op genre clichés.

Ik ben wel benieuwd wat de insteek wordt in deel drie en vier, behalve verwijzingen naar het uitmelken van een filmserie. En dan maar hopen dat Craven de traditie van inferieure sequels binnen horrorreeksen weet te doorbreken. Scream 2 is een stap de verkeerde kant op, al kan deze er alleszins nog mee door.

avatar van Kondoro0614
Scream 2

Ach, ach, ach, dit was toch niet een heel goed deel van de Scream serie. Ik vond er weinig vaart in zitten waardoor hij ietwat langdradig werd. Wel goed dat de acteurs van deel 1 gewoon weer terug zijn te zien in dit deel zodat je niet hoeft te wennen aan een groepje nieuwe acteurs en actrices. Dit vind ik altijd fijner aan film met een tweede deel. Liev Schreiber deed een leuk rolletje als de 'bad'-guy in de film. Neve Campbell deed het erg leuk als Sidney. Het verhaal was wel leuk om te volgen maar trok me niet echt aan. Een puur typisch Scream verhaaltje waar de 1 naar de ander neer gestoken word en dan vervolgens de Scream gast weg komt en op het eind onthult word. Het concept is een replica uit deel 1 uiteraard. Hij is slechter dan deel 1 en dat kan niemand ontkennen. Toch nog wel leuk om tussendoor te kijken!

best wel een leuk filmpje

avatar van lars-pixar
Een vervolg mocht er zeker komen, tegenwoordig kun je da zien als het uitmelken van een film.
Niet alle vervolg films zijn dan ook even goed als het eerste deel en het is dan volgens mij ook erg zeldzaam dat een vervolg als even goed werd ervaren!
Misschien wist Wes Craven dit wel bij zichzelf en probeerde hij een wending te maken in dit vervolg.

De intro laat in ieder geval zien dat Craven zijn kwaliteiten niet heeft verloren en weet dan ook weer een bloederig begin neer te zetten, het enige wat opvalt is dat we Scream niet zo serieus meer hoeven te nemen dan het eerste deel overkwam.
Het lijkt dan ook wel of Craven een stapje wilde zetten in de andere richting, net of hij al wist dat het vervolg niet zo goed zou worden als het eerste deel.

Na het bloederige begin schakelt de film over naar het verhaal van Sidney, de killer is weer actief en het nieuwe schooljaar is weer begonnen!
Gelukkig is de bekende cast weer terug, Neve Campbell, David Arquette, Courtney Cox, Liev Schreiber en dat geeft de kijker gelijk weer vertrouwt gevoel.

Helaas mist het totale hier en daar wat bloederige momenten om aan een horror film te voldoen.
Voor mij kwam het dan ook over als een vermakelijke actie thriller film, die het laatste half uur gelukkig een hoop weet goed te maken! En dat maakt gelukkig nog een voldoende naar mijn idee.

avatar van MRDammann
Dit vervolg van Scream is eigenlijk niet zo slecht, er zitten eigenlijk best wel een paar leuke momenten in.
Het moest natuurlijk een topervaring zijn geweest om deze film in de bioscoop gezien te hebben. Vanwege de eerste scene alleen al. Je kijkt dan in een bioscoop naar een bioscoop waarin gekeken wordt naar de verfilming van de film Scream, genaamd Stab. Waar deze film weer een vervolg op is. Nog meer dan het eerste deel is dit dus een film in een film. Dat maakt deze film toch wel wat amusanter.
Leuk weetje: Stab is trouwens gedeeltelijk geregisseerd door Robert Rodriguez, volgens IMDB.

Dan de film zelf. Over het algemeen is deze film wel wat teveel van hetzelfde. Desondanks zijn sommige scenes nog wel spannend. Ook was de cast nog goed op dreef. Het verhaal is nu wat meer voorspelbaar, het is gewoon nu allemaal al een keer gedaan. Ondanks dat is dit nog wel aardige film.

Geweldige film.. durf haast te zeggen beter of in ieder geval gelijkwaardig aan het eerste deel.

avatar van RuudC
Op dezelfde tour als het eerste deel. Dat mag natuurlijk geen verrassing zijn. Wes Craven slaagt er nog minder in om het horrorgenre op de hak te nemen, al is de sequeldiscussie wel geinig. Helaas veel te kort. Als het dan toch een parodie moet zijn, moet je ook wel weten wat je precies moet uitbuiten. Dat gebeurt hier gewoon niet. De kills en de gore zijn ongelooflijk saai. Je merkt overduidelijk dat Craven de horror ongelooflijk zat is. Het is geen compleet drama, maar wel erg saai. Het ergste is dat er nog een deel 3 ligt te wachten. Godzijdank heb ik het vierde deel niet op dvd.

Ik wilde alle 4 delen gaan kijken, maar ben er na deel 2 mee gestopt. Deze kinderlijke 'horror' kan me niet boeien. Wat een slecht einde trouwens en die acteur met dat kleine snorretjes is een en al parodie.

avatar van Vinokourov
Nou, het over-the-top einde redt de boel nog enigszins. Het slaat werkelijk waar nergens op, maar het is beter dan al die lusteloze zooi ervoor met te weinig slasherwerk. De hele cast vond ik zonder uitzondering irritant en de grappen sloegen ook totaal niet aan.

avatar van IH88
“Mickey, the freaky Tarantino film student. But if he's a suspect, so am I. Lets move on.”
“Wait a minute. Maybe you are a suspect.”
“Well if I'm a suspect, you're a suspect.”
“Good point. Ok, let's move on to...”

Scream 2 heeft een beetje dezelfde opbouw als het geweldige eerste deel maar het is allemaal net iets minder. Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette, de humor, de spanning, de leuk bedachte kills… Alle ingrediënten zijn weer aanwezig maar het “ik heb dit al eens eerder en beter gezien” gevoel blijft. De film is zeker vermakelijk en de drie hoofdrolspelers zijn weer geweldig maar iets meer inspiratie en vernieuwing had wel gemogen.

Regisseur Wes Craven heeft de goede toon wel weer te pakken en de film heeft een heerlijke sfeer met spanning, zwarte humor en vette kills als belangrijkste ingrediënten. En de acteerprestaties natuurlijk want Campbell, Cox en Arquette lijken geboren te zijn voor het spelen van deze personages. De rollen zitten hun als gegoten en ook de andere acteurs en actrices dragen hun steentje bij in soms hele kleine rollen. Het einde is redelijk maar niet echt spectaculair en is net zoals de film wat inspiratieloos. Maar Ghostface blijft geweldig en de drie-eenheid Campbell, Cox en Arquette is zo vermakelijk dat de film met veel weg kan komen zonder dat het afbreuk doet aan het resultaat.

avatar van maxo922
De scene met Sarah Michele Gellar is het hoogtepunt. Niet alleen van deze film trouwens. In mijn ogen blijft het een hoogtepunt in de slasher geschiedenis. Door de irritante personages en de vermoeiende clichés daalt de film daarna af naar rock bottom en blijft daar tot het einde der tijden.

leuk vervolg.ik hou wel van de reeks.vermaak me altijd prima met de hele reeks.